• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe kom jij aan drinkwater bij een storing of vervuiling? Ben je voorbereid?

Hoe kom jij aan drinkwater

• Ik heb een enorme voorraad schoon water opgeslagen

Stemmen: 10 50.0%
  • Ik heb een waterfilter

Stemmen: 14 70.0%
  • Ik heb chemische zuivering

Stemmen: 4 20.0%
  • Ik heb ze allemaal

Stemmen: 8 40.0%
  • Ik heb ze geen van allen

Stemmen: 1 5.0%
  • Ik heb wat anders, namelijk.....

Stemmen: 4 20.0%

• Totaal aantal stemmers
    20

pjotr78

Diehard Prepper
En vandaag weer een vervuiling in het drinkwater, 75000 mensen krijgen het advies om 10 dagen lang het water te koken, drinkwater in de winkels wordt al gehamsterd.

Zie de link voor het volledige item op de NOS:
https://nos.nl/artikel/2539631-bacterie-in-drinkwater-apeldoorn-bewoners-slaan-flesjes-water-in

Dan vraag ik me af, hoe goed kan je voorbereid zijn.

In ons geval: uiteraard de mogelijkheid om te koken ook als gas en stroom er mee op zouden houden
Een kleine voorraad (oude) flesjes water. Daarnaast een aantal Sawyer mini filters, een klein keramisch handpompjes en ruim 100 water zuiveringstabletten.

Mocht het water helemaal uitvallen, dan zouden we het (regen) water in de tank (3000 liter) of in de regentonnen (2000 liter) kunnen gebruiken, eventueel voor te behandelen met (zwembad) chloor tabletten, een zand en koolstof filter maken, filteren met de sawyer en koken.
Voor het toilet kunnen we slootwater gebruiken.

GreetZ,
Pjotr 78

Laatst bewerkt:
Chemisch' heb ik maar zeer beperkt (chloorbleekloog en wat tabletten kaliumpermanganaat), maar verder heb ik wel zo'n beetje alles. Regenwateropslag van meerdere kuubs, meerdere Sawyer-achtige kleine filters, een Sawyer bucket-filter, twee omgekeerde osmose systemen (nog in de doos - Wiltec.de), destillatie mogelijkheden...

Het enige dat ik niet heb dat is een noemenswaardige voorraad aan direct drinkbaar water. Ik ga er net zo mee om als met voeding, en heb vooral veel lang houdbaar spul dat eerst een geringe bewerking nodig heeft (pasta en rijst eet men ook niet direct uit het pak, en het regenwater uit de ton gaat evenzo eerst door een filter). Als ik "groen water" in een ton heb staan, dan raak ik niet in paniek. Zodra ik het nodig heb dan is het snel gezuiverd. Heb gewoon ergens wat water in vaten of zakken of zo, vergeet het, en zuiver het zodra het benodigd is. Easy living!😉

Wel zou ik raden, om watervoorraden afgesloten te bewaren en afsluitbaar te maken. Draai een deksel op een volle ton en zorg ervoor dat een regenwatertoevoer afsluitbaar is. Bij onverhoopte vervuiling/besmetting van het hemelwater blijft zo de voorraad "schoon", ook al "toont het groen".

Isotopen☢️ filtert een eenvoudiger filter immers niet uit het water. Via omgekeerde osmose schijnt dat overigens wel behoorlijk te kunnen...
Ik stuitte op https://www.naturewater.eu/nl dat een NL verkoopkanaal van Wiltec.de schijnt te zijn. Daar heb ik wel wat weg gesleept in de afgelopen jaren, en zij hanteren m.i. zeer redelijke prijzen.

Leuk is ook om alle zin en onzin van het volgende draadje eens te lezen, dat het zuiveren van radioactief besmet water aanroerde:
https://www.preppers-shelter.nl/threads/fallout-in-water-dat-we-willen-drinken-wat-dan.5363/
Daarin vond ook de geweldige en onvolprezen "V" omgekeerde osmose al interessant, net als ik!😉

Excuseer mij hier voor de volgende "teaser"...
Mijn vingers jeuken om iets substancieels te leveren t.a.v. het bepalen van radioactieve besmetting in omgeving, water en voedsel. Ik beschik namelijk sinds kort over een zeer gevoelige scintillatiemeter/gamma-spectrometer die en in een borstzak past en bij uitstek geschikt is voor het detecteren van stralingsniveau's en het meten van de besmetting van voeding en water.
Het ding is gewoonweg gemaakt voor de prepper als je het mij vraagt, en is relatief eenvoudig te bedienen.

Mijn excuses voor deze "topic-jump", maar het is hier ook alleen even "een teaser" voor een komend draadje dat echter zeker relevant is voor het water van dit draadje...😁
Van het meten van besmet water heb ik nog geen voorbeeld (Putin/Biden zijn gelukkig niet de snelsten😉), maar wel van het door mij meten van gedroogde paddestoelen uit Duitsland, en dat geeft alvast een idee. Die bleken zwaar besmet door fallout van Chernobyl.
Hieronder het gamma-spectrogram, en daaronder de besmettingsberekening.
Deze paddestoelen bleken nu nog negenmaal (!) het toegestane gehalte aan radioactief Cesium 137 te bevatten. Zoals gezegd, is er een apart draadje "in de maak".
Screenshot_20241005-005332.png

Screenshot_20241005-003838.png

Laatst bewerkt:
11 dagen, voor 11 dagen heb ik geen water maar het lijkt me in dit geval nog vrij simpel om water te kopen en koken dood de bacterie hier schijnbaar. Het wordt anders als heel Nederland 11 dagen geen drinkwater heeft.

Misschien bij de boodschappen een treetje kleine flesjes meenemen beter grote flessen, kan boven wel op een slaapkamer staan :)

In de Filipijnen beschikken we zowel over regenwateropvang, een waterpomp en een aangrenzend riviertje waar we water uit kunnen betrekken. Voor drinkwatergebruik hebben we een keramisch filter. Ook diverse Sawyer mini filters aanwezig om in noodgeval familie mee te kunnen voorzien.
Het drinkwater wordt bovendien voor gebruik in een elektrische waterkoker gekookt. Onze ervaring is dat na maanden van gebruik van het keramisch filter, er aardig wat calcium en minimale onzuiverheden neerslaan in de opvang container. Bij het koken slaat er ook wat calcium neer in de waterkoker.

In Polen maken we gebruik van de waterput van mijn buurman. Voor drinkwater gaat het door een Brita filterkan. Onlangs had ik via Temu teststrookjes besteld waarmee op diverse chemische verontreinigingen getest kan worden. Alleen het ijzergehalte bleek iets hoger dan de detectiegrens, maar toch nog minimaal. Alle andere (zware metalen) waren beneden de detectiegrens, die met een mate van verkleuring op het strookje zichtbaar gemaakt werd.
Ik heb het nog niet getest op radioactiviteit, maar verwacht dat het mee zal vallen, omdat onze regio niet in het neerslaggebied ligt van Tsjernobyl en de natuurlijke achtergrond straling erg laag is.
Ook Sawyer mini's aanwezig en een riviertje op ca 150 meter afstand.

In Duitsland tot dusver alleen regenwater opvang en keramisch filter voor drinkwater. Er is ook een riviertje op ca. 100 meter afstand.
In de winter kan de regenwateropvang bevriezen omdat de opslagvaten in een onverwarmde ruimte staan. Daar kan zo nodig een oliekacheltje bij geplaatst worden.
Ik ben bezig inpandig een waterput te boren via een luikje in de vloer van de gang van de aftapkraan. Erg diep hoeft het niet, vanwege het nabije riviertje. Op een meter diep kwam ik al grondwater tegen.
Toch is het boren nog een flinke klus, vanwege de beperkte werkruimte en de harde steenachige ondergrond.
Komend jaar wil daar verder aan werken, zodat we ook in perioden van droogte en in de winter voldoende water kunnen oppompen.

Ik heb de lifestraw waterfilter en 18L flessenwater.
Dan nog hier een paar pakketjes van die kleine flesjes water, weet niet hoeveel L dat is. Heb die eigenlijk voor ma gekocht omdat die altijd een klein flesje water mee neemt als ze op pad gaat.
In de buscamper ook nog wat flessenwater liggen.

Dan ga ik misschien even wat offtopic als het mag.
- Met de lifestraw waterfilter, moet je dan na het filteren het water nog koken?
- hoe lang kan je een gebruikte lifestraw waterfilter bewaren? Je kan er een max. aantal L water mee filteren, maar wat als je nog niet aan die hoeveelheid zit?

Ik heb de lifestraw waterfilter en 18L flessenwater.
Dan nog hier een paar pakketjes van die kleine flesjes water, weet niet hoeveel L dat is. Heb die eigenlijk voor ma gekocht omdat die altijd een klein flesje water mee neemt als ze op pad gaat.
In de buscamper ook nog wat flessenwater liggen.

Dan ga ik misschien even wat offtopic als het mag.
- Met de lifestraw waterfilter, moet je dan na het filteren het water nog koken?
- hoe lang kan je een gebruikte lifestraw waterfilter bewaren? Je kan er een max. aantal L water mee filteren, maar wat als je nog niet aan die hoeveelheid zit?

In principe zou je het water met de lifestraw zo uit een rivier moeten kunnen drinken, dus zou koken overbodig zijn.

Voor het bewaren is het advies om het filter altijd goed te laten drogen, en niet te laten bevriezen.
Zelf vind ik de sawyer mini handig door de mogelijkheid om het filter weer "terug te spoelen" als er zich deeltjes opbouwen waardoor er minder effectief gefilterd wordt.

GreetZ,
Pjotr78

In principe zou je het water met de lifestraw zo uit een rivier moeten kunnen drinken, dus zou koken overbodig zijn.

Voor het bewaren is het advies om het filter altijd goed te laten drogen, en niet te laten bevriezen.
Zelf vind ik de sawyer mini handig door de mogelijkheid om het filter weer "terug te spoelen" als er zich deeltjes opbouwen waardoor er minder effectief gefilterd wordt.

GreetZ,
Pjotr78

Bedankt voor je bericht. Ik ga dit noteren en bij de lifestraw leggen.

Ik heb vandaag ook nog naar de sawyer mini gekeken, maar dan de micro squeeze. Deze lijkt me nog wel een mooie toevoeging. Ik heb daarnaast ook nog een Se foam fles gezie, deze zou ook zware metalen, chemicaliën kunnen filteren.
Maar daar ga ik nog even over denken.

De squeeze mini zou ik wel een mooie aanvulling vinden denk ik.

Zo lang je je maar realiseert (en er naar handelt) dat alle verontreinigingen in je filter achterblijven. Ongeacht wat je filtert of hoe je dat filter dan weer opslaat.

Zo lang je je maar realiseert (en er naar handelt) dat alle verontreinigingen in je filter achterblijven. Ongeacht wat je filtert of hoe je dat filter dan weer opslaat.

Dat snap ik. Daarom zit ik nog te denken over de S3 foam fles.
Daar ga ik eerst meer over lezen.

Hij is aan te koppelen op de sawyer mini squeeze, dus ook over een tijd wellicht nog aan te schaffen.

Drinkwater voor een maand in jerrycans (jaarlijks opmaken en opnieuw vullen), 500ltr regenwater (tonnen zijn nu vol dus afgesloten), diverse mini-filters, grote Berkey voor dagelijks gebruik, zuiveringstabletten en een vaart voor de deur.

Voor de echte informatie nerds hier een link naar diverse interessante praktijkinformatie over dit onderwerp.

https://wereldoorlog1418.nl/drinkwaterzuivering/index.html

En hoewel water (op zuurstof na) het belangrijkste prepitem is, zullen we in Nederland er altijd wel mee wegkomen. Ik zou eerder een paar waterfilters aanschaffen dan water in enorme hoeveelheid opslaan.
Als je 14 dagen voorraad heb aan drinkwater dan heb je in Nederland wel weer een flinke regenbui te pakken om vanaf dat punt je voorraad op peil te krijgen. En je zult ook niet echt kilometers moeten zoeken voordat je een sloot/kreek met zoetwater heb gevonden. Als heel de boel vergiftigd is (chemisch of nucleair) is het uiteraard een ander verhaal.

Als je 14 dagen voorraad heb aan drinkwater dan heb je in Nederland wel weer een flinke regenbui te pakken om vanaf dat punt je voorraad op peil te krijgen. En je zult ook niet echt kilometers moeten zoeken voordat je een sloot/kreek met zoetwater heb gevonden. Als heel de boel vergiftigd is (chemisch of nucleair) is het uiteraard een ander verhaal.
Als het zo verontreinigd is en je kunt niet een andere niet verontreinigde sloot bereiken is water ook niet je enige probleem.

En vandaag weer een vervuiling in het drinkwater, 75000 mensen krijgen het advies om 10 dagen lang het water te koken, drinkwater in de winkels wordt al gehamsterd.

Zie de link voor het volledige item op de NOS:
https://nos.nl/artikel/2539631-bacterie-in-drinkwater-apeldoorn-bewoners-slaan-flesjes-water-in

Dan vraag ik me af, hoe goed kan je voorbereid zijn.

In ons geval: uiteraard de mogelijkheid om te koken ook als gas en stroom er mee op zouden houden
Precies, in dit geval is er helemaal niks ernstigs aan de hand, je kan het gewoon koken.
Hamsteren is niet nodig.

Ik vond de reactie van de Apeldoornse burgemeester zinvol en nuchter...
"Nu het drinkwater in de regio Apeldoorn besmet is met de 'poepbacterie' zijn de inwoners massaal aan het hamsteren geslagen. De Apeldoornse burgemeester Ton Heerts ziet niet in waarom. "Het is nergens voor nodig."
"Het is erg vervelend, zeker voor zorginstellingen en de horeca. Maar het is overkomelijk." Heerts roept inwoners van Apeldoorn daarom ook op: "Ga niet hamsteren, dat is nergens voor nodig." Hierbij dringt hij aan om oog te hebben voor zwervers. "Die hebben niet zomaar water. Kijk vooral naar elkaar om."
Ook nu hoeft Heerts geen water uit de supermarkt. Al zou water wel in de schappen liggen, de burgemeester kookt naar eigen zeggen gewoon zijn kraanwater."https://www.gld.nl/nieuws/8213642/a...er-ga-niet-hamsteren-en-heb-oog-voor-zwervers

Mooi advies, Kijk om naar zwervers...ik zou er nog bij zeggen, vraag even aan de ouderen, zieken en andere kwetsbaren in de straat of ze het bericht meegekregen hebben en vraag na of ze hun water koken.

Zijn dit voortekenen wat er te wachten staat? Bij schaarste.
We pakken zoveel water als we kunnen (of wc papier) en er zijn mogelijk meer voorbeelden geweest.

We zijn met al onze luxe en gemakken behoorlijk in slaap gesukkeld als we het water voor drinken en voedsel bereiding niet (willen?) koken. In veel gevallen werd dat toch al gedaan. Thee, koffie, soep, aardappels. Etc.

Dat gaat feest geven als gas, water en licht eens niet beschikbaar zijn, vervolgens de supermarkt een tijdje dicht.

Toch mijn meissie maar eens mee zien te krijgen om wat meer houdbare producten in huis te nemen.
😳

Ik heb een paar honderd liter water in jerrycans en verder een paar filters, zoals Berkey en Sawyer.
In dit geval, waarin de periode redelijk afgebakend is, zou ik uit gemak een paar van die jerrycans pakken voor drinkwater, zodat ik daarvoor geen energie hoef te gebruiken om drinkbaar water te krijgen. Dat kan dan later makkelijk weer aangevuld worden. Zoals hier terecht al opgemerkt wordt, zal voor bereiding van eten waar water bij nodig is toch al een pan op het vuur moeten, dus in dat geval een paar minuten voorkoken is dan ook niet zo'n probleem.

Dat er nu massaal flessen worden ingeslagen geeft wel aan hoe weinig de gemiddelde Nederlander nadenkt over dit soort simpele verstoringen van basisbehoeften en hoe hard de paniek dan toe slaat als die ineens niet beschikbaar zijn.

Gek vind ik dat niet. Ik denk namelijk dat de reactie om te gaan hamsteren ('pakken wat je pakken kan') een heel natuurlijke en menselijke reactie is. Maar veel handiger is natuurlijk om al een beetje voorbereid te zijn en je dan te realiseren dat dit soort dingen een goede testcase zijn die je of glansrijk doorstaat, of die nog weer tot wat aanpassingen in je keuzes en plannen leiden.

Ik zou eerder een paar waterfilters aanschaffen dan water in enorme hoeveelheid opslaan.

Ik persoonlijk pak het precies andersom aan. Ik heb een grote watervoorraad en daarnaast een aantal waterfilters. Ik drink liever water uit de voorraad en vul dat dan aan met eventueel verontreinigd water. Water kun je, als je die mogelijkheid hebt, langere tijd veilig opslaan. Desnoods wat chloor erin. Alleen als het echt niet anders meer kan ga ik verontreinigd water filteren en daarna koken. Kost veel energie/brandstof en voor het geval dat iemand op het idee komt om de drinkwatervoorziening te vergiftigen, dan heb ik voorlopig in ieder geval voldoende water beschikbaar. Ik denk ook dat in een noodsituatie wat zich opeens voordoet, je met heel veel dingen bezig zal zijn en dan is zo'n water voorraad wel handig.

Terreurverdachte opgepakt op Sardinië, wilde drinkwater vergiftigen​

https://nos.nl/artikel/2261231-terreurverdachte-opgepakt-op-sardinie-wilde-drinkwater-vergiftigen

Ik las nog niet zo lang geleden ook dat AIVD er vanuit gaat dat we niet in staat zijn om onze drinkwatervoorziening afdoende te beschermen tegen een terroristische aanval. Kan het betreffende artikel even niet meer terug vinden.

Ik persoonlijk pak het precies andersom aan. Ik heb een grote watervoorraad en daarnaast een aantal waterfilters. Ik drink liever water uit de voorraad en vul dat dan aan met eventueel verontreinigd water.
Dat lijkt mij ook de beste strategie. In een noodsituatie heb je kort na het begin al water nodig en het is zeer aannemelijk dat er op dat moment nog te veel paniek en dynamiek is om (veel) tijd te kunnen besteden aan je watervoorziening.

Terug
Bovenaan