Daar heb je wel gelijk in
@preparator .
Het was voor mij ook de reden om te vertrouwen op Sawyer filters (Sp128 en 0.02 Bucket) en op omgekeerde osmose van Wiltec.de.
Wel vind ik de prijs van de Sp128 behoorlijk door het dak gegaan. Ooit kocht ik er in de VS eentje voor $12 bij Walmart, dat moet in 2011 zijn geweest, en nu zie ik ze hier voor €39-43 in de winkel.
In de VS kosten ze nu ook $29 zie ik...
Ik leef in het verleden merk ik.
Fl. 1,30 voor een biertje en Fl. 1,85 voor een dikke zak patat, zo ongeveer.
Ik realiseer mij dat we een € maar eenmaal kunnen uitgeven, en dat er vast leden zijn die nog maar net met preppen zijn gestart, keuzes moeten maken en extra op de centjes moeten letten...
Voor hen is €40 voor een Sp128 misschien net een brug te ver, naast andere uitgaven.
Laat mij mijzelf dan eens in hun situatie verplaatsen. Had ik nog helemaal niets en geen liggende gelden , dan zou ik lang houdbare levensmiddelen inslaan,
een waterfilter, een oliekacheltje, een olielamp en wat petroleum, een Baofeng UHF/ VHF portofoon met FM radio, een zaklamp en 18650 batterijen, een batterijlader en een zonnepaneeltje.
Het
waterfilter zou er dan wellicht toch een van Ali zijn. Zit je bij een start krap bij kas, dan vermoed ik dat zo'n filter best een verantwoorde keuze is. Zouden ze slecht zijn dan stond het internet immers al vol met zulke berichten, denk ik dan.
Ik ga ook voor bewezen kwaliteit (Sawyer e.d.) omdat ik het kan, maar ik heb die Ali filters niet voor niets als secundaire backup.
Die van Filterwell heb ik nog niet getest of doorgezaagd, maar vertrouwen doe ik ze vooralsnog, op basis van de beschikbare info. A calculated guess!
Bekijk bijlage 26987
In een "Test Het" draadje is er vast de mogelijkheid om dat filter eens goed te testen. Met de TDS/EC (etc.) meter die ik heb, is er t.z.t. (vergelijkend) best een goede indruk van de werking te verkrijgen vermoed ik.
In de tussent
Excuses, even off-topic, maar met een idee... Ik bedenk mij, dat het niet slecht zou zijn om ons als forumleden eens te verplaatsen in beginnende preppers met een smallere beurs. En, om ieder aan te geven wat wij dan met een (nader te bepalen) sterk beperkt budget aan prepspul zouden kopen. Die meningen en raad is al gauw waardevol en bemoedigend voor velen, vermoed ik. Het echt essentiële spul hoeft de kop niet te kosten. Ik open daarvoor graag een draadje, waarin ieder zijn/haar keuzes en raad kan aangeven. De uitdaging is dan ook, om er zo mogelijk hyperlinks en actuele prijzen bij te vermelden zodat starters ook echt een vliegende start kunnen maken