Bij AliExpress zijn veel waterfilters te koop, kleintjes om zo mee te nemen en een enkele handbediend.
Welke handbediende is aan te raden? Ik vrees dat degene waar jezelf het water doorheen moet zuigen op den duur een ingevallen smoeltje gaan geven. Er zal toch enige kracht nodig zijn.
@Pjotr Prep , er zijn er vast die meer ervaring hebben dan ik met vuil water door een filter jagen. Ik kan niet veel meer dan gevoelsmatig reageren...
Heel belangrijk lijkt mij een "voorfilter". Leid het water door een schone lap of sok waardoor je het slootwater van het grofste vuil ontdoet.
Het mooist is het daarna denk ik, om de zwaartekracht de druk te laten leveren. De vuilwater-zak boven en een de schoonwater-zak beneden met het (bijvoorbeeld Sawyer) filter er tussenin. Snel zal het niet gaan, maar heb je de tijd dan is dat geen probleem...
Nu je het over druk hebt en als je snel water wilt zuiveren, dan lijkt het mij toch het beste om (onderweg) een stevige vuil-water-pouch te gebruiken en daar handmatig druk op uit te oefenen. Het is het eenvoudigst, en een kapotte pouch is eenvoudiger te vervangen (PET-fles...) dan een defecte handpomp.
Bij de pompjes die ik zag, is mijn eerste gedachte niet of ze breken, maar waar ze gaan breken. Maar, misschien vergis ik mij en zijn die toch robuuster...?
Met de Sawyer Mini SP128 in gedachten, die aan de vuilwater kant een 28 mm schroefaansluiting voor een PET fles heeft, lijkt het mij het beste om datzelfde te verlangen als je een Ali filter koopt.
Dit filter heeft zo'n schroefaansluiting. In hoeverre het vergelijkbaar is met een Sawyer, is wel de vraag.
Ik heb Filterwell filters alleen als extra back-up (naast Sawyer back-ups) ; tja, voor die prijs... Zouden mijn Sawyers ooit de geest geven dan is er dus toch nog hoop, maar ik zou die Filterwells ruim van tevoren vergelijkend testen en pas gebruiken als ze een vergelijkbaar resultaat laten zien. Of ze voor grof geld aan een ander doorverkopen natuurlijk
Ach, waarom zouden ze slecht zijn?
Wil je thuis iets met druk voor elkaar boksen, probeer dan eens iets met een tuinspuit die je op druk kunt pompen, zou ik zeggen. Maar neem dan niet die waar roundup in heeft gezeten
Voor thuis houd ik het op de zwaartekracht. Een jerrycan boven en eentje onder, met het filter ertussen.
Met wat fantasie kan je aan de schoon water kant ook een buitenmodel injectiespuit integreren waarmee je het filter af en toe "tegenstrooms" schoon kunt spuiten. Ik heb daarvoor voldoende slang, t-stukken en kraantjes in huis, en zo'n opzet maakt frequent schoonmaken eenvoudig.
Ik "voel aan mijn water" dat dat schoonmaken relatief vaak nodig kan zijn.
Zo'n spuit is dan handig...