• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe kom jij aan drinkwater bij een storing of vervuiling? Ben je voorbereid?

Hoe kom jij aan drinkwater

• Ik heb een enorme voorraad schoon water opgeslagen

Stemmen: 10 50.0%
  • Ik heb een waterfilter

Stemmen: 14 70.0%
  • Ik heb chemische zuivering

Stemmen: 4 20.0%
  • Ik heb ze allemaal

Stemmen: 8 40.0%
  • Ik heb ze geen van allen

Stemmen: 1 5.0%
  • Ik heb wat anders, namelijk.....

Stemmen: 4 20.0%

• Totaal aantal stemmers
    20
11 dagen, voor 11 dagen heb ik geen water maar het lijkt me in dit geval nog vrij simpel om water te kopen en koken dood de bacterie hier schijnbaar. Het wordt anders als heel Nederland 11 dagen geen drinkwater heeft.

Misschien bij de boodschappen een treetje kleine flesjes meenemen beter grote flessen, kan boven wel op een slaapkamer staan :)
@marzman , of gewoon een paar 10 of 20 liter kunststof jerrycans? Die nemen minder plaats in dan flessen, zijn al gauw goedkoper en zijn beter geschikt voor hergebruik... Er zijn er met een kraantje, en die zet je dan zo op het aanrecht.
Ik kocht er laatst een van 10 l van Ali, en die is echt klasse...
Screenshot_20241006-185029.png

Bekijk bijlage 26954
Mooi produkt !
Ik vind het wat griezelig om water te bewaren in containers die niet doorzichtig zijn, dat zit met deze wel goed.
Ook de grote dop biedt de mogelijkheid om goed schoon te maken.
Gezien de herkomst zou ik echter deze niet willen gebruiken voor langdurige opslag. Je weet. maar nooit wat er in die kunststof zit wat er uit kan weg lekken.

Het drinkwater wordt bovendien voor gebruik in een elektrische waterkoker gekookt. Onze ervaring is dat na maanden van gebruik van het keramisch filter, er aardig wat calcium en minimale onzuiverheden neerslaan in de opvang container. Bij het koken slaat er ook wat calcium neer in de waterkoker.
Ik gebruik wat citroenzuur in water om kalk op te lossen, en Puro Oxi is geweldig als schoonmaak -en onsmettingsmiddel (m.b.v. actieve zuurstof) voor flessen, vaten en veel andere zaken. Als jouw apparatuur daar tegen kan, dan kan ik mij nauwelijks beter indenken.
In Polen maken we gebruik van de waterput van mijn buurman. Voor drinkwater gaat het door een Brita filterkan. Onlangs had ik via Temu teststrookjes besteld waarmee op diverse chemische verontreinigingen getest kan worden. Alleen het ijzergehalte bleek iets hoger dan de detectiegrens, maar toch nog minimaal. Alle andere (zware metalen) waren beneden de detectiegrens, die met een mate van verkleuring op het strookje zichtbaar gemaakt werd.
Prima dat je hebt getest. Af en toe eens herhalen kan geen kwaad.

Denk ook eens aan een meter zoals deze. Daarmee krijg je m.i. een goed beeld van zaken zoals geleidbaarheid, "opgeloste vaste stoffen", zuurgraad e.d.

De waarde ervan zie ik vooral in:
1. het kunnen opmerken van veranderingen, in bijvoorbeeld de grondwaterkwaliteit (en dan kan alsnog een teststrookje) en
2. een goede indicatie van de werking van zuiveringsvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld het brita filter. Vergelijkende metingen kunnen laten zien of een filter nog goed werkt en of er delen aan reiniging of vervanging toe zijn.

Absolute 100% zekerheid zal het niet kunnen geven over de waterkwaliteit, maar bij gebrek aan beter komt men er een flink eind mee denk ik. Ik kocht er eentje.
Screenshot_20241006-203151.png
Ik heb het nog niet getest op radioactiviteit, maar verwacht dat het mee zal vallen, omdat onze regio niet in het neerslaggebied ligt van Tsjernobyl en de natuurlijke achtergrond straling erg laag is.
Radioactiviteit zal "in vredestijd" ook meestal geen probleem zijn. Nu bestaan er in het Ertsgebergte wel bronnen met radon houdend water, en daar "zou ik wel een grote boog omheen maken", maar dat zullen uitzonderingen zijn.

De echte waarde van meetapparatuur voor radioactiviteit zie ik meer na een kernramp of kernbom. Gelukkig zijn er plannen om er kernenergiecentrales bij te bouwen in ons dichtbevolkte gebied, en nemen onze leiders een dreiging met kernwapens minder serieus. Een goede kans dus, dat mijn apparatuur gaat renderen!😁
Ik ben bezig inpandig een waterput te boren via een luikje in de vloer van de gang van de aftapkraan. Erg diep hoeft het niet, vanwege het nabije riviertje. Op een meter diep kwam ik al grondwater tegen.
Toch is het boren nog een flinke klus, vanwege de beperkte werkruimte en de harde steenachige ondergrond.
Ik kan mij dat voorstellen, maar vind het een prima idee! Bevriezen zal het niet snel, en de kwaliteit zal constanter zijn dan water van een riviertje waar eens zaken in terecht kunnen komen😉

Gezien de herkomst zou ik echter deze niet willen gebruiken voor langdurige opslag. Je weet. maar nooit wat er in die kunststof zit wat er uit kan weg lekken.
@preparator , de fabrikant heeft ook een naam op te houden denk ik, en de afwerking is prima te noemen. Het lijkt mij geen fabrikant die rommel maakt en slechte kunststoffen toepast.

Uit kunststof kunnen inderdaad stoffen uitlogen, ook uit bijvoorbeeld een PET fles.
Hoe de risico's zich dan verhouden tussen het (jaar in jaar uit) drinken van bijvoorbeeld 365 liter frisdrank uit 250 PET flessen per jaar, en eenmaal per 30-40 jaren het drinken van 40 liter noodvoorraad uit vier jerrycans...?
Dit vergelijk is ergens een beetje scheef, maar in nood liggen de grenzen en prioriteiten wel anders denk ik. In plaats van schoon water zou ik dan zelfs bier drinken!😁

Ik lees op internet: "In een plastic flesje zitten chemische stoffen die schadelijk kunnen zijn. Die zijn echter alleen schadelijk wanneer ze in grote hoeveelheden in het water terechtkomen. Zolang u het flesje niet warm laat worden en enkel met water vult, blijft het aantal schadelijke stoffen dat vrijkomt beperkt. Het is in dat geval veilig om het flesje te hergebruiken. Wanneer u het flesje vult met een koolzuurhoudende drank, komen er meer chemische stoffen van het plastic in uw drinken terecht."

Hergebruik is m.i. beter dan telkens nieuw (frisdrank; PET fles), en grotere verpakkingen beter dan kleinere (hebben een groot contactoppervlak).

Bij AliExpress zijn veel waterfilters te koop, kleintjes om zo mee te nemen en een enkele handbediend.
Welke handbediende is aan te raden? Ik vrees dat degene waar jezelf het water doorheen moet zuigen op den duur een ingevallen smoeltje gaan geven. Er zal toch enige kracht nodig zijn.

Laatst bewerkt:
Bij AliExpress zijn veel waterfilters te koop, kleintjes om zo mee te nemen en een enkele handbediend.
Nooit nooit kopen daar !
Er is geen enkele kwaliteitscontrole op nagemaakte of "verbeterde" filters. Voor je het weet lurk water uit een perfect ogend filter waarbij geavanceerd filtermateriaal is vervangen door een veredeld koffiefilter.

Laatst bewerkt:
Welke handbediende is aan te raden? Ik vrees dat degene waar jezelf het water doorheen moet zuigen op den duur een ingevallen smoeltje gaan geven. Er zal toch enige kracht nodig zijn.

@Pjotr Prep , er zijn er vast die meer ervaring hebben dan ik met vuil water door een filter jagen. Ik kan niet veel meer dan gevoelsmatig reageren...

Heel belangrijk lijkt mij een "voorfilter". Leid het water door een schone lap of sok waardoor je het slootwater van het grofste vuil ontdoet.

Het mooist is het daarna denk ik, om de zwaartekracht de druk te laten leveren. De vuilwater-zak boven en een de schoonwater-zak beneden met het (bijvoorbeeld Sawyer) filter er tussenin. Snel zal het niet gaan, maar heb je de tijd dan is dat geen probleem...

Nu je het over druk hebt en als je snel water wilt zuiveren, dan lijkt het mij toch het beste om (onderweg) een stevige vuil-water-pouch te gebruiken en daar handmatig druk op uit te oefenen. Het is het eenvoudigst, en een kapotte pouch is eenvoudiger te vervangen (PET-fles...) dan een defecte handpomp.
Bij de pompjes die ik zag, is mijn eerste gedachte niet of ze breken, maar waar ze gaan breken. Maar, misschien vergis ik mij en zijn die toch robuuster...?

Met de Sawyer Mini SP128 in gedachten, die aan de vuilwater kant een 28 mm schroefaansluiting voor een PET fles heeft, lijkt het mij het beste om datzelfde te verlangen als je een Ali filter koopt.
Dit filter heeft zo'n schroefaansluiting. In hoeverre het vergelijkbaar is met een Sawyer, is wel de vraag.

Ik heb Filterwell filters alleen als extra back-up (naast Sawyer back-ups) ; tja, voor die prijs... Zouden mijn Sawyers ooit de geest geven dan is er dus toch nog hoop, maar ik zou die Filterwells ruim van tevoren vergelijkend testen en pas gebruiken als ze een vergelijkbaar resultaat laten zien. Of ze voor grof geld aan een ander doorverkopen natuurlijk😁 Ach, waarom zouden ze slecht zijn?

Screenshot_20241007-005758.png

Wil je thuis iets met druk voor elkaar boksen, probeer dan eens iets met een tuinspuit die je op druk kunt pompen, zou ik zeggen. Maar neem dan niet die waar roundup in heeft gezeten😁

Voor thuis houd ik het op de zwaartekracht. Een jerrycan boven en eentje onder, met het filter ertussen.
Met wat fantasie kan je aan de schoon water kant ook een buitenmodel injectiespuit integreren waarmee je het filter af en toe "tegenstrooms" schoon kunt spuiten. Ik heb daarvoor voldoende slang, t-stukken en kraantjes in huis, en zo'n opzet maakt frequent schoonmaken eenvoudig.

Ik "voel aan mijn water" dat dat schoonmaken relatief vaak nodig kan zijn.
Zo'n spuit is dan handig...
Screenshot_20241007-004912.png

In mijn werk kom ik soms ook Chinese filters tegen (olie/lucht) deze zitten in excact dezelfde doosjes en zijn niet eenvoudig te onderscheiden van het origineel. Behalve dan dat het filtermateriaal niet veel voorstelt.
Thanks @preparator , Het prijsverschil gaf me even een blinde vlek.
Hoe dan te weten dat je hier geen Chinese cloon koopt?

Een opstelling mbv de zwaarte kracht is goed te realiseren, geef het de tijd en het zakt er wel door.
Beter dan aan dat ding te moeten gaan lurken. Voorfilteren en schoonspoelen, het is idd wel zaak die dingen schoon te houden. Anders is het ook weer een broeinest van bacteriën en virussen.

Nu nog een betrouwbare leverancier.

PS. Is Roundup niet geschikt voor desinfectie dan? 😉

@marzman , of gewoon een paar 10 of 20 liter kunststof jerrycans? Die nemen minder plaats in dan flessen, zijn al gauw goedkoper en zijn beter geschikt voor hergebruik... Er zijn er met een kraantje, en die zet je dan zo op het aanrecht.
Bekijk bijlage 26954

Ik heb mijn jerrycans hier gekocht: https://www.jerrycanshop.nl/nl/20-liter-stapelbare-un-jerrycan-naturel.html
Ik heb er 2 kraantjes bijgekocht (1 reserve) zodat ik de jerrycan op het aanrecht kan leggen en dan kan tappen.
https://www.jerrycanshop.nl/nl/jerrycan-dop-kraan-din61.html
Werkt perfect en met 20 liter kun je even vooruit. Daarnaast zijn ze stapelbaar wat het opslaan makkelijker maakt.

Ik heb mijn jerrycans hier gekocht: https://www.jerrycanshop.nl/nl/20-liter-stapelbare-un-jerrycan-naturel.html
Ik heb er 2 kraantjes bijgekocht (1 reserve) zodat ik de jerrycan op het aanrecht kan leggen en dan kan tappen.
https://www.jerrycanshop.nl/nl/jerrycan-dop-kraan-din61.html
Werkt perfect en met 20 liter kun je even vooruit. Daarnaast zijn ze stapelbaar wat het opslaan makkelijker maakt.
Een prima tip @Mayo ! Veel slimmer dan al die PET flessen, vind ik. En ook prima te gebruiken om nadien hoog-laag met zwaartekracht te filteren zonder dat de onderste schoon water jerrycan kan overlopen.

Als het puur om opslag gaat kun je dan ook een regenton met kraantje kopen en er dan leidingwater in doen ipv regenwater. En dan zet je die in een hoek van de garage ofzo. Minder contactoppervlak ook @RockyFlats ;)
Ik kan mij dat wel voorstellen @marzman . Het is alleen, dat een regenton niet gemaakt is om hermetisch af te sluiten. Vaak zijn die van boven behoorlijk open of hebben in ieder geval een gapend gat voor de regenpijp? Stoot je dat om dan drijft de garage weg. Een grote jerrycan of (als extreem voorbeeld) een 1 m3 IBC blijft dan beter dicht. Maar, inderdaad, de liters tellen en wie er een regenton over heeft die heeft er nu een hobby bij👍

Nou ja over hebben, het moet wel een nieuwe regenton zijn denk ik :)

Hermetisch afsluiten zou je naar moeten kijken inderdaad en misschien de ton op selecteren. Je kan sommige modellen wel open maken. De kans op omvallen lijkt me niet zo groot, je zet die ton gewoon in een hoek, mijn regenton buiten valt ook nooit om en het gat voor de regenpijp moest ik er zelf in boren (had die eerst nog aan de verkeerde kant van de ton gemaakt en weer terug dicht gemaakt met epoxy 😅 ). En mijn garage heeft ook gewoon een afvoerputje net als mijn terras buiten.

Bijvoorbeeld deze (heb ik ook voor het regenwater), die heeft een schroefdeksel en je moet zelf de gaten voor de regenpijp boren dus als je dat niet doet heeft hij geen gaten. Je zou nog een rubberen afdichting kunnen zoeken die past op het deksel.
https://www.pelckmans.net/nl/154816/practo-garden-regenton-classic-groen-met-kraantje (ja, niet meer leverbaar wel in het zwart maar ik heb 35 euro betaald voor de groene ;) )

Ik denk dat een regenton ook niet bedoeld is voor het opslaan van drinkwater, dus de kunststof-soort zal zeker niet foodgrade zijn...
Ik zou zelf mn drinkwater in de bovengenoemde jerrycans gebruiken om te drinken en te koken en het regenwater voor andere dingen.

Ik denk dat een regenton ook niet bedoeld is voor het opslaan van drinkwater, dus de kunststof-soort zal zeker niet foodgrade zijn...
Ik zou zelf mn drinkwater in de bovengenoemde jerrycans gebruiken om te drinken en te koken en het regenwater voor andere dingen.

Ik gebruik in Duitsland ook regenwatervaten voor opslag. Ze sluiten niet hermetisch af, maar een scheutje bleekwater houdt de bacteriegroei aardig in toom.
Voor drinkwater gaat het dan eerst nog door een keramisch koolfilter. Maar als het even kan, neem ik een paar jerrycans water uit Polen of Nederland mee. Dat is voldoende voor een paar weken zui er water.

Laatst bewerkt:
Als je je water niet in plastic wil opslaan. Dan zou je kunnen kijken naar terracotta bloempotten. De grootste die ik heb kunnen vinden is 500 liter... heeft ook een grote prijs.

Plastic komt in vele varianten, al dan niet geschikt voor voedsel in vaste of vloebare vorm.
Water opslaan in terracotta kan denk ik alleen als het nooit vriest.
Daarnaast is terracotta redelijk poreus en dan wil je niet, lijkt me.

Wel eens geprobeerd een volle regenton om te duwen?
Nee, ik vind een drang om zoiets te proberen toch wel ietwat eigenaardig...😁
Ik wel en kan je vertellen dat je dat niet zomaar even gaat lukken als dat ding vol is.
Dat is ook wel weer zo...

Het hangt natuurlijk ook een beetje van de vorm af, en of er veel zwaar water in zit of niet😉.
Z(31).jpg
images(99).jpg

Terug
Bovenaan