Uiteraard zal een en ander ook afhangen van of ik binnen kan blijven (niet zozeer qua preps, maar omstandigheden) of er toch op uit moet.
oke maar ook voor de beslissing of je wel of niet het risico van de pil aangaat, telt mee de voedsel situatie
vergeet niet dat als je niet je eigen voedsel en water hebt in je kast
je via voedsel en water ook een en ander aan deeltjes binnen krijgt
dus niet alleen lucht
Triest genoeg zou je eigenlijk een aantal jaar jezelf moeten kunnen voorzien\
maar dat is voor 99.999% van de mensen onmogelijk
effectief gezien, als België of Duitsland klapt, hoop dan maar dat je voedsel voor de komende 10 jaar uit Rusland komt
want de Nederlandse gewassen en producten kunnen / zullen dan besmet zijn.
en de Norm "" zal snel heel ver worden opgetrokken
men zal het volk dan zeker gaan vertetellen dat het veilig is
dan geld plots mijn devies "eet meer kool"
dus bij een kernramp, geen champignons, paddenstoelen, melk, bladgroente
Bladgroente schijnt volgens studie ivm Fukushima, wel redelijk snel te herstellen, dus na een oogst al minder op te hebben genomen
Mogelijk dat dit is omdat het opgenomen stralingsdeel oa caesium-137 afhangt van wat er op het blad valt , maar een jaar of 4 minimaal als veiligheidsmarge houden is niet verkeerd
tsjernobyl heeft echter geleerd dat vlees en melk langer en meer straling bevatten ook na langere tijd
ook hier hebben we veel aan de studies van Fukushima
http://www.nature.com/news/fukushima-data-show-rise-and-fall-in-food-radioactivity-1.17016 ( kijk ook naar de tabel )
voor de leut dit onder normale omstandigheden : bron voedingscentrum.nl
"Voedsel draagt in Nederland voor 12% bij aan de gemiddelde blootstelling aan radioactiviteit. Dit komt bijvoorbeeld uit de bodem waar de gewassen in geteeld worden"
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...-kan-ik-mezelf-beschermen-bij-een-kernongeval
"Gebruik en drink geen kraanwater, geen regenwater, geen bladgroenten of moeilijk schoon te maken etenswaren.".
en deze is gewoon schattig / lief / naïef
"Overheidsmaatregelen bij een kernongeval
landbouwmaatregelen nemen (een oogst- of slachtverbod bijvoorbeeld, om te voorkomen dat er besmet vlees of groente op de markt komt)."
verzadigde schildklier of niet, ik neem wel een pil