• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Oké de straling doet er ook nog even over, dus er is wat rek, maar toch..

In theorie heeft alles tijd nodig maar volgens mijn beperkte inzicht is dat bij straling meestal erg weinig.

Verder vallen er waarschijnlijk meer slachtoffers door zelf toegepaste jodium toediening dan er mensen een dosis starling te pakken krijgen op hun schildklier en dan daar last van krijgen. Voorop gesteld dat je niet net voorbij fiets als er wat gebeurd.

In theorie heeft alles tijd nodig maar volgens mijn beperkte inzicht is dat bij straling meestal erg weinig.
valt wel mee die wolk met het radioactieve jodium waar het om gaat, drijft langzamer dan gewone/directe straling ( en daar helpt ook jodium niet tegen )
Zoek even op de wolk van tsjernobyl en hoe die zich verplaatste over de wereld en ook fukushima gaf een mooi verspreidings beeld
het gaat om de bescherming tegen het opnemen van de schildklier van het radioactieve jodium,
die kan er snel zijn, of pas na dagen of weken
en ook via landbouw gewassen ed bij je aankomen
maar als je je schildkier eenmaal hebt volgestopt met jodium, kan de radioactieve jodium er niet meer bij en verlaat het lichaam via de urine

Verder vallen er waarschijnlijk meer slachtoffers door zelf toegepaste jodium toediening dan er mensen een dosis starling te pakken krijgen op hun schildklier
Korte termijn , ja mogelijk.
maar ja schildklier kanker heeft even tijd nodig om te ontwikkelen, een jaar of 20
de balans kan je dan pas opmaken.

Voorop gesteld dat je niet net voorbij fiets als er wat gebeurd
hier heb je het over directe straling, en daar helpt alleen een gesloten loode jas van een centimeter of .. tegen met een uitgebreid lucht systeem ( pers )
ergo, als je net langs fietst, hoef je je over jodium helemaal geen zorgen te maken
mogelijk wel kan je je zorgen maken hoe je de eventuele brand ( stralingswonden ) behandeld wat zinloos is
of je afvragen of je ergens een plastic zak kan lenen om je afgedrupte vel in te doen :)

Vandaag heb ik onze voorraad Kaliumjodide aangevuld en direct nog wat extra doosjes besteld. :)
Hieronder een afbeelding ervan. Deze zijn tabletten van 65mg, 10 stuks per doosje.
Je hebt dus wel 2 doosjes per volwassen persoon nodig.

5671dbd1efe43-kaliumjodide.jpg

Hoe goed zijn jullie voorbereid op een nucleaire ramp?

Verder vallen er waarschijnlijk meer slachtoffers door zelf toegepaste jodium toediening dan er mensen een dosis starling te pakken krijgen op hun schildklier en dan daar last van krijgen. Voorop gesteld dat je niet net voorbij fiets als er wat gebeurd.

goedeavond beste preppers

Ik heb paar vragen
Waar kan je jodiumpillen kopen de echte?
Hoe kan je beschermen tegen kernramp (straling)
Welke gasmasker en filter of zijn er andere artikelen hiervoor

• Leuk
Waarderingen: J.J
Laatst bewerkt:

Ik heb paar vragen
Waar kan je jodiumpillen kopen de echte?
Hoe kan je beschermen tegen kernramp (straling)
Welke gasmasker en filter of zijn er andere artikelen hiervoor

Op de eerste pagina van dit topic vind je daar al een link voor. Ook de info over verstrekking door de gemeente is interessant, wordt ook in dit draadje besproken.
Gasmaskers en filters zijn alleen interessant als je van plan bent buiten te gaan rondwandelen, twee weken bug-in en stof buiten houden is het standaard recept.

In dit draadje staan de meeste tips wel, daarna heb je wellicht nog gerichte vragen die we graag beantwoorden. Welkom.

sempre ,
zoals Ray al zegt,
In dit draadje staan de meeste tips wel,

Ik weet dat het een lange draad is, en op de een of andere manier zal deze nog wel veel langer worden

maar neem even de moeite om de draad door te worstelen

de door mij genoemde link op de eerste pagina, klopt niet meer, omdat artikelen nu eenmaal veranderen op een site
Maar ik kan dat niet meer aanpassen voor de nieuwe goede
dus die heb ik een pagina terug al opnieuw geplaatst

verkoop van Jodium tabletten in die dosis is in Nederland verboden tenzij men vergunning heeft.
dus hebben we geen andere optie dan ze over de grens te halen

wat je niet moet doen is vage websites of ebay ed gebruiken. Daar is de kans dat je fake of verkeerde krijgt, erg groot.

maar in de draad wordt ook haarfijn uitgelegd wat je nodig hebt om zelf een dosis samen te kunnen stellen en nog veel meer ...

Goedemorgen mensen!

Kaliumjodide is een ding, maar hoe zit het met mogelijkheden om de gevolgen van besmetting met (ook) andere isotopen (dan Jodium) te beperken?

Die mogelijkheden zijn er namelijk: stoffen waarmee isotopen uit het lichaam kunnen worden gehaald.
Hieronder een tekst die ik daarover heb gevonden. Naast het Kaliumjodide dat ik nu heb, ga ik alvast op zoek naar zeoliet klei (en bentoniet klei), en naar actieve kool. En daarna naar het andere op deze lijst denk ik...
Ik lees wel dat er vooral met inname van Calcium en Magnesium moet worden opgepast bij hartpatiënten.
Weet dat er dus aanvullende middelen zijn, maar bestudeer wel eerst wat er over gebruik en inname wordt aanbevolen (internet e.d.), want die precieze info staat hier nog niet....

Calcium and Magnesium:these minerals combat the uptake of Strontium 90 by over 90% when taken. Studies were conducted by Dr. Linus Pauling showing how the calcium blocks the uptake of this dangerous radioisotope.
http://readynutrition.com/resources...uld-have-in-case-of-nuclear-fallout_18032016/

[MOD] De veel te lange quote verwijderd.
Citeren:
De grens tussen citeren en copyrightschending is helaas vaag. Daarom wordt op dit forum tot maximaal één alinea geciteerd van het originele bericht, met een deeplink naar het oorspronkelijke bericht. Dit geldt ook voor teksten zonder copyright. Een combinatie van een stukje quoten (maximaal 1 alinea dus) en de rest samenvatting/toelichting in je eigen woorden is tevens toegestaan.
Bij overtreding hiervan zullen moderators zelf naar eigen inzicht citaten inkorten.[MOD]

Oke ééntje dan:
Activated Charcoal: reduces radiation by neutralizing it.

Als dat zo zijn zijn dan moeten we dat snel bij fukoeskima gaan vertellen en tsjernobiel.
Niet alles wat op internet staat is te vertrouwen. Straling is niet zo iets als radio berichten (antenne niet kabel) enig idee hoe je die wil vangen en neutraliseren met active kool ??

Maar hoe weet je nu wanneer je de pillen moet innemen, bij straling in je leefomgeving. Maar hoe kom je daar achter?
Ja via de rampenzender of www. Maar als dat ook niet meer werkt dan zelf maar de straling meten.
Zijn er preppers die deze meters al hebben en weten wanneer het tijd is voor een pilletje?

Maar hoe weet je nu wanneer je de pillen moet innemen, bij straling in je leefomgeving. Maar hoe kom je daar achter?
Ja via de rampenzender of www. Maar als dat ook niet meer werkt dan zelf maar de straling meten.
Zijn er preppers die deze meters al hebben en weten wanneer het tijd is voor een pilletje?

Ik zou voor de overzichtelijkheid deze vraag in een nieuw topic plaatsen: stralingsmeters hoe en wat ?

Dag @Tom Ik heb prima meetapparatuur daarvoor, maar dat is meer omdat ioniserende straling mij sowieso interesseert. In 99% van de gevallen zal het ookzonder meetapparatuur best duidelijk zijn of er een risico is en er een pil moet worden geslikt vermoed ik. Via de lichtflits en een paddestoel-wolk aan de horizon of via de radio en zo.
Om iedereen een meetinstrument aan te bevelen, gaat mij te ver. Je koopt er dan al gauw een die niet meet wat je wilt meten, of bent snel onnodig duur uit.
Ik heb meen ik al eens een link geplaatst naar een eenvoudige fallout-meter die iedereen zelf kan maken, van een blikje en wat simpele spulletjes die iedereen in huis heeft. Vooral bij fallout van een kernexplosie, kan dat een behoorlijke indicatie geven van het stralingsniveau en hoelang nog te schuilen.
Ook zijn er prima zelfbouwpakketjes te krijgen, bij John: https://sites.google.com/site/diygeigercounter/
Wel aardig is wellicht een set russische pen-dosimeters. Neem er daar 2 of 3 van op zak, en je kunt ze onderling uitlezen en vergelijken zodat je foute metingen kunt uitsluiten. Die hebben alleen zin bij een kernexplosie, maar zijn niet duur. Ik zal die eens opzoeken, en plaats nog wel een link...

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke ééntje dan:

Als dat zo zijn zijn dan moeten we dat snel bij fukoeskima gaan vertellen en tsjernobiel.
Niet alles wat op internet staat is te vertrouwen. Straling is niet zo iets als radio berichten (antenne niet kabel) enig idee hoe je die wil vangen en neutraliseren met active kool ??
Dag Wim,
Ik heb al eens gelezen over mensen die aan het Manhattan project werkten en daar besmet raakten, en vervolgens een "uitloog"-therapie kregen. Er bestaan stoffen en middelen die isotopen/zware metalen uit het lichaam kunnen verwijderen. Zie bijvoorbeeld DTPA, hoewel toepassing van dat medicijn (injecteren) eerder aan een arts is voorbehouden. https://emergency.cdc.gov/radiation/pdf/dtpa.pdf
Maar zeoliet, bentoniet en actieve kool, en andere stoffen, kunnen evengoed helpen.

In Fukuchima en Chernobyl weten ze dat vast al;).
Ik lees bijvoorbeeld: "Apple pectin was used in the aftermath of Chernobyl to reduce the load of radioactive cesium in children as it has the binding effect to the cesium element".
Appel pectine...

Directe straling komt van allerlei stralingsbronnen in onze omgeving. Radon gas dat uit beton en natuursteen komt, is verantwoordelijk voor een groot deel van onze achtergrondstraling. Maar ook jouw granieten aanrecht, die antieke oranje vaas van tante Clara, die kam bananen en jijzelf (door o.a. kalium-isotoop) stralen dat het een lieve lust heeft.
Het gaat dan nog om relatief lage stralingsniveaus. En zolang de stralingsbronnen zich buiten ons lichaam bevinden, is er niet veel aan de hand. Tenzij het eens de fallout van een kernwapen zou zijn: de directe straling is dan vooral de eerste dagen gevaarlijk hoog. Sowieso moeten we daar dan voor schuilen.

Tegelijkertijd is het belangrijk om dan zo min mogelijk stralende isotopen binnen te krijgen (inademen, eten, drinken). Actieve kool houdt geen straling tegen maar kan ademlucht en drinkwater van isotopen zuiveren. En zeoliet en bentoniet kunnen dat in drinkwater ook (mengen, en samen met de isotopen laten bezinken).

Het is het beste om er rekening mee te houden dat we bij een calamiteit toch wel iets aan isotopen binnen kunnen krijgen, en dat moet er dan zo snel mogelijk weer uit. Omdat die isotopen zich graag in onze beenderen afzetten, net als calcium en magnesium, En om dan na een besmetting bijvoorbeeld Strontium 90 in m'n botten te houden, met een halfwaardetijd van 29 jaar, is vragen om problemen. Eruit met die rotzooi!
Of we met eenvoudige middelen nagenoeg alle isotopen kunnen verwijderen vraag ik mij af, maar stel dat het nog zo'n 30 tot 50 % is. Het kan dan wel net het verschil uitmaken, tussen een een gezonde oude dag, of....

Kaliumjodide zorgt daar voor wat radioactief jodium betreft (door de schildklier al te verzadigen). Magnesium en Calcium slikken voorkomt ook dat bepaalde isotopen zich in ons lichaam nestelen, maar wel oppassen voor een overdosis. Ik denk vooralsnog aan het dan regelmatig slikken van een klein beetje zeoliet of bentoniet en misschien wat Chlorella (alg), .... maar ben er zelf nog niet over uit wat zinvol is of het beste is.... Hier is ook aardige info, over welke stoffen waartegen kunnen helpen: http://www.healthyindeed.com/natural-radiation-prevention-part-iv/

Maar zeoliet, bentoniet en actieve kool, en andere stoffen, kunnen evengoed helpen.

Directe straling komt van allerlei stralingsbronnen in onze omgeving. Radon gas dat uit beton en natuursteen komt, is verantwoordelijk voor een groot deel van onze achtergrondstraling. Maar ook jouw granieten aanrecht, die antieke oranje vaas van tante Clara, die kam bananen en jijzelf (door o.a. kalium-isotoop) stralen dat het een lieve lust heeft.
Het gaat dan nog om relatief lage stralingsniveaus.

Tegelijkertijd is het belangrijk om dan zo min mogelijk stralende isotopen binnen te krijgen (inademen, eten, drinken). Actieve kool houdt geen straling tegen maar kan ademlucht en drinkwater van isotopen zuiveren. En zeoliet en bentoniet kunnen dat in drinkwater ook (mengen, en samen met de isotopen laten bezinken).

Het is het beste om er rekening mee te houden dat we bij een calamiteit toch wel iets aan isotopen binnen kunnen krijgen, en dat moet er dan zo snel mogelijk weer uit. Kaliumjodide zorgt daar voor wat radioactief jodium betreft (door de schildklier al te verzadigen). Magnesium en Calcium slikken voorkomt ook dat bepaalde isotopen zich in ons lichaam nestelen, maar wel oppassen voor een overdosis. Ik denk vooralsnog aan het dan regelmatig slikken van een klein beetje zeoliet of bentoniet en misschien wat Chlorella (alg), .... maar ben er zelf nog niet over uit wat zinvol is of het beste is....
Tip.
Mijn vrouw is schildklier patiënt en moest een scan ondergaan en moest daar voor radioactief materiaal in nemen en de schilklier goed in beeld te brengen, omdat weer te neutraliseren kreeg ze een reep pure chocolade te eten.
Misschien ook te gebruiken naast de andere Tips.

Waar kunnen we de juiste Zeoliet en Bentoniet in de winkels kopen, wij kopen niet gouw iets via het Internet.

Tip.
Mijn vrouw is schildklier patiënt en moest een scan ondergaan en moest daar voor radioactief materiaal in nemen en de schilklier goed in beeld te brengen, omdat weer te neutraliseren kreeg ze een reep pure chocolade te eten.
Misschien ook te gebruiken naast de andere Tips.

Waar kunnen we de juiste Zeoliet en Bentoniet in de winkels kopen, wij kopen niet gouw iets via het Internet.
@J.J Terzijde: Mocht je kaliumjodide slikken overwegen als er eens isotopen door de lucht gaan vliegen, dan het beste even navragen of jouw vrouw dat wel mag hebben.

Pure chocolade? Googlen leerde mij, dat melkchocolade in een dieet als een bron van jodium telt (vanwege de melk), maar voor cacao en pure chocolade geldt dat niet (daarin kennelijk geen jodium). Ik zie pure chocolade wel aanbevolen als een van de superfoods voor mensen met hypothyreoïdie (onvoldoende werking van de schildklier). http://www.huffingtonpost.com/audrey-childers/9-superfoods-you-should-b_b_9751302.html
Een verband tussen chocolade en het neutraliseren van isotopen heb ik nog niet kunnen vinden...

Bentoniet en zeoliet? Winkels die spullen leveren voor het hobby-brouwen, en voor het houden van vissen/aquaria, en tuincentra, zullen het vast wel hebben. Bij de brouw-handel zal het toch zeker wel gaan om bentoniet dat bij consumptie geen kwaad kan... https://www.brouwmarkt.nl/bentoniet-1000-gram.html
Misschien is dit een aardig protocol, wie zal het zeggen? http://deelbewust.com/inwendig-gebruik-kleipoeder/
Wel oppassen met de suggestie van zilverwater lijkt me. Ik heb als eens foto's van blauwe mensen gezien, die dat overdreven of misschien zilvernitraat dronken.

• Leuk
Ter zijde: zou er geen verschil zitten in straling en stralend materiaal ?

Materiaal dat straalt, al dan niet natuurlijk, kan je vast -pakken -houden en via de stoelgang verwijderen.
Als je hersenen of je lever bestraald zijn dan vrees ik dat je veul norit moet gaan slikken.

• Leuk
Ter zijde: zou er geen verschil zitten in straling en stralend materiaal ?

Materiaal dat straalt, al dan niet natuurlijk, kan je vast -pakken -houden en via de stoelgang verwijderen.
Als je hersenen of je lever bestraald zijn dan vrees ik dat je veul norit moet gaan slikken.

@petroman Ioniserende straling gaat ergens doorheen en richt daar in principe schade aan. Een voorbeeld is het doorstralen van levensmiddelen. Bacteriën en andere levend onheil wordt dan gedood, maar de voeding zelf wordt niet radioactief. Maar Norit slikken helpt geen enkele bacterie tegen doorstralen.

Zou je de flits van een atoomexplosie zien, dan is het wel zeker dat je ook zo'n straling vangt. Zowel warmtestraling en lichtstraling als de ioniserende straling (beta en gamma). Van de warmtestraling krijgen we een krokant korstje, van het licht een geleidehond en van de ioniserende straling in principe schade aan ons genetische materiaal. Cellen kunnen afsterven of er kan zich ongeremde celdeling voordoen (kanker). Maar, bij dat alles zijn we nog steeds niet radioactief of besmet met isotopen. Ons lichaam is in staat om zich na een aanzienlijke stralingsbelasting nog behoorlijk te herstellen, met misschien een verhoogd risico op kanker op termijn, maar bij lange na geen zekerheid daarop.

Zodra we (vanuit fallout = radioactief stof en gassen) isotopen inademen, met het drinkwater of de voeding binnen krijgen of aan de huid hebben plakken, zijn we wel besmet geraakt en hebben we de stralingsbronnen (isotopen) zelf in en aan ons lichaam. We hebben dan niet alleen te maken met het verwerken van schade van "doorstraling", maar ook met een jarenlange stralingsbelasting van binnenuit.
Dus dan zo snel mogelijk er uit die rommel. En daarbij kunnen eenvoudige middelen kennelijk helpen.
Norit is in staat om zware metalen te binden, dus ik kan mij voorstellen dat iemand die per ongeluk besmet water heeft gedronken, daar baat bij kan hebben. Omdat het dan waarschijnlijk een deel van de isotopen in de maag aan zich bindt, zodat je die alvast uit poept. Het mooist is natuurlijk, om actieve kool, zeoliet en/of bentoniet te gebruiken om verdacht water te reinigen, zodat we de isotopen al helemaal niet binnen krijgen.

Van de buitenlucht afsluitbaar kunnen maken van watervoorraden, is dan (bij fallout) zinvol...
Bij mij komt er een klep op de regenton, die ik desnoods dicht kan zetten.

U kunt ook bij apotheken en drogisterijen bij u in de buurt terecht. Zij kunnen een doosje jodiumtabletten voor u bestellen. De adviesprijs hiervoor bedraagt €2,95

Ik wou hier graag een kleine aanvulling, aandachtspuntje bij meegeven.

De jodiumtabletten die verspreid worden is de versie met 65 mg Kaliumjodide G.L.

Als je zelf via de apotheek (of online) gaat aanvragen, zorg dan ook dat je deze versie vraagt. De standaard jodiumtabletten zijn namelijk 800 mcg. Dat is dus Microgram en niet Milligram!! Kortom 81 tabletjes van de mcg versie staat gelijk aan 1 tabletje die uitgedeeld wordt. Ik ben diverse websites tegen gekomen waar de mcg versie wordt gepromoot als zijnde handig bij een nucleaire ramp. Terwijl de waarde dus veel te laag is!

• Leuk
Waarderingen: Ray
Ruim 1.2 miljoen huishoudens krijgen jodiumpillen tegen kernramp

De doosjes worden bezorgd bij huishoudens die wonen binnen een straal van 100 kilometer van een kernreactor. Het gaat om een landelijke actie waarbij de nationale voorraad jodiumpillen wordt verspreid. Jodiumtabletten bieden bescherming bij de uitstoot van radioactief jodium in geval van een kernongeluk of nucleaire aanslag. De pillen zijn daarmee een voorzorgsmaatregel. Ze zijn een aanvulling op andere mogelijke maatregelen zoals schuilen of evacueren als een kernongeval plaatsvindt.

694

Terug
Bovenaan