Oke ééntje dan:
Als dat zo zijn zijn dan moeten we dat snel bij fukoeskima gaan vertellen en tsjernobiel.
Niet alles wat op internet staat is te vertrouwen. Straling is niet zo iets als radio berichten (antenne niet kabel) enig idee hoe je die wil vangen en neutraliseren met active kool ??
Dag Wim,
Ik heb al eens gelezen over mensen die aan het Manhattan project werkten en daar besmet raakten, en vervolgens een "uitloog"-therapie kregen. Er bestaan stoffen en middelen die isotopen/zware metalen uit het lichaam kunnen verwijderen. Zie bijvoorbeeld DTPA, hoewel toepassing van dat medicijn (injecteren) eerder aan een arts is voorbehouden.
https://emergency.cdc.gov/radiation/pdf/dtpa.pdf
Maar zeoliet, bentoniet en actieve kool, en andere stoffen, kunnen evengoed helpen.
In Fukuchima en Chernobyl weten ze dat vast al
.
Ik lees bijvoorbeeld:
"Apple pectin was used in the aftermath of Chernobyl to reduce the load of radioactive cesium in children as it has the binding effect to the cesium element".
Appel pectine...
Directe straling komt van allerlei stralingsbronnen in onze omgeving. Radon gas dat uit beton en natuursteen komt, is verantwoordelijk voor een groot deel van onze achtergrondstraling. Maar ook jouw granieten aanrecht, die antieke oranje vaas van tante Clara, die kam bananen en jijzelf (door o.a. kalium-isotoop) stralen dat het een lieve lust heeft.
Het gaat dan nog om relatief lage stralingsniveaus. En zolang de stralingsbronnen zich buiten ons lichaam bevinden, is er niet veel aan de hand. Tenzij het eens de fallout van een kernwapen zou zijn: de directe straling is dan vooral de eerste dagen gevaarlijk hoog. Sowieso moeten we daar dan voor schuilen.
Tegelijkertijd is het belangrijk om dan zo min mogelijk stralende isotopen binnen te krijgen (inademen, eten, drinken). Actieve kool houdt geen straling tegen maar kan ademlucht en drinkwater van isotopen zuiveren. En zeoliet en bentoniet kunnen dat in drinkwater ook (mengen, en samen met de isotopen laten bezinken).
Het is het beste om er rekening mee te houden dat we bij een calamiteit toch wel iets aan isotopen binnen kunnen krijgen, en dat moet er dan zo snel mogelijk weer uit. Omdat die isotopen zich graag in onze beenderen afzetten, net als calcium en magnesium, En om dan na een besmetting bijvoorbeeld Strontium 90 in m'n botten te houden, met een halfwaardetijd van 29 jaar, is vragen om problemen. Eruit met die rotzooi!
Of we met eenvoudige middelen nagenoeg alle isotopen kunnen verwijderen vraag ik mij af, maar stel dat het nog zo'n 30 tot 50 % is. Het kan dan wel net het verschil uitmaken, tussen een een gezonde oude dag, of....
Kaliumjodide zorgt daar voor wat radioactief jodium betreft (door de schildklier al te verzadigen). Magnesium en Calcium slikken voorkomt ook dat bepaalde isotopen zich in ons lichaam nestelen, maar wel oppassen voor een overdosis. Ik denk vooralsnog aan het dan regelmatig slikken van een klein beetje zeoliet of bentoniet en misschien wat Chlorella (alg), .... maar ben er zelf nog niet over uit wat zinvol is of het beste is.... Hier is ook aardige info, over welke stoffen waartegen kunnen helpen:
http://www.healthyindeed.com/natural-radiation-prevention-part-iv/