@martin , daar heb je wel iets moois gevonden, vermoed ik. Ik moet mij ook behoorlijk in die antenne-test-materie inlezen voordat ik daarover zinnigs kan zeggen, maar m'n baard eraf als dat dingetje niet zinvol zou blijken.
Zelf heb ik er eentje zoals deze, maar welke beter is? Het apparaatje dat jij vond, kan kennelijk ook zaken visualiseren, en dat lijkt me wel geavanceerder dan mijn metertje dat ik al twee jaar heb...
Een antenne moet wel zijn afgestemd op de frequentie van de Meshtastic-module (dus 433 MHz of eventueel 868 MHz), en een Wifi-router-antenne (2,4 en 5 GHz) is dat m.i. niet. Een UHF portofoonantenne zou wel weer goed kunnen passen.
Mensen, ik heb inmiddels wat verbindingen kunnen maken in een redelijk grote stad. Waar, dat zie je vanzelf als je op de coordinaten in het plaatje zoekt. Ik deed het met een Lilygo Lora module van 18 €, twee hoog op een balkon, met het standaard antennestompje. Afstanden tot zo'n 14 km heb ik behaald, en dat zonder finetunen. Bij die grootste afstanden zal de ander wel relatief hoog hebben gezeten vermoed ik, in een mast of op een flat of zo, maar evengoed niet slecht voor een stedelijke omgeving.
In het plaatje zie je rechts bijvoorbeeld 11 m. Dat is het aantal minuten geleden dat het station zich meldde. Geheel onderaan bij "Daniel" is het wel waarschijnlijk dat dat contact (43 minuten) op dat moment slecht bereikbaar of even afwezig was. Frequente updates, zoals biij weergave van enkele minuten, laten zien welke zenders het best bereikbaar zijn. Die staan bovenaan; dit was even midden uit het lijstje.
Onder de stationsnaam-afkorting staat de afstand hemelsbreed, en die is redelijk exact want gebaseerd op GPS coordinaten. De coordinaten zijn van het eigen station overigens ook uit te zetten, of op een willekeurige afwijkende positie vast te zetten
zodat "opsec" redelijk behouden blijft.
Rechtsboven zie je per station telkens het batterij-percentage of netvoeding. Handig, want heb je zelf ergens een tussenstation geplaatst dan weet je zo of het zonnepaneeltje werkt. Rechtsonder zijn de signaalsterkte-gegevens vermeld.
Door eenvoudig op een station te drukken, kan je die berichten toesturen. Er opent dan een apart venster met alleen d communicatie met dat station.
In deze grotere stad bleken er zo'n 8 mensen te zijn begonnen met Meshtastic. En dat twee weken geleden, dus ook daar is het nog een experimenteren, net zoals wij doen.
Ik zie voor ons heel goede mogelijkheden om hier relatief snel een prima noodcommunicatie mee op te zetten, en zeker allereerst op kleine schaal.
Binnen een klein gebied, zeg een straal van 5-10 km, "kan iedereen dat morgen al met een ander voor elkaar hebben" met twee modules van 18€, en met wat zorg aan opstelling en antennes.
Met tussenstations om de (stel) 15 km, is ook een grotere afstand of een groter gebied te bestrijken.
In een stad zal het bereik misschien wat minder zijn, maar line-of-sight kom je ver. Het klinkt misschien apart, maar nu ik hier tijdelijk in een ietwat glooiend landschap verkeer, realiseer ik mij pas goed hoe wij enorm boffen met een land zo plat als een pannekoek!
Hier een stukje uit de communicatie. Het is mooi om te zien hoe eenvoudig dat werkt.