Mensen, ik heb inmiddels alweer 3/4 jaar twee T-Echo modules in gebruik om te testen, en die zijn weliswaar niet goedkoop maar wel geweldige kant en klare modules die je zo in de binnenzak steekt. Batterij en schermpje zijn ingebouwd, en door de veel zuiniger nRF52 processor (dan de ESP32) is het stroomverbruik miniem.
Wie mobiel Meshtastic mee wil nemen, en de pecunia kan missen, die kan ik zo'n T-Echo van harte aanbevelen.
Het is echter zonde om zo'n dingetje ergens aan een mast te hangen, dus besloot ik om de RAK 4631 module uit te proberen. Die heeft dezelfde zuinige nRF52 processor, geen GPS, geen schermpje en geen wifi, maar wel Bluetooth, 868 MHz, USB-C, en connectoren voor een lipo accu en een zonnepaneeltje. En, het is betaalbaar. Nu is het RAK gebeuren modulair, en kunnen er desgewenst allerlei toeters en bellen aan gehangen worden, maar nodig is dat niet voor een stationaire opstelling.
Deze spulletjes bestelde ik bij Tinytronics, en volstaan. Tenminste, voor een 18650 batterij heb ik al een houdertje, maar een lipo batterijtje kan er ook worden ingeplugd.

De JCG401 antenne (en SMA connector) is strikt genomen overbodig want er wordt een Bluetooth en een 868 antenne met de module meegeleverd (voor plaatsing in een behuizing). Omdat ik een 868 antenne buiten de behuizing wil, bestelde ik die mee.
Hier zie je de module in werking, en de twee meegeleverde antennes. Het programmeren was eenvoudig via USB vanaf de laptop.

Het gaat natuurlijk in een waterdicht kastje met een zonnepaneeltje erop. Omdat het klein is, kan het een mini-kastje blijven.
Het stroomverbruik was zo gering dat mijn USB-meterje het amperage niet kon meten.

Dit kastje heb ik ervoor besteld. het leek mij wel geinig om van buiten de piepkleine LED's te kunnen zien knipperen, vandaar een transparant deksel.

Dit zonnepaneeltje komt erop. Het is 5V USB maar ik soldeer er een passende mini connector aan die meteen in de module past (zie de laatste foto). Het is even afwachten of dit paneeltje groot genoeg is, maar gezien het geringe stroomverbruik zou mij dat niet verbazen.