• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Laatst bewerkt:
Leuk, maar dan mis je de extra accu van de powerbank. Beschrijving van de powerbank die ik noen: Het robuuste ontwerp beschermt tegen regen, vuil en vallen. Lijkt mij prima on het buiten neer te leggen voor langere tijd.
@joepmeloen , ik zie zo'n uitklapbaar setje het geen jaar uithouden in weer en wind, maar misschien vergis ik mij. Als het geheel voor "waterdicht" is ontworpen en uitgevoerd dan ligt het anders maar is het dat? Hebben alle poorten en aansluitingen waterdichte afdekkingen? Ik bedoel meer, dat een ontbreken daarvan zou wijzen op een niet-waterdicht ontwerp, en dan wordt "inpakken" noodzakelijk. Ik zie dat de paneeltjes in een gestikte kunstlederen hoes zijn gevat, en het geheel doet mij toch meer denken aan "bestand tegen wat regen over een korte duur, gevolgd door afdrogen".

Maar, hee, waarom zo'n solar setje dan niet in een buitenmodel weckpot o.i.d. stoppen?

Ik had de Lilygo T-Echo in gedachten, en de ingebouwde 850 mAh accu schijnt goed te zijn voor 3 dagen zonder bijladen. Het kan dan nog zo'n sombere winter zijn, maar welk paneeltje laadt dat beetje stroom niet bij binnen 3 dagen? Een extra accu is in dit specifieke geval dus overbodig denk ik, maar voor de minder zuinige Lora32 en T-beam modules kan ik mij het nut wel voorstellen.

Laatst bewerkt:
Vraag aan ChatGPT hoeveel geregistreerde nodes zijn in Nederland.

Als je een antwoord krijgt met informatie, zoek dan bij MeshNet.NL hoeveel zij geregistreerd hebben en hoe een eventueel afwijkend antwoord verklaart kan worden.

Mensen, ik heb inmiddels alweer 3/4 jaar twee T-Echo modules in gebruik om te testen, en die zijn weliswaar niet goedkoop maar wel geweldige kant en klare modules die je zo in de binnenzak steekt. Batterij en schermpje zijn ingebouwd, en door de veel zuiniger nRF52 processor (dan de ESP32) is het stroomverbruik miniem.

Wie mobiel Meshtastic mee wil nemen, en de pecunia kan missen, die kan ik zo'n T-Echo van harte aanbevelen.

Het is echter zonde om zo'n dingetje ergens aan een mast te hangen, dus besloot ik om de RAK 4631 module uit te proberen. Die heeft dezelfde zuinige nRF52 processor, geen GPS, geen schermpje en geen wifi, maar wel Bluetooth, 868 MHz, USB-C, en connectoren voor een lipo accu en een zonnepaneeltje. En, het is betaalbaar. Nu is het RAK gebeuren modulair, en kunnen er desgewenst allerlei toeters en bellen aan gehangen worden, maar nodig is dat niet voor een stationaire opstelling.

Deze spulletjes bestelde ik bij Tinytronics, en volstaan. Tenminste, voor een 18650 batterij heb ik al een houdertje, maar een lipo batterijtje kan er ook worden ingeplugd.
1000060992.png
De JCG401 antenne (en SMA connector) is strikt genomen overbodig want er wordt een Bluetooth en een 868 antenne met de module meegeleverd (voor plaatsing in een behuizing). Omdat ik een 868 antenne buiten de behuizing wil, bestelde ik die mee.

Hier zie je de module in werking, en de twee meegeleverde antennes. Het programmeren was eenvoudig via USB vanaf de laptop.
1000060866.jpg
Het gaat natuurlijk in een waterdicht kastje met een zonnepaneeltje erop. Omdat het klein is, kan het een mini-kastje blijven.

Het stroomverbruik was zo gering dat mijn USB-meterje het amperage niet kon meten.
1000060929.jpg
Dit kastje heb ik ervoor besteld. het leek mij wel geinig om van buiten de piepkleine LED's te kunnen zien knipperen, vandaar een transparant deksel.
1000060994.png
Dit zonnepaneeltje komt erop. Het is 5V USB maar ik soldeer er een passende mini connector aan die meteen in de module past (zie de laatste foto). Het is even afwachten of dit paneeltje groot genoeg is, maar gezien het geringe stroomverbruik zou mij dat niet verbazen.
1000060993.png
1000060995.png

Meshtastic ligt hier in de la. Mijn ervaringen ermee waren teleurstellend in die zin dat ik best veel nodes kon ontvangen maar niet gehoord werd. ( Story of my life. 😜) De batterijduur icm met een zonnepaneel tegenviel en voor een update of restart moest het ding uit de mast gehaald worden. Allemaal niet handig voor een device dat gewoon zijn ding moet doen. Teveel “High Maintenance” in mijn ogen.

Ik ben me nu CW, of beter gezegd, morse code aan het aanleren.
Meshtastic is eenvoudiger🤣

Meshtastic ligt hier in de la. Mijn ervaringen ermee waren teleurstellend in die zin dat ik best veel nodes kon ontvangen maar niet gehoord werd. ( Story of my life. 😜)
Jammer om te horen @Pjotr Prep , ik ken dat, maar ik sta ook telkens weer op😉
De batterijduur icm met een zonnepaneel tegenviel
Dat, is getackled, check V
en voor een update of restart moest het ding uit de mast gehaald worden.
Dat is wel een puntje. Volgens mij herstart de module automatisch zodra er weer voldoende stroom is na een tekort (moet ik nog checken) maar zet zo'n module niet op afstand op "shutdown". De module kan trouwens volledig via 868 MHz op afstand worden bediend vanuit de app. Voor een update, tja... Ik ga een lange USB kabel proberen, en anders moet het die enkele keer even omlaag. @martin denkt aan POE voeden, en heeft dan zo toegang voor updates.
Allemaal niet handig voor een device dat gewoon zijn ding moet doen. Teveel “High Maintenance” in mijn ogen.
Dat is al wat beter geworden. Met de huidige software kan de module waarschijnlijk meerdere jaren draaien en als het solarpaneeltje het redt dan wordt het achterover leunen. Er komen hier duidelijk meer nodes bij, en dat motiveert ook👍
Ik heb laatst ook naar zo'n flipper dingetje (sleutel) gekeken, maar als ik filmpjes van marconisten bekijk dan lijkt het mij meer op een griezelig toveren. Ik blijf dan liever bij Meshtastic, en een saxofoon en dwarsfluit trouwens. Uit die twee krijg ik al geluid😂

Meshtastic ligt hier in de la. Mijn ervaringen ermee waren teleurstellend in die zin dat ik best veel nodes kon ontvangen maar niet gehoord werd. ( Story of my life. 😜) De batterijduur icm met een zonnepaneel tegenviel en voor een update of restart moest het ding uit de mast gehaald worden. Allemaal niet handig voor een device dat gewoon zijn ding moet doen. Teveel “High Maintenance” in mijn ogen.

Bij mij ligt het ook in de la, ik ontving niks. En als je iets ontvangt, mensen die dit ooit opgezet hebben zullen er ook niet continu op kijken of er berichten zijn. Leuk om de nerd mee uit te hangen, maar verder lijkt het me niet zo nuttig.

Ik ben nu muziek aan het leren. Voor de laatste bewoners van de Titanic was dat ook veel nuttiger dan morscode of meshtastic :lol:

Laatst bewerkt:
Bij mij ligt het ook in de la, ik ontving niks.
Man, dat is ook toevallig! Ik ontving ook helemaal niets toen ik de modules hier in de la had liggen!😂
Ik ben nu muziek aan het leren. Voor de laatste bewoners van de Titanic was dat ook veel nuttiger dan morscode of meshtastic :lol:
Hee, jij ook @marzman ?
Triangel of tamboerijn?😉

Terug
Bovenaan