• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Laatst bewerkt:
Een digitale 0 of 1 zal als valide worden gezien als de CRC die men gebruikt juist zal zijn na het opbouwen van een packet

De data is 100% digitaal.
Een zogenaamd "packet" is een stuk digitale code en via deze link kun je zien het dit is opgebouwd

https://meshtastic.org/docs/overview/mesh-algo/
Daarin heb je gelijk, maar als die nullen en enen maar gebrekkig doorkomen of helemaal niet, en zo'n checksum telkens niet klopt, dan houdt het op denk ik? Het digitale mobilofoonverkeer kent ook die beperking.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat de zender net iets beter het signaal binnenkrijgt dan de ontvanger, maar op zoveel nodes zou ik dat wel heel apart vinden.
Daar heb je gelijk in, maar als je ziet hoeveel moeite het ons met standaard antennes kostte om zo'n 18 km te overbruggen (toch al behoorlijk, maar ook nu voor @Pjotr Prep net te gering)? Pak er twee standaard antennes bij en de kans is groot dat een ervan net weer even beter is. Met een antenne van €15 is het verschil met een €2 standaard antenne vast groot, en een goede kans lijkt mij, dat die stations die stap al achter zich hebben en uitgekiende setup hebben. De afstanden op het kaartje doen dat wel vermoeden lijkt mij.
Kun je eens naar het overzicht gaan van de nodes en hier een schermafdruk van maken zodat we de SNR waarde kunnen zien?
Dat ziet er ongeveer zo uit (even plaatje geleend van het internet)
Is dat niet een weergave door de eigen ontvanger, van de kwaliteit van het ontvangen signaal? De kwaliteit van het eigen signaal zoals het bij de ontvanger binnen komt geeft het dan helaas niet aan.

Bepalend is denk ik, of @Pjotr Prep 's node berichten door zendt. Is dat het geval dan weten wij zeker dat hij goed kan ontvangen (of er door de andere nodes ook berichten zijn verzonden die doorgezonden kunnen worden, is natuurlijk wel even de vraag). Is dat zo en volgen er dan geen "vinkjes" op eigen berichten dan is het eigen zendbereik te beperkt.

in iOS krijg je niet direct de snr waarden te zien een plaatje zegt dan niet veel. Minimum waarde was 10db

Per ongeluk het 3db vinkje aanzetten kan ook nog. Wist niet dat dit zou kunnen werken zonder aan te geven een licentie te hebben. 😁

Ik werk met twee nodes. Eentje in het veld en de ander met bt verbonden met de gsm.
Dat verklaart de hoge snr waarden. Die zijn dan de waarde tussen mijn nodes vermoed ik.

Het veld ingelopen om met bt de settings aan te passen. Helaas ben ik nu de BT verbinding kwijt. Zal iets verkeerd staan.

Over een paar dagen maar eens de node direct aan de pc leggen 😊

Het is even stil geweest in dit draadje zie ik. De winter is wel bij uitstek geschikt om wat vorderingen te maken.

Ik zag dat de recentste versie van de Meshtastic app nu rekening houdt met de Filipijnen, en dat nu even aan @PBear gemeld.
Screenshot_20241102-031205.png

Het is even stil geweest in dit draadje zie ik. De winter is wel bij uitstek geschikt om wat vorderingen te maken.

Ik zag dat de recentste versie van de Meshtastic app nu rekening houdt met de Filipijnen, en dat nu even aan @PBear gemeld.
Bekijk bijlage 27199

Leuk dat nu ook de Filipijnen als regio toegevoegd is. Mijn 5 Meshtastic units liggen op het moment in Polen. Tot dusver heb ik ze nog niet goed aan de praat gekregen, door onduidelijkheid over versies en overdaad aan instellingen.
Als ik weer terug in Polen ben, ga ik het nog eens proberen.

Het grootste probleem voor mij is dat het opstarten nadat de accuspanning gezakt is en weer omhoog loopt bij laden, dan blijft hij “hangen”.
Er moet eerst een voldoende capaciteit aanwezig zijn voordat de module opstart.

Het kan niet zo zijn dat je op een lastig te bereiken positie de module steeds handmatig moet resetten.
Ik weet nog niet hoe dit is op te lossen. (Anders dan een heel grote accu capaciteit en dito zonnepaneel. Mijn doel was een solitair werkend systeem.)

Ik heb meshtastic even in de koelkast liggen. Er zullen ondertussen al veel problemen en oplossingen voorbijgekomen zijn.
Misschien moet ik het weer eens oppakken, het blijft best interessant vanwege het geringe energie verbruik.

Het kan niet zo zijn dat je op een lastig te bereiken positie de module steeds handmatig moet resetten.

Dat is ook voor mij een probleem.
Ik het een POC qua oplossing, en dat is een "micro USB over UTP" van ali.
(usb extender)

1730759350576.png

Wat ik wil proberen is om de module op hoogte te brengen en dan te voorzien van die USB over UTP.
Dan zou ik hem zowel kunnen voeden (dus ook uit/aan zetten) als een firmwareupdate
Ik heb dit werkend gekregen met een kabel van 100 meter, dus dit moet wel lukken.
Nu alleen nog de tijd vinden om het ook daadwerkelijk te plaatsen zodat ik eindelijk eens kan starten met het opbouwen van een netwerk.

Ik ga binnenkort 2 heltec v3 aanschaffen. Hat is de grootste afstand die jullie bereikt hebben (inclusief extenders)? Ik zou eigenlijk vanuit Amsterdam een bericht willen sturen naar andere mensen in Amsterdam (op hemelsbreed 1.5km afstand). Ik ga er vanuit dat dit geen probleem moet zijn... ik woon zelf op 2 hoog. Echter vroeg ik mij af of een bericht sturen vanuit Amsterdam naar bijv. Emmen zou moet lukken? Ik snap dat hoe meer apparaten hoe beter de dekking. Maar vroeg me af of er mensen zijn met ervaring voor een afstand als deze.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
*naschrift: deze post ontstond in een ander draadje, en het beste even hier herhaald*

@Pjotr Prep , ik heb mij inmiddels via MQTT aangesloten door aan te melden bij https://www.meshnet.nl/mqtt-broker.html

Op dit kaartje sta ik ergens.😉
https://meshmap.net/

Via MQTT is er verbinding via internet maar gaandeweg zal het ook draadloos wel behoorlijk dekkend worden. MQTT en draadloos werken samen en naast elkaar. Ik heb de module nu via bluetooth met de smartphone verbonden, en tegelijk via de Wifi van de smartphone met MQTT.

Morgen gaan we op reis, en heb ik onderweg weer Wifi dan ben ik evengoed verbonden en bereikbaar. Volgens mij ben ik dan ook bereikbaar als ik geen Wifi heb maar wel draadloos verbonden ben met een node met MQTT. Tenminste, gerichte berichten zouden door kunnen komen...

Ik denk dat het nu wel een geschikt moment is om vaart achter Meshtastic te zetten.

Tenminste, het is een rare wereld en sommige zaken zijn niet meer zo vanzelfsprekend. Zoals een onbekommerd genieten van een kerstmarkt. Enfin dat voornemen was maar bijzaak, dus die kant op gaan wij toch. Met een zwarte stropdas dan maar. Triest...

Omwille van het veel lagere stroomverbruik heb ik een Lilygo T-Echo module gekocht. De nRF52 processor daarvan gebruikt maar een fractie van de stroom die een Lilygo TTGO T-beam of Lilygo TTGO Lora verbruikt met de ESP32 processor.

Mijn ESP32 modules blijf ik gebruiken, maar die met de nRF52 gaat straks met een solarpaneel het dak op.

De Lilygo T-Echo is niet goedkoop maar wel compleet en in een behuizing, met e-paper display, ingebouwde batterij en GPS.

Voor wie er nog niets heeft, is een 868 MHz Lilygo TTGO Lora module het goedkoopst en ook goed, maar zoals ik er nu over denk zou ik toch adviseren om in plaats daarvan een 868 MHz Lilygo T-Echo aan te schaffen als "bruintje dat kan trekken".
https://www.tinytronics.nl/nl/devel...t-echo-nrf52840-lora-868mhz-bme280-gnss-zwart

Omwille van het veel lagere stroomverbruik heb ik een Lilygo T-Echo module gekocht. De nRF52 processor daarvan gebruikt maar een fractie van de stroom die een Lilygo TTGO T-beam of Lilygo TTGO Lora verbruikt met de ESP32 processor.

Mijn ESP32 modules blijf ik gebruiken, maar die met de nRF52 gaat straks met een solarpaneel het dak op.

De Lilygo T-Echo is niet goedkoop maar wel compleet en in een behuizing, met e-paper display, ingebouwde batterij en GPS.

Voor wie er nog niets heeft, is een 868 MHz Lilygo TTGO Lora module het goedkoopst en ook goed, maar zoals ik er nu over denk zou ik toch adviseren om in plaats daarvan een 868 MHz Lilygo T-Echo aan te schaffen als "bruintje dat kan trekken".
https://www.tinytronics.nl/nl/devel...t-echo-nrf52840-lora-868mhz-bme280-gnss-zwart

ALs we het over kant en klaar hebben, je hebt natuurlijj powerbanks met zonnepanelen er aan vast. Je moet alleen goed opletten of de powerbank weL accepteerd dat je het gebruikt als een "stopcontact", maar zou voor de t-echo niet uit maken ondat deze ook een accu heeft?

Deze werkt bijvoorbeeld als "stopcontact".
https://www.amazon.de/ADDTOP-Powerb...s-wasserfester-25000mAh-Orange/dp/B07GB4H8FB/

T-echo inpluggen, op het dak schroeven en klaar?

Als het kan zou ik gps uitzetten. Scheelt weer stroom en neem aan dat je zelf wel weet waar die is. Dat hoeft een ander niet te weten toch.

ALs we het over kant en klaar hebben, je hebt natuurlijj powerbanks met zonnepanelen er aan vast. Je moet alleen goed opletten of de powerbank weL accepteerd dat je het gebruikt als een "stopcontact", maar zou voor de t-echo niet uit maken ondat deze ook een accu heeft?

Deze werkt bijvoorbeeld als "stopcontact".
https://www.amazon.de/ADDTOP-Powerbank-Ladegerät-Solarpanels-wasserfester-25000mAh-Orange/dp/B07GB4H8FB/

T-echo inpluggen, op het dak schroeven en klaar?

Als het kan zou ik gps uitzetten. Scheelt weer stroom en neem aan dat je zelf wel weet waar die is. Dat hoeft een ander niet te weten toch.
@joepmeloen ,
Een powerbank met zonnepaneeltje zoals je liet zien lijkt mij zeker mooi compact voor onderweg. Maar om buiten in weer en wind te hangen, daarvoor is het m.i. niet geschikt.

Die T-Echo is gebruiksklaar voor de binnenzak of in de rugzak met een sprietje eruit, of gewoon voor op de vensterbank. De behuizing is niet waterdicht dus moet het voor buiten plaatsing nog wel in een waterdicht doosje.
En voor de zuinige T -Echo is een klein zonnepaneeltje zoals deze waarschijnlijk voldoende, en beter bestand tegen regen en wind.
Screenshot_20241222-001844.png
Voor T-Beams en Lora32 modules zijn dergelijke zonnepaneeltjes te klein.

GPS uit zetten kan volgens mij en dat is bij een statische toepassing het beste. De locatie kan ook handmatig worden ingegeven, dus "OPSEC" een kilometer verderop opgeven is geen probleem.

Omdat de hele gedachte achter Meshtastic toch het vormen van een netwerk is, denk ik wel dat het zinvol is om een locatie in te voeren die redelijk dichtbij ligt. Een ander kan dan worden aangemoedigd om zelf ook een node te plaatsen en die optimaal op het bereiken van anderen af te stemmen. Weet niemand waar andere nodes ongeveer zitten dan valt dat in het water.

Ik heb zo’n paneeltje en dat is idd niet voldoende voor de lora32.
Tegen de grijze dagen van deze maand is er sowieso niets voldoende. Maar dit is een uitzonderlijke situatie.

Op het paneeltje zit een coating, tegen het weerspiegelen. Deze laat los. Dus echt weersbestendig zal ik ze niet noemen. Of het ook invloed heeft op het functioneren weet ik niet.

Powerbanks willen soms een belasting zien, is deze te laag dan zetten ze zichzelf uit. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik neem aan dat het gaat om je thuis situatie. Dus waarom zo moeilijk doen als je toch al panelen op je dak hebt liggen?
Zo'n module kan gewoon gevoed worden met een powerbank die je oplaad via je stopcontact. Als je panelen op je dak niet voldoende produceren, kun je er vanuit gaan dat geen enkel klein paneeltje dat wel zou doen.

Niet te moeilijk denken...

@joepmeloen ,
Een powerbank met zonnepaneeltje zoals je liet zien lijkt mij zeker mooi compact voor onderweg. Maar om buiten in weer en wind te hangen, daarvoor is het m.i. niet geschikt.

Die T-Echo is gebruiksklaar voor de binnenzak of in de rugzak met een sprietje eruit, of gewoon voor op de vensterbank. De behuizing is niet waterdicht dus moet het voor buiten plaatsing nog wel in een waterdicht doosje.
En voor de zuinige T -Echo is een klein zonnepaneeltje zoals deze waarschijnlijk voldoende, en beter bestand tegen regen en wind.
Bekijk bijlage 27449

GPS uit zetten kan volgens mij en dat is bij een statische toepassing het beste. De locatie kan ook handmatig worden ingegeven, dus "OPSEC" een kilometer verderop opgeven is geen probleem.

Omdat de hele gedachte achter Meshtastic toch het vormen van een netwerk is, denk ik wel dat het zinvol is om een locatie in te voeren die redelijk dichtbij ligt. Een ander kan dan worden aangemoedigd om zelf ook een node te plaatsen en die optimaal op het bereiken van anderen af te stemmen. Weet niemand waar andere nodes ongeveer zitten dan valt dat in het water.

Leuk, maar dan mis je de extra accu van de powerbank. Beschrijving van de powerbank die ik noen: Het robuuste ontwerp beschermt tegen regen, vuil en vallen. Lijkt mij prima on het buiten neer te leggen voor langere tijd.

Met een capaciteit van: 25000 mAh/92,5 Wh
En een gemiddeld verbruik van 42... zou ie in theorie, uit m'n hoofd, iets minder dan 600 uur op een volle powebank kunnen werken. Zet je gps uit zal die mogelijk nog langer werken.

Enige wat ik niet weet is hoeveel de paneeltjes die aan dat ding hangen opwekken.

Ik neem aan dat het gaat om je thuis situatie. Dus waarom zo moeilijk doen als je toch al panelen op je dak hebt liggen?
Zo'n module kan gewoon gevoed worden met een powerbank die je oplaad via je stopcontact. Als je panelen op je dak niet voldoende produceren, kun je er vanuit gaan dat geen enkel klein paneeltje dat wel zou doen.

Niet te moeilijk denken...

Als de stroom eruit ligt dan doen de paneeltjes op je dak niks, tenzij je het geheel ala eiland in bedrijf neemt. Volgens mij was het juist de bedoeling om te communiceren met zodra de prik er voor lange tijd af is?

Houd in dat zodra de powerbank leeg is deze niet meer oplaad op de gewone panelen, zondee te hobbiën.

@joepmeloen ,

Bekijk bijlage 27449

Leuk, maar dan mis je de extra accu van de powerbank. Beschrijving van de powerbank die ik noen: "Het robuuste ontwerp beschermt tegen regen, vuil en vallen." Lijkt mij prima om het buiten neer te leggen voor langere tijd.

Met een capaciteit van: 25000 mAh/92,5 Wh
En een gemiddeld verbruik van 42mah... zou ie in theorie, uit m'n hoofd, iets minder dan 600 uur op een volle powebank kunnen werken. Zet je gps uit zal die mogelijk nog langer werken.

Enige wat ik niet weet is hoeveel de paneeltjes die aan dat ding hangen opwekken.

Terug
Bovenaan