Ik heb van de ali twee slijpstenen. Die Werken geweldig: gooit ze in een emmer en als het ophoud met bubbellen haal je ze er uit en ga je lekker in het zonnetje met een bakkie water naast je en je voetjes in een zwembadje aan de tuintafel je messen slijpen.
Ik heb 800-240 grid voor het grove werk en daarna de 1000-2000 om het af te maken.
Waar ik het meeste succes mee heb is door niet te hard te drukken, voldoende water bij blijven gooien en gewoon de tijd nemen, meestal 10 a 15 keer er langs met beide zijden is genoeg.
Maar blijf niet te lang in je tuin slijpen want voor je het weet komt de hele straat z'n keukenla bij je legen en daar gaat het dan vaak ook mee fout.
Met goedkoop staal, krijg je met moeite scherp en eenmaal scherp, twee keer snijden en het is weer bot, zorg dus dat je een fatsoenlijk mes hebt.
Aanzetstaal is geen overbodige luxe wil je je messen tot de volgende zomer scherp houden. Ik heb de keramische van de ikea, een aanzet staal is niet om te slijpen, maar om het staal van de snede terug te vouwen, waardoor de messen weer scherp worden.
Aanzetstaal kan je op twee manieren gebruiken; door de punt op een snijplank te zetten en de mes er langs halen alsof je snijd onder de juiste hoek. Of je zet de punt van het mes op de punt van het aanzetstaal en haal het mes naar je toe (richting handvat) onder de juiste hoek, dit doe je ongebeer 3 a 5 keer per zijde, de ene zijde zal je makkelijker af gaan dan de ander, de moeilijke zijde doe je dan gewoon mee beginnen en eindigen.
Als je ooit iemand zijn mes vanaf het handvat naar de punt van het aanzetstaal toe ziet gaan, dan kan je beter overschakelen op een ander filmpje, omdat op die manier zorg je dat je kracht verliest op het eind als het mes en de punt van het aanzetstaal bij elkaar komen.