• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

Geen precies idee, maar volgens mij heb ik er iets van 70 euro voor uitgegeven....
Wil je het echt weten zoek ik het op.;)

Geen precies idee, maar volgens mij heb ik er iets van 70 euro voor uitgegeven....
Wil je het echt weten zoek ik het op.;)

Ik ga er vanuit dat er een grotere groep op staat te springen om net iets meer gerichte info . De verkoop site is derhalve geen overbodige bijdrage :rolleyes:

Zelf heb ik een ouder type Ruxin 'Pro' en na wat aanpassingen werkt ook die heel aardig om een consistente hoek te slijpen.

Eenmaal voorzien van een mooie snede kan ik daarna met een keramische staaf (heb grovere en fijnere) heel makkelijk mes onderhouden en loeischerp houden. En dan eens per jaar, of na fikse beschadiging gaat ie weer op de Ruxin.

Voor de Ruxin kun je ook allerlei slijpsteentjes krijgen, ik heb t/m 10.000 grit (natuursteen) en die is het duurste, een euro of 18. De grovere steentjes kosten maar een paar euro per stuk.

@frans81 , op pagina twee van het HET topic over messen slijpen staat dit model al genoemd met links die toen geldig waren.;)
Zoals @Ray ook al aangeeft kan je wat aanpasingen doen naar eigen inzicht om het beter te laten passen bij jouw gebruik.

Leuk slijpapparaatje gekocht, made in China. Ruixin Pro RX-008
Ik lees de reviews van dat apparaat bij Ali en ik vermoed dat je erg veel geluk gehad hebt. Over de kwaliteit van de slijpstenen is het meest geklaagd en de constructie van het ding daarna.

Als je waardevolle messen hebt, zou ik persoonlijk wat meer centen besteden en een setje goede waterstenen aanschaffen. Die gaan een leven lang mee en mijn ervaring is dat als je het slijpen onder de knie hebt, je hiermee snel en gemakkelijk je messen scheermes scherp slijpt. Ik kan er ook enorm van genieten om mijn messen te onderhouden en scherp te houden.

@frans81 , op pagina twee van het HET topic over messen slijpen staat dit model al genoemd met links die toen geldig waren.;)
Zoals @Ray ook al aangeeft kan je wat aanpasingen doen naar eigen inzicht om het beter te laten passen bij jouw gebruik.

Idd al bekend dat er eerder zoiets benoemd is .
Maar het één is het ander niet . En prijzen zijn ook heel verrassend in dat gebied van gelijkende ALI/ Amazon enz te koop aangeboden slijpers .

Een directe link naar getoonde product is dan wel handig . Ik las tenslotte ook al meteen iets positiefs kwa het te behalen resultaat . Oké het iets later benoemde 70 euro ( wat later flink naar beneden is bijgesteld ) deed mij nog meer verlangen naar een link .

Ook @logan1202 zijn reactie toonde maar weer eens hoe groot dat slijpers bos is haha

vraagje... hoe lang blijft de snede scherp als je deze met een flatgrind slijpt met zo'n ding?

Mijn eigen ervaring (slijp een 400-600 messen per jaar) doe je met een micro convex toch een lange tijd met enkel tussendoor te stroppen en een koksmes niet te verkl ****** met een aanzetstaal.

@Carismo Hier slijp ik m'n koksmessen bv. onder een hoek van 18 graden en dan krijg je een microbevel van 1 mm.
Daarna hou ik het scherp met een keramisch 'aanzetstaal', waardoor na verloop van tijd onder de microscoop te zien is dat het een convex microbevel wordt. Ik heb zowel een grove keramisch 'aanzetstaal', ongeveer 1500 grit en twee fijne van ongeveer 3000 grit. Dan nog even stroppen.

Nadat het mes ook over de keramische staven zijn geweest blijven ze idd langer scherp, dan als er net een nieuwe microbevel op is gezet.

Standaard aanzetstalen zijn inderdaad veel te grof en dat op een mindere kwaliteit koksmes laat het echt een puinhoop achter. Van Zwilling zelf zijn de aanzetstalen een stuk fijner en hun messen een stuk harder, maar ook ik vind het alsnog te grof en je haalt veel te veel materiaal weg.

Het is heel leuk om onder een goedkope usb microscoop (20 en 80 keer vergroting) de resultaten van slijpen, aanzetten en stroppen te zien.

Met een messenslijper? :)

slijper.png

Ik heb zo'n aanzetstaal, maar kan er niet mee overweg dus ik neem mn messen altijd mee naar de islamitische slager hier verderop en die doet het dan voor me (yep, blond) :fluit::lol:

Wij hebben een slijpsteen, natmaken en dan gewoon het blad er overheen halen. Dunne messen zijn ook scherper dan dikke messen (van jongs af heb ik geleerd dat dikke messen betere kwaliteit zijn enzo maar dat is dus niet per se zo, in restaurants gebruiken ze ook dunne messen).

Laatst bewerkt:
@Doperwt en iedereen.

Wat ook nog een mogelijkheid is onderstaande.

Voor bijvoorbeeld snoeischaar of mes. maar zie het meer voor als je snel iets scherp wilt maken, het werkt wel hoor.
Voorzichtig doen want je zit dicht bij de snede van het mes/schaar.

https://www.tuinmachineconcurrent.n...4.html/?language=nl&currency=EUR&gad_source=1

O.a. snoeischaar slijper

snoeischaar slijper.jpg

ww.jpg

Een ander mogelijkheid is deze.

Diamant slijper:

diamant slijper.jpg

https://www.tuinartikelen.nu/diamant-gereedschapslijer.html

Hiervoor ook voorzichtig, maar werkt wel.

De site is even voor het voorbeeld, deze zijn voor goede prijzen op de bekende sites te bestellen.

Voordeel van bovenstaande is dat je deze gemakelijk mee kan nemen.

En als je het echt niet meer weet in heb nog iets in mijn achtertuin liggen daar mag je wel gebruik van maken.

Slijpsteen.jpg

Gtz,

Will

Ik heb van de ali twee slijpstenen. Die Werken geweldig: gooit ze in een emmer en als het ophoud met bubbellen haal je ze er uit en ga je lekker in het zonnetje met een bakkie water naast je en je voetjes in een zwembadje aan de tuintafel je messen slijpen.

Ik heb 800-240 grid voor het grove werk en daarna de 1000-2000 om het af te maken.

Waar ik het meeste succes mee heb is door niet te hard te drukken, voldoende water bij blijven gooien en gewoon de tijd nemen, meestal 10 a 15 keer er langs met beide zijden is genoeg.

Maar blijf niet te lang in je tuin slijpen want voor je het weet komt de hele straat z'n keukenla bij je legen en daar gaat het dan vaak ook mee fout.

Met goedkoop staal, krijg je met moeite scherp en eenmaal scherp, twee keer snijden en het is weer bot, zorg dus dat je een fatsoenlijk mes hebt.

Aanzetstaal is geen overbodige luxe wil je je messen tot de volgende zomer scherp houden. Ik heb de keramische van de ikea, een aanzet staal is niet om te slijpen, maar om het staal van de snede terug te vouwen, waardoor de messen weer scherp worden.

Aanzetstaal kan je op twee manieren gebruiken; door de punt op een snijplank te zetten en de mes er langs halen alsof je snijd onder de juiste hoek. Of je zet de punt van het mes op de punt van het aanzetstaal en haal het mes naar je toe (richting handvat) onder de juiste hoek, dit doe je ongebeer 3 a 5 keer per zijde, de ene zijde zal je makkelijker af gaan dan de ander, de moeilijke zijde doe je dan gewoon mee beginnen en eindigen.

Als je ooit iemand zijn mes vanaf het handvat naar de punt van het aanzetstaal toe ziet gaan, dan kan je beter overschakelen op een ander filmpje, omdat op die manier zorg je dat je kracht verliest op het eind als het mes en de punt van het aanzetstaal bij elkaar komen.

Laatst bewerkt:
Ik heb in de loop der jaren toch aardig wat systemen uitgeprobeerd, alsook verschillende cursussen en workshops gevolgd.

Slijpen is imo een persoonlijk gegeven.

Om de snede te onderhouden, blijft voor mij nog steeds schuurbanden van verschillende korrelgrootte zonder geleidende ondergrond de snelste manier om verschillende soorten messen te onderhouden. Beetje het systeem van de worksharp maar dan zonder elektrische aandrijving.

Mijn ervaring is dat een aanzetstaal je snede ver*****t en je juist je eindsnede zwakker maakt door het te vaak om te plooien...
Bijkomstigheid is een te scherpe slijphoek in platte snede (flatgrind) is vaak de boosdoener. Met een mini convex eindsnede heb je iets meer metaal waardoor je snede sterker is en ook langer scherp blijft..
Enkel na gebruik of (indien tijdsgebrek) toch minstens wekelijks afstroppen op een nylon band of lederen riem met polijstpasta en daarna zonder druk op een stuk zacht hout de snede doorhalen.

convex belt.jpeg

Terug
Bovenaan