• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

Ik heb in de loop der jaren toch aardig wat systemen uitgeprobeerd, alsook verschillende cursussen en workshops gevolgd.

Slijpen is imo een persoonlijk gegeven.

Om de snede te onderhouden, blijft voor mij nog steeds schuurbanden van verschillende korrelgrootte zonder geleidende ondergrond de snelste manier om verschillende soorten messen te onderhouden. Beetje het systeem van de worksharp maar dan zonder elektrische aandrijving.

Mijn ervaring is dat een aanzetstaal je snede ver*****t en je juist je eindsnede zwakker maakt door het te vaak om te plooien...
Bijkomstigheid is een te scherpe slijphoek in platte snede (flatgrind) is vaak de boosdoener. Met een mini convex eindsnede heb je iets meer metaal waardoor je snede sterker is en ook langer scherp blijft..
Enkel na gebruik of (indien tijdsgebrek) toch minstens wekelijks afstroppen op een nylon band of lederen riem met polijstpasta en daarna zonder druk op een stuk zacht hout de snede doorhalen.

Bekijk bijlage 27918

klinkt heel professioneel , maar gaat mij duidelijk boven de pet: ik snap niets van wat je vertelde! 😬
Tijd dat ik een cursus volg 😄

Laatst bewerkt:
klinkt heel professioneel , maar gaat mij duidelijk boven de pet: ik snap niets van wat je vertelde! 😬
Tijd dat ik een cursus volg 😄
Daar komt het dus op neer...

Beetje vertrouwd geraken met terminologie, verschillende materialen gebruiken en systemen uitproberen...
Uiteindelijk blijven gebruiken wat voor jou het beste resultaat geeft...

of in mijn geval een systeem aanpassen, zodat het materiaal van een machine ook zonder gebruikt kan worden.

Veel theorie vind je uit boeken en filmpjes. maar door het echt te doen krijg je er voeling mee.
Af en toe een cursus meepikken waar je effectief ook pointers krijgt... kan nooit kwaad.
Je voelt na een tijdje het potentieel of een mes scherp te krijgen is.

Terug
Bovenaan