• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

Ik heb in de loop der jaren toch aardig wat systemen uitgeprobeerd, alsook verschillende cursussen en workshops gevolgd.

Slijpen is imo een persoonlijk gegeven.

Om de snede te onderhouden, blijft voor mij nog steeds schuurbanden van verschillende korrelgrootte zonder geleidende ondergrond de snelste manier om verschillende soorten messen te onderhouden. Beetje het systeem van de worksharp maar dan zonder elektrische aandrijving.

Mijn ervaring is dat een aanzetstaal je snede ver*****t en je juist je eindsnede zwakker maakt door het te vaak om te plooien...
Bijkomstigheid is een te scherpe slijphoek in platte snede (flatgrind) is vaak de boosdoener. Met een mini convex eindsnede heb je iets meer metaal waardoor je snede sterker is en ook langer scherp blijft..
Enkel na gebruik of (indien tijdsgebrek) toch minstens wekelijks afstroppen op een nylon band of lederen riem met polijstpasta en daarna zonder druk op een stuk zacht hout de snede doorhalen.

Bekijk bijlage 27918

klinkt heel professioneel , maar gaat mij duidelijk boven de pet: ik snap niets van wat je vertelde! 😬
Tijd dat ik een cursus volg 😄

Laatst bewerkt:
klinkt heel professioneel , maar gaat mij duidelijk boven de pet: ik snap niets van wat je vertelde! 😬
Tijd dat ik een cursus volg 😄
Daar komt het dus op neer...

Beetje vertrouwd geraken met terminologie, verschillende materialen gebruiken en systemen uitproberen...
Uiteindelijk blijven gebruiken wat voor jou het beste resultaat geeft...

of in mijn geval een systeem aanpassen, zodat het materiaal van een machine ook zonder gebruikt kan worden.

Veel theorie vind je uit boeken en filmpjes. maar door het echt te doen krijg je er voeling mee.
Af en toe een cursus meepikken waar je effectief ook pointers krijgt... kan nooit kwaad.
Je voelt na een tijdje het potentieel of een mes scherp te krijgen is.

Hoe kan je keramische messen vlijm scherp krijgen???
We hebben een keer een setje gekregen zijn nooit uit de verpakking geweest en zitten in ons campertje.

Hoe kan je keramische messen vlijm scherp krijgen???
We hebben een keer een setje gekregen zijn nooit uit de verpakking geweest en zitten in ons campertje.

Met diamenten slijpstenen met een hele, hele fijne korrel.

Je kan kijken of t 100% ceramisch is of dat het staal een keranisch laagje heeft.
Dat staal kan je wel slijpen, maar dit is vaak goedkoop staal dat niet lang goed blijft zonder het te blijven onderhouden.

Ik ben bang dat het een laagje is wat er dan op zit, ik zal het testen door van onderen met een lamp er door heen te schijnen.
Is het keramisch dan komt er wel wat licht door heen.

Hoe kan je keramische messen vlijm scherp krijgen

Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar dat resulteerde dat er kleine stukjes uit de snede gebroken zijn. Erg jammer, want het was een fijn vlijmscherp mes. Beter kun je het mes blijven gebruiken tot het echt niet meer snijd dan proberen het te slijpen.

Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar dat resulteerde dat er kleine stukjes uit de snede gebroken zijn. Erg jammer, want het was een fijn vlijmscherp mes. Beter kun je het mes blijven gebruiken tot het echt niet meer snijd dan proberen het te slijpen.

Een goede tip, haha bij mij moet alles altijd scheerscherp zijn, daar ben ik overdreven in.
Ik gebruik heel veel een top slagers aanzet, die is ruim veertig jaar oud.

Laatst bewerkt:
Ik ken persoonlijk niemand in de professionele keuken of het survival/bushcraft gebeuren die keramische messen gebruikt.

Waarschijnlijk omdat het materiaal niet slagvast en hufterproof is.

Keramische messen zijn om zeep als je ze probeert te slijpen of er met een aanzetstaal aankomt.

Fijne deeltjes brokkelen af en dat spul wil je niet in je lijf hebben via je voeding.

Terug
Bovenaan