• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

Goh, wij hebben afgelopen zomer 30 stuks 20-ltr jerrycans petroleum meegebracht uit Frankrijk... Mag dat dan ook niet? 🤔

Maar goed dat ik blond ben :lol::lol:

Laatst bewerkt:
Het volgende is een betrouwbare portofoon om met anderen te kunnen communiceren. Ik kies er voor eentje die de UHF en VHF banden aan kan, die tegelijk FM radio kan ontvangen, en met een programmeerkabel om frequenties eenvoudig te kunnen programmeren.

Misschien een notitie erbij zetten? ;) Voorkomt misschien dat nieuwe mensen niet gebombardeerd worden als ze er ook niets vanaf weten zoals mij. Als ik dat eerder wist was ik er niet over begonnen, maar het is nu duidelijk en wil het er verder niet meer over hebben, en gelukkig zijn er nog vele lieve mensen die positief helpen.

Edit: @petroman zegt zojuist dat de benzine branders niet geschikt zijn voor in huis, dus ook daarbij zetten dat het beter niet in huis gebruikt kan worden of dat je heel veel moet ventileren? Ik had hem namelijk in huis willen gebruiken.

Misschien een notitie erbij zetten? ;) Voorkomt misschien dat nieuwe mensen niet gebombardeerd worden als ze er ook niets vanaf weten zoals mij. Als ik dat eerder wist was ik er niet over begonnen, maar het is nu duidelijk en wil het er verder niet meer over hebben, en gelukkig zijn er nog vele lieve mensen die positief helpen.
Daarin moet ik jou gelijk geven @Doperwt Het gebruik van portofoons die met meer vermogen kunnen uitzenden en ook op andere frequenties en frequentiebanden dan de goedgekeurde PMR portofoons, is wettelijk alleen toegestaan aan houders van een amateurlicentie. Mensen die erover informatie opzoeken die weten dat, maar inderdaad niet iedereen. Ik neem dat op in een komend hernieuwd overzicht.

Vraag je mij nu of een geïnformeerd iemand zonder licentie maar met zo'n portofoon hoogstwaarschijnlijk veel beter af is met die communicatiemogelijkheid (en vaak de FM-radio) die zo'n apparaat biedt, dan zonder, dan is dat volgens mij wel zo. Hebben is hebben en krijgen is een kunst, en diegenen die er eerst hulp en uitleg bij nodig hebben, die vinden dat wel als de nood hoog is lijkt mij. Je merkt, dat er ook achterliggende gedachten kunnen spelen bij gedane suggesties.
Edit: @petroman zegt zojuist dat de benzine branders niet geschikt zijn voor in huis, dus ook daarbij zetten dat het beter niet in huis gebruikt kan worden of dat je heel veel moet ventileren? Ik had hem namelijk in huis willen gebruiken.
Zodra je zaken verbrandt in huis, moet je in principe altijd ventileren. Verbranden verbruikt zuurstof en levert vocht op en fijnstof. Onvolledig verbranden levert ook nog eens koolmonoxide op.
Zonder ventileren is er dus eigenlijk geen enkel "brandstof-verbranden" in huis geschikt, en misschien heeft @petroman zich daarin ooit flink vergist?😉

Wat er dan wel "goed" zou zijn, vanuit gezondheidsoogpunt, veiligheidsoogpunt maar ook prepper-noodzaak, dat mis ik soms wel een beetje in wat er her en der wordt beweerd...

Op benzine of gas valt er in huis prima te koken (living proof!😁), maar doe dat natuurlijk ergens waar de afvoergassen direct weg-ventileren, doe dat op een brander die ervoor geschikt is, ga voorzichtig en veilig met het brandbare spul om en ga er niet boven hangen of "aan de uitlaat hangen" zoals ik al ergens genoemd zag. Dan, is er namelijk wel een risico om raar te gaan doen of nog erger😉

Het blijft natuurlijk altijd "een keuze uit twee kwaden", en bij een prepper zweeft er terecht toch "dat rampscenario" voor ogen. Honger maakt rauwe bonen zoet. Terwijl ik liever op electra of gas zou koken bij een ongelimiteerde toevoer en een magazijn vol gasbusjes, is mijn nuchtere overweging dat het kunnen koken op benzine alleen afhankelijk is van mijn voorraad aan benzine, die veel betaalbaarder is dan gasbusjes.

Ik kook pakweg 5-6x langer op een voorraad benzine dan op gasbusjes (voor hetzelfde geld). Bovendien heb je met een multi-fuel-brander de mogelijkheid om er vaak ook lampolie, spiritus, bio-ethanol en gasbusjes mee te verstoken. Om het over de verkrijgbaarheid van gasbusjes na een SHTF nog maar niet te hebben.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat iemand met een gascomfoortje en 10 gasblikjes ook best een eindje komt. Alleen niet zo ver en vermoedelijk met een slechtere nachtrust als een crisis net even wat langer duurt.

In Duitsland mag je maximaal 10 liter reservebrandstof in je auto vervoeren. Dat geldt zowel voor benzine (zeer ontvlambaar) als diesel, huisbrandolie en petroleum (nauwelijks ontvlambaar).

Ik weet niet hoe de regels in andere landen van de EU zijn, maar ik heb de indruk dat Nederland er wat soepeler mee omspringt, zolang er maar accijns over betaald is.

Nogal soepel inderdaad, In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen-weg/voorbereiden-vervoer-gevaarlijke-stoffen-over-de-weg/vrijstellingen-adr#:~:text=In het geval van brandstoffen,maximaal 60 liter worden meegenomen.

Je ziet bij de petroleum stations in Belgie altijd de nederlanders hun auto tot het dak volproppen met jerrycans, ik denk dat dit in Nederland ook niet mag (lijkt me meer dan 240 liter als je de hele auto volpropt met jerrycans.;)

Retekess V115 binnen gekregen en direct even geprobeerd. Het klinkt beter dan mijn oude radio, zonder boekje lezen snap je hoe het in de basis werkt, en het ontvang meer dan mijn oude radio? Ik heb nu direct allemaal zenders tijdens het zoeken die ik ander niet heb... Ik ben er blij mee en ook super dat het zo klein is en dan makkelijk mee kan in een tas (Niet te zwaar willen tillen). Top dingetje en ga het boekje even doorlezen voor de rest.

Retekess V115 binnen gekregen en direct even geprobeerd. Het klinkt beter dan mijn oude radio, zonder boekje lezen snap je hoe het in de basis werkt, en het ontvang meer dan mijn oude radio? Ik heb nu direct allemaal zenders tijdens het zoeken die ik ander niet heb... Ik ben er blij mee en ook super dat het zo klein is en dan makkelijk mee kan in een tas (Niet te zwaar willen tillen). Top dingetje en ga het boekje even doorlezen voor de rest.
Leuk, jouw terugkoppeling @Doperwt . Lang niet iedereen neemt die moeite, maar dat hoeft ook niet.

In tegenstelling tot veel andere radio's is het een echt wereldontvangertje, en op micro-SD opgenomen muziek kan het afspelen, en geluid opnemen ook. Laad de accu het beste met een licht 5V adaptertje op (circa 0,5-1,0A), dat schijnt het beste te zijn.
Veel plezier ermee!

Goed dat je dat zegt, ik gebruikte voor mijn telefoon een soort snellader en merkte dat de accu veel sneller stuk gaat. Ik heb een lader die voor nachtlampjes worden gebruikt en als ik die op de telefoon zet gaat het heel langzaam, ik denk dat die dan voor de radio ook geschikt zijn en zal kijken wat er opstaat.

Laatst bewerkt:
Vandaag de handslinger ontvangen!

Bekijk bijlage 27537

Zodra ik zaklampen van de Action heb ga ik de handslinger uitproberen, durf het nog niet op de radio te doen en moet het boekje ook even lezen.
Mooi @Doperwt !
Ik ga voor jou even op zoek naar een passend meetapparaatje waarmee je voltage en amperage kunt meten, en ook de opgewekte of afgenomen energie.

Ik heb die dingetjes en merk hoe belangrijk het kan zijn om die informatie te hebben, waaronder:

- voorkomen dat je de + en - door elkaar haalt en onverhoopt verkeerd aansluit;
- je krijgt inzicht in hoeveel vermogen je opwekt en laadt (geruststellend) en kunt betere inschattingen maken van hoe lang een stroomverbruiker daarop draait;
- je krijgt inzicht in het stroomverbruik van apparaten
- je ziet welke oplader de hoogste laadstroom geeft, en dat kan bij netadapters handig zijn
- je kunt er de capaciteit van oplaadbare batterijen mee testen.

Ik plaats hier straks de hyperlink...

Nadien... Omdat ik via de AliExpress app zoek, krijg ik helaas geen hyperlink voor de browser, maar hiermee vind je het vast...

Deze vind ik het mooist. Met de meegeleverde kabeltjes kan je het eenvoudig met van alles verbinden, zoals met de handgenerator. De aansluitingen zijn echter ook USB dus USB kabeltjes passen erin. Steek het bijvoorbeeld in een USB laadblokje en steek de kabel naar de radio aan de andere kant, en je ziet meteen voltage en laadstroom. Is het accu'tje eenmaal vol en staat de radio aan dan zie je het verbruik. Neem altijd een versie met een transparante behuizing, dat is beter afleesbaar.
Screenshot_20250104-231226.png
Hieronder, de specificaties, helaas zijn die wat warrig. Onder de 3,6V werkt het niet maar 3,7-4,2V lithium batterijen zijn er wel mee te testen, en al het 5V USB gevoedde, en voltages tot 32,5V kan het kennelijk aan als het amperage gering blijft.
20250104_232950.jpg
Dit is een goedkoper versie zonder kabels, en zoiets kan natuurlijk ook.
Screenshot_20250104-231416.png

Terug
Bovenaan