• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

Laatst bewerkt:
Het volgende is een betrouwbare portofoon om met anderen te kunnen communiceren. Ik kies er voor eentje die de UHF en VHF banden aan kan, die tegelijk FM radio kan ontvangen, en met een programmeerkabel om frequenties eenvoudig te kunnen programmeren.

Misschien een notitie erbij zetten? ;) Voorkomt misschien dat nieuwe mensen niet gebombardeerd worden als ze er ook niets vanaf weten zoals mij. Als ik dat eerder wist was ik er niet over begonnen, maar het is nu duidelijk en wil het er verder niet meer over hebben, en gelukkig zijn er nog vele lieve mensen die positief helpen.

Edit: @petroman zegt zojuist dat de benzine branders niet geschikt zijn voor in huis, dus ook daarbij zetten dat het beter niet in huis gebruikt kan worden of dat je heel veel moet ventileren? Ik had hem namelijk in huis willen gebruiken.
 
Misschien een notitie erbij zetten? ;) Voorkomt misschien dat nieuwe mensen niet gebombardeerd worden als ze er ook niets vanaf weten zoals mij. Als ik dat eerder wist was ik er niet over begonnen, maar het is nu duidelijk en wil het er verder niet meer over hebben, en gelukkig zijn er nog vele lieve mensen die positief helpen.
Daarin moet ik jou gelijk geven @Doperwt Het gebruik van portofoons die met meer vermogen kunnen uitzenden en ook op andere frequenties en frequentiebanden dan de goedgekeurde PMR portofoons, is wettelijk alleen toegestaan aan houders van een amateurlicentie. Mensen die erover informatie opzoeken die weten dat, maar inderdaad niet iedereen. Ik neem dat op in een komend hernieuwd overzicht.

Vraag je mij nu of een geïnformeerd iemand zonder licentie maar met zo'n portofoon hoogstwaarschijnlijk veel beter af is met die communicatiemogelijkheid (en vaak de FM-radio) die zo'n apparaat biedt, dan zonder, dan is dat volgens mij wel zo. Hebben is hebben en krijgen is een kunst, en diegenen die er eerst hulp en uitleg bij nodig hebben, die vinden dat wel als de nood hoog is lijkt mij. Je merkt, dat er ook achterliggende gedachten kunnen spelen bij gedane suggesties.
Edit: @petroman zegt zojuist dat de benzine branders niet geschikt zijn voor in huis, dus ook daarbij zetten dat het beter niet in huis gebruikt kan worden of dat je heel veel moet ventileren? Ik had hem namelijk in huis willen gebruiken.
Zodra je zaken verbrandt in huis, moet je in principe altijd ventileren. Verbranden verbruikt zuurstof en levert vocht op en fijnstof. Onvolledig verbranden levert ook nog eens koolmonoxide op.
Zonder ventileren is er dus eigenlijk geen enkel "brandstof-verbranden" in huis geschikt, en misschien heeft @petroman zich daarin ooit flink vergist?😉

Wat er dan wel "goed" zou zijn, vanuit gezondheidsoogpunt, veiligheidsoogpunt maar ook prepper-noodzaak, dat mis ik soms wel een beetje in wat er her en der wordt beweerd...

Op benzine of gas valt er in huis prima te koken (living proof!😁), maar doe dat natuurlijk ergens waar de afvoergassen direct weg-ventileren, doe dat op een brander die ervoor geschikt is, ga voorzichtig en veilig met het brandbare spul om en ga er niet boven hangen of "aan de uitlaat hangen" zoals ik al ergens genoemd zag. Dan, is er namelijk wel een risico om raar te gaan doen of nog erger😉

Het blijft natuurlijk altijd "een keuze uit twee kwaden", en bij een prepper zweeft er terecht toch "dat rampscenario" voor ogen. Honger maakt rauwe bonen zoet. Terwijl ik liever op electra of gas zou koken bij een ongelimiteerde toevoer en een magazijn vol gasbusjes, is mijn nuchtere overweging dat het kunnen koken op benzine alleen afhankelijk is van mijn voorraad aan benzine, die veel betaalbaarder is dan gasbusjes.

Ik kook pakweg 5-6x langer op een voorraad benzine dan op gasbusjes (voor hetzelfde geld). Bovendien heb je met een multi-fuel-brander de mogelijkheid om er vaak ook lampolie, spiritus, bio-ethanol en gasbusjes mee te verstoken. Om het over de verkrijgbaarheid van gasbusjes na een SHTF nog maar niet te hebben.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat iemand met een gascomfoortje en 10 gasblikjes ook best een eindje komt. Alleen niet zo ver en vermoedelijk met een slechtere nachtrust als een crisis net even wat langer duurt.
 
In Duitsland mag je maximaal 10 liter reservebrandstof in je auto vervoeren. Dat geldt zowel voor benzine (zeer ontvlambaar) als diesel, huisbrandolie en petroleum (nauwelijks ontvlambaar).

Ik weet niet hoe de regels in andere landen van de EU zijn, maar ik heb de indruk dat Nederland er wat soepeler mee omspringt, zolang er maar accijns over betaald is.

Nogal soepel inderdaad, In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen-weg/voorbereiden-vervoer-gevaarlijke-stoffen-over-de-weg/vrijstellingen-adr#:~:text=In het geval van brandstoffen,maximaal 60 liter worden meegenomen.

Je ziet bij de petroleum stations in Belgie altijd de nederlanders hun auto tot het dak volproppen met jerrycans, ik denk dat dit in Nederland ook niet mag (lijkt me meer dan 240 liter als je de hele auto volpropt met jerrycans.;)
 
Retekess V115 binnen gekregen en direct even geprobeerd. Het klinkt beter dan mijn oude radio, zonder boekje lezen snap je hoe het in de basis werkt, en het ontvang meer dan mijn oude radio? Ik heb nu direct allemaal zenders tijdens het zoeken die ik ander niet heb... Ik ben er blij mee en ook super dat het zo klein is en dan makkelijk mee kan in een tas (Niet te zwaar willen tillen). Top dingetje en ga het boekje even doorlezen voor de rest.
 
Retekess V115 binnen gekregen en direct even geprobeerd. Het klinkt beter dan mijn oude radio, zonder boekje lezen snap je hoe het in de basis werkt, en het ontvang meer dan mijn oude radio? Ik heb nu direct allemaal zenders tijdens het zoeken die ik ander niet heb... Ik ben er blij mee en ook super dat het zo klein is en dan makkelijk mee kan in een tas (Niet te zwaar willen tillen). Top dingetje en ga het boekje even doorlezen voor de rest.
Leuk, jouw terugkoppeling @Doperwt . Lang niet iedereen neemt die moeite, maar dat hoeft ook niet.

In tegenstelling tot veel andere radio's is het een echt wereldontvangertje, en op micro-SD opgenomen muziek kan het afspelen, en geluid opnemen ook. Laad de accu het beste met een licht 5V adaptertje op (circa 0,5-1,0A), dat schijnt het beste te zijn.
Veel plezier ermee!
 
Goed dat je dat zegt, ik gebruikte voor mijn telefoon een soort snellader en merkte dat de accu veel sneller stuk gaat. Ik heb een lader die voor nachtlampjes worden gebruikt en als ik die op de telefoon zet gaat het heel langzaam, ik denk dat die dan voor de radio ook geschikt zijn en zal kijken wat er opstaat.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de handslinger ontvangen!

Bekijk bijlage 27537

Zodra ik zaklampen van de Action heb ga ik de handslinger uitproberen, durf het nog niet op de radio te doen en moet het boekje ook even lezen.
Mooi @Doperwt !
Ik ga voor jou even op zoek naar een passend meetapparaatje waarmee je voltage en amperage kunt meten, en ook de opgewekte of afgenomen energie.

Ik heb die dingetjes en merk hoe belangrijk het kan zijn om die informatie te hebben, waaronder:

- voorkomen dat je de + en - door elkaar haalt en onverhoopt verkeerd aansluit;
- je krijgt inzicht in hoeveel vermogen je opwekt en laadt (geruststellend) en kunt betere inschattingen maken van hoe lang een stroomverbruiker daarop draait;
- je krijgt inzicht in het stroomverbruik van apparaten
- je ziet welke oplader de hoogste laadstroom geeft, en dat kan bij netadapters handig zijn
- je kunt er de capaciteit van oplaadbare batterijen mee testen.

Ik plaats hier straks de hyperlink...

Nadien... Omdat ik via de AliExpress app zoek, krijg ik helaas geen hyperlink voor de browser, maar hiermee vind je het vast...

Deze vind ik het mooist. Met de meegeleverde kabeltjes kan je het eenvoudig met van alles verbinden, zoals met de handgenerator. De aansluitingen zijn echter ook USB dus USB kabeltjes passen erin. Steek het bijvoorbeeld in een USB laadblokje en steek de kabel naar de radio aan de andere kant, en je ziet meteen voltage en laadstroom. Is het accu'tje eenmaal vol en staat de radio aan dan zie je het verbruik. Neem altijd een versie met een transparante behuizing, dat is beter afleesbaar.
Screenshot_20250104-231226.png
Hieronder, de specificaties, helaas zijn die wat warrig. Onder de 3,6V werkt het niet maar 3,7-4,2V lithium batterijen zijn er wel mee te testen, en al het 5V USB gevoedde, en voltages tot 32,5V kan het kennelijk aan als het amperage gering blijft.
20250104_232950.jpg
Dit is een goedkoper versie zonder kabels, en zoiets kan natuurlijk ook.
Screenshot_20250104-231416.png
 
Goh, wij hebben afgelopen zomer 30 stuks 20-ltr jerrycans petroleum meegebracht uit Frankrijk... Mag dat dan ook niet? 🤔

Maar goed dat ik blond ben :lol::lol:

Even uit m'n hoofd:
Het mag wel, alleen je kan staande worden gehouden en dan kan je extra accijns aftikken aan de duane mannetje. Daarnaast zul je ook wel wat regelgeving hebben in hoeveelheid brandstof vervoeren en gewicht van je voertuig.

Men gaat er boven de 60 liter vanuit dat het voor de verkoop is. Geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld drank en sigaretten.
 
Even uit m'n hoofd:
Het mag wel, alleen je kan staande worden gehouden en dan kan je extra accijns aftikken aan de duane mannetje. Daarnaast zul je ook wel wat regelgeving hebben in hoeveelheid brandstof vervoeren en gewicht van je voertuig.

Men gaat er boven de 60 liter vanuit dat het voor de verkoop is. Geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld drank en sigaretten.

Tuurlijk weet ik dat, dat is het risico dat je neemt. Maar 'blond' zijn helpt vaak, is mijn ervaring ;)
 
Leuk metertje, wel goed opletten dat je de juiste aansluiting gebruikt bij hetgeen je wilt gaan meten.
Als de pennen aangesloten zijn op de ampere Bussen op de meter dan gaat het heel vaak mis. Ga je dan meten op een stopcontact 230Vac dan gaat tenminste de meter kapot.

De meter is prima bruikbaar voor batterijen, laders en voedinkjes, maar wees extra voorzichtig met de spanning uit het stopcontact 230Vac. Daarzou ik ze niet voor gebruiken.
 
Deze morgen vervang ik de vochtvreter in de doos, in mijn kelder, ik doe de doos open en ik riek gas? moet ik mij ongerust maken hierin? ik las ergens als de temperatuur -0.5 graden wordt en de temperatuur weer boven de -0.5 komt....gaat de vloeibare butaan weer koken.....moet ik ze boven in mijn appartement plaatsen ze staan al 2jaar a 3 jaar in de kelder...zie foto wie kan mij advies geven thanks!

Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-07 om 06.25.32_acdd9ea9.jpg
 
Bij mij staat het ook in de garage in een doos zonder deksel. Ik dacht dat je het alleen niet kon gebruiken onder een bepaalde temperatuur omdat het dan vloeibaar blijft.
 
Bij mij staat het ook in de garage in een doos zonder deksel. Ik dacht dat je het alleen niet kon gebruiken onder een bepaalde temperatuur omdat het dan vloeibaar blijft.

Er zijn ook blikjes " wintergas" van O.A. Primus , (maar of die in deze busvorm ook bestaan weet ik niet direct te zeggen) gemaakt voor het kamperen in de winter.

GreetZ,
Pjotr78
 
Deze morgen vervang ik de vochtvreter in de doos, in mijn kelder, ik doe de doos open en ik riek gas? moet ik mij ongerust maken hierin? ik las ergens als de temperatuur -0.5 graden wordt en de temperatuur weer boven de -0.5 komt....gaat de vloeibare butaan weer koken.....moet ik ze boven in mijn appartement plaatsen ze staan al 2jaar a 3 jaar in de kelder...zie foto wie kan mij advies geven thanks!

Bekijk bijlage 27563

Ik ben bepaald geen expert op het gebied, maar het lijkt mij als je gas ruikt, dat er ergens gas uit weglekt. Mogelijk een lekkend blikventiel?

Bij vorsttemperatuur krijg je nauwelijks of niet butaangas uit een blik of fles, zodat het lastig wordt om het te gebruiken voor koken of verwarmen.
Propaan heeft dat probleem niet.

Om je butaanblikjes onmiddelijk te kunnen gebruiken moet je ze in een verwarmde ruimte bewaren. Zover mijn ervaring reikt is er een temperatuur van minstens 10 graden Celsius nodig om het gas in voldoende mate te kunnen laten uitstromen.

Zodoende zijn de butaanblikken/flessen minder geschikt voor een winter outdoor camping/SHTF vluchtplan.
 
Deze morgen vervang ik de vochtvreter in de doos, in mijn kelder, ik doe de doos open en ik riek gas? moet ik mij ongerust maken hierin? ik las ergens als de temperatuur -0.5 graden wordt en de temperatuur weer boven de -0.5 komt....gaat de vloeibare butaan weer koken.....moet ik ze boven in mijn appartement plaatsen ze staan al 2jaar a 3 jaar in de kelder...zie foto wie kan mij advies geven thanks!

Bekijk bijlage 27563
@mimi , de busjes kunnen prima bij kamertemperatuur bewaard worden, maar koel in de kelder kan natuurlijk ook. Tenzij het er erg vochtig is, lijkt mij droogmiddel niet nodig maar schaden zal het niet.

Nu je zegt gas te ruiken, zou het kunnen dat een ventieltje langzaam wat gas lekt. Eerlijk gezegd zou het mij verbazen als dat niet sowieso een ietsepietsje zou plaatsvinden (diffusie). Het gas staat onder een beetje druk en het ventiel bevat kunststof afdichtingen die vast wel wat gas doorlaten, heel gering en normaal gesproken niets om je zorgen over te maken.

Wil je zekerheid, neem de dop er dan af en dompel ieder busje dan even onder in warm water. Zie je dan geen gasbelletjes ontstaan dan zit het wel goed, en nog wel even goed afdrogen. Zelf zou ik die moeite niet doen, tenzij er een echt sterke gaslucht te ruiken is.
Na maanden in een afgesloten doos kan ook een miniem beetje uitstromend gas zich ophopen in de doos. Butaangas is immers meer dan tweemaal zo zwaar als lucht, en verzamelt zich zo onderin. Dat ruik je dan, en is niet erg. Leg de rokende Cubaanse Havana wel even een eindje verder weg, zodra je de gasbusjes inspecteert.😉
Nieuwe busjes kan je ook op gewicht controleren. Voor wie een weegschaaltje bij de hand heeft: wegen en het gewicht noteren geeft een prima idee van wat er nog aan gas in zit. Je zult dan zien dat het met dat "lekken" alles mee valt; je zult na lange tijd niet snel gewichtsverschillen zien denk ik.

Misschien wel aardig om nog te vermelden:
In de koolstofchemie worden griekse woorden gebruikt om de ketenlengte van moleculen aan te duiden.
prefixes-l.jpg
Methaan is simpelweg 1 koolstofatoom met 4 waterstofatomen eraan. De formule voor de alkanen is immers CnH2n+2.
Butaan is 4 koolstof atomen op een rijtje met 10 waterstof atomen eraan. Het is zwaarder dan Propaan dat maar 3 koolstofatomen heeft en 8 waterstof atomen, en butaan kookt dan ook pas bij een hogere temperatuur dan propaan. Zware moleculen (butaan) "slinger je immers minder gemakkelijk in de lucht" dan lichte (propaan).

Verdampen kost energie. Laat je langdurig gas uit een gasfles fles lopen dan zal je zien dat zich condens vormt op de fles en uiteindelijk zelfs ijs. De energie voor verdamping van het vloeibare gas, levert het vloeibare gas zelf door af te koelen. Op dat moment (ijs) is de temperatuur van het vloeibare gas onder de 0°C. Butaan kookt pas bij -1°C, en rond die temperatuur zal er maar weinig gas meer verdampen zoals @PBear al aangeeft. Plaats de gasfles dan even in warm water, en dan stroomt het gas weer.👍
 
Er zijn ook blikjes " wintergas" van O.A. Primus , (maar of die in deze busvorm ook bestaan weet ik niet direct te zeggen) gemaakt voor het kamperen in de winter.

GreetZ,
Pjotr78

Ja dat was vroeger al een ding met kamperen. Dat lijkt me niet veranderd (alleen de regels voor zelf vullen enzo zijn veranderd)
 
Terug
Bovenaan