@LadyPrepper Qua opbrengst en werk is mijn bescheiden ervaring (ik ben ook pas een jaar bezig):
- Courgettes.
1 zaadje komt een flinke plant van (reserveer minimaal een stuk grond van 1.5 m x 1.5 m per plant) met een hoge opbrengst. Mijn beste courgette plant is nog niet uitgebloeid maar in een paar maanden tijd heb ik al tientallen courgettes geoogst, zoveel dat ik ze meestal echt weg moet geven omdat er nog twee in de koelkast liggen. Verder nog geen ervaring met ziektes en dergelijke, bij mij doet ze het echt perfect.
- Komkommer.
Ik heb twee zaadjes geplant ongeveer 2 maanden geleden. De plant blijft in mijn ervaring eerst vrij klein (waarschijnlijk eerst het wortelstel opgroeien) nu heb ik in ongeveer 3 werken tijd al zeker 20 komkommers (ik heb snackkomkommers, die worden niet groter dan een cm of 15) kunnen oogsten terwijl de plant nog lang niet is uitgegroeid.
- Sla.
Sla groeit over het algemeen vrij snel. Zaadje in de grond en als hij het doet heb je binnen een week of 6 - 8 een mooie krop.
- Spinazie.
Groeit snel en gemakkelijk in rijtjes te zaaien en oogsten. Net als sla kun je in goede omstandigheden als binnen een week of 6 oogsten.
- Aardbeien.
Plantje in de grond zetten en je hoeft alleen maar te wachten. Vermenigvuldigen zichzelf. Wel de plantjes tegen vogels beschermen en een laagje hooi of houtkorrels onder de planten leggen, als de aardbeien direct op de grond liggen kunnen ze sneller rotten.
- Framboos.
Zelfde als met aardbei. In de grond stoppen en wachten. Als het tijd is kun je 100en frambozen oogsten. Aan het eind van het jaar ben de grond afknippen en volgend jaar komen ze weer op. Stekt zichzelf ook, rond de plant komen kleine stekjes omhoog die je kunt uitsteken en uitplanten.
Verder zie ik bij mij op het complex veel pompoen, groeit snel en een hoge opbrengst. Ook aardappels zijn vrij gemakkelijk. Aardappel in de grond stoppen een tijdje wachten tot de plant afsterft en je hebt een paar kilo aardappels. Wel vatbaar voor mollen en wat ziektes geloof ik, verder geen ervaring mee.