Gister avond heeft de eerste kamer alsnog de beduchte nieuwe wet voor de geheime diensten aangenomen, waarmee de nieuwe wet per 1 januari 2018 in werking zal treden.
Onverteerbare uitslag
Het is onverteerbaar dat een wet is aangenomen waarop zoveel kritiek is geuit door experts, maatschappelijke organisaties en burgers. De Eerste Kamer richt zich traditioneel gezien op de vraag of een wetsvoorstel kwalitatief goed genoeg is, of het niet in strijd is met de Grondwet of internationale verdragen, en of de rechten van burgers niet worden geschaad. Precies op die drie punten scoort de sleepnetwet een onvoldoende.
Hoewel het naar de buitenwereld de goede kant op leek te gaan door akkoord te gaan met een "vernieuwing" van het huidige artikel 13 van de Grondwet, waarin wordt gesproken van een telefoon- en telegraafgeheim. Hierin is nu een uitbreiding toegevoegd, zodat ook digitale communicatie hieronder valt.
Dit houd in grote lijnen in dat berichten van bv. Signal, Telegram en Whatsapp e.a. alsmede communicatievormen die in de toekomst worden geïntroduceerd ook onder dit briefgeheim komen te vallen.
Echter zal dit effectief niet veel meer inhouden dan een "schaamlapje tegen het bloeden", omdat de algemene bescherming van het briefgeheim hierdoor zal worden verminderd, waardoor het in sommige gevallen mogelijk zou kunnen worden om communicatie in te zien zonder toestemming van de rechter.
>BRON<
Daar waar de uitbreiding wel de nodige handvesten bied om versleuteling van berichten te waarborgen, zal de strijd dan ook voornamelijk gaan plaats vinden op het vlak van
metadata en daarmee hebben we met de acceptatie van het nieuwe sleepnet behoorlijk wat stappen terug gezet m.b.t. de waarborging van onze privacy, dus wie zich m.b.t. de privacy van zijn berichten zoveel mogelijk wil indekken doet er verstandig aan om over te schakelen op Signal, daar deze de beste versleuteling van deze tijd toepast en i.t.t. andere diensten GEEN metadata opslaat, waardoor er enkel nog de metadata over blijft tijdens transport, wat zodanig geanonimiseerd is dat dit ook ontzetten lastig te herleiden is, zeker nu het tegenwoordig ook mogelijk is om geen gebruik meer te maken van
google play services.
Wie echter nog wel wat om zijn persoonlijke levenssfeer geeft, doet er daarom verstandig aan om ook zijn/haar verbinding zoveel mogelijk te versleutelen met bv. een VPN (Virtual Private Network),
Versleutel in internetverbinding met een VPN
Gezien echter de ontwikkelingen in China, waar de overheid de providers gaat verplichten om VPN's te blokkeren, zou het me verbazen dat dit enkel in China zal blijven.
Om o.a. dit soort redenen ben ik dan ook een groter voorstander van
Tor! Hoewel deze dienst ook niet perfect is en wat trager kan zijn dan een VPN, biedt deze in mijn optiek wel meer mogelijkheden om jezelf zoveel mogelijk af te schermen tegen de steeds groter wordende verwezenlijking van het alomvattende
panopticon.
Zo is het voor bv. ISP's zichtbaar dat je connectie maakt met een VPN, alsook met Tor, daar je bij Tor de mogelijkheid hebt om gebruik te maken van zogenaamde "bridges", waardoor je verkeer zich voordoet alsof het naar een reguliere pagina op het internet gaat.
Uiteraard gaat dit niet enkel op voor overheden, maar ook voor commercie,... die ook totaal geen greintje ethiek in zich blijken te hebben.
Hieronder wat informatie over tracking en hoe je je zoveel mogelijk kan beschermen tegen deze technieken van stalken!
[url-https://bof.nl/2017/04/19/tracking-wat-is-het-hoe-werkt-het-en-wat-kun-je-ertegen-doen-deel-1/]Tracking: wat is het, hoe werkt het en wat kun je ertegen doen? (Deel 1)[/url]
Tracking: wat is het, hoe werkt het en wat kun je ertegen doen? (Deel 2)
Tracking: wat is het, hoe werkt het en wat kun je ertegen doen? (Deel 3)
Tracking: wat is het, hoe werkt het en wat kun je ertegen doen? (Deel 4)
Tracking: wat is het, hoe werkt het en wat kun je ertegen doen? (Deel 5)
Doe er je voordeel mee!
P.s. Tijdens de laatste SC kreeg ik de vraag, waarom mijn input voornamelijk geconcentreerd ligt rondom o.a. Gnu/Linux. Wel,... het antwoord daarop is vrij simpel. Ik heb geen tot weinig ervaring met Windows om daaromtrent een gedegen advies te kunnen geven. Ik heb destijds voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik enkel nog wil werken met FOSS (Free Open-Source Software), daar de code kan worden ingezien op gebreken en/of achterdeuren.
Omdat het overgrote deel gebruik maakt van Windows e.d. (gesloten software) zou het zeer gewaardeerd worden dat als er leden zijn die hier wat meer over weten, deze kennis hier willen delen.
Bij voorbaat dank!