Ik heb aan geen enkele aanbieding wat
@martin.
De kans dat daar de pot mayo tussen zit, van het merk dat ik blief, is nihil of ik moet meteen digitaal zegeltjes gaan plakken. Behalve de noodzakelijke vervanging van een paar dure apparaten als PC, koelkast, wasmachine eens in de tien jaar, is alleen de kringloop gezegend met mijn impuls aankopen.
En het geeft zo'n rotzooi en weinig overzicht op je scherm. De inhoud wordt je zo schreeuwerig mogelijk in je smoel geworpen, vol onwaarheden en valse beloftes en altijd 'nog beter'.
Ga je zelf zoeken, kom je hetzelfde product geheid ergens anders goedkoper tegen, bij iemand die geen marktetingbudget hoeft door te berekenen aan zijn klanten.
Bovendien zijn er andere manieren om de financiering rond te krijgen voor de leuke dingen, dan het hele profiling en advertentie circus. Juist dankzij het internet zijn er zelfs een paar bij gekomen en tegenwoordig is alles niet zo duur meer.
Een Facebook kost per gebruiker misschien maar een dollar per jaar. Nu zet Facebook heel wat meer om en moet waarde genereren voor zijn aandeelhouders. Zelfs dat zou kunnen voor 20 doller per gebruiker per jaar.
Voor al die leuke Google diensten kun je hetzelfde uitrekenen. Echt als je per jaar 100 euro aan het internet kwijt zou zijn, zou dat zat zijn om alles te bekostigen.
Je zit nu met een stel grote jongens die de kleintjes opslokken want des te meer datasets je kunt combineren, des te groter de kennis die je eruit kunt afleiden. Een geanonimiseerde dataset zoals voorkeuren van producten is samen met een paar andere datasets, waarvan slechts eentje niet anoniem hoeft te zijn, absoluut te herleiden naar individueen (en niet slechts ip-adressen).
Al een oud voorbeeld is het 'schandaal' van de naiviteit van een gemeente die kentekens wiste van digitale beelden van een parkeergarage om te voldoen aan privacy. Die anonieme beelden gingen naar hetzelfde bedrijf als waar de gemeente een contract voor had met camera's op straat. Daar staan wel kentekenplaten op.
Journalisten die met beide datasets naar een specialist gingen, hadden al snel in 85% van de gevallen, auto's gekoppeld aan thuisadressen van de mensen in dat cameragebied. Naast merk, model, kleur was bv. een vogelpoepje genoeg om auto's positief te koppelen aan een kenteken en door de weken heen staat hij precies steeds op dezelfde plek (mensen met eigen parkeerplek) of het dichts bij adres X.
De gekte van datacollectie is nu schrikbarend, maar tegelijkertijd erg jong. Over een tijdje zijn hele mensenlevens gevolgd van miljarden met steeds verder gaande technieken. Regels zoals de AVG zijn broodnodig en ik vind nog maar het prille begin van nodige verdergaande regulering om uitwassen en teveel macht bij een enkele partij tegen te gaan en recht over eigen data te krijgen.