Hoogste tijd voor wat updates.
Het afwater'vijvertje' dient z'n doel, maar is niet zoals ik het het liefst voor ogen had. Dat gedeelte van de tuin is nét een deel waar er redelijk wat zand door gewerkt is, waardoor de wanden flink afkalven en het afwateren helemaal prima gaat, maar er dus echt al snel alleen water blijft staan in dat 15cm diepere stukje waar een stukje rubber in ligt. Door dat zand en de snelle afvoer in het afgegraven gedeelte is het in die hoek dus ook te snel te droog voor de natte-voeten geneeskruiden die ik er wilde zetten, het meeste komt niet eens op, en wat ik er neer heb gezet slaat veelal niet lekker aan.
Nu kan ik morgen gratis een voorgevormde vijver ophalen, welke in het midden van de tuin komt voor de sier + kikkers, en het afwaterdeel ga ik, wel lager houdend voor de afvoer, weer een eind dichtgooien in de hoop er toch nog een soort moeras effect te bewerkstelligen, en een deel terug op gewone hoogte bij het groente gedeelte trekken. Dit weekend dus mee aan de slag, én een oerwoud aan ongewenste planten verwijderen.
So far het water gebeuren.
Inmiddels zijn alle vakken ein-de-lijk gerealiseerd. Sommige een klein tikkie anders dan eerst voorzien, door de beschikbaarheid van materiaal. Maakt niet uit, gaat zo ook prima. Een groot deel van de paden is inmiddels voorzien van houtsnipper, helaas zit ik nog te wachten tot de eigenaar een nieuwe bult komt storten zodat ik het af kan maken. Het 'terrasje' heb ik momenteel provisorisch gelegd met wat schuttingplanken, absoluut niet ideaal, maar ik heb gewoon geen mogelijkheid tot het ophalen van gratis aangeboden tegels
Baal ik verschrikkelijk van. Dit is totaal niet stabiel door kromtrekken, en niet echt het veiligste voor de kleine man. Maar in elk geval, met wat komo eronder, houdt het het onkruid daar in toom.
Vorige maand kwam ik erachter dat er woelmuizen zitten, overal holletjes en tunnels, vooral de wortel- en knolgewassen en de fruitstruikjes werden druk bezocht, en waarschijnlijk zijn zij ook de schuldigen geweest dat kiddo's zonnebloemen bar slecht opkwamen. Na het plaatsen van 2 mollenverschrikkers lijkt het probleem gelukkig redelijk opgelost te zijn.
Nou, door naar de visuele ondersteuning dan maar he?
Het hekje aan de voorzijde toen het net gezet was
Hekje aan de korte buitenzijde bij de entree, in deze hoek komen/staan de sierkalebas en oost-indische kers
Ouder totaalplaatje (april)
Aardbeienbed (gewone, witte en een frambei) met wat goudsbloem ertussen, witte ribes vooraan, bij het hekje framboos, half verstopt achter de ribes een appelboompje, bessenstruikje achterin het aardbeienbed is rode kruisbes, daarachter bij het hekje een kers (zure of zoete is de vraag)
Begin van het kruidenvak; bovenin rij salie, tussen de stenen 3 verschillende tijm, rechts van de tijm (helaas wat armetierig) abc-kruid, rechtsvoor de stenen citroentijm, linksvoor de stenen rozemarijn, midden witte en cremekleurige moederkruid, daaronder bij de rand oregano, daaronder rode en groene basilicum (wil niet erg), daar rechts van verbena, rechterhoek agastache/dropplant.