• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Hm, wel weer eens tijd voor een update.

De grootste zonnebloem heeft uiteindelijk de 3 meter 30 gehaald, dus het minimale doel voor volgend jaar wordt 3,5 :) Inmiddels een hele berg van de pitten uitgepulkt, volgend jaar gaan er dus een hoop meer gezaaid worden, maar dan wel op een iets praktischer plekje en met een steunsysteem. Ook heeft kiddo wat zaadjes van de reuzen uitgedeeld bij zijn traktatie op de opvang, dus alle kids kunnen hun lol op.

De tuin heeft de droge periode al met al best goed doorstaan, dat is dan weer een klein voordeel aan die kleigrond, al was de bovenlaag nog zo hard en droog, daaronder heeft het het vocht redelijk vastgehouden waardoor 2 a 3x per week water geven voor het grootste deel van de planten genoeg was. Weinig echte verliezen, enige nadeel is dat sommige soorten wel extreem snel doorschoten, en de mais is er helaas slechter doorgekomen.

De pompoenplantjes hebben tot nu toe nog steeds geen zin gehad om te groeien, rare dingen. Ik heb ze van de week verhuisd naar een ander plekje als laatste reddingspoging, maar heb er weinig hoop op.
De aardbeien hebben afgelopen week hun laatste vruchtjes gegeven voor dit jaar, hoewel er een paar nu weer bloeien, maar ik ga er maar niet vanuit dat dat nog ergens in resulteert.

De afrikaantjes, goudsbloemen, bolcourgette en patisson (blijven helaas veelal wel erg klein, maar dat maakt voor de smaak niet uit) zijn degenen die maar door en door en door gaan, ook de spekbonen leveren nog een paar boontjes per week, en de spruitkolen beginnen na de buien afgelopen tijd ook flink uit te dijen. Helaas wel een enorme invasie koolwitje-rupsen gehad in alle kolen, flinke leerschool geweest en volgend jaar wordt het dus een gaastunnel fabriceren waar ze van begin tot einde onder blijven. Ik wil best een beetje met de natuur delen, maar dit is té.
Of de watermeloentjes nog wat volwaardigs willen worden is de vraag, de aardperen bloeien, de laatste tomaten liggen nu in de vensterbank na te rijpen want buiten wilden ze niet meer, de rabarber is perfect aangeslagen dus dat wordt volgend jaar veel moes.
Het kruidenvak loopt bijna over, dus daar ga ik voor volgend jaar ook wat anders op verzinnen.

Nu vooral bezig al het ongewenste weer te verwijderen, vooral veel zwarte nachtschade wat de boel heeft overgenomen, en de boel herfst/winterklaar te gaan maken. Ook nog wat winterspul gezaaid en en paar andijvie en boerenkool (ja onder gaas :rolleyes: ) gezet, en langzaamaan beginnen de ideeën voor volgend jaar al in mijn hoofd op te borrelen.

Fotooo's

roze lavatera bij de vijver, ook het groot kaasjeskruid bloeit welig
20180803_201251.jpg 36503233_794270984295708_4130084635377926144_n.jpg

De zonnebloemen en de grootste
t2.jpg t3.jpg

weinig over van de palmkool
40496322_867092557013550_220952045627113472_n.jpg

Morgen zal ik weer wat overzichtsfoto's maken

Knap hoor dat je dat toch maar effen gedaan hebt. En dat iedereen (?) er af blijft.
Krijg je wel eens feedback van de buurt ?

Van de medehuurders in gesprekken wel dingen als 'ziet er goed uit' of 'gaat lekker' enzo, gisteren toevallig van een medewerker van de verhuurder wel echt een complimenteus gesprekje over de vijver en dat ie toch even de tuin op was gelopen om het goed te bekijken, das wel tof.

Tot nu toe nog geen diefstallen opgemerkt, het blijft bij heel soms wat buurtjeugd die rondstruinen op het complexje, maar de meeste flatbewoners die erop kijken trekken hun mond dan wel open dat ze daar niet horen. Aan mijn kant in het buitenhek zit nu ook een entreepoort, dus ik heb voor het idee toch maar een hekje voor mijn ingang gemaakt, ontmoedigingsbeleid zeg maar.

Coming Soon; ReadyMom's tuintje 2.0 :lol:
Zoals ik elders al verteld had, heb ik een dealtje gemaakt met de nieuwe buurvrouw dat ik een deel van haar achtertuin tot moestuin om mag toveren in ruil voor wat oogst (waardoor mijn achtertuin buitenom wat fruit en kruiden volledig sier kan worden)...moestuin 2.0 dus. Met wellicht wat nieuwe uitdagingen, zoals de zonrichting.
Binnenkort eens met haar rond de tafel gaan zitten om te bespreken welk deel van haar tuin het wordt en hoe groot. Zeker aangezien er toch ook wat vaste planten in de komende weken deze kant op zullen komen, waarvan een paar bestemd zijn voor de moestuin, dan kan ik een beetje een plan gaan maken.

Misschien slim om juist ook nu even te noteren waar bij haar nu in het "donkere" seizoen wel en geen zon staat en hoe lang.
Leuk dat je bij de buuv mag tuinieren. Zal zij ook lol aan hebben als het straks lekker allemaal groeit en bloeit en er wat te oogsten valt. :cool:

Misschien slim om juist ook nu even te noteren waar bij haar nu in het "donkere" seizoen wel en geen zon staat en hoe lang.
Leuk dat je bij de buuv mag tuinieren. Zal zij ook lol aan hebben als het straks lekker allemaal groeit en bloeit en er wat te oogsten valt. :cool:
Ja veel oogst hoefde ze niet zei ze, maar is al blij dat de tuin dan geen wildernis meer is. Ik zal op de zichtkant ook wat fleurigs neerzetten voor haar om tegenaan te kijken.

Waar het zonnetje terecht komt ben ik idd al aan het bestuderen, moestuin lag natuurlijk op het zuiden, en als ik me niet vergis liggen de achtertuinen op het oosten.

Siertuin ?
Zal toch zeker speeltuin 1.0 worden, flinke zandbak, voetbalveld.
Voetbalveld? die heeft ie al achter de tuin, bereikbaar via sluiproute. Misschien als de plannen het toelaten tzt een 'hut' op poten met een glijbaan en schommel eraan, en ik wil sowieso vlak bij de gevel een zand/watermeubel. Verder kan ie genoeg in de buurt zelf spelen, of bij de buuf die ook het een en ander aan speelgoed heeft staan/liggen gezien haar kleinkids regelmatig op bezoek komen.

Net vandaag de lumineuze ingeving 'als ik de inrichting nu verander, kan ik dan plek voor een vuurkuil creëren?'
Vanavond dus weer aan het 'tekenen'

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Net vandaag de lumineuze ingeving 'als ik de inrichting nu verander, kan ik dan plek voor een vuurkuil creëren?'
Vanavond dus weer aan het 'tekenen'
Hmmm, vuurkuil... Ik zou dan wel even bij jou gemeente de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) of je wel "open" vuur mag maken.
In een vuurschaal mag doorgaans wel omdat het dan ineens platseling geen open vuur meer is.
Wel een gaaf idee!

Dit is dan de tuin van jou en je buurvrouw of alleen aan jouw kant? Vuurkuil mag over het algemeen wel, anders zet je er een vuurschaal neer, ben je ook klaar.

• Leuk
Dit is alleen mijn tuin @DO-it . Kuil hoeft ook niet mega te zijn, als we met een man of 6 er omheen passen met een stok in de hand is het zat.

Na wat spitten gevonden, als ik het goed lees mag het idd;
"
Afdeling 7. Verbod vuur te stoken

Artikel 5:38 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken

1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.

2. Het verbod geldt niet voor zover het betreft:

a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;

b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;

c. vuur voor koken, bakken en braden, voor zover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert. "

Valt mijns inziens onder C :D

• Leuk
tja, sfeervuur is het sowieso, en het zit natuurlijk in een 'houder' , zij het dan losse stenen..

Ligt aan de grootte van je schaal. Je hebt schalen waar je prima vuur kunt stoken om te koken. Voordeel van een schaal is dat deze (meestal) op poten staat. Dat is handig want bij de eerste codes bij droogte mag je nog wel in een schaal stoken, maar niet meer op de grond.

Vandaag de zadenvoorraad wat bijgevuld (met dank aan Lidl), moet er nu toch een heel eind mee kunnen komen.
Afgelopen week de eerste borderplantenbak in de voortuin gemaakt, moet nog wat extra grond in en wat hout voor sier omheen maar het begin is er. De lavendel staat er alvast in, onder het keukenraam in de hoop dat het de muggen een beetje ontmoedigt dat raam als ingang te gebruiken.

Het kriebelt enorm om de achtertuin te gaan ontdoen van de tegels zodat ik aan het leukere werk kan beginnen, maar die zijn echt loeizwaar, dus echt etappewerk van hoogstens 5 per keer met mijn brakke lijf.

Van de week een beginnetje met de achtertuin gemaakt. Grappig dat, zodra er wat in staat, je je plannen ook veel beter kan visualiseren in de tuin zelf.
Bovenstaande schets klopt inmiddels ook niet meer, ik was niet zo tevreden over de plaatsing van de fruitboompjes, dus die komen waarschijnlijk achterin ipv opzij.
Buurvrouw heeft er ook ineens 2 meter zicht bij; nadat ik een paar stukjes braam daar uit had gegraven meteen die hele hoek maar gekortwiekt. Moet er toch tzt allemaal uit op dat stuk voor de moestuin.

x.jpg
bessen en aardbeien

xx.jpg
braam en longkruid

xxx.jpg
klimop, fijnspar, heide, jeneverbes en granaatappel

Terug
Bovenaan