@petroman Wim ze noemen dit een ''riser'' omdat het een verticaal deel is waarin de rookgassen stijgen en een onderdeel zijn van
de''stove'' ( kacheltje ) . Om de rocket stove goed te laten werken is er een verhouding tussen de diameter van de ''riser'' , de lengte ervan
en de ingang en verbrandingskamer . De riser is zeker geen schoorsteen maar een onderdeel van de rocket stove . Een rocket stove
kun je met en zonder schoorsteen stoken . bij een normale houtkachel heb je echt een schoorsteen nodig .
Er zijn ''aanpassingen '' om een rocket stove mbv een schoorsteen te gebruiken .
gr will
Leuk onderwerp
@A.N. ! Ik zie dat er hier in dit draadje technici aan het werk zijn. Technisch vernuft... mooi...
@Wafels @petroman Ik ken de rocketstove ook meer als die in het volgende plaatje, en daar is de opgaande pijp ook echt een "riser" (opgaand, en vandaar die naam) terwijl er rondom die pijp weer sprake is van "een neergaande pijp". De schoorsteen is dan juist het deel rechts er van.
Het feit dat afvoergassen in zo'n rocket-stove naar opzij en zelfs naar beneden kunnen worden gericht, anders dan bij een normale kachel nagenoeg alleen omhoog, intrigeert mij. In deze rocket stove is al een soort "turbo-trek" ingebouwd, en ik vermoed dat het zelfs zo is, dat de verbrandingsgassen uit zouden worden gestoten, ook als het opgaande deel van de schoorsteen (geheel rechts) zou ontbreken.
@A.N. Een mooie schets. Ik vermoed hier tekenervaring, met aanzichten en zo...
De vulopening onder 45 graden vind ik een aardige vondst, maar ik vraag mij af of dat stijl genoeg is voor grovere takken en zo. Zou je gewoon een nagenoeg recht omlaag gaande pijp gebruiken voor de houtvoorraad, dan zou dat m.i. moeten functioneren, juist vanwege de trek-richting. Je hebt dan het voordeel dat je geen extra wrijvingsverlies hebt (door de hellingshoek), maar de volle massa van de houtvoorraad die neergaand drukt om de verbrandingsruimte te vullen.
Misschien is het qua ontwerp voor jou te overwegen om ook zo'n neergaande en zijwaartse rookgas-afvoer in te bouwen (zoals in het plaatje)? Of wellicht, om het alvast in te bouwen, met een horizontale pijp nog afgekoppeld (of als iets dat je later kunt bijbouwen). Je zou dan het horizontale deel door de woning kunnen laten lopen, en die daarmee verwarmen:thumbsup:, en hebt de mogelijkheid om de uiteindelijke afvoer ergens te plaatsen waar die het minst opvalt of te ruiken is. Misschien kan je die zelfs in de ventilatieschacht kwijt
en dan is het (als het mee zit) pas op het dak te ruiken. In een ventilatieschacht rookgassen afvoeren is normaal gesproken natuurlijk niet aan te raden, maar als het al gaat om een noodsituatie en het dan proefondervindelijk zou blijken te lukken... De rookgassen zullen dan behoorlijk zijn afgekoeld, en de normale trek van die schacht volstaat dan wellicht.
Een vriend van mij heeft een rocket-stove in bedrijf zoals die in het plaatje, zelfgemaakt uit een oliedrum. En het ding staat ... in feite bij hem als het ware in de kamer. Toegegeven, het is dan een serre-aanbouw, maar echt geen problemen met rookoverlast zolang de oven brandt (hooguit heel even bij het aansteken). Goed gebouwd, is zo'n rocket-stove eigenlijk nauwelijks anders dan de hout- en kolenkachels van vroeger, die ook binnen stonden. Er is wel een groot verschil, en dat is dat de rookgastemperatuur aan het eind van de pijp behoorlijk lager zal zijn. Die rookgas-warmte wordt immers (als extra) benut voor warmte-afgifte in de woning, Efficiënt! Ik vermoed dat het wel extra tot creosoot-afzetting in een afvoer kan leiden, maar wie maalt daarom in een SHTF-situatie... In plaats van het balkon, zou dan ook de keuken kunnen
. Ik veronderstel dat jouw wederhelft ook vast een kookeiland wil hebben, zoals alle wederhelften lijkt het wel? Haha, zie daar jouw excuus en motivatie:thumbsup:
Succes!