@A.N. U vroeg waar ik dat plaatje vandaan had , nou na wat langer te zoeken heb ik het werkstuk gevonden
het is een werkstuk uit 1989 van iemand van de universiteit van Endhoven
hier is het URL ervoor
https://pure.tue.nl/ws/files/4411325/349132-2.pdf ik denk dat u er wel mee uit de voeten kunt
tenminste hier staat meer informatie erover .
en wat betreft de rocket stove ed wie men tegenwoordig en derde wereld landen gebruikt , wat leuk is dat op het eind
van ww2 er hier nagenoeg geen brandstof meer was voor de bevolking dat mensen dit soort kacheltjes hier ook maakte
en ze op de bestaande kachel of schoorsteen aansloten om wat warmte te hebben en te kunnen koken
@Stuudje je plaatste hiervoor die foto'suit ww2 dat ik in eerste instantie dacht dat je deze plaatjes er ook wel bij zou zetten
Deze kacheltjes hadden een naam , maar waar en wat is me niet duidelijk geworden ook niet wie er de originele maker /ontwerper
ervan was .Het enigste dat ik weet is dat ze door mensen als een dorpsmid of kachelsmid ed werden gemaakt met spul dat ze voor handen
hadden .
@Stuudje dit is ook nog wel een leuke ,want men zaagde letterlijk alles wat brandde om
@A.N.wat betreft kachelpijp , als u geen problemen met fels naden maken hebt dan moet het maken van zo'n rocket stove kacheltje
toch ook geen probleem zijn
ik heb het indertijd nog wel geleerd op de LTS heel lang geleden maar we hadden daar zet banken
en een wals ed maar zo uit de hand zou ik er niet graag aan beginnen
(maar het kan wel )
gr will