Wat een reacties! Leuk om te zien dat er veel interesse naar is en er wordt meegedacht, bedankt allemaal, hoogtijd voor een reactie van mijn kant.
@RockyFlats
Bedankt voor je aanvullingen. De vulopening onder een hoek van 45 graden is inderdaad een al eerder genoemd kritiek puntje. Om de opening nagenoeg verticaal te maken zoals je zegt is dan ook het huidige idee (welke ik nog moet uitwerken).
Het plaatje wat je laat zien betreft de zogeheten rocket stove mass heater. Het is een heel mooi concept maar gezien mijn woonsituatie niet haalbaar en ook niet wenselijk. Ik richt mij met de rocket stove dan ook puur en alleen op het bereiden van eten. Verder woon ik helemaal bovenaan in de flat en heb ik een gedeeltelijk open balkon, rookgassen zijn dus ook niet mijn eerste zorg.
Het minutiekistje en het filmpje ben ik ook al tegengekomen op het internet. Vooral het filmpje is leuk om te zien hoe het één en ander in elkaar steekt.
@J.J
Ik vermoed dat je de mass heater bedoeld die RockyFlats aanhaalt? Hier is veel over te vinden op het internet, een site die er veel aandacht aan besteed is batchrocket.eu, de research die Peter van den Berg ernaar heeft gedaan is gerust indrukwekkend te noemen.
@Wafels
De Hot Ash Wood Burning Rocket Stove is leuk om te zien, en voor de prepper die op pad mooi lichtgewicht en redelijk makkelijk mee te nemen. Ook de $1 Pocket Stove waarmee je vervolgd is leuk, wellicht mooi om zoiets er als extra bij te maken mocht ik toch beslissen het huis te verlaten.
Met je laatste post ben ik erg blij, nou wou ik alleen dat ik Japans kon verstaan. Mag ik vragen waar je het plaatje vandaan hebt? Deze lijkt wat meer informatie te bevatten welke ik wellicht kan gebruiken. De toepassing van de “oven” vind ik vooral interessant, en dit idee is naar mijn inziens nog prima te verbeteren. Het maakt het ingewikkelde idee wat ik had over een oven in ieder geval stukken eenvoudiger. Na het zien hiervan ben ik mijn hele idee aan het bijstellen, mogelijk ga ik mijn ontwerp hier verder grotendeels op baseren.
-------------------------------------------------------
Zelf heb ik de afgelopen dagen ook niet stil gezeten als het dit idee aangaat, hier dus een update van mijn kant. Zoals jullie weten heb ik in een eerdere test geprobeerd om de efficiëntie in kaart te brengen, dus ik zal vervolgen met de beloofde resultaten:
Blikken rocket stove:
- Leeg gewicht 277 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 280 gram
- Dus 98,20% van het hout is verbrand
Woodgas stove:
- Leeg gewicht 139 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 141 gram
- Dus 98,80% van het hout is verbrand
Mini rocket stove - eerste test (standaard luchtopening):
- Leeg gewicht 689 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 692 gram
Maar.... Na het legen woog deze rocket stove nog maar 684 gram, er is dus 5 gram "in rook op gegaan". Vermoedelijk betreft dit de plaklaag van de hittebestendige tape. De eerste test beschouw ik dus niet als betrouwbaar.
Tweede test (vergrote luchtopening):
- Leeg gewicht 684 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 691 gram
- Dus 95,78% van het hout is verbrand
Na het legen is ditmaal het gewicht gelijk gebleven dus deze resultaten beschouw ik wel als betrouwbaar. Echter de eerste test zal herhaald moeten worden om het verschil tussen de standaard en vergrote luchtopening in kaart te brengen.
Derde test (standaard luchtopening):
- Leeg gewicht 684 gram
- Gewicht na verbranden 166 gram hout - 692 gram
- Dus 95,18% van het hout is verbrand
Ook na deze test is het gewicht van de rocket stove gelijk gebleven na het legen. Tijdens deze test had ik wel minder last van rookontwikkeling in vergelijking met de eerste test, vooral door minder hout tegelijk te verbranden kon ik dit enigszins controleren. Dit stelde mij in staat een mooie foto te maken van de vortex, met een zelfs gedeeltelijk blauwe vlam.
Conclusies na het testen:
De woodgas stove is, zoals de vlam mij al deed vermoeden het meest efficiënt van de drie, maar in gebruik naar mijn mening nog steeds het minst prettig.
De op tweede plaats geëindigde blikken rocket stove is vermoedelijk efficiënter als de mini rocket stove doordat deze meer toegang heeft tot verse lucht, hierdoor kunnen na het doven de kooltjes langer doorgloeien en volledig in as omgezet worden, bij de mini rocket stove hield ik namelijk wel enkele kooltjes over. Hierdoor is het verschil waarschijnlijk ook zo groot, dit wordt mede bevestigd doordat de mini rocket stove efficiënter was met een vergrote luchtopening.
Tijdens het testen van de mini rocket stove kwam naar voren dat er meer hout tegelijkertijd verbrand kan worden als de luchtopening groter is (best logisch). Wat het echter lastig maakte om de hoeveelheid hout juist af te stemmen op de hoeveelheid lucht is de horizontale ligging van de vuurkamer. Het hout kan daardoor over de hele lengte branden waardoor het soms sneller gaat als gewenst en het dus lastig is het vuur goed te controleren. Hieruit komt voor mij duidelijk het voordeel van een verticale toevoer naar voren, wanneer het hout alleen op het uiteinde brandt is het vuur gemakkelijker te controleren, dit laat de blikken rocket stove mij ook zien waar ik het hout wel constant naar voren schoof.
Het nut van isolatie is per ongeluk ook naar voren gekomen, toen ik de mini rocket stove een klein stukje verschoof tijdens het branden, waardoor deze van zijn verwarmde steen weer op een koud stuk steen kwam te staan, begon hij weer te roken. Wellicht is het dus toch van belang bepaalde delen te isoleren, al is het alleen om de warmte naar die plekken te begeleiden waar ik het wens (kookoppervlak).
Ik ben blij met de uitgevoerde testjes. De werking van verschillende ideeën komt duidelijk naar voren evenals de voor en nadelen. Nu is het weer tijd om te gaan brainstormen en met een nieuw ontwerp te komen. Ideeën of een mening/inzicht over de uitgevoerde testjes zijn altijd welkom.