• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Saldering en terugleververgoeding

Ik zou na een jaar nog eens aan het rekenen gaan. Je weet wat je afneemt, teruglevert, wanneer hoelang, hoeveel en dat in diverse contracten toepassen; flex, var of vast.
De teruglever boete is leuk maar nog niet van toepassing op een vaste prija contract. Dit omdat de saldwringswet stelt dat je vandaag teruglevert en het mag wegstrepen voor dezelfde kosten als dat je morgen gebruikt.

Een accu in de huidige vormen is weggegooid geld. Je slaat misschien 20kwh op en voor de avond gebruik je misschien 5 kwh. De volgende dag kan je de accu dus opladen met de verbruikte 5 kwh. Wat je de volgende dag met de overige 15kwh aan zonnestroom doet. of opnieuw aanvullen tot 20kwh voor de avond?... bij uitzetten, dan weet je zeker dat het je geld kost, afschrijving van accu.

Eiland systeem is hardstikke geweldig natuurlijk, vooral als in de straat het licht uit gaat en bij jouw niet, dat maakt je immers een prepper toch? Ik denk dan ipv een accu een paar zaklampen en vroeg naar bed.
 
en we verbranden geen schepen,

Gelukkig.

Ik heb nog een hele goede link over het afschaffen van de saldering en het financiële effect wat dit gaat betekenen.
Het is wel een flinke rekensom maar die persoon kan het een stuk beter uitleggen als ik.



Ik denk dat het ook voor @petroman , @RockyFlats informatief zal zijn.
(wel even op een nuchter moment dit filmpje kijken want je moet wel een stuk scherper als een knikker zijn)
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Het aanschaffen van een paar paneeltjes dwingt me wel om nu eens goed in het salderen en terugleverkosten verhaal te duiken. Zoals ik het nu begrijp…

Ik heb dus een paar panelen met ca 800Wp. Puur bedoelt voor hobby, interesse en met het idee het sluipverbruik van mijn zwembad pomp enigszins te compenseren.

Wil ik gebruik maken van de salderings regeling dan moet ik mijn panelen aanmelden. Er worden dan terugleverkosten berekent. Tot 5kWh is het 0 euro en bij 5-1000kWh is het 36,50 euro Op jaarbasis.
Dit is dus vermogen gemeten op momenten dat mijn panelen meer opwekken dan het huis verbruikt.

Die 36,50 moeten (bij 0,28 kWh) door 130kWh opgebracht worden,(salderen), wek ik meer dan 130kWh op dan ik op dat moment verbruik dan krijg ik daar ook 0,28 euro voor. En wordt het salderen interessant.

Of mijn panelen vaak meer vermogen gaan leveren dan wat ik verbruik weet ik niet, die ervaring moet ik nog gaan opdoen. Echter gezien de kleine opbrengt van mijn systeem lijkt het me niet waarschijnlijk dat ik snel aan die 130kWh zal zitten.
Ik overweeg dan ook mijn paneeltjes niet aan te melden en geen gebruik te maken van het salderen, stel dat ik 200kWh op zou brengen op tijden dat ik het niet zelf kan afnemen, dan loop ik 70 x 0,28 = 20 euro mis.
De drempel van de terugleverkosten is m.i. Te hoog voor het kleine systeempje.

Weet iemand hoe het nu zit met de aanmelding van zonnepanelen? Is dit een verplicht iets? Dat heb ik totdusver niet gevonden.
 
Waarom niet aanmelden, het salderen zal er vast een keer verdwijnen, Wat vast niet verdwijnt zijn de terugleverkosten.
Mogelijk krijg je dan wel een minimaal bedrag voor je kWh, maar er zal altijd wel een drempel blijven die de eerste kWh doet verdwijnen. En met een klein systeem is het ook dan de vraag of je het kunt opbrengen.
 
@Pjotr Prep , ik zou deze niet aanmelden in jouw geval.
Hetgeen jij teruglevert is zo minimaal dat dit onder de "minder dan 5%" gevalletjes valt (je levert minder dan 5% terug aan het net) en dan hoeft het niet.
Tevens (En dit mag ik niet zeggen als engineer) ik zou het zowieso niet aangeven, ik zou mijn panelen instellen dat ze alleen leveren wanneer je afneemt en verder niet. Oftewel nooit terugleveren. (Je kunt dit instellen in de omvormer)
 
Weet iemand hoe het nu zit met de aanmelding van zonnepanelen? Is dit een verplicht iets? Dat heb ik totdusver niet gevonden.

Een simpele vraag met alsnog een complex antwoord.
Je bent "verplicht" om je aan te melden.
De reden is dat er hierdoor wat meer inzicht is over
"hoeveel teruggeleverde energie we op ons net kunnen verwachten."
Met jouw 800Wp gaat jouw teruglevering zo minimaal zijn dat het echt geen verschil zal maken.
Echter is het wel dat als er 10.000 mensen met hetzelfde minimale verschil zitten, je alsnog met een flinke hoeveelheid energie zit.
Echter.....
Zolang jouw standaard verbruik op (ik noem maar iets) op 500Wp zit dan ziet men maar 300Wp i.p.v. 800Wp.

Persoonlijk zou ik dus NIET aanmelden. Ik heb dat ook niet gedaan en zodra je flink wat gaat produceren krijg je vanzelf wel een email dat er automatisch een aanmelding is gedaan. (want het is niet lastig om te achterhalen dat er energie terug word geleverd)
Je gaat er in ieder geval geen boete voor krijgen.

Maar als ik eerlijk ben maakt het met dit soort getallen niet veel uit.
De saldering die is er nog tot 2027 en dat is best wel een tijdje. (2,5 jaar) dus het is nogal afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Als ik kijk naar mijn situatie dan zit ik nu op dit verbruik (ik doe even inloggen op mijn domotica systeem vanuit Spanje)

1718658462812.png

Als ik op de details klik voor vandaag dan zie ik:
1718658496042.png

Nu ben ik dus niet thuis, en je zou denken dat ik 2,7 kWh verbruikt
Maar dat is niet juist. Ik verbruik een stuk meer. Maar die zie je niet omdat dit verbruik rechtstreeks vanuit de zonnepanelen is geleverd naar mijn continu verbruikers (alarm/internet/koelkast/diepvries)
In mijn situatie zou het niet verstandig zijn om geen gebruik te maken van de salderingsregeling.

Stel dat jouw verbruik altijd hoger is dan 800W dan zal niemand ooit kunnen zien dat je zonnepanelen hebt.
Stel dat je verbruik onder die 800W uit zal komen dat is het 100% zeker dat men WEL zal zien dat je zonnepanelen bezit.
(dus ja, ze gaan het zien op het moment dat jij 1 week op vakantie bent en vrijwel geen energie zal gebruiken)

Maar goed, is dat erg?

Nee, want het voordeel is een stuk groter dan het mogelijke nadeel.

Ik ben het overigens niet eens met @Elektra-engineer m.b.t. het uitschakelen van de panelen ivm terugleveren.

Zolang de kosten die je moet betalen lager zijn dan de compensatie in de opbrengsten is dit in mijn ogen onverstandig. Uiteraard zoals we nog spreken over een salderingsregeling (en die is er nog tot 2027)
Als er geen salderingsregeling meer is dan gaat het een andere rekensom worden. (maar dat zien we dan wel)
 
Ik zou na een jaar nog eens aan het rekenen gaan. Je weet wat je afneemt, teruglevert, wanneer hoelang, hoeveel en dat in diverse contracten toepassen; flex, var of vast.
De teruglever boete is leuk maar nog niet van toepassing op een vaste prija contract. Dit omdat de saldwringswet stelt dat je vandaag teruglevert en het mag wegstrepen voor dezelfde kosten als dat je morgen gebruikt.

Een accu in de huidige vormen is weggegooid geld. Je slaat misschien 20kwh op en voor de avond gebruik je misschien 5 kwh. De volgende dag kan je de accu dus opladen met de verbruikte 5 kwh. Wat je de volgende dag met de overige 15kwh aan zonnestroom doet. of opnieuw aanvullen tot 20kwh voor de avond?... bij uitzetten, dan weet je zeker dat het je geld kost, afschrijving van accu.

Eiland systeem is hardstikke geweldig natuurlijk, vooral als in de straat het licht uit gaat en bij jouw niet, dat maakt je immers een prepper toch? Ik denk dan ipv een accu een paar zaklampen en vroeg naar bed.

Ik voorspel dat uiteindelijk, misschien niet gelijk maar over 1a2 jaar elke teruggeleverde KWH betaald moet worden.

Dus wek je 3000 Kwh op gaat het 3000 x 0,15 euro worden.
Dus 450 euro teruglever kosten.

Of meer als de tarieven stijgren
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Dus wek je 3000 Kwh op gaat het 3000 x 0,15 euro worden.
Dus 450 euro teruglever kosten.

Er zit een flink verschil tussen wat je opwekt, en wat je teruglevert.
Als je in de middag 3000W zou opwekken, en je zou op dat moment 2500W verbruiken dan krijg je een situatie dat je 500W aan het terugleveren zal zijn.
En je gebruikt/misbruikt dan het grid als een soort van accu.
Als het zo zou zijn dat een accu 3000 euro kost, en de terugleverkosten een fractie zullen zijn dan is het alsnog een prima situatie.

Het blijft een kwestie van kosten/baten (ik vergeet het milieu maar even als mogelijk argument)
En als jij als leverancier minder energie moet inkopen doordat er mensen terugleveren dan zul je daar gretig gebruik van maken. En als die energie 10 cent zou kosten, dan zal je als leverancier wel bereid zijn om er 2 cent voor te betalen. Stel dat het jouw als leverancier echter flink wat geld zou kosten om het overschot van energie "af te kopen" dan zal die leverancier je inderdaad (logisch) door een vergoeding voor vragen. Maar een jaar bestaat uit 12 maanden en je moet het wel een beetje uitsmeren over een compleet jaar.
1 ding is (tot nu toe) een feit. Zonnepanelen zorgen voor een besparing in de kosten. En het zou in mijn ogen heel raar zijn als we over 2 jaar een situatie zouden krijgen dat het geld zou gaan kosten.
Maar ik sluit niks uit, en als dat zo zou zijn, dan gaan we wel weer aan de slag om te kijken hoe we dat gaan aanpakken. Ik leef in ieder geval in het nu. En die kristallen bol heeft tot nu toe redelijk goed uitgepakt.

P.s. je voorspelling gaat sowieso niet uitkomen aangezien we nog tot 2027 met een wettelijke saldering zitten. (tenzij het kabinet over een half jaar is gevallen en de spelregels weer compleet zullen veranderen)
En klik eens op dat filmpje zodat je kunt zien dat je zelfs met terugleverkosten alsnog een stuk voordeliger zit met zonnepanelen.
 
Waar ik mij nog steeds kwaad om maak is dat een grootbedrijf 0,01 betaald voor een kwh en een huishouden blij mag zijn met 0,20 per kwh. Maaelr dat het de energie bedrijf geld kost legt aan de zonnepaneelhouders.
 
Waar ik mij nog steeds kwaad om maak is dat een grootbedrijf 0,01 betaald voor een kwh en een huishouden blij mag zijn met 0,20 per kwh. Maaelr dat het de energie bedrijf geld kost legt aan de zonnepaneelhouders.

Ik ben ook benieuwd hoeveel de grote energieproducenten betalen aan vastrecht. De particuliere zonnepaneel-energie"producent", betaalt in elk geval de volle mep.
 
Dus eigenlijk zijn er momenten dat de markt voor zonne-energie verzadigd is.
Nu wordt de markt van thuis accu’s gepromoot, immers heb je anders niets aan je kostbare panelen.

Is dit nu circulaire economie? 😂
 
  • Haha
Waarderingen: JJ&A
Dat kan NIET !!!
Jawel.
Uit het artikel hierboven gepost door @phtvs :"Bedrijven zijn creatief om het probleem aan te pakken. Zonneplan, een bedrijf dat dynamische energiecontracten biedt, heeft een techniek ontwikkeld om de zonnepanelen van klanten op afstand uit te schakelen als de stroomprijs negatief is. Je hebt dan op die momenten niks aan je panelen, maar ze kosten tenminste ook geen geld."
 
Mijn panelen zijn niet met een truc oid uit te schakelen. Wat petroman aangeeft, zonder afspraken, contract of schakelaar icm voorgenoemd gaan zonnepanelen enkel uit als gevolg van de beveiliging. Doorgaans doordat de netspanningswaarden overschreden worden.
 
Terug
Bovenaan