• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Saldering en terugleververgoeding

Fair zou zijn als je alleen de teruglevering uit kunt zetten zodat je de stroom die jee panelen opwekt wel zelf kunt gebruiken. Want je omvormer uitzetten betekent ook dat je stroom af gaat nemen en daar dus voor moet betalen.

Mijn panelen zijn niet met een truc oid uit te schakelen. Wat petroman aangeeft, zonder afspraken, contract of schakelaar icm voorgenoemd gaan zonnepanelen enkel uit als gevolg van de beveiliging. Doorgaans doordat de netspanningswaarden overschreden worden.

Dat zou nou een handige optie kunnen zijn voor een ècht slimme meter: automatisch ontkoppelen bij teruglevering

Ik zie dan eerder een terugregeling van het opgewekte vermogen door de solarinverter.
Zodra de meter teruglevering ziet, minder vermogen opwekken. Ik verwacht dat dit niet eens zo moeilijk is te integreren in de inverter.
Traploze regeling moet m.i. mogelijk zijn, altijd optimaal gebruik van de opgewekte energie en met een wolkje voor de zon komt de energie uit het net.

En als je ze zelf niet uitzet dan kan altijd 'iemand anders' (een hacker) het voor je doen... :confused:

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-inno...en-zo-lek-als-een-mandje-al-drie-keer-gehackt

"Fabrikanten van apps en sites voor het beheren van zonnepanelen zijn nauwelijks aan regels gebonden en dat is een risico. De meeste zonnepanelen in Nederland zijn, via zo’n app of site, verbonden met een centraal punt: een computer bij de leverancier. Dat maakt ze extra kwetsbaar, waarschuwt IT-expert Bert Hubert. ‘Hiermee kun je het hele elektriciteitsnetwerk slopen.’ Netbeheerder TenneT ziet dat ook en waarschuwt voor black-outs."

Let op: zonnepanelen uitzetten om geld te besparen kan juist duur uitpakken​

Zonnepanelenbezitters willen zo weinig mogelijk terugleverkosten betalen. Maar zet panelen niet uit met de schakelaar in je meterkast, want dat kan een dure grap worden, waarschuwen experts. Want daardoor kan de omvormer van de zonnepanelen kapot gaan. Tot de afschaffing van de salderingsregeling in 2027 is het volgens de energie-expert nog altijd voordeliger om panelen aan te laten staan.
https://www.telegraaf.nl/financieel...-om-geld-te-besparen-kan-juist-duur-uitpakken

:premium:

Gouden vondst? Hannes laat Nederlander met zonnepanelen geld besparen op terugleveren van stroom​

De zonnedimmer is een klein kastje, een soort dongel, en wordt ingeplugd tussen de slimme meter en het internetmodem. Het kastje zorgt ervoor dat op piekmomenten de zonnepanelen automatisch worden uitgeschakeld en de terugleverkosten uitblijven.
https://www.ad.nl/binnenland/gouden...besparen-op-terugleveren-van-stroom~ac09fa15/

Komt jouw installatie in aanmerking?
  • Je hebt een dynamisch energiecontract (uurprijzen)
  • Je omvormer is van het merk SolarEdge, Huawei, Sungrow of Solis
  • Je omvormer is verbonden met internet via je thuisnetwerk
  • Je kan de internetkabel aansluiten op je router/access point in meterkast
https://www.zonnedimmer.nl/

VVD en SP: met afschaffing salderingsregeling moet ook boete voor terugleveren verdwijnen​

Met de voorgenomen afschaffing van de salderingsregeling voor zonnestroom, moet er ook een einde komen aan de boete die energiebedrijven opleggen aan eigenaren van zonnepanelen die stroom terugleveren. Dat vinden VVD en SP, die een wettelijk verbod op dergelijke terugleverkosten willen invoeren.
https://www.ad.nl/politiek/vvd-en-s...-boete-voor-terugleveren-verdwijnen~a89d019c/

https://www.nu.nl/klimaat/6332447/s...de-schop-zuinig-huishouden-goedkoper-uit.html

Het is nog niet zeker, maar het is er wel weer een dingetje waar ik geirriteerd van raak.

Want na aardig wat geld uitgegeven te hebben om mijn huis duurzaam te maken: airco's, warmtepimpboiler, isolatie: spouw / vloer / kozijnen (ramen deuren), zonnepanelen en inductiekoken, ben ik eindelijk van het gas af... en ja, dat betekend dat ik in verhouding ook meer stroom opsnoep.

Het is nog niet zeker, maar het is er wel weer een dingetje waar ik geirriteerd van raak.

Doe verstandig en negeer alle berichten tot het moment dat de teruglevering word afgeschaft. Het veranderd per week en het zijn allemaal berichten waar je niks mee kan. We zien wel hoe het gaat zijn op 1-1-2027. Laten we rond oktober 2026 er nog even op terugkomen. Dat is over 2 jaar.

Ik heb je 2 jaar irritatie bespaard met deze tip.
Graag gedaan.

https://www.nu.nl/klimaat/6332447/s...de-schop-zuinig-huishouden-goedkoper-uit.html

Want na aardig wat geld uitgegeven te hebben om mijn huis duurzaam te maken: airco's, warmtepimpboiler, isolatie: spouw / vloer / kozijnen (ramen deuren), zonnepanelen en inductiekoken, ben ik eindelijk van het gas af... en ja, dat betekend dat ik in verhouding ook meer stroom opsnoep.
@joepmeloen , ik denk dat je nu al behoorlijk bespaart op verwarmingsenergie want het gas is niet goedkoop. Ik verwarm het huis met mijn airco's en ben 50% goedkoper uit dan met gas. Zo'n 15% van mijn verwarmen (douche, warm tapwater, koken) gaat nog op gas. Met 85% van het verbruik 50% goedkoper en 15% tegen gastarief, betaal ik slechts 57,5 % van wat ik anders op gas had betaald. En jij hebt dan ook nog eens een warmtepompboiler.

Kerel, je wordt rijk (in vergelijk)! Als dat geen feel-good moment oplevert, dan weet ik het niet meer😉

Ik kwam dit apparaatje tegen vandaag.... Zou iets kunnen zijn als je toch al een boiler hebt hangen. Wel prijzig.

Maak van een elektrische boiler een WaterAccu met de Nymo. Ongeacht het merk en type zonnepanelen, omvormers, elektrische boiler of CV-combiketel. De Nymo stuurt de elektrische boiler aan met exact de hoeveelheid zonne-energie die anders teruggeleverd zou worden.
https://www.solyxenergy.nl/product/nymo/

Onzinnig ding.
A) met een ouderwetse tijdschakelaar kan je je boiler al laten opwarmen overdag, rond het middaguur. Gokje of er stroom van het dak komt inderdaad.
B) HomeWizard* slim stopcontact en HW app. Programmeer de eerste met voorwaarde dat PV x hoeveelheid aan W opbrengt.

Zo maar 2 (twee) oplossingen voor heel wat minder euries dan de 650,00 zoals genoemd.

* Nee ik heb geen aandelen.

Met als gevolg dat als de zon niet schijnt je met een lege boiler zit

Je kunt er meerdere regels aan koppelen zodat je dat kunt voorkomen. Ik schrik wel van deze "slimme" oplossingen. 650 euro is absurd.
Dan is een tijdklok die je gewoon vast instel op 11:00 gegarandeerd goedkoper en verstandiger, daar heb je geen rekenmachine voor nodig om dat uit te rekenen. Ik ben wel blij met mijn domoticz systeem. Het kost flink wat tijd voordat je het goed en redundant hebt ingesteld, maar dan heb je eigenlijk wel een zeer flexibel systeem wat erg veel inzicht geeft. Inzicht levert meestal een veel hogere besparing op.

Zoals ik al eerder heb aangegeven zou ik dit soort "oplossingen" links of rechts laten liggen. Want zolang je nog tot 31-12-2026 kunt terugleveren en je hebt nog een lopend contract, dan hebben dit soort zaken niet veel zin.

Laatst bewerkt:
Onzinnig ding.
A) met een ouderwetse tijdschakelaar kan je je boiler al laten opwarmen overdag, rond het middaguur. Gokje of er stroom van het dak komt inderdaad.
B) HomeWizard* slim stopcontact en HW app. Programmeer de eerste met voorwaarde dat PV x hoeveelheid aan W opbrengt.

Zo maar 2 (twee) oplossingen voor heel wat minder euries dan de 650,00 zoals genoemd.

* Nee ik heb geen aandelen.
Zwart/Wit @petroman ?

Misschien zijn er mensen die toch ook nog wat zonnestroom voor andere zaken willen gebruiken, en niet 15x per dag een ouderwetse tijdschakelaar willen verstellen en de meter raadplegen, of niet de kennis en moed hebben om een home automation systeem op te tuigen?

Echt, neem dat van mij aan: nuanceren bevrijdt!😉

Volgens mij wordt er (weer) flink langs elkaar heen gepraat.

@petroman geeft aan:

met een ouderwetse tijdschakelaar kan je je boiler al laten opwarmen overdag, rond het middaguur.

Dat is dus 1 keer instellen om 11:00 a 12:00 (middaguur)
Hoezo 15 keer per dag instellen @RockyFlats ? hoe kom je daar aan?

Met een home automation zou je het een stuk efficiënter kunnen instellen, en dat is dan ook gelijk die optie B

Nu ben ik het vaak ook wel eens oneens met @petroman maar dit is toch echt wel een beetje jammer.

Een beetje lief zijn voor elkaar is mijn advies, het is bijna kerst en als we langs elkaar heen aan het praten zijn dan is het de kunst op weer op 1 lijn te komen. En dat we het dan hierna alsnog met elkaar een of oneens zijn is helemaal prima, maar dit gaat nergens over.

650 euro investering voor het "slim" opladen van een boiler. Enige idee wat de gemiddelde totaalkosten zijn voor het warme water van een gemiddeld gezin per jaar? (500 euro ongeveer)
Enig idee wat je gaat besparen met dat device van 650 euro? (50 euro ongeveer)
Enig idee hoe lang dat ding mee zal gaan en hoeveel storingen er zullen zijn (nee, ik ook niet, dat weet niemand)

Nee, dit is echt een onzinproduct, sorry.

Volgens mij wordt er (weer) flink langs elkaar heen gepraat.
Er is kennelijk een trechtertje nodig @martin . Laat mij dan proberen om helderheid te brengen in deze troebele wateren. Even op de plaats rust mensen, en geen modder loswerken😉
@petroman geeft aan:

Dat is dus 1 keer instellen om 11:00 a 12:00 (middaguur)
Hoezo 15 keer per dag instellen @RockyFlats ? hoe kom je daar aan?
15 is 5*3 en dus wel vijfmaal scheepsrecht. Het getal is willekeurig en kan ook 2 of 30 zijn natuurlijk, even afhankelijk van de variaties in solar opbrengst op de dag (wolken voor de zon...) en een al dan niet veranderlijke wens om overdag ook andere verbruikers in te schakelen. Misschien wil de eega plotsklaps de sauna in, of wil men het massagebed laten vibreren?

Voor zover ik zie, houdt het apparaat in de gaten hoeveel stroom er wordt teruggeleverd, en dat is een verschil tussen opbrengst en verbruik, en dat varieert continu. Als een simpele tijdklok daarvoor het vervangende antwoord zou moeten zijn, dan is een nagenoeg continu monitoren en bijstellen het minder simpele dat ermee hand in hand gaat.
Met een home automation zou je het een stuk efficiënter kunnen instellen, en dat is dan ook gelijk die optie B
Een optie die voor ons wel doenlijk is, maar niet iedereen heeft daarvoor de kennis en kunde (of daarin zin😉) vermoed ik.
Nu ben ik het vaak ook wel eens oneens met @petroman maar dit is toch echt wel een beetje jammer.
Ik vraag mij af wat je bedoelt. De een kraakt iets ongenadig af, en een ander merkt op dat het weleens genuanceerder kan liggen en geeft voorbeelden daarvan.
Een beetje lief zijn voor elkaar is mijn advies, het is bijna kerst en als we langs elkaar heen aan het praten zijn dan is het de kunst op weer op 1 lijn te komen. En dat we het dan hierna alsnog met elkaar een of oneens zijn is helemaal prima, maar dit gaat nergens over.
Ik krijg de indruk dat ik de een of andere grove vloek of ongepast iets van iemand over het hoofd heb gezien? Iemand op nuances wijzen, als dat geen teken van liefdevolle zorg is?!
650 euro investering voor het "slim" opladen van een boiler. Enige idee wat de gemiddelde totaalkosten zijn voor het warme water van een gemiddeld gezin per jaar? (500 euro ongeveer)
Enig idee wat je gaat besparen met dat device van 650 euro? (50 euro ongeveer)
Het gaat hier toch over gebruik van eigen zonnestroom en voorkomen van teruglevering? In die optiek, is die surplus-stroom nagenoeg gratis, en dan kan de besparing behoorlijk groter zijn.

Bovendien zou ik mij ook niet blind staren op de prijs van het aangehaalde apparaat. Het kan bijna niet anders dan dat er goedkoper equivalenten te vinden zijn, nu of straks, en dat maakt het niet minder interessant.
Enig idee hoe lang dat ding mee zal gaan en hoeveel storingen er zullen zijn (nee, ik ook niet, dat weet niemand)
Dergelijke informatie zoeken is turen in een kristallen bol. Ik kan mij er echter niet bijzonder druk over maken.
Onlangs bereikte mij een bericht dat onze NAVO zich schuldig maakte aan oorlogshandelingen en dat een atoommacht zich nu gerechtigd voelt om symmetrisch te reageren. Morgen een raket in Londen of Parijs, dat zou zomaar kunnen. En overmorgen allemaal verdampt, wellicht? Nee, bij de aanschaf van zo'n apparaat is de levensduur nu even van ondergeschikt belang, vermoed ik😉
Nee, dit is echt een onzinproduct, sorry.
We agree to disagree👍

Als een simpele tijdklok daarvoor het vervangende antwoord zou moeten zijn, dan is een nagenoeg continu monitoren en bijstellen het minder simpele dat ermee hand in hand gaat.

Een normale boiler kan de warmte 12 tot 24 uur vasthouden. Als je dat ding gewoon instel op 11:00 ongeacht of er wel of geen zon is, zal je dus je boiler altijd op warmte hebben.
Met een 150 liter boiler (middelgroot/groot) ga je hier dus 3 keer een douche mee kunnen regelen. (25 minuten, dus 8 minuten max, en jij mag als laatste die extra minuut pakken)
Dus je moet eigenlijk helemaal niks instellen. De kans dat je om 11:00 zon hebt is verre van 100%, maar de kans dat je met deze opstelling alsnog een stuk voordeliger uit zal komen is in mijn ogen ook 100%. Als ik een rekenfout maak dan verneem ik graag waar ik het mogelijk mis zie.

Terug
Bovenaan