• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Saldering en terugleververgoeding

Fair zou zijn als je alleen de teruglevering uit kunt zetten zodat je de stroom die jee panelen opwekt wel zelf kunt gebruiken. Want je omvormer uitzetten betekent ook dat je stroom af gaat nemen en daar dus voor moet betalen.
 
Mijn panelen zijn niet met een truc oid uit te schakelen. Wat petroman aangeeft, zonder afspraken, contract of schakelaar icm voorgenoemd gaan zonnepanelen enkel uit als gevolg van de beveiliging. Doorgaans doordat de netspanningswaarden overschreden worden.

Dat zou nou een handige optie kunnen zijn voor een ècht slimme meter: automatisch ontkoppelen bij teruglevering
 
Ik zie dan eerder een terugregeling van het opgewekte vermogen door de solarinverter.
Zodra de meter teruglevering ziet, minder vermogen opwekken. Ik verwacht dat dit niet eens zo moeilijk is te integreren in de inverter.
Traploze regeling moet m.i. mogelijk zijn, altijd optimaal gebruik van de opgewekte energie en met een wolkje voor de zon komt de energie uit het net.
 
En als je ze zelf niet uitzet dan kan altijd 'iemand anders' (een hacker) het voor je doen... :confused:

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-inno...en-zo-lek-als-een-mandje-al-drie-keer-gehackt

"Fabrikanten van apps en sites voor het beheren van zonnepanelen zijn nauwelijks aan regels gebonden en dat is een risico. De meeste zonnepanelen in Nederland zijn, via zo’n app of site, verbonden met een centraal punt: een computer bij de leverancier. Dat maakt ze extra kwetsbaar, waarschuwt IT-expert Bert Hubert. ‘Hiermee kun je het hele elektriciteitsnetwerk slopen.’ Netbeheerder TenneT ziet dat ook en waarschuwt voor black-outs."
 

Let op: zonnepanelen uitzetten om geld te besparen kan juist duur uitpakken​

Zonnepanelenbezitters willen zo weinig mogelijk terugleverkosten betalen. Maar zet panelen niet uit met de schakelaar in je meterkast, want dat kan een dure grap worden, waarschuwen experts. Want daardoor kan de omvormer van de zonnepanelen kapot gaan. Tot de afschaffing van de salderingsregeling in 2027 is het volgens de energie-expert nog altijd voordeliger om panelen aan te laten staan.
https://www.telegraaf.nl/financieel...-om-geld-te-besparen-kan-juist-duur-uitpakken
 
Terug
Bovenaan