• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Saldering en terugleververgoeding

Laatst bewerkt door een moderator:
Een normale boiler kan de warmte 12 tot 24 uur vasthouden. Als je dat ding gewoon instel op 11:00 ongeacht of er wel of geen zon is, zal je dus je boiler altijd op warmte hebben.
Met een 150 liter boiler (middelgroot/groot) ga je hier dus 3 keer een douche mee kunnen regelen. (25 minuten, dus 8 minuten max, en jij mag als laatste die extra minuut pakken)
Dus je moet eigenlijk helemaal niks instellen. De kans dat je om 11:00 zon hebt is verre van 100%, maar de kans dat je met deze opstelling alsnog een stuk voordeliger uit zal komen is in mijn ogen ook 100%. Als ik een rekenfout maak dan verneem ik graag waar ik het mogelijk mis zie.
@martin , het hangt natuurlijk ook van de warmtevraag af. Een boiler verliest ook warmte, en als het op temperatuur brengen en houden meer stroom kost dan nodig is om teruglevering te voorkomen, dan wordt er wellicht juist meer verbruikt, dan 0. En zeker zal dat zo zijn als ook de wasdroger of enig ander stroomvretend apparaat wordt ingeschakeld, want de boiler houdt daarmee geen rekening (maar een schakelend apparaat dat afname en teruglevering in de gaten houdt wel). Meer verbruik "dan 0" voorkomen, is m.i. zinvol.

[mod]wordt opgevat als een persoonlijke aanval, opmerking verwijderd[/mod]

Misschien snapt @petroman deze uitleg nu?
Ga je nu lopen treiteren door persoonlijk te worden?

Je hebt geen gelijk en je krijgt het ook niet met je onzinnige bijdragen. Maar dit bericht zal ook wel zo verdwijnen want het zal wel als off topic of kinderachtig gezien worden (nee geen klacht richting bestuur).
Je mag blijkbaar alleen positief, met de kerstgedachte, discuteren op een prepper forum.

Laatst bewerkt:
het hangt natuurlijk ook van de warmtevraag af. Een boiler verliest ook warmte, en als het op temperatuur brengen en houden meer stroom kost dan nodig is om teruglevering te voorkomen, dan wordt er wellicht juist meer verbruikt, dan 0

Ik zal het wel simpel zien, maar je moet toch wel kunnen uitrekenen dat je hier nooit iets mee gaat opschieten?

Ik vraag me af of het enig nut zal hebben om hier een complete berekening uit te werken terwijl het mogelijk toch niet zal worden gelezen c.q. begrepen.

Maar goed, ik zal eens globaal uitrekenen waarom dit een onzinproduct is.
Wat verbruikt een boiler aan energie?
150 liter boiler zit zover ik weet op:
Dagelijks gebruik: 7,8 kWh (opwarming) + 1,5 kWh (stand-by verlies) = ongeveer 9-10 kWh per dag.
Dus laten we er 10 Kwh van maken.
In de winter ga je niet veel boete krijgen voor je teruglevering, dus het gaat om de zomer, laten we er 8 maanden van maken op 12.
Dus er zijn 8 maanden dat je door je verbruik slim af te stemmen je iets kunt besparen.
Eens?

Dan gaan we verder en we hebben nog steeds een salderingsregeling die nog 2 jaar geldig is.
Stel je moet 10 cent betalen als boete, en stel je krijg 30 cent als compensatie, dan heb je dus alsnog 20 cent voordeel met die panelen.
Eens?

Dus je zou 10 cent extra kunnen "verdienen" als je die 1kWh had verbruikt i.p.v. terug geleverd.
Dat zou dus 1 euro per dag extra "verdienen" zijn.

Omdat je die boiler niet iedere dag 100% opgebruikt zul je dat verbruik moeten delen met 2, als je uitgaat van een 50% situatie (en dat is wel reëel voor een gezin met 1 kind, als je er 3 heb rondlopen die iedere dag gaan douchen dan zou je het alsnog op 100% kunnen houden)

Maar goed, ik ga even uit van mijn situatie, en dat heb ik dus 0,5 euro te verdien als ik een boete zou moeten betalen (is bij mij overigens niet van toepassing, ik heb een 3 jaar contract en dat was net voordat die tergleverboete gangbaar werd)
Dat verdienen doe ik alleen in de zonnige maanden en dan ga ik toch echt ook nog rekening moeten houden dat ik regelmatig niet thuis ben dus ik ga dan uit van een 50% periode en geen 66% van het jaar.
Dus we gaan die 365 dagen vermenigvuldigen met 0,5 en dan nogmaals vermenigvuldigen met 0,5

En dan denk je van "Zie je wel, dat is 91,25 wat je per jaar bespaard
Maar dat is dus fout, want we gaan nu uit van een 100% situatie van terugleverboete terwijl er flink wat periodes zullen zijn dat je op moment van bijvoorbeeld het draaien van een wasmachine, of het opladen van je auto, of (jawel) het starten van je boiler om 11:00 met die tijdschakelaar er geen sprake zal zijn van een boete omdat je meer stroom onttrekt uit je systeem, dan je aan panelen aan stroom kunnen leveren.

En dan kun je reageren met "dat zijn allemaal aannames" maar ik heb nu na een jaartje of 10 met domoticz wel een redelijk beeld hoe mijn stroomverbruik versus mijn teruglevering verloopt.

Als ik een schatting mag doen dan zou ik mogelijk een besparing kunnen realiseren van 50 euro per jaar.
Dus ja, het is in mijn ogen een onzinapparaat.

Als we in het jaar 2027 zijn beland en de saldering is van de baan, dan zou het uiteraard compleet anders uit kunnen pakken.
Maar omdat er dan ook een reële kans is dat een terugleverboete wettelijk niet toegestaan zal zijn, is dit allemaal speculatie.

Er zijn trouwens nog flink wat aspecten die ik nu (bewust) niet benoemd waardoor het nog ongunstiger zal uitpakken, maar dan wordt het helemaal een te lange post.

Laatst bewerkt:
Ik zal het wel simpel zien, maar je moet toch wel kunnen uitrekenen dat je hier nooit iets mee gaat opschieten?

Ik vraag me af of het enig nut zal hebben om hier een complete berekening uit te werken terwijl het mogelijk toch niet zal worden gelezen c.q. begrepen.

Maar goed, ik zal eens globaal uitrekenen waarom dit een onzinproduct is.
Wat verbruikt een boiler aan energie?
150 liter boiler zit zover ik weet op:
Dagelijks gebruik: 7,8 kWh (opwarming) + 1,5 kWh (stand-by verlies) = ongeveer 9-10 kWh per dag.
Dus laten we er 10 Kwh van maken.
Dat wordt meer want je gaat hoger opstoken dan strikt noodzakelijk, is de gedachte achter het apparaat.
In de winter ga je niet veel boete krijgen voor je teruglevering, dus het gaat om de zomer, laten we er 8 maanden van maken op 12.
Dus er zijn 8 maanden dat je door je verbruik slim af te stemmen je iets kunt besparen.
Eens?
Welja, want in de winter is er ook geen overschot dat slim kan worden gebruikt.
Dan gaan we verder en we hebben nog steeds een salderingsregeling die nog 2 jaar geldig is.
Stel je moet 10 cent betalen als boete, en stel je krijg 30 cent als compensatie, dan heb je dus alsnog 20 cent voordeel met die panelen.
Eens?
De salderingsregeling verdwijnt, en het gaat m.i. meer om het principiële nut van een dergelijk apparaat. Vandaag inzetten of er de prijs voor betalen die men er gisteren voor vroeg, daarover gaat het m.i. niet. Zoals gezegd, zullen er genoeg equivalenten verschijnen voor minder €€ vermoed ik. De vraag is slechts, of zo'n apparaat zin heeft, nu of straks, lijkt mij.
Dus je dus 10 cent extra kunnen "verdienen" als je die 1kWh had verbruikt i.p.v. terug geleverd.
Dat zou dus 1 euro per dag extra "verdienen" zijn.
De kosten van meerdere verbruikte kWh zijn te "verdienen", namelijk de kWh waarmee je niet timer-gestuurd de boiler onnodig hoog opstookt terwijl er wolkjes voor de zon drijven, toch?
Omdat je die boiler niet iedere dag 100% opgebruikt zul je dat verbruik moeten delen met 2, als je uitgaat van een 50% situatie (en dat is wel reëel voor een gezin met 1 kind, als je er 3 heb rondlopen die iedere dag gaan douchen dan zou je het alsnog op 100% kunne houden)

Maar goed, ik ga even uit van mijn situatie, en dat heb ik dus 0,5 euro te verdien als ik een boete zou moeten betalen (is bij mij overigens niet van toepassing, ik heb een 3 jaar contract en dat was net voordat die tergleverboete gangbaar werd)
Dat verdienen doe ik alleen in de zonnige maanden en dan ga ik toch echt ook nog rekening moeten houden dat ik regelmatig niet thuis ben dus ik ga dan uit van een 50% periode en geen 66% van het jaar.
Dus we gaan die 365 dagen vermenigvuldigen met 0,5 en dan nogmaals vermenigvuldigen met 0,5

En dan denk je van "Zie je wel, dat is 91,25 wat je per jaar bespaard
Maar dat is dus fout, want we gaan nu uit van een 100% situatie van terugleverboete terwijl er flink wat periodes zullen zijn dat je op moment van bijvoorbeeld het draaien van een wasmachine, of het opladen van je auto, of (jawel) het starten van je boiler om 11:00 met die tijdschakelaar er geen sprake zal zijn van een boete omdat je meer stroom onttrekt uit je systeem, dan je aan panelen aan stroom kunnen leveren.
Door veel meer te verbruiken voorkom je de terugleverboete, dat is nogal wiedus. Maar, even gechargeerd, waarom dan niet alle verbruikers inschakelen? Omdat een "0" op de meter een logisch streven is, lijkt mij. Geen elektriciteit terugleveren, maar ook niet meer verbruiken dan strikt noodzakelijk is. Op het moment dat je met een "domme" timer een boiler schakelt, en dan nog wel zo dat je extra opslagcapaciteit wilt benutten (hogere temperaturen) dan loop je het risico voorbij de "0" te schieten bij een wolkje, en duur te hoog te stoken. Het is "het slimme" (de meter in de gaten houden) dat zo'n apparaat voor heeft op een timer denk ik. Home automation is natuurlijk het summum non plus ultra, maar niet iedereen kan of wil dat.
En dan kun je reageren met "dat zijn allemaal aannames" maar ik heb nu na een jaartje of 10 met domoticz wel een redelijk beeld hoe mijn stroomverbruik versus mijn teruglevering verloopt.

Als ik een schatting mag doen dan zou ik mogelijk een besparing kunnen realiseren van 50 euro per jaar.
Dus ja, het is in mijn ogen een onzinapparaat.

Als we in het jaar 2027 zijn beland en de saldering is van de baan, dan zou het uiteraard compleet anders uit kunnen pakken.
Maar omdat er dan ook een reële kans is dat een terugleverboete wettelijk niet toegestaan zal zijn, is dit allemaal speculatie.

Er zijn trouwens nog flink wat aspecten die ik nu (bewust) niet benoemd waardoor het nog ongunstiger zal uitpakken, maar dan wordt het helemaal een te lange post.
@martin , zonder andere regeling dan een tijdklok zal je al snel op een netto verbruik uitkomen (dan "0") en die kosten zijn hoger dan een teruglever-boete.

Het misverstand zit hem volgens mij in het hoger opstoken van een boiler (dan nodig) dat het apparaat doet met stroom die over is. Op zich geen gek idee omdat je dan extra warmte-opslagcapaciteit benut.

Doe je dat met een tijdklok dan stook je dus altijd hoger op (dan strict nodig) binnen een vastgesteld tijdsbestek, en dus ook als er eens minder solar stroom binnen komt of als er andere grotere verbruikers worden bijgeschakeld. Dat leidt dan tot extra verbruik.

En onnodig hoger opstoken op gekochte stroom is dan het geval. Iedere dag weer als het tegen zit want niet iedereen zal de moeite willen nemen om handmatig de teruglevering-situatie in de gaten te houden. "De tijdklok volstaat immers, en de teruglevering is altijd prima negatief"😁

De techniek en principe van het apparaat is heel interessant en kan erg zinvol zijn. +1 voor Rocky.
Dat het niet rendabel is. +1 voor Martin.

+1 zeker ook voor Petroman. Want uiteindelijk is het geen zinvol apparaat.

Van de cola en de popcorn nu met zijn allen aan een (virtueel) biertje.🤗🍻

Laatst bewerkt:
Mijn 270 liter warmtepompboiler - auer edel air, zie elders op dit forum, Kan aangestuurd worden door de omvormer en warmt danalleen op als de zon schijnt (zelf niks mee gedaan want geen zin om t uit te zoeken). En als de zon niet schijnt, ook geen idee,.misschien dattie dan alsnog gaat verwarmen als het warme water leeg is.

Wil je welmweten oe het werkt, zou ik zeggen rtfm, is online te vinden.

Doe je dat met een tijdklok dan stook je dus altijd hoger op (dan strict nodig) binnen een vastgesteld tijdsbestek, en dus ook als er eens minder solar stroom binnen komt of als er andere grotere verbruikers worden bijgeschakeld. Dat leidt dan tot extra verbruik.

Ik denk dat hier het misverstand ontstaat.
Een boiler zal nooit hoger opstoken dan hetgeen nodig is. Dat ding heeft gewoon een thermostaat. Als je altijd om 11:00 start dat is de kans redelijk groot (in het voorjaar/zomer/najaar) dat je kunt compenseren met de zon. Uiteraard niet in 100% van de gevallen, maar die kans zal dermate hoog zijn dat je gemiddeld gezien alsnog goedkoper uit zult komen.

Het is in mijn ogen een onzinapparaat omdat het alleen kijkt naar 1 apparaat.

Stel dat we over 2 jaar inderdaad te maken hebben met terugleverkosten en geen saldering (die combinatie lijkt me onmogelijk, maar ik sluit niks uit) dan zou het in mijn ogen een stuk slimmer zijn om "gewoon" een device te maken wat via de slimme meter een variabel verbruik creëert wat gelijk is aan de teruglevering. Maar dit gaat in tegen mijn principe van verspilling. Dan kun je nog beter een device maken wat een auto kan opladen en een bordje in de tuin "gratis auto opladen bij zonnig weer"

Maar goed, we gaan zien (of niet) hoe het leven er uit zal zien over 2 jaar. 2 jaar is een lange tijd. En de kans dat dit kabinet er dan nog is acht is rond de 1%. De regels zullen er in mijn ogen weer compleet anders uitzien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat hier het misverstand ontstaat.
Ik weet dan wel zeker dat het misverstand hier is ontstaan @martin .
Een boiler heeft een thermostaat, maar die is instelbaar. Een thermostaat die laag is ingesteld die zal niet hoger opstoken, maar een thermostaat die op het maximum is ingesteld die laat alle temperaturen toe.
Zolang een ander apparaat de stroomtoevoer regelt tenminste, en laat nu uitgerekend dat gebeuren... precies afgepast op het surplus aan stroom..
.😉

Is dat ook zo als je voortdurend met het maximale vermogen stookt? Alleen dan maak je optimaal gebruik van de extra warmtecapaciteit zoals het apparaat dat kennelijk doet, en anders verlies je functionaliteit.

Dan vind ik een elektrische laadpaal ook een onzinapparaat en een krultang ook, want ik heb geen elektrische auto en wil geen krullen. Maar iemand met een elektrische auto en krullen, die denkt er vast anders over. En wie er "maar" 1 elektrische boiler heeft...?
Zo'n ding "hakt er wel behoorlijk in" wat stroomverbruik aangaat, in tegenstelling tot veel ander automatisch spul.

Het apparaat doet exact dat, en komt bovendien tegemoet aan jouw principe!
Iets met...zwart garen?😉

Waarom zouden terugleverkosten en geen saldering niet prima samengaan? Dat wordt her en der toch al toegepast zodra er netto wordt geleverd? Je krijgt dan (stel) €0,25 vergoed per kWh maar betaalt €0,11 aan terugleververgoeding.
Eerlijk zou dan m.i. zijn, om netto de groothandelsprijs te ontvangen die het elektriciteitsbedrijf ook betaalt op de energiemarkt.

Yabbadabbadoo, vermoed ik😉

[mod]post aangepast. opknippen van citaten nergens voor nodig[/mod]

Een boiler heeft een thermostaat, maar die is instelbaar. Een thermostaat die laag is ingesteld die zal niet hoger opstoken, maar een thermostaat die op het maximum is ingesteld die laat alle temperaturen toe.

Tja, dus ik ga dan mijn rekensom aanpassen als je dit echt op deze manier denkt te gaan toepassen.
1733048809043.png
Doe er dan nog maar om de 2 jaar een extra 1400 euro aan kosten bij op het moment dat die boiler er geen zin meer in heeft.
Water gaat niet zo lekker op een temperatuur die boven de 100 graden uitkomt en veranderd in stoom.
Of was je van plan om steeds het water te laten weglopen zodat je kunt blijven verwarmen? Dat lijkt me ook niet echt milieuvriendelijk en een flinke verspilling van water. Je zou het dan wel mogelijk kunnen aanpassen met een drukfilter en er een stoomgenerator op aan kunnen sluiten. :)

650 euro, daar kun je wel 8 museumjaarkaarten voor kopen en heb je nog 50 euro over om te parkeren.

Ik zou het concept toch nog even doorspreken met een installateur. Ik denk dat zij het ook een geweldig apparaat zullen vinden. Dan kunnen ze net als met die warmtepompen flink wat extra werk verwachten m.b.t. onderhoud en reparatie.

We gaan zien hoe het de komende 2 jaar gaat verlopen. Er zullen nog heel veel producten worden gelanceerd die vergelijkbaar zullen zijn. Ik denk dat die opmerking die je jaren geleden maakte over een enorm grote waterkoker aansluiten in de sloot nog zo gek niet zou zijn.
Ik verwacht eigenlijk wel op korte termijn een wat beter doordachte oplossing die je "voor" je groepenkast kunt monteren. Het blijft natuurlijk een bizarre situatie dat je straks stroom moet gaan verspillen omdat het energienetwerk waardeloos is opgebouwd.
Alsof al deze "oplossingen" nodig zouden zijn als men gewoon als netwerkbeheerder eens zou nadenken hoe je een onbalans zou kunnen opvangen door bijvoorbeeld waterstof te produceren op momenten van te veel productie. Maar dat is natuurlijk weer te makkelijk. Laten we de consument maar opdraaien voor de incapabele mensen die dit niet hebben voorzien.

Totaal 14,16 kWh opgeslagen! Daar is toch serieus geld mee terug te verdienen.

Ja, volgens mijn berekening ongeveer 50 euro per jaar.

Maar je rekent dus al met de situatie dat er geen saldering meer is?

Het ging erom dat je met een extra device van 650 euro je een boiler zo zou gaan gebruiken dat geld zou besparen.
Zou je mij dan eens verder willen uitwerken hoe je tot die zin "daar is toch serieus geld mee terug te verdienen" komt.
Want dat is dus nou net hetgeen ik probeer duidelijk te maken dat dit niet zo is.

Ik kan het bericht niet helemaal lezen, maar de titel is niet hoopgevend...

Huishouden met zonnepanelen honderden euro’s duurder uit na stoppen salderingsregeling​

https://www.telegraaf.nl/financieel...o-s-duurder-uit-na-stoppen-salderingsregeling

Huishoudens met zonnepanelen zijn enkele honderden euro’s duurder uit als de salderingsregeling stopt. Dat blijkt uit een doorrekening van tarievenvergelijker Independer. Dinsdag stemt de Eerste Kamer over de stop per 2027 op deze subsidie voor panelenbezitters.

Ik wilde mijn twee lettergreep woord gebruiken maar dat triggert sommige te veel.
Dus als de saldering stopt en ik mijn installatie uitzet dan gaat het mij geld kosten? Er is toch niemand die als het serieus geld gaat kosten zijn/haar/.. PV installatie aan laat staan?

Laatst bewerkt:
Zucht.

Ik maak me wel wat zorgen over de interpretatie van bepaalde zaken.
Natuurlijk zal het minder rendabel zijn zonder de salderingsregeling.
Maar dan is het niet juist om te zeggen dat het geld gaat kosten.

Als iemand door een bepaalde stap (ik noem maar iets) 1000 euro zou kunnen besparen, en er na verloop van tijd iets veranderd waardoor de persoon maar 750 euro zou kunnen besparen, dan kun je dit op 2 manieren communiceren.

1- De besparing van 1000 euro is verminderd naar een besparing van 750 euro
2- Het kost 250 euro na verandering van de regels.

Tja, wat moet ik met dit soort berichtgeving?

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een ouderwetse energiemeter. Die saldeert automatisch. (Telwerk draait terug) Altijd leuk om te zien dat de draaischijf de andere kant op draait als er veel zon is. Dat is wat visueler dan digitale nummertjes.
Ik vermoed dat ik binnenkort aan een digitale meter moet als de salderingsregeling stopt. Ik heb destijds de slimme meter geweigerd om privacyredenen. Maar ze mogen me elk moment een digitale domme meter aanbieden met gescheiden telwerken voor hoogtarief, laagtarief en teruglevering. Die mag ik niet weigeren.

Misschien is het beter om over concrete werkelijk zaken te discuteren dan vermoedens en onderbuikzaken.
Iedereen kan het privacy spook blijven zien maar er is nog nooit bewijs geleverd. Uitlezen kan automatisch maar kan ook niet: eigen keuze.
betalen moet je toch.

Misschien is het beter om over concrete werkelijk zaken te discuteren dan vermoedens en onderbuikzaken.
Iedereen kan het privacy spook blijven zien maar er is nog nooit bewijs geleverd. Uitlezen kan automatisch maar kan ook niet: eigen keuze.
betalen moet je toch.

Ik heb ook nogsteeds een ouwe draai schijf.
Privacy, kan maar mijn redenering was dat je geen dingen moet vervangen als het nog goed werkt. Zoals in mijn geval was de gasmeter afgekeurd, dus deze is vervangen en net 20m3 op de teller hebben ze hem uiteindelijk helemaal weggehaalt, wie heeft dat plaatsen en verwijderen eigenlijk betaald?

Electra meter was op dat moment niet afgekeurd, maar ze wilde hem wel graag vervangen... nou nee, lekker laten hangen jongens. Mijn reden: zonde van het milieu.

Iedereen kan het privacy spook blijven zien maar er is nog nooit bewijs geleverd.

Jawel.
Met een slimme meter kun je bijvoorbeeld bepaalde patronen achterhalen die voor sommige instanties interesant kunnen zijn.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld de sociale recherche. Je kunt relatief eenvoudig achterhalen of er een alleenstaand persoon in het huis aanwezig is, of dat er minimaal een 2e persoon woonachtig is. (denk hierbij aan het extra gasverbruik in geval van een geiser of combi CV.) Vooral de tijdstippen van de veranderingen zijn dermate duidelijk dat het voor iedere kantonrechter wel duidelijk is. Deze methode wordt gewoon toegepast als ondersteunend bewijs.

Terug
Bovenaan