het hangt natuurlijk ook van de warmtevraag af. Een boiler verliest ook warmte, en als het op temperatuur brengen en houden meer stroom kost dan nodig is om teruglevering te voorkomen, dan wordt er wellicht juist meer verbruikt, dan 0
Ik zal het wel simpel zien, maar je moet toch wel kunnen uitrekenen dat je hier nooit iets mee gaat opschieten?
Ik vraag me af of het enig nut zal hebben om hier een complete berekening uit te werken terwijl het mogelijk toch niet zal worden gelezen c.q. begrepen.
Maar goed, ik zal eens globaal uitrekenen waarom dit een onzinproduct is.
Wat verbruikt een boiler aan energie?
150 liter boiler zit zover ik weet op:
Dagelijks gebruik: 7,8 kWh (opwarming) + 1,5 kWh (stand-by verlies) = ongeveer 9-10 kWh per dag.
Dus laten we er 10 Kwh van maken.
In de winter ga je niet veel boete krijgen voor je teruglevering, dus het gaat om de zomer, laten we er 8 maanden van maken op 12.
Dus er zijn 8 maanden dat je door je verbruik slim af te stemmen je iets kunt besparen.
Eens?
Dan gaan we verder en we hebben nog steeds een salderingsregeling die nog 2 jaar geldig is.
Stel je moet 10 cent betalen als boete, en stel je krijg 30 cent als compensatie, dan heb je dus alsnog 20 cent voordeel met die panelen.
Eens?
Dus je zou 10 cent extra kunnen "verdienen" als je die 1kWh had verbruikt i.p.v. terug geleverd.
Dat zou dus 1 euro per dag extra "verdienen" zijn.
Omdat je die boiler niet iedere dag 100% opgebruikt zul je dat verbruik moeten delen met 2, als je uitgaat van een 50% situatie (en dat is wel reëel voor een gezin met 1 kind, als je er 3 heb rondlopen die iedere dag gaan douchen dan zou je het alsnog op 100% kunnen houden)
Maar goed, ik ga even uit van mijn situatie, en dat heb ik dus 0,5 euro te verdien als ik een boete zou moeten betalen (is bij mij overigens niet van toepassing, ik heb een 3 jaar contract en dat was net voordat die tergleverboete gangbaar werd)
Dat verdienen doe ik alleen in de zonnige maanden en dan ga ik toch echt ook nog rekening moeten houden dat ik regelmatig niet thuis ben dus ik ga dan uit van een 50% periode en geen 66% van het jaar.
Dus we gaan die 365 dagen vermenigvuldigen met 0,5 en dan nogmaals vermenigvuldigen met 0,5
En dan denk je van "Zie je wel, dat is 91,25 wat je per jaar bespaard
Maar dat is dus fout, want we gaan nu uit van een 100% situatie van terugleverboete terwijl er flink wat periodes zullen zijn dat je op moment van bijvoorbeeld het draaien van een wasmachine, of het opladen van je auto, of (jawel) het starten van je boiler om 11:00 met die tijdschakelaar er geen sprake zal zijn van een boete omdat je meer stroom onttrekt uit je systeem, dan je aan panelen aan stroom kunnen leveren.
En dan kun je reageren met "dat zijn allemaal aannames" maar ik heb nu na een jaartje of 10 met domoticz wel een redelijk beeld hoe mijn stroomverbruik versus mijn teruglevering verloopt.
Als ik een schatting mag doen dan zou ik mogelijk een besparing kunnen realiseren van 50 euro per jaar.
Dus ja, het is in mijn ogen een onzinapparaat.
Als we in het jaar 2027 zijn beland en de saldering is van de baan, dan zou het uiteraard compleet anders uit kunnen pakken.
Maar omdat er dan ook een reële kans is dat een terugleverboete wettelijk niet toegestaan zal zijn, is dit allemaal speculatie.
Er zijn trouwens nog flink wat aspecten die ik nu (bewust) niet benoemd waardoor het nog ongunstiger zal uitpakken, maar dan wordt het helemaal een te lange post.