Ik verwarm mijn kamer met oude frituurolie. De oude was stuk gegaan. Dus een nieuwe gemaakt.
Oud frituurvet lampje. Nee, het stinkt niet. Je ruikt het niet eens.
1. Betonne bakje met gaten maken.
2. Vocht dicht maken met waterglas.
3. Katoene lontjes er in.
4. Vullen met oud frituurvet.
5. Aansteken en je hebt een leuk olie lampje.
Dit verwarmt mijn woonkamer tot 20gr.
Bekijk bijlage 25609
Een leuk idee
@maupspam , en in de praktijk gebracht ook nog, klasse!
Het zal wel flink stinken lijkt me, en ermee een woonkamer verwarmen lijkt mij wel wat optimistisch, maar in de nood zal het verwarmen en het geeft nog licht ook.
Hmmm, je geeft aan dat het niet stinkt. Dan valt dat dus mee, of jouw reukorgaan heeft schade opgelopen?
Hieronder een idee van het vermogen dat per m3 nodig is om een ruimte op temperatuur te houden bij -10C buitentemperatuur.
https://www.badkamerxxl.nl/verwarming/radiator-vermogen-berekenen
Stel dat een woonkamer 5*7*2,5 m groot is en, even met een iets hogere buitentemperatuur gerekend, heb je dan 60W/m3 nodig
om de huiskamer op 20C te houden. Je hebt dan 87,5*60=5250 W aan vermogen nodig, en 5,25 kWh aan energie per uur.
De energiewaarde van frituurvet is 3700 kJ per 100 gram. Nu is 1 Watt = 1 Joule per seconde. 1 kW = 1 kJ/s. Je hebt 5250 W nodig, dus 5250 J/s aan vermogen. Jouw kachel moet dan dus (5250/3700.000)*100= 0,141 g aan frituurvet verbranden per seconde, en dat is 507,6 gram per uur. Als jouw kacheltje dat redt, en dat vraag ik mij toch wel af, dan wijkt jouw thermometer niet af
Een ander punt is wel de open verbranding in een ruimte. Zit je een avond zonder veel ventilatie in de huiskamer, dan heeft de vrije verbranding van 3 kg frituurvet aardig wat zuurstof verbruikt, en fijnstof en condens veroorzaakt. Goed ventileren is wel nodig.
Je zou ook zelf proefondervindelijk kunnen bekijken hoeveel zuurstof jouw kachel consumeert. Zet het bijvoorbeeld met 1 lontje aan in een volledig afgesloten ruimte (oven, afgetaped?). Zodra de lont dooft is alle zuurstof verbruikt. Binnen de tijd die dat duurde consumeert jouw kachel dus in zesmaal dat volume alle zuurstof (6 pitten immers). Deel het volume van de huiskamer erdoor, en je weet hoe lang het zonder ventilatie duurt voordat
alle zuurstof is verbruikt. Nu duurt dat vast erg lang, maar een gevaarlijke ondergrens is veel eerder bereikt.
"Concentrations of 12 to 16 percent oxygen cause tachypnea (increased breathing rates), tachycardia (accelerated heartbeat), and impaired attention, thinking, and coordination, even in people who are resting.
At oxygen levels of 10 to 14 percent, faulty judgment, intermittent respiration, and exhaustion can be expected even with minimal exertion. Breathing air containing 6 to 10 percent oxygen results in nausea, vomiting, lethargic movements, and perhaps unconsciousness. Breathing air containing less than 6 percent oxygen produces convulsions, then apnea (cessation of breathing), followed by cardiac standstill."
Frisse lucht bevat ongeveer 21% aan zuurstof. Stel dat 14% toch wel het nog enigszins verantwoord minimum in crisistijden is, dan is er op dat moment 1/3 van de zuurstof verbruikt. De totale tijd die je hierboven berekende moet je dus door drie delen, en dan weet je na hoeveel uren zonder ventilatie het echt kritisch wordt...
http://chemieleerkracht.blackbox.website/index.php/verbranding-van-kaarsen-in-een-afgesloten-ruimte/