Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@maupspam , het mooist is een smartphone met ingebouwde FLIR warmtebeeld camera. Die zijn vaak goedkoper dan een losse FLIR camera en je hebt dan meteen iets waarop je de Meshtastic app kunt draaien, digitale boeken kunt lezen en zelfs "bezoek" kunt zien in het donker. Bekijk ook het draadje https://www.preppers-shelter.nl/thr...e-meer-ga-zien-in-het-donker.5210/post-117013 eens.Waar kun je een leuk geprijsde warmte meter kopen?
Dat is mooi, en zeker zolang er netspanning is. Valt dat weg, dan heb je vast wel mogelijkheden om te ventileren neem ik aan (roosters, draairamen, bovenlichten)?Er is hier een renovatie geweest. De isolatie is hier ERG goed geworden. En ze hebben een lucht verversing systeem met warmte terug levering ingebouwd. Ik denk dat praktisch 85% van de energie terug geleverd wordt. Dus we krijgen verse zuurstof en energie terug.
Je hebt daarmee wel meer fijnstof in huis, en zeker als je een pond per uur verstookt. De luchtverversing zal wel een deel afvoeren maar bij continu branden loopt het toch wel flink op vermoed ik. In jouw situatie zou ik zeker de luchtkwalteit gaan meten. Kosten besparen is een ding, maar de gezondheid is ook wat waard.Dat zal in een SHTF situatie wel uitgevallen zijn. Dat dan weer wel. Het is nu meer een kosten besparend kacheltje.
Haha, tja, ik ken dat. Net zoals een petroleumkachel binnenshuis doven. Dat doet men maar een keerEn wat betreft het ruiken moet je het lontje wel goed aansteken en uit maken. Anders ruik je het wel.
Wat nu ook mooi is @maupspam dat het vriest dan kan je buiten warmtebeelden maken van jullie huis zo kan je zien hoe goed je isolatie is geworden, dus gauw naar buiten Bekijk bijlage 25691Bekijk bijlage 25690
Ik wil jullie er allemaal voor uitnodigen om dat te doen, behalve @PBear in de Filipijnen, die kan misschien wel isolatie toepassen tegen de hitte, of er een shelter overheen maken bij extreme hitte.
Ik schijn inmiddels aardig ingeburgerd te raken. Vannacht heb ik sokken aangetrokken omdat ik koude voeten kreeg. Het was slechts 25 graden. Brrrr...
Ja koude voeten daar kan ik dit jaar over mee praten, nachts moet ik zeker met een warme kruik op bed, mijn maatje heeft savonds een deken op zich heen met ook een warme kruik dus we gebruiken deze winter perionde wel wat maar stroom en water denk ik.
Ha het water van de kruik gebruik ik regelmatig weer want daar is niet mis mee.
Bekijk bijlage 25936Bekijk bijlage 25935
@JJ&A ... Grote griebels...
Ik heb respect voor jullie uiterste terughoudendheid en kennelijke wilskracht wat het energieverbruik aangaat.
Maar, vraag mij toch ook af of het niet fijner zou zijn om jezelf en Alie wat meer luxe te gunnen? Neem bijvoorbeeld een elektrische deken, en bewaar het lezen bij een acculamp voor SHTF tijden, als die eens mochten komen?
Waarom niet, het laatste hemd heeft immers geen zakken...?
Wat is voor jullie eigenlijk de reden voor zo'n toch wel extreme "onthouding"? Is comfort voor jullie gewoon van weinig waarde of is het een schuldgevoel dat anders opsteekt of iets anders?
Volgens mij haal je nu dingen door elkaar. Als je ergens aan gewend bent dan heb je er geen last en/of hinder meer van.Ach beste luitjes wij zijn het al vele jaren gewent om niet te stoken,
Zoals iemand anders al schreef.In hoeverre zoeken jullie ook buiten het prepperforum. Bijvoorbeeld bij Duurzame huizenroute?
Zo ontzettend veel pioniers die elk bij hun huis, oud, monumentaal, rijtjeswoning, nieuw huis, een paar aanpassingen deden om het huis nul-op-de-meter te maken, of daarmee te starten in etappes. Enkele huizen zijn offgrid. Elk jaar twee keer een openstelling van die huizen, waar je dus langs kan gaan en met de eigenaar kan praten over wat hij gedaan heeft of nog wil doen.
Ik heb zoveel geleerd van die Duurzame Huizenroute en de contacten daar.
Prima...fantastische stappen! En netjes verbruik!Zoals iemand anders al schreef.
wij zijn van 3800 Kwh voor een gezin van 4 personen afgedaald naar een verbruik van 3 Kwh per dag.
ondertussen is ons sluipverbruik 60 Watt in de nacht dat betekend dat we op minimaal 1.5 Keh per dag zitten.
wat hebben we gedaan?
van 1 vriezer en 1 koelkast naar 1 energie zuinige combinatie.
geen close in boiler meer.
geen wasdroger meer.
Alles led verlichting,1 tv minder.