Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Prima...fantastische stappen! En netjes verbruik!
Maar ook bv kierendichten (kan je echt veel warmte dat weglekt mee voorkomen) cv optimaliseren,(zetmop60.nl en waterzijdig inregelen) Dat zijn klusjes die én niet veel kosten, én zelfs in huurhuis kunnen(niet iedereen heeft koopwoning)
@Stuudje , kieren dichten vind ik ook belangrijk en een P1 meter ook. Daarnaast, is ook een beperkt ventileren m.b.v. een luchtkwaliteit-meter zinvol om warmte binnen te houden.Een P1 meter is heel inzichtelijk! En inderdaad, voor drie tientjes heb je de beste al.
Ik heb de mijne alweer doorverkocht, er valt hier niks meer te doen, verbruik is zo stabiel dat monitoren niet meer nodig is.
@preparator , mijn compliment voor jouw post. Die geeft uitleg, en simpel is die inhoud niet, maar gericht op oplossingen.@RockyFlats
In de maand december is de opbrengst (kWh's) een factor 6-7 lager dan in juni of juli.
Dat wordt veroorzaakt door minder daglichturen en dus minder uren zonneschijn op de panelen. Dit scheelt een factor 2 qua tijd
Daarnaast is de zonneintensiteit in december fors lager dan in juni. Dit scheelt een facor 3-4 aan vermogen.
Het product van tijd en vermogen valt dus in december 6-8 keer lager uit dan in juni, ofwel 6-8 keer minder kWh's
Met extra panelen kun je inderdaad de winterdip wel voor een deel opvangen maar ik denk dat je hoe dan ook een accu nodig hebt.
Ten eerste voor het overbruggen van de nacht, ook in de zomerperiode. En daarnaast zoals @petroman schetst, als het een paar dagen bewolkt en regenachtig is komt er niks bij uit de panelen en zul je het met de accu moeten doen.
Een P1 meter is heel inzichtelijk! En inderdaad, voor drie tientjes heb je de beste al.
Ik heb de mijne alweer doorverkocht, er valt hier niks meer te doen, verbruik is zo stabiel dat monitoren niet meer nodig is.
Kleine correctie: de P1 meter leest alleen je slimme meter uit.Je kan hem zelfs laten communiceren met slimme stekkers
Dat bedoelde ik ook. Ik heb een homewizzard P1 meter en als ik hun stopcontact zou kopen (ik heb andere) dan kan ik die functie gebruiken. Het kan inderdaad (nog) niet met elke slimme stekker. En natuurlijk hun app, zonder app is het gewoon een pulserend lampje in je meterkast dat stroom verbruiktKleine correctie: de P1 meter leest alleen je slimme meter uit.
Je heb software, app, nodig om inzicht te krijgen in die getallen en/of software die dan slimme stekkers kan schakelen op de waarden die de P1 meet. Een werkend en niet duur systeem is dat van homewizard.
De app is niet altijd nodig. Ik heb Domoticz draaien op een Raspberry Pi. Dan kun je de P1 meter van Homewizzard uitlezen met domoticz. Zo ben je verlost van het abonnement van Homewizzard en hou je de data in eigen beheer. Ik deel een slimme meter met de buurman en op deze manier kunnen we het verbruik in de gaten houden zodat ieder zijn deel betaald.En natuurlijk hun app, zonder app is het gewoon een pulserend lampje in je meterkast dat stroom verbruikt
Inderdaad @petroman , zo'n draadloze kraanbediening heb ik in huis. Hieronder nog even een hyperlink. Er bestaat zowel een Zigbee als een Wifi versie voor en de bediening kent twee standen: 0° en 90° gedraaid, dus goed voor kogelkranen. Het is ook toepasbaar voor andere zaken die zo'n beweging vereisen. Een witte vlag hijsen, of piratenvlag is geen probleem. Het mechaniek is degelijk en krachtig.Als je ook je water wil aansturen (open/dicht) dan moet je op zoek naar wifi water afsluiters bij oom Ali.
(Rocky heeft al eens een link gepost)
De gasmeter praat wel met de slimme meter en de gas waarden kun je ook via de P1 uitlezen.
moet de ball version nemen.
@petroman , bij mij is het geen waterballet want ik heb al een kogelkraan. Ik dacht nog wel dat al die nattigheid uit de hemel kwam, en nu blijkt het dus uit Utrecht te komen. Man, haal ik het ding los dan spuit het water hier straks ook omhoog zoals bij jou?Nou die dus niet, je moet de ball version nemen. Jouw versie is kostbaar want je mot eerst die afsluiter ook kopen en installeren. de ball version heeft die integreert.
Zo is het @Pjotr Prep !Als je enkel de woonkamer verwarmt met een bij verwarming dan kun je wel goedkoper uit zijn dan dat je meerdere ruimten verwarmt met de cv.
Er zijn dan immers minder kWh’s nodig.