Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben nu bezig met een subsidie, voor 50 huizen snel helpende zaken aanschaffen.
Ik weet niet hoe zit met benzine of diesel waar jullie wonen. Hier ontzettend duur. Dus neem eens meer de fiets en laat de auto staan.
Het komende half jaar gaat de auto sowieso in de mottenballen (garage) als we in de Filipijnen verblijven. Aldaar reeds een lichte motorscooter aangeschaft voor prive-vervoer.
Bij mijn Duitse honk ruim 1000 liter huisbrandolie in opslag, waar de auto, die 1:18-1:20 verbruikt, prima mee overweg kan. Ik neem telkens een paar jerrycans voor gebruik in Polen mee.
Heee, ik kom ook weleens in D. Waar is dat honk, dan neem ik jerrycans mee?
Een scooter is zo gek nog niet, mocht het echt precair worden. Mijn zoon wilde de zijne wegdoen, maar die laten we het beste nog even hier. Allebei, wel te verstaan. Heeft misschien iemand nog een dochter die het koud heeft?
Leuk dat je nog een paar extra jerrycans mee wil brengen... Maar voorlopig heb ik aan mijn voorraadje genoeg
Een beetje opsec lijkt me overigens wel op z'n plaats.
Omdat het warme lucht blaast is het wellicht beter in staat om snel een ruimte te verwarmen dan een Zibro-kachel.
@Stuudje , nog niet maar ik overweeg serieus om er eentje te kopen. Er wordt zo te zien een korte rvs-uitlaatslang bij geleverd, en die zal dan ergens naar buiten moeten. Die verlengen met een gladde metalen pijp zal wel kunnen schat ik in, en die geeft dan ook weer wat warmte af. Maar plaatsing buiten onder een afdakje met de warme-lucht-toevoer direct naar binnen is ook een oplossing...Heb je ervaringen met zo'n apparaat? Ik vraag me af hoe het zit met de afvoer van de uitlaat gassen.
Ook nog even een tip. Wanneer je het huis gaat verwarmen met een kachel op brandstof of hout, plaats dan een koolmonoxidemelder. Erg belangrijk!!!
Nog een tip die van mijn vrouw komt.
Hang was weer gewoon te drogen aan de (buiten)lucht op de waslijn of een droogrekje. Een wasdroger verbruikt bergen energie en bovendien ruikt je was een stuk frisser als je het niet in de droger stopt.
@PBear: je weet dat er websites bestaan en overheids programma's die olievoorraden opsporen?
Mensen, volgens mij is die eerdere post van @PBear flink want is dat honk van hem zo een tip om brandstof te besparen? Nee, nee en nogeens nee! Het is het snode verbergen van een schaars goed! Opsec noemt hij het... Bovendien, onttrekt hij misschien ook een dochter aan het oog, en onthoudt haar zo wereldse geneugten! Foei, @PBear !
Haha, sorry, maar ik moest nu gewoon even Mr. Speaker-achtig en onheus de "deugmens" uithangen
Om mijn oprisping weer on-topic te krijgen, heb ik nog wel een tip. Ik zie hier en daar prima Zibro's en andere oliekachels in gebruik maar die zijn voor @petroman 's peterolie, en niet voor @PBear 's diesel/huisbrandolie. Misschien heeft @PBear iets aan de volgende tip, om de bovenstaande schoffering weer goed te maken, en het past vast in zijn handbagage...
https://m.vevor.nl/diesel-verwarmer...praakuitzending-1-luchtuitlaat-p_010475311134
Omdat het warme lucht blaast is het wellicht beter in staat om snel een ruimte te verwarmen dan een Zibro-kachel. Het slikt diesel, en dat is overal verkrijgbaar voor veel minder €€€ dan die Kristal-brandstof, en toch houdt het de ademlucht nog zuiverder omdat het een gesloten verbranding heeft. Dus afvoer van verbrandingsgas. Ik kan mij ook voorstellen dat het zeker niet onveiliger is dan een gewone oliekachel, want voor mobiel gebruik waarvoor het bedoeld is, gelden vast behoorlijke eisen. Het rendement zal iets lager liggen dan bij een Zibra-kachel vermoed ik, maar kunnen de verbrandingsgassen door bijvoorbeeld een uitgekiend afvoerkanaal de warmte aan de lucht kwijt, dan geldt dat misschien niet. Een thermostaat en/of tijdklok heeft zo'n ding al snel (kijk bij Vevor eens verder; er zijn meer uitvoeringen), en voor de prijs van een Zibro koop je er twee of drie. Een nadeel is wel dat het ook een beetje stroom verbruikt, maar een accu volstaat.
Nog een tip, voor wie bij Vevor iets wil kopen: het loont vaak om ook even op de Duitse (en Franse) site van hen te kijken want dezelfde dingen zijn daar niet zelden goedkoper en ze hebben vaak iets meer keuze, en aan verzendkosten maakt het volgens mij niets uit. https://m.vevor.de/s/diesel heizung
Heb je ervaringen met zo'n apparaat? Ik vraag me af hoe het zit met de afvoer van de uitlaat gassen.
Ook nog even een tip. Wanneer je het huis gaat verwarmen met een kachel op brandstof of hout, plaats dan een koolmonoxidemelder. Erg belangrijk!!!
Haha, @PBear , wij begrijpen elkaar... Die goede oude Steuersong, met Helmut Schroeder: "Dann koennen wir beim Steuern sparen, nimm ich doch ein Chauffeur!". Niet verbruikte brandstof is 100% besparing, geniaal!Overigens @RockyFlats, is brandstof die je in opslag weet te houden, geen brandstof-besparing? Mijn intentie was behalve brandstof te besparen, vooral de koopkracht van mijn "vermogen" te behouden. Zo bezien heb ik met de aankoop van huisbranddiesel voor 60 eurocent per liter in maart 2020, de prijsinflatie van brandstof sindsdien aardig kunnen bestrijden.
En wat die verborgen gehouden dochter betreft, daaraan zijn mijn Tropische Verrassing en ik schuldig. Zij wil graag moeder worden, maar die procedure is vooralsnog in een pre-foetaal stadium, dat we nog niet weten of het een dochter, een zoon of entiteit van onbepaalbaar geslacht wordt.
De plannen zijn zogezegd wat in de "pijplijn" blijven steken, maar daar in hopen we wat sneller voortgang te kunnen gaan maken, dan Poetin met zijn gaslevering via Nord-Stream 1 of 2.
Bezuinigen op het voortbrengen van nieuwe aardbewoners, is overigens een methode van brandstofbesparing, die tot dusver niet benoemd was in dit topic. Bijslaap is een prima methode om brandstof te besparen, maar dan wel slechts slapen he... Tenzij je van hetzelfde geslacht bent natuurlijk.