@Stuudje , nog niet maar ik overweeg serieus om er eentje te kopen. Er wordt zo te zien een korte rvs-uitlaatslang bij geleverd, en die zal dan ergens naar buiten moeten. Die verlengen met een gladde metalen pijp zal wel kunnen schat ik in, en die geeft dan ook weer wat warmte af. Maar plaatsing buiten onder een afdakje met de warme-lucht-toevoer direct naar binnen is ook een oplossing...
Naschrift:
Ik kocht zojuist de volgende, via www.vevor.de, met een verwarmend vermogen van 8 kW. Gratis verzending, en op die aankoopprijs nog 5 Euro korting na inschrijven voor de nieuwsbrief. Er is veel informatie te vinden over (ook) het aansluiten van dergelijke diesel-lucht verwamingsapparaten in garages e.d.
Bekijk bijlage 22937
En tegelijk een 12V 250W transformator. De kachel zou volgens opgave 250W verbruiken bij de start (gloeiplug, ventilator, brandstofpomp) en 40W gedurende normaal bedrijf (ventilator, brandstofpomp), maar waarschijnlijk ligt het daadwerkelijk opgenomen vermogen iets lager (zie ik in diverse filmpjes). De kachel kan natuurlijk ook draaien op een 12V accu systeem zonder transformator.
Bekijk bijlage 22938
Niet slecht, een 8 kW diesel-lucht verwarming (en 12V trafo) voor nog geen 135 Euro.
Wij hebben vorige winter ook op zo'n dieselkachel gestookt. Hij heeft ongeveer 1100 uur gedraaid zonder enig probleem. Dit jaar weer natuurlijk.
Wel even een tip, zet er een accu tussen. Deze kachels hebben een afsluitroutine waarbij de brander uitgaat en de ventilator blijft nakoelen. Zonder accu gaat de kachel meteen uit als de stroom eraf gaat en kan hij in brand gaan. De instructie zegt dat als hij ineens, dus zonder koelen, uitgaat, je de kap eraf moet halen en moet koelen met een ventilator. Dat is wat lastiger met zo'n alles in een kastje die hier voor deze winter ook klaarstaat. Tijdens het opstarten pakt hij ongeveer 8 ampère en als hij redelijk op de laagste stand staat iets meer dan 1.