• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vluchtplan appartement 3 hoog

Wat ik een beetje mis in de bovenstaande reacties is de keiharde realiteit van een uitslaande brand.

Meestal (ik heb geen cijfers, de brandweer mogelijk wel) gaat een brand zo snel, dat je helemaal geen tijd zult hebben om nog wat zaken bij elkaar te gaan zoeken, of nog even kijken waar je die touwladder ook alweer had gelegd.

Als ik op 3 hoog zou zitten, en de boel staat in lichterlaaie, dan denk ik dat iedere seconde telt, en dat het ook enorm afhankelijk zal zijn van heel veel details.
@martin , dat klinkt als een goed plan!
Maar het mijne is toch ... anders😉

Tja, een brand is niet gelijk uitslaand en de kans dat je uit een brandende woning moet vluchten is vrij klein, tenzij jij zelf geen rookmelders hebt en niks doorhebt. Dus wil je niet uit een raam klimmen? -> plaats rookmelders en controleer ze ook.

Waar bij oude woningen nog kans is op doorslag (dus vlammen) door de wanden/vloeren is het bij nieuwe woningen het risico juist aan de buitenkant door (zeer) brandbare gevel isolatie en andere materialen. En met je touwladdertje klim je niet graag langs een brandende gevel.

Meestal is de rook dodelijk en "hangt" het probleem in de gangen/trappenhuis. Want zelfs koude rook is een aanslag op de longen en kan je flink benauwd maken. Dan kun je beter investeren in goede luchtfilters waarmee je een paar minuten door rook kunt lopen. Dan ben je bij de meeste woongebouwen echt wel veilig/buiten.

Edit: en ben je bewust van alle vluchtroutes? Soms zijn er meer dan één en kan het helpen als je niet je vertrouwde route neemt.

@martin , dat klinkt als een goed plan!

Ik moest vluchten voor de regen, dus kon mijn bericht nooit aftypen.
Er kwam weer een stortbui onze kant op, dus gelijk de auto gepakt en zit nu weer hoog en droog in een dorpscafé :)

Maar goed, ik was van plan om het stukje "oefenen, oefenen en oefenen" nog verder te benoemen.
Als je iets heb liggen wat je zelden of nooit heb gebruikt zie ik het meer als een moordwapen dan een handig stuk gereedschap.

Ik denk ook dit dit het punt is wat @petroman (in mijn ogen) terecht maakt.
Ik zou (met flinke tegenzin) van de 3e verdieping naar beneden springen, en afhankelijk van de tijd proberen me te laten zakken, of kijken of er een vrachtwagen/auto nog een beetje mijn val zou kunnen breken. Ik ga echt niet wachten voordat ik mijn noodtrap/touwlader/parachute/deltavlieger of andere "hulpmiddelen" bij elkaar heb gesprokkeld tenzij ik echt heel veel tijd zou hebben.

En de terechte opmerking van @Red over rook moet je natuurlijk ook niet onderschatten. De meest mensen zijn snel bewusteloos door de rook. En als de vuurhaard onder je balkon zit, dan ga je denk ik ook niet zo snel je touwladder gebruiken.

Voor mij is dit onderwerp de bevestiging dat ik nooit in een hoog gebouw zou willen wonen.
Dan liever een huis op een terp.

Terug
Bovenaan