Voor eigenlijk elke manier om af te dalen geldt dat je moet oefenen, zowel voor grote hoogte als relatief kleine hoogte. Ook de ondergrond waar je terecht komt kan relevant zijn. Vanaf de eerste verdieping kan je je wellicht gewoon uit het raam laten zakken en springen (wat staat er op de grond, fietsen of gras etc)
Zoals eerder gezegd, bij gebruik van materialen zal je hier mee moeten oefenen, zeker als bijvoorbeeld een (vlucht/touw) ladder niet stevig hangt of staat.
Gebruik van klimmateriaal vraagt ook om oefening en enige kennis van zaken is ook wel handig om verkeerd gebruik uit te sluiten. Niet alleen voor het gebruik van de gordel en afdaal apparatuur maar ook voor het bevestigen van touw en dergelijke. Als je weet wat je doet (kennis van technieken,materialen en knopen) kan je met heel weinig uitrusting toe en zou je zelfs je gordel kunnen knopen uit een stuk klimtouw, met de juiste knoop heb je dan alleen een karabiner nodig om langs een touw te kunnen afdalen. En als je geen vrije overhang hebt zou je zelfs op de ouderwetse manier met alleen een touw kunnen afdalen, maar dan worden de risicos natuurlijk ook weer groter.
Alles heeft zijn eigen voor en nadelen, maar juist voor een noodsituatie is het van belang dat je "blind" je materialen weet te pakken, aantrekken en te gebruiken. Het moet een automatische handeling worden net als autorijden of fietsen.
Persoonlijk (met mijn klimervaring) zou ik (in de theorie dat ik in een flat op de 4e verdieping woon) kiezen voor een klimtouw, sportklim gordel, (zelfsluitende) karabiner en abseil acht .( En eventueel een prusiktouwtje)
De rest van het gezin zou ik dan in een eigen klimgordel (of geknoopt uit Touw of bandschlinge) vast gemaakt met een (zelfsluitende) karabiner kunnen laten zakken, maar dit alles vraagt ook om extra materiaal en bevestigingspunten.
Al met al, is er geen pasklaar antwoord, en hangt veel af van je kennis, ervaring en de mogelijkheden ter plaatse (zijn er solide ankerpunten of niet, heb je een balkon of alleen een raam etc.)
Pas als je een plan hebt dat past bij jouw situatie en kennis/vaardigheden/flexibiliteit en budget is het zinvol om iets aan te schaffen.
GreetZ,
Pjotr78