• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vluchtplan appartement 3 hoog

Wij hebben hier een vlucht ladder in de slaapkamer.
Mag hopen hem nooit nodig te hebben en ingeval van zal het misschien iets helpen om veiliger naar beneden te komen.
Het is gelukkig slechts de eerste verdieping.

Zonder te oefenen wordt het beneden komen nog altijd een uitdaging.
Maar ja. Wie oefent zoiets nu?

Iedereen die eens een loshangende touwladder op of afgegaan is weet denk wat ik bedoel.

Als ik jullie was zou ik er ergens mee gaan oefenen, hebben jullie ook een hulp touw klaar liggen waar je een gezinds lid mee kan helpen met de touw de persoon te laten zakken, en de rugzakken met spulletjes.

Je zou nog een "bergbeklimmers set met tuigje" daar voor kunnen aanschaffen, dat speel je meer op safe.
Ook daar mee gaan oefenen, alles om nog beter voorbereid te zijn.
Daar bij is het handig te zorgen dat je een goede spier kracht/conditie hebt.

Mag hopen hem nooit nodig te hebben en ingeval van zal het misschien iets helpen om veiliger naar beneden te komen.

Iedereen die eens een loshangende touwladder op of afgegaan is weet denk wat ik bedoel.
Die touwladder zal niet netjes recht naar beneden hangen als je daar aan hangt, maar als het echt een noodsituatie is kun je denk ik wel meer dan tijdens een oefening. Mijn opa heeft wel eens verteld dat hij over een twee meter hoge muur is gesprongen (toen er op hem geschoten werd in de oorlog ;) )

Oefenen, misschien kom je een dergelijke constructie tegen in een speeltuin ;)

Als ik jullie was zou ik er ergens mee gaan oefenen, hebben jullie ook een hulp touw klaar liggen waar je een gezinds lid mee kan helpen met de touw de persoon te laten zakken, en de rugzakken met spulletjes.

Je zou nog een "bergbeklimmers set met tuigje" daar voor kunnen aanschaffen, dat speel je meer op safe.
Ook daar mee gaan oefenen, alles om nog beter voorbereid te zijn.
Daar bij is het handig te zorgen dat je een goede spier kracht/conditie hebt.

Met dit tuigje kan je je zelf laten zakken door het katrollen systeem waar de touw door heen komt.

Schermafbeelding 2024-11-09 143302.png

Voor eigenlijk elke manier om af te dalen geldt dat je moet oefenen, zowel voor grote hoogte als relatief kleine hoogte. Ook de ondergrond waar je terecht komt kan relevant zijn. Vanaf de eerste verdieping kan je je wellicht gewoon uit het raam laten zakken en springen (wat staat er op de grond, fietsen of gras etc)

Zoals eerder gezegd, bij gebruik van materialen zal je hier mee moeten oefenen, zeker als bijvoorbeeld een (vlucht/touw) ladder niet stevig hangt of staat.

Gebruik van klimmateriaal vraagt ook om oefening en enige kennis van zaken is ook wel handig om verkeerd gebruik uit te sluiten. Niet alleen voor het gebruik van de gordel en afdaal apparatuur maar ook voor het bevestigen van touw en dergelijke. Als je weet wat je doet (kennis van technieken,materialen en knopen) kan je met heel weinig uitrusting toe en zou je zelfs je gordel kunnen knopen uit een stuk klimtouw, met de juiste knoop heb je dan alleen een karabiner nodig om langs een touw te kunnen afdalen. En als je geen vrije overhang hebt zou je zelfs op de ouderwetse manier met alleen een touw kunnen afdalen, maar dan worden de risicos natuurlijk ook weer groter.

Alles heeft zijn eigen voor en nadelen, maar juist voor een noodsituatie is het van belang dat je "blind" je materialen weet te pakken, aantrekken en te gebruiken. Het moet een automatische handeling worden net als autorijden of fietsen.

Persoonlijk (met mijn klimervaring) zou ik (in de theorie dat ik in een flat op de 4e verdieping woon) kiezen voor een klimtouw, sportklim gordel, (zelfsluitende) karabiner en abseil acht .( En eventueel een prusiktouwtje)

De rest van het gezin zou ik dan in een eigen klimgordel (of geknoopt uit Touw of bandschlinge) vast gemaakt met een (zelfsluitende) karabiner kunnen laten zakken, maar dit alles vraagt ook om extra materiaal en bevestigingspunten.

Al met al, is er geen pasklaar antwoord, en hangt veel af van je kennis, ervaring en de mogelijkheden ter plaatse (zijn er solide ankerpunten of niet, heb je een balkon of alleen een raam etc.)

Pas als je een plan hebt dat past bij jouw situatie en kennis/vaardigheden/flexibiliteit en budget is het zinvol om iets aan te schaffen.

GreetZ,
Pjotr78

Mooi filmpje over een harnas van bandschlinge. Voordeel is dat het behoorlijk compact is en dus ook makkelijk mee te nemen is.

LET OP: bij gebruik van verkeerde knopen of materialen is dit dus niet veilig. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent!

GreetZ,
Pjotr78

Mooi filmpje over een harnas van bandschlinge. Voordeel is dat het behoorlijk compact is en dus ook makkelijk mee te nemen is.

Met een hoogte van 3 meter zou ik bij brand gewoon springen. Dan maar (kans is groot) een paar gebroken benen. Voordat je die vluchtlader goed heb gemonteerd of dat harnas goed heb gemonteerd is het mogelijk al te laat. Vanaf de 2e verdieping zou ik gewoon de brandtrap nemen :)

Met dit tuigje

Beetje overkill voor 1 etage. Zoiets is misschien leuk als je op een flatje 4 hoog woont.

Is er echt geen andere mogelijkheid om veilig beneden te komen, dan is het een kwestie van uit het raam hangen en je laten vallen. Uiteraard eerst vrouw en kinderen zodat je kunt zien of die veilig beneden aankomen en dan eventueel je val kunnen breken 🤡🤣

Liever een gebroken been dan dood door rook en/of vuur.

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar wij hebben van die slotjes op de ramen. Zorg dus dat je snel bij de sleuteltjes kan of in ieder geval iets hebt waar je een dubbelglas raam mee in kunt gooien. (vrouw en/of kinderen zijn daar niet geschikt voor want dubbel glas is best stevig en de kans dat die stuk gaan voor het raam sneuvelt is vrij groot 🤣 )

Ja, ik ben best leuk op feestjes

Daarom is het goed om je bewust te zijn van je "landingszone" zeker als je vanaf de 1e etage je wil laten zakken/vallen/springen.
Sommige bosjes en struiken zijn prima om in te landen, zacht en flexibel, andere hebben hele stugge houtstructuren aan de binnenkant die je kunnen spiesen.

Obstakels als fietsen, stroomkastjes en andere harde zaken of ongelijke ondergrond kunnen behoorlijk letsel opleveren.

Als je hier op bedacht bent kan je dus bijvoorbeeld eerst een matras (of meerdere) naar beneden gooien om de landing te verzachten.

Vanaf de 1e verdieping is je laten zakken vaak een prima optie, en met een stevig touw en een paar solide handschoenen kan je dat nog gecontroleerder doen. Vanaf meer dan 3 meter zou ik daar minder op vertrouwen en het liever goed organiseren (klimmateriaal).

Alles hangt natuurlijk af van waar je je bevindt t.o.v. een brand. Als die in je eigen appartement is dan is haast geboden en is het soms niet mogelijk om snel voorbereidingen te treffen. Als de brand verderop in het complex is, is die tijd er misschien wel en kan je " rustig" je touw ophangen en vanaf de 5e verdieping abseilen.

Blijf je uiteraard ook bewust van wat er boven en onder je gebeurt .

GreetZ,
Pjotr78

Nog een mooi voorbeeld van hoe je met weinig middelen een vluchtweg kan hebben. Een gordel van bandschlinge en een karabiner, de juiste knoop en geschikt klimtouw (of bandschlinge) om af te dalen.

Ook hier weer de waarschuwing:

LET OP!! : zorg dat je weet waar je mee bezig bent, deze filmpjes zijn geen vervanging voor gedegen training in de omgang met klimmateriaal.
Een klim touw van de juiste lengte en dikte is beter dan bandschlinge.

GreetZ,
Pjotr78

1000m, een kilometer hoog?
Misschien beter om de aandacht bij realistisch preppen te leggen ipv onzin.
Ik noem het onzin omdat er genoeg beelden zijn van de twin towers en ander flatgebouwen hoe iets brand en dat je wel/niet kan ontsnappen. het begint al met het feit dat je hoogstwaarschijnlijk niet eens naar buiten kan komen.

Eerste paar seconde van het filmpje zegt men tussen de 5 en 1000 meter hoog.

Ik zou niet weten waarom je vanaf de 1e verdieping 3 meter zou moeten springen. Ga eerst aan het raam hangen, dan is de hoogte ergens tussen 160 cm en 180 cm minder.

Ik zou niet weten waarom je vanaf de 1e verdieping 3 meter zou moeten springen. Ga eerst aan het raam hangen, dan is de hoogte ergens tussen 160 cm en 180 cm minder.
En als je dan ook nog een buur met een busje hebt(hoge auto kan ook) en hij/zij rijdt die vlak tegen de gevel aan, dan kan je bijna op het dak stappen.

Dit was overigens de oplossing die mijn toen negenjarige dochter had verzonnen bij de vraag, "wat kunnen we doen bij brand?"
Een andere mooie van haar was; de buren zetten de ladder(we hebben hier een hoge ladder in de schuur) tegen het raam.
(wel zorgen dat je een schuursleutel aan een klos ofzo in de (slaap)kamer hebt, die je naar buiten kan gooien zodat een buur de ladder neer kan zetten)

beste vriend van mijn neef moest 2 keer per jaar uit zijn dakraam naar beneden klimmen met de touwladder

Wij, gezin mét kinderen, oefenden elk jaar de dag nadat er op school brandoefening werd gehouden.
Zo houd je het gewoon, ze doen het op school, dus doen we het thuis ook. Geen spannende dingen, gewoon weten wat je moet doen, de vluchtroute lopen(en dan zien ze ineens dat al die troep op de trap wel lastig is) en 112 bellen bij de buren.

Laatst bewerkt:
Een cursus abseilen is de beste 1e stap.

Verder is er al veel geschreven over die touwladders in allerlei varianten dus waarom je daar nu nog steeds aan denkt is mij een raadsel.
Vallen kan je ook als je op je "afdaalsysteem" opstapt, dat is drie hoog en mt je hoofd op de straat is altijd goed voor een hemelvaart.
De bevestiging van de ladder op die vluchtladder is nogal dubieus. vier kleine boutjes belast op de meest kritische manier (lengte).
Een beetje laat, maar mijn oog viel erop @petroman en @marzman .

Krachten in langsrichting op een bout zijn in de regel niet het meest kritisch. Afschuifkrachten zijn dat wel, en dat zijn krachten die loodrecht op de boutlengte werken. Een goede voorspankracht is in dat geval van extra belang.

Mij is niet duidelijk waarom die vier kleine boutjes dubieus zouden zijn. Aan een enkel klein boutje van de juiste kwaliteit is een auto op te hangen als het moet, en die vier boutjes in een kennelijk zorgvuldig ontworpen ophang- en laddersysteem zou zeker niet mijn eerste bron van zorg zijn. Het systeem is gekeurd lees ik...

Ik kan mij @marzman 's interesse in touwladders wel voorstellen. Deze variant is m.i. nog niet aan de orde geweest, is niet complex of duur en lijkt mij voor veel situaties wel beter dan "abseilen". Tante Ka en ome Ko die op bezoek zijn, hebben dat vast nog niet geoefend, en om hen maar meteen abseilend over de rand te duwen en de erfenis te gaan verdelen is ook weer zoiets.

is niet complex of duur en lijkt mij voor veel situaties wel beter dan "abseilen".
Lijken liggen onderaan je touwladder en alles wat je vind moet je bij de politie afgeven...

Dit soort meningen, conclusies zijn LEVENSGEVAARLIJK !
En daar laat ik het bij. Iedereen die ooit van een serieuze hoogte een touwladder dan wel ge-abeseilt is, kan je vertellen wat er dodelijker is.
Jij hebt dit beide nog nooit gedaan blijkbaar anders plaatst je dit soort conclusies niet.

ps Niet om je persoonlijk te kielhalen maar dit is een openbaar forum waar meer mensen meelezen dan alleen de leden die reageren.

Het is erg jammer dat iemand een oud topic waarin toch echt wel alles gezegd en geschreven is weer oprakelt en alles weer van voren af aan "bedacht" wordt.

Laatst bewerkt:
Lijken liggen onderaan je touwladder en alles wat je vind moet je bij de politie afgeven...

Dit soort meningen, conclusies zijn LEVENSGEVAARLIJK !
En daar laat ik het bij. Iedereen die ooit van een serieuze hoogte een touwladder dan wel ge-abeseilt is, kan je vertellen wat er dodelijker is.
Jij hebt dit beide nog nooit gedaan blijkbaar anders plaatst je dit soort conclusies niet.
@petroman , ik heb het niet over mensen die abseilen hebben geoefend, dat mag toch wel duidelijk zijn. Je bent weleens op het hoofd gevallen, wellicht, ervaringsdeskundige?
Enfin, tante Ka en ome Ko zie je voorlopig niet op de koffie vermoed ik.
ps Niet om je persoonlijk te kielhalen maar dit is een openbaar forum waar meer mensen meelezen dan alleen de leden die reageren.
Daarom moet er ook geen aperte onzin worden verkocht, zoals over onverklaarbaar bezwijkgedrag van bouten en gekeurde veiligheidsvoorzieningen. Ik schatte jouw technisch inzicht toch hoger in.
Het is erg jammer dat iemand een oud topic waarin toch echt wel alles gezegd en geschreven is weer oprakelt en alles weer van voren af aan "bedacht" wordt.
Mensen acceptabele veiligheidsmiddelen afraden, dat moet toch even worden gecorrigeerd, sorry😉

Laatst bewerkt:
alles wat je vind moet je bij de politie afgeven...

dat is niet meer en moet naar het gemeente kantoor gebracht worden.

we willen natuurlijk wel juiste informatie geven op dit openbaar forum.

ik heb zowel van hoogte ge- abseilt als touwlader beklommen en zolang de touwladder tegen een muur hangt is dit voor ongeoefende vele male veiliger dan abseilen.

dit omdat je op een touwladder ten alle tijden met 3 punten contact kan houden (1 voet en 2 handen gevolgd door 2 voeten en 1 hand)

waarbij met abseilen je zelf controle moet houden over de afdaal snelheid en dit voor gebroken vingers of brandwonden aan de handen kan zorgen .
ook kan de afhaalsnelheid dusdanig oplopen dat het meer vallen aan een touw zal worden.

maarja een galerij op 10 hoog is ook veilig tot je er kopvoor afduikt* ( dit moet je niet doen!!!!)

dus alles valt of staat bij het gebruiken van gezond verstand en het hebben van ervaring.

*) denk je aan zelfdoding?

Hulp is beschikbaar​

Praat vandaag nog met iemand

0800-0113
Talen: Engels, Nederlands
Openingstijden: 24 uur beschikbaar
https://www.google.com/search?q=den...BEAEYFJIHBDExLjagB4ujAQ&sclient=gws-wiz-serp#

Wat ik een beetje mis in de bovenstaande reacties is de keiharde realiteit van een uitslaande brand.

Meestal (ik heb geen cijfers, de brandweer mogelijk wel) gaat een brand zo snel, dat je helemaal geen tijd zult hebben om nog wat zaken bij elkaar te gaan zoeken, of nog even kijken waar je die touwladder ook alweer had gelegd.

Als ik op 3 hoog zou zitten, en de boel staat in lichterlaaie, dan denk ik dat iedere seconde telt, en dat het ook enorm afhankelijk zal zijn van heel veel details.

Terug
Bovenaan