pjotr78
Diehard Prepper
@pjotr78 Het moet mooi zijn om zo'n prima sport te beoefenen, die ook nog eens van pas komt in noodgevallen.
Zoals wanneer die basis vluchtroute in een denkbeeldig geval niet bereikbaar of begaanbaar is...
Ik neem het maar even op voor "de prepper-grijsaard" die nu vijf-hoog-achter vertwijfeld bladert in een bergsport magazine, en nog niet weet hoe ...?
Ik realiseer mij wel, dat "automatisch werkende" systemen geen alledaagse kost zijn, en kan mij voorstellen dat ervaring daarmee hier op het forum ontbreekt. In het andere geval zou het leuk zijn als iemand een pasklare combinatie zou kunnen noemen..., en anders kan een echt daarin geinteresseerde er altijd nog naar Googlen.
Volgens mij heb je ook bij kant-en-klare oplossingen oefening nodig, zeker als je hoogtevrees hebt. Daarnaast zijn deze vaak erg duur. Of niet flexibel.
Voor het abseilen zelf hoef je niet heel atletisch of sportief te zijn, (het helpt natuurlijk wel) maar moet je wel oefenen en materialen hebben en kennen. Deze kennis en vaardigheden kunnen in verschillende situaties van pas komen.
En afhankelijk van je ervaringen weet je waar je op kan vertrouwen. En zal je misschien ook zonder extra veiligheden (prusiktouw, afdaalapparaat met anti paniek functie) veilig kunnen afdalen.
En voor alles geldt, wat wil je investeren en wat wil je er uit halen. Voor de een kan investeren in een klimcursus (vaardigheden) en materialen voor een paar honderd euro prima kunnen, een ander wil een automatisch systeem zonder in vaardigheden te investeren (tijd) voor een paar duizend euro. Maar alles kent zijn grenzen en de dronkenstonedemeteengebrokenbeenopvijfhoogachterwonendeprepper zal het waarschijnlijk met geen van de investeringen redden.
Greetz,
Pjotr78