• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

wie wat uh.. vergeet, die heeft wat :thumbsup:
Kwam dit weekend met opruimen van de (voormalige) sauna in mn garage nog een 'mystery'-kist tegen :rolleyes:

kist.jpg

Denk dat de gist niet veel meer zal doen, maar het bakpoeder zou in principe nog goed moeten zijn. :D
P1070936.JPG

Hamburgers uit 2007... hmm. Die ga ik van de week wel testen :p
P1070934.JPG

Van de zakken pasta en rijst met verschillende kruidenmixen verwacht ik eerlijk gezegd dat ze nog ok zijn.

P1070935.JPG

Blik Coquette varkensgoulash 250 gram, t.h.t. 7-1 2012. Ik heb de goulash verwerkt in een bonenschotel met spitskool, ui, bruinebonen, rode paprika, knoflook, ketoembar, djinten, gember, bonenkruid (t.h.t 16-9 2009), en flink peper. Echt smullen! De volgende dag de restjes opgemaakt op tortillas met sla. Jammie!

3 blikjes fruitcocktail 135 gr. van de Jumbo, THT 11-04-2017.
Niks mis mee zou je zeggen?
Alle vruchtjes (ook de ananas) hadden een papperige structuur en hadden dezelfde ietswat bruine kleur.
De geur was nog wel oké maar alle vruchtjes hadden dezelfde wat muffige smaak aangenomen.
Ik heb er wat van gegeten en (uiteraard) niet ziek geworden maar het was niet echt meer te eten.
Enigszins sceptisch trok ik een blik Ananas partjes (340 gr.) open van THT 31-12-2016 maar deze waren nog in perfecte staat.
Voortaan laat ik de blikken fruitcocktail liggen en koop puur fruit (iig ananas).

Alle vruchtjes (ook de ananas) hadden een papperige structuur en hadden dezelfde ietswat bruine kleur.
De geur was nog wel oké maar alle vruchtjes hadden dezelfde wat muffige smaak aangenomen.

Dat verbaasd me wel.
Wat zou dan de oorzaak zijn van het "bederf" ?
Je zou dit nogmaals kunnen testen maar dan met een interval van 6 maanden per blikje.
Dus 1 voor de THT, eentje 6 maanden later, en nog eentje weer 6 maanden later.
Ik kan het eigenlijk niet voorstellen dat er verschil zal zitten omdat de inhoud niet zou kunnen bederven.
Ik heb sterk de indruk dat dit fruitcocktail net zo slecht had gesmaakt als je het 6 maanden eerder had genuttigd.

Eerlijk gezegd zat er wel wat verschil tussen de 3 blikjes, maar alle 3 waren ze niet lekker meer.
Ik koop ze wel vaker, voor direct gebruik, en dan is er niks mis mee.
Het resultaat verbaasde me dan ook. Ik denk dat het met de combinatie van vruchtjes te maken heeft, maar wie het weet mag het zeggen...
De blikjes waren overigens onbeschadigd, niet gedeukt etc.

Zoals vorige week beloofd half uurtje geleden een folie hamburgers met THT 12-3-2007 open gemaakt :p
P1070955.JPG
De burgers zien er nog normaal uit, ruiken ook goed :thumbsup:

P1070956.JPG

Even opgebakken en geproefd: alsof ik ze gisteren gekocht heb! :D

P1070957.JPG

Even afwachten of er vanavond nog vreemde effecten optreden, maar ik verwacht t niet :)
Zijn deze burgers eigenlijk nog steeds te koop? Het is geen haute cuisine, maar best goed te doen.

Ongelooflijk dat ze niet ranzig geworden zijn. Normaal gesproken smaken dit soort dingen niet meer omdat het vet ranzig wordt na verloop van tijd.
Mag ik vragen hoe je ze hebt opgeslagen? Misschien in een koude kelder of zo?

Je bent een dappere dame!
Ik had dat nog niet zo snel gedurft :eek:

Zoals vorige week beloofd half uurtje geleden een folie hamburgers met THT 12-3-2007 open gemaakt :p
De burgers zien er nog normaal uit, ruiken ook goed :thumbsup:
Even opgebakken en geproefd: alsof ik ze gisteren gekocht heb! :D

Even afwachten of er vanavond nog vreemde effecten optreden, maar ik verwacht t niet :)
Zijn deze burgers eigenlijk nog steeds te koop? Het is geen haute cuisine, maar best goed te doen.

Ongelooflijk dat ze niet ranzig geworden zijn. Normaal gesproken smaken dit soort dingen niet meer omdat het vet ranzig wordt na verloop van tijd.
Mag ik vragen hoe je ze hebt opgeslagen? Misschien in een koude kelder of zo?

Je bent een dappere dame!
Ik had dat nog niet zo snel gedurft :eek:

Idd dapper, een foliepak kan makkelijk beschadigen, maar ok, dat had je wel geroken! :lol: (of niet meer en waren het biscuits)

Ik had ze ook weg gelazerd hoor, eerlijk gezegd. Juist hierbij moet je echt wel uitkijken, één foutje van de fabrikant en stiekem loop je wel een botulisme vergiftiging op. En er zijn ook nog vele schimmels die vervelend kunnen zijn en lang overleven.

Voor ranzig worden van vet is zuurstof nodig. Vet is ook zonder zuurstof niet oneindig houdbaar, maar het is wel gevaar nummer één van vetten. Alles waar vetten in zit moet je met zo min mogelijk zuurstof, luchtdicht verpakken.

Dit foliepak heeft de test des tijds dus doorstaan + kennis over voedselhoudbaarheid/productie + moderne conserveermiddelen uiteraard, hoewel, leef je nog Mayo? :eek: ;)

Ik heb er wat van gegeten en (uiteraard) niet ziek geworden maar het was niet echt meer te eten.
Enigszins sceptisch trok ik een blik Ananas partjes (340 gr.) open van THT 31-12-2016 maar deze waren nog in perfecte staat.
Voortaan laat ik de blikken fruitcocktail liggen en koop puur fruit (iig ananas).

Mocht je blikjes nog hebben, kijk dan eens naar het suikergehalte.

Suiker werkt conserverend, maar we willen het minder in onze fruitcocktailhapjes dan vroeger, heb ik als vermoeden. Fruit met minder vocht dan bv. halve druiven, blijven natuurlijk beter op termijn. Minder vocht, meer suiker.

Idd dapper, een foliepak kan makkelijk beschadigen, maar ok, dat had je wel geroken! :lol: (of niet meer en waren het biscuits)

Ik had ze ook weg gelazerd hoor, eerlijk gezegd. Juist hierbij moet je echt wel uitkijken, één foutje van de fabrikant en stiekem loop je wel een botulisme vergiftiging op. En er zijn ook nog vele schimmels die vervelend kunnen zijn en lang overleven.

Voor ranzig worden van vet is zuurstof nodig. Vet is ook zonder zuurstof niet oneindig houdbaar, maar het is wel gevaar nummer één van vetten. Alles waar vetten in zit moet je met zo min mogelijk zuurstof, luchtdicht verpakken.

Dit foliepak heeft de test des tijds dus doorstaan + kennis over voedselhoudbaarheid/productie + moderne conserveermiddelen uiteraard, hoewel, leef je nog Mayo? :eek: ;)

@Cardhu en @Ray

Haha, ja hoor, ik leef nog :D
Na het eten van de burgers ook geen last gehad van maag, darmen oid, dus ze waren gewoon nog ok. :thumbsup:

Ik heb er nog 3 foliepakjes van, plus 4 foliepakjes met 2 varkenslapjes per folie, allemaal met een THT van rond 2007.
Ik ga kijken of ik ze kan vervangen (voorraad moet rouleren! :D), want als noodvoorraad is er met zulke brugers niks mis.

Met 'oud' voedsel als dit moet je gewoon goed ruiken, kijken en je verstand gebruiken.
Deze hamburgers zitten wel in folie, maar zijn niet vacuum, wat de kans op botulisme erg klein maakt.

Moet wel bekennen dat ik eerst een klein hapje genomen heb en toen een uur gewacht heb, voordat ik de rest (én de 2e) opgegeten heb:
lekker met wat gebakken aardappeltjes, een schijf ananas en een lik mayo :p

Ik heb ze, samen met nog heel wat andere dingen, gekocht rond 2005 (schat ik) en al die jaren bewaard in een metalen kist.
(zie ook mijn post iets verder terug, van 5 februari). De kist heeft eerst jaren in de slaapkamer gestaan en is een jaar of 8 geleden naar de garage verhuisd en in een (niet meer als zodanig gebruikte) sauna ruimte gezet. En daarna dus vergeten... :lol:

P1070929.JPG P1070930.JPG

Dat verbaasd me wel.
Wat zou dan de oorzaak zijn van het "bederf" ?
Je zou dit nogmaals kunnen testen maar dan met een interval van 6 maanden per blikje.
Dus 1 voor de THT, eentje 6 maanden later, en nog eentje weer 6 maanden later.
Ik kan het eigenlijk niet voorstellen dat er verschil zal zitten omdat de inhoud niet zou kunnen bederven.
Ik heb sterk de indruk dat dit fruitcocktail net zo slecht had gesmaakt als je het 6 maanden eerder had genuttigd.

Volgens meneer Zonnebrood komt het door een stofje wat in druiven zit (er vanuit gaande dat er druifjes in het blik zaten) deze stof versnelt het rijpings/rottings process van ander fruit. Zo worden op zijn werk de druiven nooit in de zelfde doos als het andere fruit geleverd. Gebeurd het wel, zeker in combinatie met appels dan heb je zo het haar op de druiven staan.

Ook Kiwi is niet bevorderend voor houdbaarheid. Deze moet je in je eigen fruitsalade en bowl ook pas op het laatst toevoegen (dus niet lekker een nachtje laten trekken).
Verder gaan citroenen erg snel schimmelen als ze naast mandarijnen en sinaasappelen liggen.

Een pak lasagne bladen uit 2014 met kruidenmix uit 2016, tomaten saus uit 2016 en verse diepvries groentes van een half jaar oud.
Er was niks mis mee.. :fluit: Het smaakte prima en geen prikkelbare darm gekregen, geen pukkels of puisten, geen hoofdpijn gekregen, en ook geen delier :p (in elk geval niet opvallend)

Terug
Bovenaan