Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gister een blik Wiener Würstchen (de echte Duitse) soldaat gemaakt. THT 03-2017.
En prima te eten. Ik ben wel benieuwd wanneer ingeblikt vlees echt niet meer te eten is.
Maar gasten en kinderen flink over datum voedsel voorzetten zonder inlichting vooraf vind ik echt onbehoorlijk.
Het lukt me niet om een citaat toe te voegen.
Na 100 jaar zal het alsnog prima te eten zijn. Het kan niet bederven zolang er geen zuurstof en licht bij kan komen.
Door wie is dat ooit gedaan?
Volgens mij zijn er voldoende inlichtingen vooraf gegeven dat een bededervingsproces onder bepaalde omstandigheden onmogelijk is.
Dat je een pak melk 6 maanden later uit de koelkast gaat opdrinken is niet slim, maar is echt niet dodelijk.
En als je ooit een blik zou openmaken waar een beetje zuurstof is bijgekomen dat ga je na de reukproef echt niet proberen te consumeren.
Een voedselvergiftiging loop je in 99% van de gevallen op door schadelijke bacteriën of schadelijke micro-organismen.
Of een blik nu 1 week of 50 jaar over de datum is zal op geen enkel punt meer schadelijk kunnen zijn.
De inhoud van een blik is 100% bedorven omdat de verpakking beschadigd is, of het is 100% te consumeren op het detail van oplosbare kunststof coating, of iets te veel zink/lood in oude blikverpakking.
Dat botulisme een gevaar is wat zonder zuurstof kan overleven is juist, maar dat gevaar is er vanaf de eerste dag en neemt niet toe na verloop van tijd.
Zoals je zelf aangeeft is gezond verstand gebruiken prima toe te passen. Dus nee, geen bedorven kip proberen wat 2 weken te lang in de koelkast is blijven liggen
maar beschuit van 6 maanden over de datum is niet echt een risico.
Ik bedenk me overigens dat ik nog een "goudhaantje" heb liggen wat 3 of 4 jaar over de datum is.
Dat is verpakt in een "plastic zak" en kan volgens mij dus nooit bedorven zijn (tenzij de verpakking niet luchtdicht is, maar dat ga ik ruiken bij het openmaken)
@Specklap, zou jij het consumeren van dit als onverantwoord beschouwen na een reukproef of denk je dat dit wel verantwoord is?
Zo'n gok hoort iemand voor zichzelf alleen te wagen, vind je niet?