• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Voor de liefhebbers:
$_86.JPG

Ik vind het zonde.
link naar marktplaats.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Cup a soup THT 2012 , smaakte als nieuw/vers

Witte rijst van AH , THT 2013 , vond deze niet lekker (anders) smaken, niet ziek geworden , kwam uit papieren pak , wel goed (niet luchtdicht) opgeslagen in kast

Witte peper (gemalen) merk "Topaz" in aangebroken plastic (doorzichtige) strooibus. T.h.t. 06-2010. Alle pittigheid was er uit en een enigszins bittere nasmaak. Weg ermee!

:(

Vandaag een brood gebakken met tht nov 2014. Geen beestjes gezien in het meel, dus gewoon gebakken. Ruikt en smaakt nog goed (na het bakken dan;)).

Van de week vanille yoghurt gegeten, emmer van de Lidl, 27-12 2017. Eerst gegeten en toen maar de datum gekeken:fluit:. Smaakte ook nog zoals hij zou moeten smaken. Hij stond onopvallend achterin de koelkast. Wellicht dat het hierdoor komt dat ik hem nog kon eten.

Vanmiddag weer met een stel vrienden een groot blik stoofvlees tht 2016 soldaat gemaakt.

Ik denk dat de 2016 blikken met een klein jaartje wel op zijn.

Nix mis mee heerlijk gegeten.

Zakjes blanke rozijnenen (200gr) van de Super de Boer.
Houdbaarheid: 20/11/2010
Heb ze 10 jaar geleden ingeslagen.

Ze smaken nog goed, maar de stuctuur is veel harder/brokkeliger dan ik me herinner van dit soort rozijnen
Goed te doen natuurlijk tijdens een shtf..

blankerozijnen.jpg

Gister een blik Wiener Würstchen (de echte Duitse) soldaat gemaakt. THT 03-2017.
En prima te eten. Ik ben wel benieuwd wanneer ingeblikt vlees echt niet meer te eten is.

Ik ben nog gloednieuw op het forum en lees me nog in. Maar deze hele thread heb ik met verbazing gelezen. Er worden flinke risico's genomen terwijl het niet echt nodig is. Een tht datum kritisch benaderen en je gezond verstand gebruiken begrijp ik. Maar gasten en kinderen flink over datum voedsel voorzetten zonder inlichting vooraf vind ik echt onbehoorlijk. En dingen in een koelkast terugvinden van vijf jaar over de datum snap ik helemaal niet. Voor je gezondheid is het echt belangrijk om de koelkast geregeld uit te ruimen voor een flinke reiniging. Een voedselvergiftiging is niet ongevaarlijk en ik zou het alleen riskeren als ik honger lijd.

• Leuk
Waarderingen: Flos
Gister een blik Wiener Würstchen (de echte Duitse) soldaat gemaakt. THT 03-2017.
En prima te eten. Ik ben wel benieuwd wanneer ingeblikt vlees echt niet meer te eten is.

Na 100 jaar zal het alsnog prima te eten zijn. Het kan niet bederven zolang er geen zuurstof en licht bij kan komen.

Maar gasten en kinderen flink over datum voedsel voorzetten zonder inlichting vooraf vind ik echt onbehoorlijk.

Door wie is dat ooit gedaan?
Volgens mij zijn er voldoende inlichtingen vooraf gegeven dat een bededervingsproces onder bepaalde omstandigheden onmogelijk is.
Dat je een pak melk 6 maanden later uit de koelkast gaat opdrinken is niet slim, maar is echt niet dodelijk.
En als je ooit een blik zou openmaken waar een beetje zuurstof is bijgekomen dat ga je na de reukproef echt niet proberen te consumeren.
Een voedselvergiftiging loop je in 99% van de gevallen op door schadelijke bacteriën of schadelijke micro-organismen.
Of een blik nu 1 week of 50 jaar over de datum is zal op geen enkel punt meer schadelijk kunnen zijn.

De inhoud van een blik is 100% bedorven omdat de verpakking beschadigd is, of het is 100% te consumeren op het detail van oplosbare kunststof coating, of iets te veel zink/lood in oude blikverpakking.
Dat botulisme een gevaar is wat zonder zuurstof kan overleven is juist, maar dat gevaar is er vanaf de eerste dag en neemt niet toe na verloop van tijd.

Zoals je zelf aangeeft is gezond verstand gebruiken prima toe te passen. Dus nee, geen bedorven kip proberen wat 2 weken te lang in de koelkast is blijven liggen
maar beschuit van 6 maanden over de datum is niet echt een risico.

Ik bedenk me overigens dat ik nog een "goudhaantje" heb liggen wat 3 of 4 jaar over de datum is.
Dat is verpakt in een "plastic zak" en kan volgens mij dus nooit bedorven zijn (tenzij de verpakking niet luchtdicht is, maar dat ga ik ruiken bij het openmaken)

376108-.jpg

@Specklap, zou jij het consumeren van dit als onverantwoord beschouwen na een reukproef of denk je dat dit wel verantwoord is?

ROOKIE chicken flavour noodles. Tht 7-7-2015. Bij het opruimen in de kast van mijn moeder gevonden.

De noodles zien er lekker uit. Maar toen we roken kregen we al twijfels. Na de eerste hap had zoonlief spijt. Man heeft ook een hap geprobeerd. Maar de noodles zijn zo door de wc gespoeld. Waarschijnlijk waren ze ook niet te eten toen de houdbaarheidsdatum nog niet versterken was.

Dat zou ik alleen proberen als ik heel erg honger had en niets anders te eten. Nu zeker niet. Niet alle bederf of gif zijn met de neus te detecteren en dat is me te riskant.

Ik refereerde trouwens aan een post van een forumlid dat een gast en kinderen over-de-datum-eten had geserveerd. Ik verzin het niet zelf hoor. Het lukt me niet om een citaat toe te voegen. Zo'n gok hoort iemand voor zichzelf alleen te wagen, vind je niet?

Na 100 jaar zal het alsnog prima te eten zijn. Het kan niet bederven zolang er geen zuurstof en licht bij kan komen.

Door wie is dat ooit gedaan?
Volgens mij zijn er voldoende inlichtingen vooraf gegeven dat een bededervingsproces onder bepaalde omstandigheden onmogelijk is.
Dat je een pak melk 6 maanden later uit de koelkast gaat opdrinken is niet slim, maar is echt niet dodelijk.
En als je ooit een blik zou openmaken waar een beetje zuurstof is bijgekomen dat ga je na de reukproef echt niet proberen te consumeren.
Een voedselvergiftiging loop je in 99% van de gevallen op door schadelijke bacteriën of schadelijke micro-organismen.
Of een blik nu 1 week of 50 jaar over de datum is zal op geen enkel punt meer schadelijk kunnen zijn.

De inhoud van een blik is 100% bedorven omdat de verpakking beschadigd is, of het is 100% te consumeren op het detail van oplosbare kunststof coating, of iets te veel zink/lood in oude blikverpakking.
Dat botulisme een gevaar is wat zonder zuurstof kan overleven is juist, maar dat gevaar is er vanaf de eerste dag en neemt niet toe na verloop van tijd.

Zoals je zelf aangeeft is gezond verstand gebruiken prima toe te passen. Dus nee, geen bedorven kip proberen wat 2 weken te lang in de koelkast is blijven liggen
maar beschuit van 6 maanden over de datum is niet echt een risico.

Ik bedenk me overigens dat ik nog een "goudhaantje" heb liggen wat 3 of 4 jaar over de datum is.
Dat is verpakt in een "plastic zak" en kan volgens mij dus nooit bedorven zijn (tenzij de verpakking niet luchtdicht is, maar dat ga ik ruiken bij het openmaken)

376108-.jpg

@Specklap, zou jij het consumeren van dit als onverantwoord beschouwen na een reukproef of denk je dat dit wel verantwoord is?

@martin Lol, het consumeren van een "goudhaantje" is zelfs binnen de expiratiedatum een gevaar, verschrikkelijk :D:fluit:

Zo'n gok hoort iemand voor zichzelf alleen te wagen, vind je niet?

Dat vind ik nou ook. Als je ooit eens op een sc komt kun je mijn kleinste zoontje vragen hoe het komt dat hij dat spul lust.

Ik wil je wel adviseren het verschil tussen tht en tgt uit te zoeken.

@Flos
Aaah, arm knulletje. Hopelijk heeft hij er niet teveel last van en knapt hij snel op.
Fijn dat hij bij jou terecht kan en dat je zo goed voor hem zorgt ♥

• Leuk
Waarderingen: J.J
Terug
Bovenaan