Nou, hehe eindelijk een pakje dat zwaar over de tht datum heen is en ook nog eens niet te eten was (vond ik tenminste). Want tot nog toe is het allemaal heel erg meegevallen.
Het was:
Japanse Teriyaki (van wat toen nog de Super was) met een
THT van 06-2006
Maar waarom blijft zo'n pakje dan zo lang liggen? Nou.. omdat ik bijvoorbeeld bijna nooit biefstuk in huis heb en omdat ik het teriyaki gedeelte meestal zelf maak en... en... en....
Zelfs de post'it met de toe te voegen ingrediënten zorgde er niet voor dat ik sneller de neiging had dit pakje aan te breken.
En dus toch... eindelijk vond ik dat het er maar van moest komen. Na 14 jaar was het wel tijd.
Biefstuk gekocht. Hopla.
Gebruiksaanwijzing bestudeerd. Vind het gedoe met pakjes en sausjes etc meestal ingewikkelder dan het zelf maken.
Ook nu weer. Drie zakjes met elk een eigen plan van aanpak:
Maar iig het kleinste pakje Marinadepoeder met 3 eetl olie vermengd. Dit zou de teriyaki marinade moeten zijn voor de biefstuk. Heb maar even geroken... en geproefd. Nou.... dát ging ik zeker niet over die biefstuk smeren. Dat zou toch echt wel zonde zijn. Het rook niet muf maar was zeker geen teriyaki smaak. Dus hopla weg ermee.
Zelf mirin en sojasaus bij elkaar gedaan en de biefstuk daarin gemarineerd.
Volgende was de rijst. Opengemaakt... huh... bruine kleverige dingetjes erin... rook ook niet lekker meer. Hadden ze er iets zoetigs en kruidigs bij in gedaan wat wel gevoelig was voor bederf dus die rijst ook maar weggedonderd en eigen Japanse rijst opgezet.
Dat gaat dus lekker zo. Echt veel minder werk zo koken uit een pakje.
De teriyaki saus mix. Mengen met water en a/d kook brengen en laten indikken. Ulgghhh... Dit rook dus wel echt muf... dit had duidelijk ietwat te lang gelegen.
Denk dat de oorspronkelijk bedoelde smaak niet echt vies was maar had niets te maken met teriyaki. Meer een soort jachtsaus... Maar vanwege "niet te eten" ook dit weggegooid en vervolgens een eigen sausje gemaakt met soja/rijstazijn/citroen/suiker/pepertje en wat kookwater van de rijst als bindmiddel.
Dus uiteindelijk at ik toch rijst met teriyaki biefstuk en champignons, alleen dan wel weer zelfgemaakt en niet uit het pakje.
Op naar de volgende.