Nou ja zeg, topic al 100 dagen niets geplaatst? Heb ik dan in die tijd niets overdatums gegeten?
Waarschijnlijk wel maar blijkbaar niet het hier vermelden waard...
Of het moet de "verse" verpakte ah haring zijn die ook niet oneindig houdbaar bleek. Deze had ik expres maanden laten liggen en begon er minder en minder smakelijk uit te zien. En na openen bleek ook de geur overeen te komen met het uiterlijk.
Wat had ik verder nog in mijn koelkast liggen voor jullie? Nou, dat was een pak "verse" tortellini van de appie. Deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi62699/ah-verse-tortelloni-verdi-ricotta-e-spinaci
Ik had er zelfs twee opgespaard.
De oudste had een
tht van 04-02-21. Dus die ligt al zeker een jaar in de koelkast. (Volgende keer eens kijken hoe lang ze eigenlijk zeggen dat het houdbaar is.)
Kleur was wat lichter groen geworden en een deel van de tortellini's leek ook wat ingedroogd te zijn aan de randen.
De nieuwere had een
tht van 20-12-21. Dat valt dus wel mee.
Zag er ook zeker een stuk appetijtelijker uit, stuk egaler en donkerder groen en geen ingedroogde randjes.
Heb ze beiden in apart pannetje gekookt.
En... die ouwe viel echt heel erg mee qua smaak. Geen oudbollige smaak, geen mufheid. Het deeg smaakte nog goed en bij de vulling kon ik ook niets raars bemerken.
Maar betrapte mezelf er wel op dat ik vaker mn vork in het nieuwe bakje prikte. Die vond ik dus eigenlijk toch lekkerder blijkbaar.
Wat wel opviel is dat de oude ook weer sneller indroogde en dus daardoor wat oneetbaarder was.
Dat gebeurde met de nieuwere niet.
En gezien dit eetmoment alweer een halve dag geleden is en er nog geen rare verschijnselen zijn in mijn lichaam denk ik dat het spul nog goed was. Hetgeen me van die oude wel verbaasd.
Nou zit er geen vlees in dus dat zal wel schelen. Met tortellini met vlees had ik dit experiment niet gedaan.
Conclusie: "Verse" tortellini met spinazie en ricotta van de appie is zeker meer als een jaar houdbaar en dan nog eetbaar, mits in koelkast bewaard. Maar "verser" is duidelijk lekkerder.
Verder nog zomaar een keukenkastjeschap leeggeruimd. Stond zo'n mandje in met allerlei kleine mixjes etc. Van die kruidenmix die je bij vlees krijgt etc. Die gebruik ik niet dus die komen in dat bakje terecht. Nou die zijn dus niet eindeloos houdbaar. Zat echt een vieze smurrie in in plaats van poeder.
Zakjes wasabi zijn ook niet oneindig houdbaar maar drogen uit.
Zakjes mosterd zijn ook geen lang leven beschoren, gebeuren ook rare dingen mee.
Maar kwam daar ook een zakje Amandeltjes Griesmeel Puddingpoeder (griesmeel met suiker dus) tegen.
Datum stond blijkbaar op het afsluitlipje en die is weg dus moet ik afgaan op de sticker van alweer De Boer supermarkten.
De Boer Supermarkten is overgenomen in
1998. Dus de aankoop moet van voor die tijd zijn. Dat is dus
> 22 jr.
Even controleren of er geen beestjes in zijn gaan wonen..... nee... is beestvrij.
Melk gekookt, poeder erin, roeren koken roeren. In schaal, afkoelen. Proeven.
Nou... dat valt dus ook reuze mee. Boel is gewoon opgestijfd en de smaak is ook wat het moet zijn.
ps... net de nieuwjaarsharing van de appie opgegeten,
tht 02-01-22 , smaakt prima.