• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Vanmorgen 2 zakjes noten van de Lidl (merk Alesto) opengemaakt en van gegeten.
De ene is met ongezouten pecannoten, tht 25-2-2017, de andere is met ongezouten walnoten, tht 29-9-2019.

De zakjes waren nog niet open geweest maar ik had toch verwacht dat ze ranzig zouden zijn..
Maar niets van dat al! Ze zijn nog helemaal 'vers' :thumbup:
Voordeel van de verpakking is dat het vanbinnen lijkt op/ is Mylar.
Goed in voorraad te houden dus!

Bekijk bijlage 26996Bekijk bijlage 26997

Uit de rugzakken gehaald.
Wij hebben ook de over datum nootjes van de Lidl gehad, in de zakjes zaten verschillende nootjes die hadden allemaal de zelfde smaak gekregen en behoorlijk ranzig, dus de remedie regelmatig vernieuwen.

Laatst bewerkt:
Haha! 😂 Toevallig heb ik afgelopen weekend hier ook een discussie over Maggi gehad. 😋 Mijn vrouw maakte zich druk over de Maggi die een THT datum in 2017 had. Ik heb haar uitgelegd dat Maggi niet kan bederven, maar daar had ze moeite mee. Ik zal haar zeggen dat we hem nog minstens 20 jaar moeten laten rijpen. 😆

Wij hebben ook altijd meer dan 20 jaar oude Maggi in ons campertje,
voor het geval wij hem in de soep rijden.🤣:thumbup:

Vandaag hadden we in de Finca nasi gemaakt en ik had nog enkele potten pindakaas staan die 5 jaar over de datum waren. Ik had wel zin in satesause

https://www.preppers-shelter.nl/thr...n-voorbij-de-tht-datum.896/page-16#post-96844

En ik had het eigenlijk al moeten weten dat het geen succes zou worden.

Nogmaals de bevestiging dat je pindakaas niet lang kan bewaren. Het word ranzig door het vetgehalte in de pinda's.

Laatst bewerkt:
Vandaag hadden we in de Finca nasi gemaakt en ik had nog enkele potten pindakaas staan die 5 jaar over de datum waren. Ik had wel zin in satesause

https://www.preppers-shelter.nl/thr...n-voorbij-de-tht-datum.896/page-16#post-96844

En ik had het eigenlijk al moeten weten dat het geen succes zou worden.

Nogmaals de bevestiging dat je pindakaas niet lang kan bewaren. Het word ranzig door het vetgehalte in de pinda's.
Het spijt mij om dat te horen @martin . Het kon de ZuinigeZeeuw-toets niet doorstaan begrijp ik, en dan moet het toch wel ontzettend smerig hebben gesmaakt?😉

Kunnen wij de Zeeuwse medemens dan niet verder op weg helpen, dan alleen met troostende woorden, denk ik dan?
😇 Zeeuws bloed zit er bij mij ook nog in, dus is het ook eigenbelang😁

"Als vetten bederven zijn ze rans, ook wel ranzig. Het proces waarbij rans ontstaat, vindt plaats door de afbraak van vet door hydrolyse en vetoxidatie. Hydrolyse splitst de vetzuurketens van het glycerol. De vrijkomende vetzuurketens worden dan verder geoxideerd."

Hydrolyse, daar schiet mij zo snel geen remedie voor te binnen... Maar Oxidatie wel... Zou het niet helpen als we boven de pindakaas de zuurstof zouden kunnen wegnemen? Zonder zuurstof kan er immers niets oxideren...

Ik vermoed dat het volgende weleens een oplossing zou kunnen zijn, en dan niet alleen voor pindakaas. Haal wat fijn staalwol in huis. Dompel dat kort in een verzadigde calciumchloride oplossing en dep het redelijk droog. Iets vochtig mag het wel blijven. Draai het deksel van de pot, snijd het afdichtende membraan langs de glasrand los en druk dat op de inhoud. Vul de ontstane ruimte met het staalwol en draai het deksel er weer stevig op. De aanwezige zuurstof moet dan toch wel snel verdwenen zijn; een kwestie van een uurtje of een paar uren wellicht. Wat er de daaropvolgende tientallen jaren aan zuurstof door zo'n kunststof deksel diffundeert dat wordt continu afgevangen. Calciumchloride is niet giftig en ijzer en roest ook niet, dus wat houdt ons eigenlijk tegen? Ik denk dat dit voor veel bederfelijke waar een goed idee is, met een simpel stukje papier of plastic tussen dat en de staalwol.

Helemaal on-topic was dit hopenlijk wel, als voorspel van de resultaten van een vervolg-test op de finca?😁

Hier was de pindakaas 4 jaar over de datum, maar was nog gewoon goed. Misschien de manier van opslaan / temp schomellingen, daglicht endergelijke... staat bij ons in een semi-kelder kast.
Op dezelfde plek stond van deweek ook een glazen pot appelmoes houdbaar tot 2022, smaaknwas minder geworden. Op de bodem zat het uitgedroogd / aangekoekt, niet ziek van geworden, maar denk dat je soms ook wel eens pech heb wat betreft tor over de houdbaarheid.

Hier was de pindakaas 4 jaar over de datum, maar was nog gewoon goed. Misschien de manier van opslaan / temp schomellingen, daglicht endergelijke... staat bij ons in een semi-kelder kast.
Op dezelfde plek stond van deweek ook een glazen pot appelmoes houdbaar tot 2022, smaaknwas minder geworden. Op de bodem zat het uitgedroogd / aangekoekt, niet ziek van geworden, maar denk dat je soms ook wel eens pech heb wat betreft tor over de houdbaarheid.
@joepmeloen , het heeft vast allemaal invloed. Ik denk dat de bestanddelen wel een bepalende invloed hebben. Bij de ene pindakaas is wellicht sneller ranzig wordende olie toegevoegd dan bij de andere, of meer of minder antioxidant?

Als ik zelf iets met dierlijk of plantaarrdig vet zou maken voor langdurige opslag dan zou ik er wellicht een beetje vitamine-C aan toevoegen. Tenminste, dat is een antioxidant. En een plukje staalwol er bovenop natuurlijk😉

Hmmm, toch even gevraagd: had die goede pot een metalen deksel, of was het van plastic?

@joepmeloen , het heeft vast allemaal invloed. Ik denk dat de bestanddelen wel een bepalende invloed hebben. Bij de ene pindakaas is wellicht sneller ranzig wordende olie toegevoegd dan bij de andere, of meer of minder antioxidant?

Als ik zelf iets met dierlijk of plantaarrdig vet zou maken voor langdurige opslag dan zou ik er wellicht een beetje vitamine-C aan toevoegen. Tenminste, dat is een antioxidant. En een plukje staalwol er bovenop natuurlijk😉

Hmmm, toch even gevraagd: had die goede pot een metalen deksel, of was het van plastic?

Calvé Pindakaas 650 gram bruin Plastic dop
Appelmoes 1 debeste 720ml metaal

Trouwens over deksels: die speciale rare van hak, is daar al meer over bekend of dat t wel voor lange tijd goed houd.

Trouwens over deksels: die speciale rare van hak, is daar al meer over bekend of dat t wel voor lange tijd goed houd.
@joepmeloen , plastic op Calvé? Metalen deksels zijn zo goed als diffusiedicht, en producten daarachter hebben dus een streepje voor, gevoelsmatig. Misschien zat er nog een metaalfolie onder het deksel of waren het betere grondstoffen of iets anders dat bederf tegen ging, wie zal het zeggen?

Ik ken dat speciale deksel van Hak niet uit eigen ervaring, maar naar de vermoedelijke werking is wel goed te raden. Door de onderdruk onder het deksel wordt een deksel door de buitenluchtdruk op een pot gedrukt, waardoor het moeilijker te verdraaien is door de ontstane extra wrijving.
8c6e4a3d-565d-42ce-8a1f-9ee7392f6f73.jpg
Het deksel van HAK kan waarschijnlijk eerst iets verdraaien zonder dat het afdichtende deel eronder verdraait? Bij die eerste verdraaiing ontstaat er waarschijnlijk alleen "een gaatje" in de afdichting waardoor de onderdruk verdwijnt en het deksel gemakkelijker open draait.

Gevoelsmatig, is er dan met zo'n deksel geen "winst" wat de weerstand tegen zuurstofdiffusie aangaat, integendeel zelfs. Maar, dit was wel even "raden", en in hoeverre zo'n deksel merkbaar slechter presteert op de lange termijn (als het dat doet) dat "staat m.i. in de sterren"😉

Wij hebben pindakaas van Lidl, weet niet hoe het tegenwoordig bij Calve zit, maar onder de plastic dop is de gesealed. Natuurlijk alleen voor het eerste gebruik ;) Maar die metalen dekseltjes hebben ook een nadeel na het eerste gebruik, ze gaan roesten. Op de chilisaus (Heinz ABC) doen wij altijd een plastic zakje tussen de dop en de fles (ik wil geen roest in mijn chilisaus ;) )

Maar mijn vrouw bewaard die potten (en ook bakjes) ook voor vanalles. We hebben een keukenkastje vol met (lege) potten, en een keukenkastje vol met (lege) plastic bakjes en ik zag dat het keukenkastje waar vroeger de boiler in zat inmiddels ook half gevuld is ;) Qua lege bakjes preppen winnen we denk ik van iedereen in de straat.

@joepmeloen , plastic op Calvé? Metalen deksels zijn zo goed als diffusiedicht, en producten daarachter hebben dus een streepje voor, gevoelsmatig. Misschien zat er nog een metaalfolie onder het deksel of waren het betere grondstoffen of iets anders dat bederf tegen ging, wie zal het zeggen?

Ik ken dat speciale deksel van Hak niet uit eigen ervaring, maar naar de vermoedelijke werking is wel goed te raden. Door de onderdruk onder het deksel wordt een deksel door de buitenluchtdruk op een pot gedrukt, waardoor het moeilijker te verdraaien is door de ontstane extra wrijving.
Bekijk bijlage 27160
Het deksel van HAK kan waarschijnlijk eerst iets verdraaien zonder dat het afdichtende deel eronder verdraait? Bij die eerste verdraaiing ontstaat er waarschijnlijk alleen "een gaatje" in de afdichting waardoor de onderdruk verdwijnt en het deksel gemakkelijker open draait.

Gevoelsmatig, is er dan met zo'n deksel geen "winst" wat de weerstand tegen zuurstofdiffusie aangaat, integendeel zelfs. Maar, dit was wel even "raden", en in hoeverre zo'n deksel merkbaar slechter presteert op de lange termijn (als het dat doet) dat "staat m.i. in de sterren"😉

Idee van iglo. ;) :thumbup:
Wij prikken altijd een gaatje ik de deksel, met een priem dan draait de deksel er met gemak vanaf.
Probeer het maar eens dan blijf je het waarschijnlijk altijd doen.
We zien uit naar jullie ervaring.

Dat kan je alleen doen als je de pot ook helemaal leeg maakt. Wij gebruiken een JarKey.

Bekijk bijlage 27163

Daarmee wip je eenvoudig de rand van de deksel even omhoog en kun je je pot gemakkelijk open maken en ook weer afsluiten als je de pot niet leeg maakt.
https://weerhandig.nl/winkel/wonen/koken-wonen/jarkey-pottenopener-maxi/
Ha een mooi ding beste @phtvs , wist niet dat het bestond.

Als wij weten dat de pot met geheel op word gemaakt, druk ik de pot 45% stevig tegen de tegeltje in de keuken op de juiste plekken dan hoor je het sissend geluid en is de druk er af, en kan hij opnieuw worden afgesloten.

Ik stomp ook nog wel eens met mijn knokkel op in het midden dan is de druk er ook nog wel eens af.

Wij hebben pindakaas van Lidl, weet niet hoe het tegenwoordig bij Calve zit, maar onder de plastic dop is de gesealed. Natuurlijk alleen voor het eerste gebruik ;) Maar die metalen dekseltjes hebben ook een nadeel na het eerste gebruik, ze gaan roesten. Op de chilisaus (Heinz ABC) doen wij altijd een plastic zakje tussen de dop en de fles (ik wil geen roest in mijn chilisaus ;) )

Maar mijn vrouw bewaard die potten (en ook bakjes) ook voor vanalles. We hebben een keukenkastje vol met (lege) potten, en een keukenkastje vol met (lege) plastic bakjes en ik zag dat het keukenkastje waar vroeger de boiler in zat inmiddels ook half gevuld is ;) Qua lege bakjes preppen winnen we denk ik van iedereen in de straat.

Nee alleen plastic deksel, geen seal.

Is de consensus hier niet dat je spul uit blik nog tot 10 of 20 jaar na de THT veilig kunt eten als het blik maar niet bol staat?
@Superdeboer , ik vermoed dat het meeste blikspul 10 of 20 jaren na de THT nog best eetbaar is. Zelfs 30 of 40 jaren zie ik wel eens genoemd, zoals sommige zaken uit noodrantsoenen uit de jaren '80.

Een ouder van een vriend werkte bij defensie en kocht midden jaren '80 blikken noodrantsoen-kaas uit de jaren '70. Op een kampeertocht in 1984 kwam dat nog zo fris ogend en lekker uit het blik, dat het nu waarschijnlijk nog prima zou smaken. Dat het van water was ontdaan, en al eens door bacteriën onder handen genomen was, spreekt in het voordeel van kaas denk ik.

Een "exacte wetenschap" zal het niet zijn, en verschillen tussen voedselsoorten en productiebatches kan ik mij ook wel voorstellen.
Een al dan niet bol staan van een blik geeft volgens mij nog onvoldoende "zekerheid".

Ik zou ongeveer het volgende hanteren:
- liggen er stoffelijke resten naast?😁
- staat een blik bol of heeft het gelekt? Dan is het hoogstwaarschijnlijk bedorven en oneetbaar, maar openen zou ik het wel en (afhankelijk van de nood) beslissen.
- stinkt het, ruikt het anders dan waarnaar het zou moeten ruiken of heeft het een sterk afwijkende consistensie (vloeibare knakworsten😇 e.d.?)? Dan, idem.
- heeft het geheel een afwijkende kleur, bijvoorbeeld roze vlees dat geel geworden is? Dan wordt de smaak te meer bepalend. Smaakt het nog best, dan is het m.i. een voorzichtige poging waard. Maar smaakt het vreemd of ranzig, dan vindt Miepie het wellicht nog lekker.
- heeft alleen een toplaag een afwijkende kleur, en is het midden nog "roze", en smaakt dat nog, dan zou ik met dat midden toch erg weinig problemen hebben.

Het blijft altijd in meer of mindere mate "een gokkie", maar "met koppie" overleven wij dat wel denk ik. En Miepie vast ook, met haar negen levens😉

Enfin, komen wij elkaar allemaal nog eens op een wolk tegen, dan heeft de laatste die er arriveert wel de betere insteek gehanteerd😁

De 4 Miepie’s die hier de dienst uitmaken eten uitsluitend het beste van het beste. En vaak is dat ook niet goed genoeg en kun je weer van alles en nog wat gaan inkopen en uitproberen om ze aan het eten te krijgen.😒

We worden in huis slechts getolereerd door hen als bediening.😂

Appelmoes wordt gekookt en gaat heet het potje in. Daar gaat dan een metalen deksel op met rubber(?) binnenrand, dat vacuum trekt bij het afkoelen van de appelmoes. Hetzelfde dus als je zelf jam oid maakt.
Pindakaas wordt koud gemalen. Een metalen deksel heeft geen nut want het zal nooit vacuum trekken.
Ik weet niet of pindakaas langer houdbaar zou blijven als je de pot zelf vacuum trekt..?

Terug
Bovenaan