Is de consensus hier niet dat je spul uit blik nog tot 10 of 20 jaar na de THT veilig kunt eten als het blik maar niet bol staat?
@Superdeboer , ik vermoed dat het meeste blikspul 10 of 20 jaren na de THT nog best eetbaar is. Zelfs 30 of 40 jaren zie ik wel eens genoemd, zoals sommige zaken uit noodrantsoenen uit de jaren '80.
Een ouder van een vriend werkte bij defensie en kocht midden jaren '80 blikken noodrantsoen-kaas uit de jaren '70. Op een kampeertocht in 1984 kwam dat nog zo fris ogend en lekker uit het blik, dat het nu waarschijnlijk nog prima zou smaken. Dat het van water was ontdaan, en al eens door bacteriën onder handen genomen was, spreekt in het voordeel van kaas denk ik.
Een "exacte wetenschap" zal het niet zijn, en verschillen tussen voedselsoorten en productiebatches kan ik mij ook wel voorstellen.
Een al dan niet bol staan van een blik geeft volgens mij nog onvoldoende "zekerheid".
Ik zou ongeveer het volgende hanteren:
- liggen er stoffelijke resten naast?
- staat een blik bol of heeft het gelekt? Dan is het hoogstwaarschijnlijk bedorven en oneetbaar, maar openen zou ik het wel en (afhankelijk van de nood) beslissen.
- stinkt het, ruikt het anders dan waarnaar het zou moeten ruiken of heeft het een sterk afwijkende consistensie (vloeibare knakworsten
e.d.?)? Dan, idem.
- heeft het geheel een afwijkende kleur, bijvoorbeeld roze vlees dat geel geworden is? Dan wordt de smaak te meer bepalend. Smaakt het nog best, dan is het m.i. een voorzichtige poging waard. Maar smaakt het vreemd of ranzig, dan vindt Miepie het wellicht nog lekker.
- heeft alleen een toplaag een afwijkende kleur, en is het midden nog "roze", en smaakt dat nog, dan zou ik met dat midden toch erg weinig problemen hebben.
Het blijft altijd in meer of mindere mate "een gokkie", maar "met koppie" overleven wij dat wel denk ik. En Miepie vast ook, met haar negen levens
Enfin, komen wij elkaar allemaal nog eens op een wolk tegen, dan heeft de laatste die er arriveert wel de betere insteek gehanteerd