• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Vandaag een voorraadje spaghetti saus gemaakt.
Dus vanmorgen even in de voorraad kasten zitten rommelen om te kijken wat ik zoal nog had die nodig op moest.
Van een paar jaartjes over de datum lig ik niet wakker van en ons Barbara paniekeert ook al niet meer. Dus een paar potjes paprika en peper van een jaar of twee terug in de pan kan geen kwaad.
Maar tussen dat alles stond een pot appelmoes nogal aan de bruine kant.
Al heeft dat niets met mijn spaghetti saus te maken toch even open gemaakt. En geproefd.
Wist niet dat appelmoes zo ranzig kon worden. Moest er van kokhalzen.
Gelijk aan de kippen gegeven. Ja was bijna 14 jaar over de datum.

Ik ben bepaald geen durfal als het om consumeren na de THT datum gaat. Een "topklassering" in dit topic ga ik dan ook nooit halen.
Maar deze durfde ik wel aan vandaag:

1.jpg

Qua smaak niks aan de hand, ik vond ze wel wat zacht maar ik ben ook vergeten hoe ze zijn als ze wel vers zijn.

Pindakaas wordt koud gemalen. Een metalen deksel heeft geen nut want het zal nooit vacuum trekken.
@Mayo , metaal zou m.i. zeker zin hebben want dat is diffusiedicht terwijl zuurstof wel door kunststof diffundeert.
Wellicht stopt men een beschermgas (stikstof) boven de pindakaas, maar ook dat kan door plastic komen. Vandaar het nut van een zuurstofabsorber.
Ik weet niet of pindakaas langer houdbaar zou blijven als je de pot zelf vacuum trekt..?
Waarschijnlijk wel als anders de zuurstof erin zou blijven. Een kunststof deksel houdt dat echter niet uit want er staat dan een kerel van zo'n 80 kg bovenop, als het ware. Zuurstof vreten is een stuk simpeler, en betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
Dan morgen een lekker vers eitje bij het ontbijt @Mayo !😉
Bekijk bijlage 27190
Die Chinezen weten ook wel wat lang bewaren is... https://wereldgerecht.nl/aziatische-recepten/china-duizendjarig-ei/

Ik heb in het verleden wel het een en ander geproefd maar weet niet meer hoe het smaakte, maar inderdaad kan je eieren lang bewaren of wel te preppen.
De Eendeneieren werden nog wel eens gebruikt om ze te conserveren, en ja het smaakt wel, het is weer een keer wat anders.

Duizendjarige eieren kunnen ware kunstwerken zijn, de sneeuwvlok achtige figuurtjes ontstaan door het kristalliseren van zoutdeeltjes (vraag me niet hoe). Dit zijn de mooiste die ik tegenkwam op het internet:

Schermafbeelding 2024-11-01 063643.png

Heb je zelf wel iets dergelijk gegeten beste @RockyFlats maar dan verser???

Voor de echte bikkels in dit topic niet spannend, een pak biscuits uit waarschijnlijk 2019. En nu ruim 3 jaar over de datum.

2.jpg

Er zit vrijwel geen knapperigheid meer in maar visueel en ook qua smaak is er niks aan de hand.
Het zijn (waren?) goedkope hapklare calorien die goed houdbaar en deelbaar zijn.

De hartkeks van gisteren leveren je voor 1 euro ruim 300 kCal
Diezelfde euro "geinvesteerd" in deze biscuits brengen je bijna 2000 kCal
En dan heb ik het over de prijzen van vandaag.

In mijn herinnering was zo'n pak met 4 rollen nog geen euro (89 of 99 cent), vanochtend tikte ik in dezelfde supermarkt 1,79 af.
Als je dat over 5 jaar narekent is dat jaar op jaar 15% verhoging. Wederom een duidelijk signaal dat we belazerd worden.

Ik heb in het verleden wel het een en ander geproefd maar weet niet meer hoe het smaakte, maar inderdaad kan je eieren lang bewaren of wel te preppen.
De Eendeneieren werden nog wel eens gebruikt om ze te conserveren, en ja het smaakt wel, het is weer een keer wat anders.

Duizendjarige eieren kunnen ware kunstwerken zijn, de sneeuwvlok achtige figuurtjes ontstaan door het kristalliseren van zoutdeeltjes (vraag me niet hoe). Dit zijn de mooiste die ik tegenkwam op het internet:

Bekijk bijlage 27193

Heb je zelf wel iets dergelijk gegeten beste @RockyFlats maar dan verser???
Ik heb weleens zo'n 100 dagen ei op mijn bord gehad @JJ&A . Dat vergeet ik niet snel, en was bij een Chinees restaurant in Budapest, in "de oude tijd" van griezelgrenzen en dieselbonnen. Het was goed te merken dat men daar veel minder concurrentie had dan in NL.😉 Enfin, een simpel gekookt eitje smaakt mij veel beter dan dat ei toen.

• Wow
Waarderingen: JJ&A
Zo’n gefermenteerd ei is niet echt een prepper “ding”. Lijkt mij meer voor een niche markt.
Of zijn er onder ons die eieren willen preppen?

Beter een paar kippen houden en een vers eitje.😊

(Dat ei op de vroege ochtend. 😳🤮)

Laatst bewerkt:
De hartkeks van gisteren leveren je voor 1 euro ruim 300 kCal
Diezelfde euro "geinvesteerd" in deze biscuits brengen je bijna 2000 kCal
En dan heb ik het over de prijzen van vandaag.
@preparator , wij zouden prima samen kunnen inkopen. Aan mijn lijf ook geen veel te duur spul. Topmerken kunnen mij gestolen worden als de meerwaarde gelegen is in "de naam" alleen, en dat is m.i. vaak het geval. "The proof of the pudding is in the eating", en uitproberen kan iedereen.
Zomaar een soortgelijk voorbeeld:

84 gram voor €1,15. Iedereen 1 kaakje?
Screenshot_20241102-111511.png

Of 400 g voor €0,89. Iedereen 5 kaakjes?
Screenshot_20241102-111358.png
Nu zal die "hardkeks" vast wel goddelijk smaken, maar 1 of 5 moet toch aan het denken zetten, zeker als het om overleven gaat? Ik heb het nu niet over lekkere luxe die men zich af en toe gunt, natuurlijk, maar over het principe. Het is hier toch geen luxe-preppers-shelter?😉

Velen zouden zo hun prepbudget kunnen verveelvoudigen door zich niet gek te laten maken en niet telkens de hoofdprijs te betalen voor AA merken of webshops die dezelfde Chinese spullen met een vork schrijven. Waar de €€ tegen de plinten op klotsen daar ligt het wellicht anders, maar ook dan blijf ik geldwegsmijterij onzin vinden. Geef het dan weg aan een ander. Of beter nog, koop goedkoper en deel de kaakjes👍

Ik baal een beetje want ik ben m'n voorraad aan het opmaken (verkeerde tijd) ivm muizen waar we maar niet vanaf komen. Elke keer schoonmaken ennde hele handel van kamer naar kamer verplaatsen word steeds onaangenamer.

De dingen dienover datum zijn geraakt eten we nu als eerste op:

Soepballetjes 2021, blik zag er niet uit, inhoud rook nog goed, smaakte goed niet ziek van geworden, gekocht voor als vleesvervanger.

Pasta 500 gram uit 2022, aangeknaagt door een muis, gewoon gebruikt word toch gekookt. Niet ziek van geworden.

Tomaten puré in een kartonnen pak, 2015 was ook nog prima, niet ziek van geworden.

gevulde koeken 2020. Smaakte wat muffig, maar ook niet ziek van geworden.
Ander pak heb ik weggegooid, die was beschimmeld.

SUltana krenten 1kg, 2018, smaakte nog goed en niet ziek van geworden, los uit de veroakking maar ook door een cakemix gegooid.

De rest van de handel is komende 2 jaar over de houdbaarheid. Meeste is nog blik en pot.

Ik ben bepaald geen durfal als het om consumeren na de THT datum gaat. Een "topklassering" in dit topic ga ik dan ook nooit halen.
Maar deze durfde ik wel aan vandaag:

Bekijk bijlage 27189

Qua smaak niks aan de hand, ik vond ze wel wat zacht maar ik ben ook vergeten hoe ze zijn als ze wel vers zijn.

Als die wat zacht geworden zijn, heeft er waarschijnlijk ergens een heel klein gaatje gezeten. die kun je, normaal gesproken, volgend jaar ook nog eten. Zelf vervang ik ze dan, tenzij in een noodsituatie, dan eet ik het gewoon. dat het kan, wil niet zeggen dat het moet. Heb van de week nog spaghetti en macaroni weggegooid die een paar jaar over datum waren. Ik denk dat ze nog prima te eten waren, maar kost ook de hele wereld niet. Dus vervangen, er is nog geen SHTF situatie.

Laatst bewerkt:
Niet heel erg over de tht datum, maar wel iets.
- Poederjus uit een zakje tht augustus 2024, smaakt nog prima.
- Vloeibare braadboter september 2024, smaakt nog prima
- Ontbijtkoek oktober 2024, heb ik in oktober genuttigd, smaakt prima, maar was al wel wat droog. Opgelost met een laag boter erover.

Terug
Bovenaan