Rozenbottel jam;
Gisteren heb ik de rozenbottels door de helft gesneden en in een pan met water gezet om een nacht te wellen.
Vanavond heb ik de zwarte kroontjes eraf gesneden, al met al veel werk.
De volgende keer snij ik direct de kroontjes eraf en ze niet meer eerst ook door de helft, extra werk voor niks.
Bekijk bijlage 4051
Na een nacht wellen en voorbereiden, heb ik ze in de pan gedaan en in witte wijn, zo dat ze net onder staan.
Langzaam heb ik dit aan de kook gebracht, niet te snel want op den duur gaat het fijne moes op de bodem vastkoeken/ aanbranden.
De wijn was niet voldoende, heb dit aangevuld met wat water na een tijdje.
En vanaf het begin 2 kruidnagels erbij.
Na ongeveer 45 minuten koken en roeren is het zacht genoeg om het vervolgens door een zeef te gaan persen/ drukken.
Het makkelijkste is een tweede pan er bij te pakken en deze op laag vuur te zetten.
Dan schep je het vanuit de eerste pan die ook nog op het vuur staat, goed heet in de zeef en druk je het het makkelijkst met de bolle kant van bijv. een pollepel door de zeef.
Bekijk bijlage 4053
Dit doordrukken gaat erg lastig doordat de velletjes en de pitjes voor de gaatjes gaan zitten.
Gebruik iets meer vocht evt. en kook het daarna iets langer in naar persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Nu blijft er een mooie rozenbottel mouse over in de nieuwe pan.
Hier heb ik het sap van een hele citroen aan toegevoegd, wat kaneelpoeder en gedoseerd zo'n 550 gr suiker.
( het gewicht van de rozenbottels weet ik niet, geen weegschaaltje meer die het doet momenteel)
Bekijk bijlage 4054
Deze mouse langzaam inkoken tot gewenste dikte terwijl je al roerende de suiker beetje bij beetje toevoegd.
Deze prut blijft over na het zeven, misschien dat met langer persen/ drukken je er nog meer door krijgt, vond ik niet de moeite nu.
De kippen zijn er vast blij mee.
Bekijk bijlage 4055
De glazen potten, in dit geval oude aardbeien jam potten, heb ik in de vaatwasser gedaan en daarna in de warme oven op 100 graden voor een minuut of 20.
Deze pak ik er heet uit en plaats deze in dit geval op bakpapier, daar ik normaal een theedoek gebruik om de potten op te zetten tijdens het vullen.
De potten zijn zo steriel en de overgang voor het glas van koud/kamertemparatuur naar gloeiend heet met kans op barsten is hiermee ook weggenomen.
Potten na het vullen een tijdje op ze kop zetten en af laten koelen.
Bekijk bijlage 4056
Het is iets dunner dan jam, maar dat geeft niks voor mij, daar het 's ochtends door de turkse yoghurt gaat hier.
Je kan het voor de rest natuurlijk maken zoals je wilt....meer suiker of de suiker vervangen door honing bijv.
Ik heb gelezen dat blaadjes van de roos lekker zijn voor in de jam.
Je kan duindoornsap toevoegen op het laatst.
De bottels plukken na de eerste nachtvorsten of ze een nachtje in de vriezer leggen maakt ze zoeter.
Leuk om te doen, maar het is best intensief om rozenbottel jam/siroop te maken.