• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer eenvoudig zonnepaneel systeem

Pjotr Prep

Diehard Prepper
Nu een maand mijn zonnepaneel in gebruik.
Drie panelen van 275Wp. Ze liggen met een paar centimeter afschot geheel vlak en zonder schaduwval.
Totale opbrengst in Juli 102 kWh, waarvan 19 kWh terug geleverd is aan het net.

Als de zonuren in juli representatief zijn dan zou dit ca. 13% van mijn jaar productie zijn.
Ik kom dan uit op een jaar productie van 754 kWh. De rekenfactor die men vaak opgeeft komt dan op 0,91 wat mij bijzonder optimistisch lijkt. Doorgaans is deze 0,85 - 0,87, en dat voor panelen die optimaal geplaatst zijn.

Kosten gemaakt voor de panelen bedraagt 120 euro + 25 euro aan een fatsoenlijke wcd en kabel tussen paneel en omvormer.
Dat is dan net geen 18 eurocent per Wp, geïnstalleerd en wel.

2FCDC72B-B9C7-4C7B-A70D-9B706708B3F2.png
Het dagelijks overzicht met maximaal 4,7kWh op dag 28.

Bekijk bijlage 26879

Een mooie onbewolkte dag.

46632402-34F8-4672-A11C-3BFB2564C218.jpeg

En zo ziet een bewolkte dag eruit, erg grillig.

Overigens hoeft een onbewolkte dag niet te betekenen dat daarop de meeste kWh worden geproduceerd.
Op een moment werd 840W opgewekt, en dat was geen bijzonder mooie dag. Kortstondig dus ook geen heel hoge dag opbrengst.

DE8C2D9B-3BA2-415B-A9CE-4F33A8AEC1DD.png
 
Een kWh is circa 28 eurocent, dus goed 28 euro verdient.
Want ik mag nog salderen, echter voor het salderen moet ik wel 10 eurocent per dag betalen.
(Ik weet nog niet of dat ook geldt voor dagen dat er niets is terug geleverd.)
Afijn dat is dus 36 euro per jaar omdat ik het net nu als mijn persoonlijke batterij gebruik.
Voordat dat rendabel is moet ik dus 36/0,28= 128kWh gesaldeerd hebben.
Dat zal me met mijn kleine systeem niet gaan lukken.
Iets bedenken zodat ik niet meer teruglever zal waarschijnlijk ook meer gaan kosten dan 36 euro per jaar.

Dus eigenlijk is schaalvergroting (meer panelen) de betere oplossing.

Maar dat betekent meer investeren, langere terugverdientijd.
Allemaal goed voor de economie en het milieu. Maar is het ook goed voor Pjotr?

Hoeveel moet ik gaan investeren per Wp? Ga ik dat ooit terugverdienen?

Pjotr haalt zijn schouders op en neemt zijn “verlies”. Als het systeem een 500kWh - 600kWh op jaar produceert ben ik ook snel uit de kosten zonder gedoe.

En nee, het zal nooit NOM of NOR hiermee worden, maar wat sluip verbruik en een pomp die de hele zomer draait (voorheen een x aantal uur minder) worden toch gecompenseerd.

Dat en een beetje “klooien” waren uiteindelijk ook het doel.

😊
 
Eigenlijk omdat dat voor mij de beste plek is. Een afdakje boven het tuingereedschap.

Overigens denk ik dat men anders over de richtingen en hoeken gaat denken.
Meer verspreid over de dag ipv pieken om 1400u op 35 graden hellingshoek.
Dat laatste is midden op de dag en bijvoorbeeld in de ochtend en avond zal de meeste energie nodig zijn voor oa je warmtepomp. Het rendement van het zonnepaneel zal minder zijn, je komt mss niet aan het Max Wp. Maar als je hierdoor meer productie heb op momenten dat je het kan gebruiken kom je mss alsnog gunstig ermee weg.

In mijn geval begint de productie kort nadat de zon is opgekomen, ik heb geen schaduwval.

Er zijn ongetwijfeld cijfertjes hiervan.
 
Of men anders gaat denken weet ik niet. Maar simpele natuurkunde kan je niet ontkennen.
Praktische zaken zoals schoon regenen begint pas bij een hoek van 20 grd. ook niet.
De theoretische opbrengst van je panelen is als het zonlicht er loodrecht invalt.
Dan draait de zon van oost naar west en ook nog eens van laag naar hoog en varieert de intensiteit over het jaar.

Al die zaken bij elkaar maken of breken je opbrengst ;-)
 
Op mijn Duitse huisje ligt ook een eenvoudig zonnepaneel systeem uit 2010.
Gedurende een aantal jaren is dat via het huisnet van de buurvrouw op het hoofdnet aangesloten geweest en werd er teruggeleverd.
Het bestaat uit 3 panelen van 200 Wattpiek. Gemiddeld leverde dat 500 KWh per jaar op.
Mijn panelen liggen gunstig op het zuiden onder een hellinghoek van c.a. 45 graden.

Sinds de buurvrouw een "slimme" meter heeft gekregen, die net niet slim genoeg is om teruglevering te registreren, ben ik afgekoppeld van het net en gebruik ik een ander type laadregelaar die de zonnrstroom converteert naar 12V of 24V gelijkstroom waarmee ik mijn accu's oplaad.

Zolang saldering nog bestaat, ik een lagere hellinghoek voor je panelen gunstig, zodat je in de zomermaanden de maximale opbrengst uit je panelen kan halen.
Zonder de saldering lijkt mij een hogere hellinghoek gunstiger, zodat je profiteert van de lagere instralingshoek van de zon in de koude maanden. Een hellinghoek van 52 graden (voor Nederland) pakt dan gunstiger uit.
Ook als in de ochtend en avond je eigen verbruik hoger is, lijkt mij een hogere hellinghoek gunstiger dan een vlakke opstelling of een hellinghoek van 30 graden, die vaak aanbevolen wordt.

Maar die jaaropbrengstfactor van 0,91 maal Wattpiek - mits bij zeer gunstige ligging van je panelen - kan aardig kloppen, zie ik uit ondervinding.

Nog een andere reden om voor een wat hogere hellinghoek voor je panelen te kiezen is, dat in de hete zomermaanden de efficiëntie van je panelen door het temperatuurseffect minder is. Bij eat kouder weer doen je panelen het beter.
Daarom zou het combineren van waterkoeling van je zonnepanelen voor het verkrijgen van warm tapwater, dmv het zigzag monteren van een waterslang aan de achterzijde van je zonnepanelen, 2 vliegen in 1 klap slaan: Warm water en efficiëntere zonnepanelen.

Zelf heb ik nog niet toegepast. Het is natuurlijk wel een flinke klus.
Toch vreemd dat de zonnepaneel fabrikanten daar nog niet op hebben ingespeeld, door een koelspiraal aan de achterkant van hun panelen te integreren, of een passend koelmatje op de markt te brengen, waarmee installateurs en doe-het-zelvers aan de slag kunnen.
 
Je plugt de panelen gewoon in het stopcontact? Ik zou willen dat dit in Belgie mocht, in Duitsland hadden ze een setje van 300 euro voor 2 400 Watt panelen en een microomvormer. Terugverdientijd lijkt me zeer kort want alle berekeningen zijn met paneleren met minder opbrengst voor meer geld. Ik denk 3 jaar ofzo.
 
Het is een grijs gebied, althans ik heb geen 100% uitsluitsel gekregen.
Je zou je installatie kunnen overbelasten door 16ampere van het net te betrekken en een ander deel via de omvormer.
Een oplossing kan zijn de 16 ampere zekering te vervangen door een 10amp zekering.
En niet meer vermogen te installeren dan 16 amp totaal. Dus 6 vanuit de omvormer.

Terugverdien tijd met een nieuw aan te schaffen plug in systeem?

Op deze grauwe, regenachtige dag niet meer dan ca. 1kWh geproduceerd. Daar moet je het niet van hebben maar zal toch regelmatig voorkomen.
 
Je plugt de panelen gewoon in het stopcontact?

https://www.vevor.nl/netband-zonne-...-omvormer-600w-waterdicht-ip67-p_010205565976

1722542448960.png

net te zwak, dus dan toch maar deze:

1722542572000.png

2 stuks panelen
1722542536793.png

Dus ja, dat moet lukken.
En of je nu een omvormer met een kabel op een groep aansluit, of gewoon "in het stopcontact" is eigenlijk wel gelijk aan elkaar.
De regel is:

1722542705516.png

Dus zolang je een eigen groep gebruikt kun je met 16A dus maximaal 16*230 is 3680W

m.b.t. vlak versus hellingshoek adviseer ik je om alsnog gebruik te maken van een hoek
Het slimste is om (alvast vooruitlopend op einde saldering) te kiezen voor een oost/west oplossing.
Op papier is zuid de slimste opstelling. Echter is oost/west de "breedste" X as in je grafiek en daar ga je na saldering meer gemak van hebben.
Je plaatst dan die 2 panelen als een "zelfdragende" constructie en sluit ze eens een week parallel, en een week in serie aan.
Het voordeel van een hellingshoek is dat je opbrengst aanzienlijk hoger zal zijn. De belangrijkste reden is niet de hoek van de straling t.o.v. de zon maar het regelmatig schoonspoelen van vogelpoep na een stevige regenbui.

1722543362802.png

@Pjotr Prep
De kennisboost die je hebt opgedaan maakt die terugverdientijd totaal onderschikt.


Dus eigenlijk is schaalvergroting (meer panelen) de betere oplossing.

Maar dat betekent meer investeren, langere terugverdientijd.

Dat begrijp ik niet. Ik denk dat je hier een typfout maakt. Schaalvergroting zou in mijn ogen resulteren in een kortere terugverdientijd.
Zelf ben ik ook zo klein begonnen totdat ik alles wat ik fout kon doen wel fout had gedaan. En na deze ervaring heb ik de stap gemaakt naar een groot systeem die is opgedeeld is 2 omvormers (want ik kwam over de 3500Wp) en de omvormers heb ik 2e hands gekocht. in totaal rond de 350 euro betaald voor de 2 omvormers (anders was is rond de 1200 euro kwijt geweest). En ja, het risico is dat ze het ooit zullen gaan begeven, maar dat zien we dan wel weer.


Ik zou willen dat dit in Belgie mocht,

Ik zou willen weten hoe ze ooit dit denken te gaan controleren?
Ik zou wel adviseren om dit soort stekkersystemen NIET op je woning te plaatsen maar op een tuinhuisje of in de tuin. Niet dat ik denk dat het fout zou gaan, maar om geen gezeur te krijgen met je verzekering.
 
Ik zou willen weten hoe ze ooit dit denken te gaan controleren?
Ik zou wel adviseren om dit soort stekkersystemen NIET op je woning te plaatsen maar op een tuinhuisje of in de tuin. Niet dat ik denk dat het fout zou gaan, maar om geen gezeur te krijgen met je verzekering.
Dat is vrij simpel, het moet gekeurd en aangemeld zijn. En zonder keuring wordt de aanmelding niet goedgekeurd.

En stiekem gaat niet, bijna iedereen heeft een digitale teller.
 
Met de schaal vergroting, meer zonnepanelen, hangt een grotere investering aan.
Het zou interessant zijn te weten wat je per Wp maximaal kwijt mag zijn om een rendabel systeem aan te schaffen.
Ik verwacht dat dat afhankelijk per totaal geïnstalleerd vermogen is. De installatiekosten van een groot systeem kunnen verhoudingsgewijs hoger uitvallen dan van een kleiner systeem ivm aanpassingen aan de meter kast, zwaardere bekabeling. Doorgaans zul je voor de zonnepanelen en omvormer weer minder betalen naar verhouding.

De oost west opstelling is zeker interessant, echter twijfel ik of de omvormers die je noemt de panelen in serie geschakeld mogen hebben.
Ik denk dat je dan boven de toelaatbare (of bruikbare) DC werkspanning kom van de omvormer, is een puntje van aandacht bij de genoemde omvormer.
 
Tweedehands panelen en omvormers worden veel aangeboden, zeker als je de installatie zelf wilt en kan doen zal dit een prima keus zijn
Hetzelfde vermogen laten installeren gaat veel kostbaarder worden, vandaar dat het interessant lijkt om te weten wat je per geïnstalleerd Wp kwijt mag zijn.
 
Het zou interessant zijn te weten wat je per Wp maximaal kwijt mag zijn om een rendabel systeem aan te schaffen.
Dat kan niet. Net zoals wat brengt mijn zonnepaneel op?
Simpelweg omdat er te veel parameters zijn die een rol spelen waar je geen/weinig invloed op hebt.
 
Dan komt het er in feite op neer dat zonnepanelen een gok zijn?
(Om tegenwoordig aan te schaffen)

Het kan ook betekenen dat de winstmarge te klein wordt.

Mijn inziens is het een slechte zaak t.a.v. de zonnepanelen dat er zoveel onzekerheid is ontstaan. Daar loopt al een draadje over in de elektrische energie chaos. 😊
 
Nee, je moet rekenen met de waarheid. Dat betekend dus niet uitgaan van wat er op het paneel staat als max output.
Als jij je panel oost-west plat neerlegt en ik hetzelfde paneel op het zuiden onder 45grd. dan hebben we een andere opbrengst. dat is geen gok maar gewoon gezond verstand. Onzekerheid bestaat ook niet tenzij je je rijk rekent middels terugleververgoedingen of saldering.
 
Ik verwacht weinig verschil tussen een paneel dat oost west of noord zuid, plat ligt.
Zodra je het onder een hoek gaat brengen ga je een andere productie kromme zien, en is de windrichting waarin ze liggen van belang. Wil je een top opbrengst of geleidelijk over de dag?

Terugleververgoeding en salderen zijn wel twee parameters die een aanzienlijk deel van het rendement op je investering bepalen. Juist ook die twee zijn zeer wispelturig.
Die twee weglaten maakt de berekening weer eenvoudiger.

Rekenen met de waarheid betekent dat je pas achteraf kan berekenen of je er verstandig of niet aan gedaan hebt.
Dus achteraf weet je of je gezond verstand hebt gehad bij een positief saldo, en bij een negatief saldo heb je gegokt.

Is in mijn ogen een best onzekere beslissing.😉🤗
 
Geleidelijk over de dag? Wat is dat voor sprookje?
De zon gaat in NL toch echt door het zuidelijke deel van je wereld. En ja elk paneel uit de doos ook op het noorden gericht zal het doen. Maar wil je stroom of STROOM ?
 
Terug
Bovenaan