Maar als je het wel gelooft dan weet je meteen dat een oos-west opstelling zonde van je geld is.
Daar ben ik het niet mee eens.
Als het puur zou gaan om maximale opbrengst dan is zuid de beste ligging. Daar is geen discussie over mogelijk.
Echter heb je in de praktijk nog te maken met andere zaken zoals de ligging van je dak, het danktype, het beschikbare oppervlakte, en het mogelijk voordeel om juist in de ochtend/avond je opbrengsten te maximaliseren.
Stel dat je een plat dak zou hebben dan krijg je te maken met het volgende effect.
Dus als je gaat voor zuid dan kun je 50% van het aantal panelen plaatsen dan het gaan voor oost-west.
Dan zit je ook nog gelijk met je windbelasting als je voor zuid zou gaan. Met oost-west kun je met aanzienlijk minder ballast werken aangezien de wind niet onder de panelen kan slaan.
m.b.t. de verhouding in opwekking kom je uit op:
En dat die Y as lager uitkomt is wel voor iedereen duidelijk, maar dat zowel in de ochtend als in de namiddag je wat positiever uitkomt is in de praktijk vaak een stuk gunstiger. De reden is simpel. In de middag zit je (gemiddeld gezien) flink over te produceren. In de ochtend/namiddag zou het juist gunstig zijn om dan al/nog wat te kunnen produceren.
Zonder saldering zal een oost/west opstelling voor mij verstandiger zijn dan mijn huidige zuid opstelling. Uiteraard ga ik het niet veranderen. Ik zal kijken hoe het er over een paar jaar gaat uitzien en dan zie ik wel hoe ik het ga aanpakken. Maar het stellen van zuid is beter dan oost-west is in mijn ogen niet te maken. Het zal afhankelijk zijn van enkele variabelen die per persoon verschillend kunnen zijn.
Om terug On-Topic te gaan ga ik zo'n stekkerversie aanschaffen die ik eerder heb gelinkt.
Mijn systeem bestaat uit 4 losse systemen "naast elkaar" waar er dus 2 systemen serieus zijn en 2 systemen "hobby Bob"
Mijn hobby Bob systeem met 5 keer 100Wp daarvan is de omvormer (na 15 jaar) gesneuveld en nu liggen die panelen dus helemaal niks te doen en dat is zonde. En of ik dat ding nu wel of niet ga "terugverdienen" vind ik niet zo relevant.
Ik wil die grafiek die je hieronder ziet nog wat aanpassen:
Als ik 1 uur in de ochtend, en 1 uur in de namiddag langer/meer zou kunnen opwekken dan zou het op termijn gunstiger uitpakken zodra die saldering vervallen zal zijn.