• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer eenvoudig zonnepaneel systeem

Het behoeft wat toelichting.

Geen piek in de middaguren maar een redelijke opbrengst in de ochtend en avond omdat dan bijvoorbeeld de verwarming aangaat, er gedouched wordt etc.

En is er het grootste deel van het jaar niet enkel diffuus licht? Met name in de wintermaanden?
 
En dat gaat dus niet werken. Want de zon als bron heeft pas energie in de middag.
En in de avond en in de ochtend staat ie nogal laag dus moet je je panelen bijna verticaal zetten.
Maar verder veel succes. Ik hou mijn panelen gewoon gericht in de richting waar het meeste licht vandaan komt waar ik wat aan heb.
 
Geleidelijk over de dag? Wat is dat voor sprookje?
De zon gaat in NL toch echt door het zuidelijke deel van je wereld. En ja elk paneel uit de doos ook op het noorden gericht zal het doen. Maar wil je stroom of STROOM ?
Als de saldering stopt maakt dat uit en heb je liever geleidelijk over de dag dan meer en korter. In Belgie worden zonnepanelen daarom nu anders gelegd (als het kan natuurlijk, ligt er aan wat voor dak dat je hebt).
 
Het behoeft wat toelichting.

Geen piek in de middaguren maar een redelijke opbrengst in de ochtend en avond omdat dan bijvoorbeeld de verwarming aangaat, er gedouched wordt etc.

En is er het grootste deel van het jaar niet enkel diffuus licht? Met name in de wintermaanden?

Heb je ruimte voor een flinke heet water tank? Want dan kan je die middag stroom "dumpen" in je tank via een electrisch verwarmingselement. Goede isolatie om je tank en je water is heet zat wanneer je het hebben wil.
Denk meer richting hoe kan ik wat de panelen geven wanneer ze (veel) geven, klaar voor gebruik opslaan zonder daar enkel een standaard stroomopslag aka accu voor te gebruiken.
Ja orientatie aanpassen zodat je van zonsopgang tot zonsondergang wat productie hebt is verstandig, maar dat betekent niet dat je alles wat je nodig hebt op dat moment moet opwekken direct vanuit zonlicht.
Zoals hier boven al aangegeven, douche en verwarming kan vnauit een warmwater tank, hoeft niet van de net opkomende zon te komen, hoogstens de pomp om water daar te krijgen waar je het wil hebben. Zeker ook omdat electriciteit gebruiken om te verwarmen nogal inefficient is. Dan is het een stuk practischer om dat in te zetten op een moment dat je die stroom toch niet nodig hebt en stukje verlies geen probleem is.
 
wil je het hoogste rendement halen uit zonlicht, zou je kunnen gaan voor een systeem wat je panelen laat meedraaien met de zon...

 
wil je het hoogste rendement halen uit zonlicht, zou je kunnen gaan voor een systeem wat je panelen laat meedraaien met de zon...



Om het filmpje helemaal te volgen, zal ik nog heel wat Filipijns moeten bijspijkeren, als maken de beelden het werkingspricipe wel duidelijk.


Om alle instraling te benutten, zou beweging over 2 assen moeten plaatsvinden. Maar deze opstelling zou het rendement van de panelen al aardig kunnen optimaliseren.

Wel zou de constructie in dit geval beter bestand moeten zijn tegen water en termieten. Die lusten wel pap van dat hout.
 
OFF TOPIC !!!
Moet ik nu op de meldknop drukken omdat de admin zich niet aan de regels houd?
Topic gaat over zeer eenvoudig zonnepaneelsysteem. En daar valt een meedraaiend systeem toch niet onder?
Toen ik mijn meedraaiend, dubbel assen, systeem voorstelt was de uitkomst dat je beter een extra paneel kan plaatsen dan je druk maken over het kleine beetje meer dat je maakt.
Beetje vreemd dat het nu weer de kop opsteekt.
 
Toen ik mijn meedraaiend, dubbel assen, systeem voorstelt was de uitkomst dat je beter een extra paneel kan plaatsen dan je druk maken over het kleine beetje meer dat je maakt.

Klopt als een bus.
Door een complex systeem toe te passen wat gegarandeerd op een gegeven moment defect zal raken, is heel het idee van een onderhoudsvrij systeem om zeep. En de kosten die je extra zal moeten maken zijn een stuk hoger dan deze te gebruiken voor een paar extra panelen. (waardoor je netto dus met die extra panelen op meer opbrengst uit zal komen als met een meedraaiend systeem.
Nu is dat systeem in het filmpje (zover ik het kan volgen) alleen maar de hellingshoek en niet de richting op de zon zelf, dus dat is dan nog relatief eenvoudig (maar ook minder efficiënt)

Om het toch weer terug "on topic" te krijgen zou je wel de hellingshoek handmatig kunnen aanpassen. Je zou in de winter de hoek groter kunnen maken, en in de zomer kleiner. Het zal rond de 12% rendementsverbetering opleveren (in de winter).

Maar complimenten voor @Pjotr Prep dat hij zijn experiment met ons wil delen.

Ik denk wel dat de vraag "is het rendabel" relatief eenvoudig uit te rekenen zal moeten zijn.
De factor die het mogelijk lastig maakt is die mogelijke "boete" voor dat terugleveren wat wel of niet van toepassing zal zijn NA de afschaffing van de saldering.
 
Ik haakte in op het idee om de
OFF TOPIC !!!
Moet ik nu op de meldknop drukken omdat de admin zich niet aan de regels houd?
Topic gaat over zeer eenvoudig zonnepaneelsysteem. En daar valt een meedraaiend systeem toch niet onder?
Toen ik mijn meedraaiend, dubbel assen, systeem voorstelt was de uitkomst dat je beter een extra paneel kan plaatsen dan je druk maken over het kleine beetje meer dat je maakt.
Beetje vreemd dat het nu weer de kop opsteekt.
[mod]lees jij zelf de forumregels nog maar even![/mod]

Ik haakte in op jouw opmerking dat je in de avonduren de panelen bijna verticaal moet zetten. Dus waarom niet automatiseren voor extra opbrengst en geen gedoe. Juist het systeem wat ik aangaf is eenvoudig te realiseren en niet duur.

Over het rendement
...Door zonnepanelen te laten meedraaien op deze positie, verhoogt het rendement van 70,3% tot 98,7%, een toename van ruim 30 procent. Het is zeker mogelijk dit rendement dichter bij 100% te brengen door een nauwkeuriger beschrijving van met name het azimut af te leiden, maar met veel meer dan 1% kan het rendement niet meer stijgen.
https://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/018.html
 
De factor die het mogelijk lastig maakt is die mogelijke "boete" voor dat terugleveren wat wel of niet van toepassing zal zijn NA de afschaffing van de saldering
Ik mag toch hopen dat er na afschaffing vh salderen niet ook nog eens een boete komt voor terugleveren van stroom waar je al een minimaal bedrag voor krijgt.
Daarmee zou een drempel gemaakt worden die eerst met een x aantal terug geleverde kWh’s overwonnen moet worden voordat je er iets aan gaat overhouden.
Dan zou je zeggen meer panelen het dak op, maar dat betekent meer installatiekosten en op een moment ga je weer over die schaal heen waarin de boete ligt. Een nog grotere drempel volgt etc.

Je zou er chagarijnig van worden indien je nu net panelen hebt laten plaatsen.

Als je geschoren wordt kun je het best stil blijven zitten.😒
 
En meedraaien, erg mooi natuurlijk. Maar ook onderhoudsgevoelig en het verhoogt de installatiekosten.

Daarbij verhoogt het het rendement van je opbrengst, niet van je paneel. 30% verbetering van je opbrengst is natuurlijk niet niks.
Een bewolkte dag blijft echter een bewolkte dag.

Iets dat misschien niet iedereen doorheeft?
 
Laatst bewerkt:
Daarbij verhoogt het het rendement van je opbrengst, niet van je paneel. 30% verbetering van je opbrengst is natuurlijk niet niks.

Het is (in mijn ogen) onjuist gesteld
30% meer opbrengst is onder gunstige omstandigheden. (zonnige dag)
Maar gemiddeld gezien heb je in Nederland maar in 40% van de gevallen een "zonnige" dag.
Vandaar dat je over 1 jaar op 12% uit zou moeten komen.

Maar ook als zou het alsnog 30% zijn, dan nog heb je geen rekenmachine nodig om tot de eindconclusie te komen dat het onverstandig is.
Ik doe even lui en pak van een willekeurige site de kosten van zo'n systeem

1722718413902.png
Dus vergeet heel dat systeem maar snel. Enige uitzondering zou kunnen zijn dat je een minimale oppervlakte zou hebben en een maximale opbrengst zou moeten verkrijgen.

Want er zitten behalve de veel hogere kosten nog een paar nadelen aan dit systeem.
- Bij storm klappen ze in (die smartflower) of gaan ze horizontaal staan, dus daar gaat je rendementsverhoging
- Ze hebben "regelmatig" onderhoud nodig, dus heel interesant voor het onderhoudscontract wat je er eigenlijk wel bij zal moeten aanschaffen.

Het 2 keer per jaar handmatig bijstellen van je hellingshoek zou uiteraard wel een prima optie kunnen zijn.
 
Maar als je het wel gelooft dan weet je meteen dat een oos-west opstelling zonde van je geld is.

Daar ben ik het niet mee eens.
Als het puur zou gaan om maximale opbrengst dan is zuid de beste ligging. Daar is geen discussie over mogelijk.
Echter heb je in de praktijk nog te maken met andere zaken zoals de ligging van je dak, het danktype, het beschikbare oppervlakte, en het mogelijk voordeel om juist in de ochtend/avond je opbrengsten te maximaliseren.

Stel dat je een plat dak zou hebben dan krijg je te maken met het volgende effect.

1722768981226.png
Dus als je gaat voor zuid dan kun je 50% van het aantal panelen plaatsen dan het gaan voor oost-west.
Dan zit je ook nog gelijk met je windbelasting als je voor zuid zou gaan. Met oost-west kun je met aanzienlijk minder ballast werken aangezien de wind niet onder de panelen kan slaan.

m.b.t. de verhouding in opwekking kom je uit op:

1722769177906.png

En dat die Y as lager uitkomt is wel voor iedereen duidelijk, maar dat zowel in de ochtend als in de namiddag je wat positiever uitkomt is in de praktijk vaak een stuk gunstiger. De reden is simpel. In de middag zit je (gemiddeld gezien) flink over te produceren. In de ochtend/namiddag zou het juist gunstig zijn om dan al/nog wat te kunnen produceren.

Zonder saldering zal een oost/west opstelling voor mij verstandiger zijn dan mijn huidige zuid opstelling. Uiteraard ga ik het niet veranderen. Ik zal kijken hoe het er over een paar jaar gaat uitzien en dan zie ik wel hoe ik het ga aanpakken. Maar het stellen van zuid is beter dan oost-west is in mijn ogen niet te maken. Het zal afhankelijk zijn van enkele variabelen die per persoon verschillend kunnen zijn.


Om terug On-Topic te gaan ga ik zo'n stekkerversie aanschaffen die ik eerder heb gelinkt.
Mijn systeem bestaat uit 4 losse systemen "naast elkaar" waar er dus 2 systemen serieus zijn en 2 systemen "hobby Bob"
Mijn hobby Bob systeem met 5 keer 100Wp daarvan is de omvormer (na 15 jaar) gesneuveld en nu liggen die panelen dus helemaal niks te doen en dat is zonde. En of ik dat ding nu wel of niet ga "terugverdienen" vind ik niet zo relevant.

Ik wil die grafiek die je hieronder ziet nog wat aanpassen:
1722770164066.png
Als ik 1 uur in de ochtend, en 1 uur in de namiddag langer/meer zou kunnen opwekken dan zou het op termijn gunstiger uitpakken zodra die saldering vervallen zal zijn.
 
Leuk plaatje maar die Alpha hoek is al veel groter dan wat er in de praktijk gelegd wordt: max. 15 graden ?
O-W komt uit landen waar de zon wat hoger en dus loodrecht over je locatie gaat. Zoal bv in Spanje het geval zal zijn. Als ik een paneel uit de doss haal heb ik al 100% meer opbrengst, daar gaat dit allemaal op lijken.
En ja dakopbouw en ligging spelen allemaal een rol en als je geen ruimte heb dan is die er niet. En 's ochtends en 's avonds is de zonkracht dus licht een stuk minder dan "op de dag".
 
Leuk plaatje maar die Alpha hoek is al veel groter dan wat er in de praktijk gelegd wordt: max. 15 graden

Zucht.

Die hoek is gebaseerd op de meest gunstige hoek die je in Nederland zou kunnen gebruiken bij een zuid opstelling.
Dus die zit 34 graden (maar er is zelfs verschil als je in het zuiden, of het noorden zou meten)

Maar goed, laat maar zitten, je hebt gelijk.
Oost-west is dom, zuid is prima.

manmanman, hoe dwars kun je zijn.
Wil je het nou echt niet begrijpen wat ik probeer uit te leggen of ben je altijd zo tegendraads?
 
Terug
Bovenaan