• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer eenvoudig zonnepaneel systeem

Het is ook een beetje dat het moet. Als de netbeheerder onderhoud pleegt dan mogen je zonnepanelen de boel niet op spanning houden als je aan het net verbonden bent.
Dat klopt @marzman , maar daarvoor hoeft een complete solar installatie niet noodzakelijkerwijs af te schakelen. Een automatische net-ontkoppeling levert die veiligheid ook. Er is dan nog wel een buffer (accu) nodig maar stroom houd je dan in huis met een daarvoor geschikte acculader/inverter met netontkoppeling.
Zoals ... de Victron Multiplus II.
Ik heb er zo een gekocht maar moet die nog aansluiten. Victron is m.i. een van de beste fabrikaten👍

Als preppert vind ik het toch wel ongelofelijk heel erg ontzettend raar om een solar installatie aan te laten leggen die niet meer functioneert zodra de netspanning wegvalt. Hmmm, nou ja, of iemand moet een masochistische prepper zijn.😁

Een thuisaccu is natuurlijk een uitgave, dat wel. Maar er is dan geen grote thuisaccu nodig om solar in bedrijf te houden, zolang er maar afname is.

Dat begrijp ik niet.
Hoe kunnen deze ontkoppelen?
Ik heb dus de panelen en die gaan naar de Victron.
(die ik uiteraard wel gewoon heb ingesteld op de juiste waardes)
En dan gaat dat middelste paar zowel naar de accu als gelijk naar de omvormer.
Al je ze zou aansluiten op het 3e paar rechts dan gaat het mis, want dat is maar voor een minimale output. Het advies is om de omvormer aan te sluiten op de accu. En uiteraard in de omvormer weer de juiste waardes instellen om te voorkomen dat je complete accu word leeggetrokken.

Of bedoel je iets anders?

Het gaat inderdaad om de contacten waar de elektrische belasting wordt aangesloten. Die mag gewoonlijk niet groter zijn dan de maximale zonnestroom die de laadregelaar kan verwerken.

Daarom wordt een omvormer meestal rechtstreeks op de accu aangesloten.
Helaas heb ik geen omvormers waarvan de afschakelspanning instelbaar is, terwijl de fabrieksinstelling van de afschakelspanning veel te laag is: meestal ca. 10,5 Volt.

Dat is voor een loodaccu al slecht, maar voor een LiFePo accu funest. Dan komt het op de balansregelaar van de accu aan, of de accu het overleeft.

De Victron regelaar vangt dat wellicht met instelbare waarden, maar daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan.

Ik wil daarom mijn instelbare voedings adaptertje, of instelbare referentiebron, met een stukje spannings vergelijkings electronica uitrusten en een daarmee bediend relais om de omvormer af te schakelen als de ingestelde minimumspanning bereikt is, zodat de accu's niet te ver ontladen worden.

Best mogelijk is dat de fabrieksinstelling eenvoudig te wijzigen zou zijn, maar helaas is het tegenwoordig gebruik, bij consumenten electronica geen elektrische schema's meer bij te leveren.

Laatst bewerkt:
Het is ook een beetje dat het moet. Als de netbeheerder onderhoud pleegt dan mogen je zonnepanelen de boel niet op spanning houden als je aan het net verbonden bent.

Ter geruststelling: Mijn omvormer is niet gekoppeld aan het reguliere stroomnet, maar voorziet via gescheiden bedrading de huishoudelijke apparaten en wat verlichting van stroom. Ik lever dan ook geen stroom terug aan het reguliere net.

Mijn aanvankelijke bedoeling was om de omvormer via een automstische schakelaar aan het huisnet te koppelen.
Helaas bleek onze elektricien een aftakking vóór de hoofdschalaars gemaakt te hebben die de zolderruimte van stroom voorziet en had die met een aparte schakelaar uitgerust.

Van deze bedenkelijke aansluitwijze (want geen èchte hoofdschakelaar annex zekering) heb ik gebruik kunnen maken, door mijn automatisch schakelrelais te voeden uit een net-aansluiting op zolder, waarmee de noodzaak verviel om bedrading te trekken vanuit de schakelkast beneden.

Mijn relais staat ingeschakeld zolang er netspanning is en geeft dan de netspanning door aan verbruikers op de daarvoor getrokken nieuwe bedrading.
Bij uitval van het net schakelt het relais beide polen om naar voeding uit de omvormer. Tegelijk wordt de omvormer gestart, zodat de verbruikers binnen ca. 1 seconde weer gevoed worden.

Vandaag bleek dat tot tevredenheid te werken, want er was een netstroom onderbreking tussen ca. 06 uur en 21 uur.
Dat merkten we pas toen we het lichtknopje bedienden. Geen licht! Maar de ventilator boven ons bed, aangesloten op de noodstroomvoorziening, was gewoon blijven draaien. Ook de koel/vrieskast werkte normaal.

De maand oktober heeft 32kWh opgeleverd.
F10A69C3-5A96-483D-B7EA-4C59FA89C293.png

Het is nog altijd meer dan het verbruik van de zwembadpomp, dat was 14kWh.
Echter door het grotere temperatuurverschil van het water en de heatpipes wordt de pomp op hogere snelheid aangestuurd. Weliswaar voor korte perioden omdat de aanvoer temperatuur snel zakt.
Het gevraagde vermogen is dan tijdelijk groter dan het geleverde vermogen door de panelen. Dus moet het net vermogen bijleveren.
Zomers was het geleverde vermogen steeds ruim voldoende.
( Het doel van de panelen is het verbruik van de zwembadpomp te leveren / compenseren. Het overige verbruik staat er even buiten.)

Nu er nog gesaldeerd kan worden is het dan ook geen issue. Straks als dat niet meer mogelijk is, en je vermoedelijk slechts een zeer lage vergoeding ontvang per kWh, wordt het tijd eens naar de instellingen van de pomp te kijken en deze te optimaliseren en af te stemmen op de panelen opbrengst.

Een ander doel is inzicht verkrijgen, dat lukt ook aardig.

Terug
Bovenaan