• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer eenvoudig zonnepaneel systeem

Het is ook een beetje dat het moet. Als de netbeheerder onderhoud pleegt dan mogen je zonnepanelen de boel niet op spanning houden als je aan het net verbonden bent.
Dat klopt @marzman , maar daarvoor hoeft een complete solar installatie niet noodzakelijkerwijs af te schakelen. Een automatische net-ontkoppeling levert die veiligheid ook. Er is dan nog wel een buffer (accu) nodig maar stroom houd je dan in huis met een daarvoor geschikte acculader/inverter met netontkoppeling.
Zoals ... de Victron Multiplus II.
Ik heb er zo een gekocht maar moet die nog aansluiten. Victron is m.i. een van de beste fabrikaten👍

Als preppert vind ik het toch wel ongelofelijk heel erg ontzettend raar om een solar installatie aan te laten leggen die niet meer functioneert zodra de netspanning wegvalt. Hmmm, nou ja, of iemand moet een masochistische prepper zijn.😁

Een thuisaccu is natuurlijk een uitgave, dat wel. Maar er is dan geen grote thuisaccu nodig om solar in bedrijf te houden, zolang er maar afname is.

Dat begrijp ik niet.
Hoe kunnen deze ontkoppelen?
Ik heb dus de panelen en die gaan naar de Victron.
(die ik uiteraard wel gewoon heb ingesteld op de juiste waardes)
En dan gaat dat middelste paar zowel naar de accu als gelijk naar de omvormer.
Al je ze zou aansluiten op het 3e paar rechts dan gaat het mis, want dat is maar voor een minimale output. Het advies is om de omvormer aan te sluiten op de accu. En uiteraard in de omvormer weer de juiste waardes instellen om te voorkomen dat je complete accu word leeggetrokken.

Of bedoel je iets anders?

Het gaat inderdaad om de contacten waar de elektrische belasting wordt aangesloten. Die mag gewoonlijk niet groter zijn dan de maximale zonnestroom die de laadregelaar kan verwerken.

Daarom wordt een omvormer meestal rechtstreeks op de accu aangesloten.
Helaas heb ik geen omvormers waarvan de afschakelspanning instelbaar is, terwijl de fabrieksinstelling van de afschakelspanning veel te laag is: meestal ca. 10,5 Volt.

Dat is voor een loodaccu al slecht, maar voor een LiFePo accu funest. Dan komt het op de balansregelaar van de accu aan, of de accu het overleeft.

De Victron regelaar vangt dat wellicht met instelbare waarden, maar daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan.

Ik wil daarom mijn instelbare voedings adaptertje, of instelbare referentiebron, met een stukje spannings vergelijkings electronica uitrusten en een daarmee bediend relais om de omvormer af te schakelen als de ingestelde minimumspanning bereikt is, zodat de accu's niet te ver ontladen worden.

Best mogelijk is dat de fabrieksinstelling eenvoudig te wijzigen zou zijn, maar helaas is het tegenwoordig gebruik, bij consumenten electronica geen elektrische schema's meer bij te leveren.

Laatst bewerkt:
Het is ook een beetje dat het moet. Als de netbeheerder onderhoud pleegt dan mogen je zonnepanelen de boel niet op spanning houden als je aan het net verbonden bent.

Ter geruststelling: Mijn omvormer is niet gekoppeld aan het reguliere stroomnet, maar voorziet via gescheiden bedrading de huishoudelijke apparaten en wat verlichting van stroom. Ik lever dan ook geen stroom terug aan het reguliere net.

Mijn aanvankelijke bedoeling was om de omvormer via een automstische schakelaar aan het huisnet te koppelen.
Helaas bleek onze elektricien een aftakking vóór de hoofdschalaars gemaakt te hebben die de zolderruimte van stroom voorziet en had die met een aparte schakelaar uitgerust.

Van deze bedenkelijke aansluitwijze (want geen èchte hoofdschakelaar annex zekering) heb ik gebruik kunnen maken, door mijn automatisch schakelrelais te voeden uit een net-aansluiting op zolder, waarmee de noodzaak verviel om bedrading te trekken vanuit de schakelkast beneden.

Mijn relais staat ingeschakeld zolang er netspanning is en geeft dan de netspanning door aan verbruikers op de daarvoor getrokken nieuwe bedrading.
Bij uitval van het net schakelt het relais beide polen om naar voeding uit de omvormer. Tegelijk wordt de omvormer gestart, zodat de verbruikers binnen ca. 1 seconde weer gevoed worden.

Vandaag bleek dat tot tevredenheid te werken, want er was een netstroom onderbreking tussen ca. 06 uur en 21 uur.
Dat merkten we pas toen we het lichtknopje bedienden. Geen licht! Maar de ventilator boven ons bed, aangesloten op de noodstroomvoorziening, was gewoon blijven draaien. Ook de koel/vrieskast werkte normaal.

De maand oktober heeft 32kWh opgeleverd.
F10A69C3-5A96-483D-B7EA-4C59FA89C293.png

Het is nog altijd meer dan het verbruik van de zwembadpomp, dat was 14kWh.
Echter door het grotere temperatuurverschil van het water en de heatpipes wordt de pomp op hogere snelheid aangestuurd. Weliswaar voor korte perioden omdat de aanvoer temperatuur snel zakt.
Het gevraagde vermogen is dan tijdelijk groter dan het geleverde vermogen door de panelen. Dus moet het net vermogen bijleveren.
Zomers was het geleverde vermogen steeds ruim voldoende.
( Het doel van de panelen is het verbruik van de zwembadpomp te leveren / compenseren. Het overige verbruik staat er even buiten.)

Nu er nog gesaldeerd kan worden is het dan ook geen issue. Straks als dat niet meer mogelijk is, en je vermoedelijk slechts een zeer lage vergoeding ontvang per kWh, wordt het tijd eens naar de instellingen van de pomp te kijken en deze te optimaliseren en af te stemmen op de panelen opbrengst.

Een ander doel is inzicht verkrijgen, dat lukt ook aardig.

Voor het statistisch inzicht.
Afgelopen maand heeft 11kWh opgeleverd.

De pomp heeft ongeveer 5 kWh verbruikt Dat zijn een groot aantal, kortdurende runs geweest op volle snelheid. Verbruik dan ligt op ca 500W.
Daarbij ook een langere run om het waterniveau op winterstand terug te brengen.

Ik heb er zo een gekocht maar moet die nog aansluiten. Victron is m.i. een van de beste fabrikaten👍
Hoe staat het hiermee?
Hoe combineer je het laden van de accu door de inverter met het laden door de zonnepanelen?
Ik meen dat enkel de grotere inverters dit in één oplossing bieden.
De kleinere zo te zien niet? Deze worden of door het net gevoed, of door zonnepanelen. Maar ook gecombineerd?

Ik denk aan een klein systeem 1kVA , om deze als noodstroom aggregaat te gebruiken.
Een benzine aggregaat moet Continue draaien, dat is niet handig voor toepassingen die grotendeels stand-by staan.
Denk aan bijv. elektrische deur, voerautomaat.

Deze powerstations zijn natuurlijk kant en klaar te koop in diverse prijsklassen.
Dan weet je echter niet hoe ze werken, uitbreiden is lastig en bij een defect zal het toestel waarschijnlijk in zijn geheel naar de afvalbak gaan omdat de schakelingen totaal geïntegreerd zijn met elkaar.

Voor ca. 300 euro heb je lifepo4 prismatic cellen, 4 stuks 300Ah. Dan komt er nog een BMS, inverter en lader bij.Plus kabels, schakelaars, veiligheden. Ik hoop dan een systeem te kunnen bouwen voor ca.1000 euro met een fatsoenlijke capaciteit. 3kWh.
Een Honda 10i kost hetzelfde, heeft wel het voordeel dat deze een grotere autonomie heeft zolang je er brandstof in kiepert.
3kWh laden met 825Wp zonnepaneel duurt de laatste dagen ongeveer een maand.😂

Laatst bewerkt:
https://zonnepaneelkiezen.nl/noodstroom-met-netgekoppelde-zonnepanelen

Ik kwam bovenstaande tegen.

B9B4FA4F-079E-44B8-AFFD-8EBFBCA026BB.png

In de link staat beschreven hoe het zou werken, klinkt logisch.
En zou weinig aanpassingen nodig hebben in mijn geval.
Iemand ervaring of gedachten hierover?

Edit.
De zonnepanelen kunnen wel een deel vd belasting overnemen maar zullen de accu’s niet opladen.
Of wel? Al zit het paneel aan de uitgang vd omvormer?
😒

Bovenstaande afbeelding is wel mogelijk, de victron kan de accu’s laden mbv de stroom die de solaromvormer levert.
De solaromvormer moet daar echter wel geschikt voor zijn. (Frequencie Shift enzo.)

Hoe het kan staat beschreven.

https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Helaas lijkt het erop dat mijn omvormer hier niet geschikt voor is met het gevolg dat er spanningspieken kunnen gaan ontstaan die de installatie beschadigen. Dat risico wil ik niet gaan lopen.

Ik vrees dat het boven het hobby budget gaat uitkomen om te realiseren.

Lag er nu een behoorlijk Wp aan panelen dan was het mss nog te overwegen. Op dit moment wil ik echter de panelen niet gaan uitbreiden.

Ik had mijn eerste reactie weggehaald vanwege een niet opgemerkte aansluiting.

Bovenstaande afbeelding is wel mogelijk, de victron kan de accu’s laden mbv de stroom die de solaromvormer levert.
Dit is afhankelijk of je omvormer werkt als de 230v netspanning wegvalt.
Probleem zit hem in die stippellijn. De victron of om het even welk apparaat plus accu moet altijd tussen de omvormer en netaansluiting zitten. Simpelweg om om te schakelen. Eea is hier al eens beschreven en toen werd de schakelaar een boerderij aansluiting/schakeling genoemd.
Dus een schakelaar, handmatig/automatisch die je installatie van net net afhaalt EN direct dus ook van 230v 50Hz voorziet.
Dat kan maar was ooit berekend dat dit voor jan modaal nogal kostbaar is.

ps hetzelfde zal opgaan voor je aggregaat als je die aanslingert, aansluit op je huisinstallatie en die niet afkoppelt van het net.

De solaromvormer moet idd wel bepaalde eigenschappen bezitten. De Victrin multiplus kan de energie die die op zijn AC out is aangesloten terugleveren als laadstroom voor de accu’s.
( Ik heb wat contact gehad met Leo, de auteur van het stukje in de link)

Ik ga van het projectje afzien omdat het niet binnen het hobby budget gaat passen.
Wil je het goed en veilig maken dan moet er ook juiste randapparatuur gebruikt worden. Geen goedkoop zekeringetje van 100Amp bij Ali maar een degelijke mespatroon voor DC. Hetzelfde voor schakelmatwriaal en wat nog meer.

Voor het kleine systeem dat ik op het oog had is dat niet lonend. Beter een commercieel powerstation of UPS aanschaffen.

Daarom zie je grote prijsverschillen bij de accu aanbieders.
Een los accu systeem is niet enorm duur maar wil je er een laadmanager bij dan stijgt de prijs ineens fors. En daar zit de clue, de accu lader moet weten wat er gebeurt op het net, qua laden en ontladen. En vooral wanneer wel/niet.
Of de rest van de installatie goed en veilig aangesloten is weet dat ding ook niet. Al schrijvende denk ik dat een brand/rookmelder (via wifi) geen slechte optie zou zijn. Of gewoon een schakelcontact waarop je bv ook de schakelkastdeur kan aansluiten. Deur open installatie uit.

Bij het schakelen tussen 230 Volt netspanning en 230 Volt spanning van een inverter, is het van belang beide aansluitingen (dus zowel fase als neutraal) tegelijk om te schakelen.

De netspanning is 230 V ten opzichte van Aarding, terwijl de meeste (sinus) inverters zwevend zijn t.o.v. Aarde: dwz 115 V positief en 115 V negatief in het verloop van de sinus.

Alleen de fase aansluiting te schakelen kan je inverter beschadigen, zoals ik ontdekte, toen ik mijn inverter geroosterd werd doordat er sluiting ontstond tussen netstroom en inverterstroom via de neutrale niet spanningvoerende aansluiting van het net en de wel spanningvoerende "neutrale" aansluiting van mijn inverter.

Door in plaats van een 2 x wissel relais een 4 x wissel relais te gebruiken (en een nieuwe inverter) om automatisch om te schakelen bij het wegvallen van de netstroom, was dat probleem opgelost.

Bij driefasige schakelaars met Nul is het weer zo dat het contact van de nul, voorloopt bij inschakelen en vertraagt afvalt bij uitschakelen.

Mede door de problemen die je beschrijft ga ik ervanaf zien. Low Budget is niet de manier voor mij om dit uit te voeren.

Hoe staat het hiermee?
@Pjotr Prep , daarover moet ik het volgende bekennen...
De kerstvakantie was ervoor gereserveerd, dus ... moet ik nu toch wel aan de slag😉

Veel heb je hierna zelf al beantwoord zag ik, maar ik probeer er nog even chocolade van te maken...
Hoe combineer je het laden van de accu door de inverter met het laden door de zonnepanelen?
Ik meen dat enkel de grotere inverters dit in één oplossing bieden.
De kleinere zo te zien niet? Deze worden of door het net gevoed, of door zonnepanelen. Maar ook gecombineerd?
Voor de 7 panelen die ik heb, ben ik voor micro-inverters gegaan. Ik moet ze nog monteren en deze gaan dan met 2 of 4 tegelijk op een schuurtje of afdakje, maar net waar ik ze kwijt kan. Ik heb 2 tweevoudige micro-inverters en 1 viervoudige. De Victron Multiplus II pikt gewoon die opgewekte 230V en laadt de accu bij met de ingebouwde acculader.
Ik denk aan een klein systeem 1kVA , om deze als noodstroom aggregaat te gebruiken.
Een benzine aggregaat moet Continue draaien, dat is niet handig voor toepassingen die grotendeels stand-by staan.
Denk aan bijv. elektrische deur, voerautomaat.
Op zich is zo'n kleinere accu voldoende om de boel aan de gang te houden, ook met een Victron Multiplus. Waar je dan vooral garen bij spint is, als je nagenoeg met maximaal vermogen kunt laden vanaf de generator, en daarna langere tijd de kleine beetjes benodigde stroom uit de accu kunt trekken. Een generator heeft pas een maximaal rendement tegen het maximale vermogen aan, en om daar kleine vermogens uit trekken is idioot verspillend. Ik heb ergens al eens een rendementsmeting geplaatst... Accu's snel kunnen laden is belangrijk.
Deze powerstations zijn natuurlijk kant en klaar te koop in diverse prijsklassen.
Dan weet je echter niet hoe ze werken, uitbreiden is lastig en bij een defect zal het toestel waarschijnlijk in zijn geheel naar de afvalbak gaan omdat de schakelingen totaal geïntegreerd zijn met elkaar.

Voor ca. 300 euro heb je lifepo4 prismatic cellen, 4 stuks 300Ah. Dan komt er nog een BMS, inverter en lader bij.Plus kabels, schakelaars, veiligheden. Ik hoop dan een systeem te kunnen bouwen voor ca.1000 euro met een fatsoenlijke capaciteit. 3kWh.
Ik heb een Victron Multiplus II aangeschaft met een 14 kW 48V lifepo4 accu met BMS voor totaal €2.500. Ik ga het behoudend inzetten, en de bovenste 10% en onderste 20% niet benutten zodat het neer komt op een accu van nuttig circa 10 kWh met een lange levensduur. Pas op om niet geheel te ontladen en ook niet geheel vol omdat dat de accu behoorlijk "stresst" en de levensduur bekort.
Een Honda 10i kost hetzelfde, heeft wel het voordeel dat deze een grotere autonomie heeft zolang je er brandstof in kiepert.
3kWh laden met 825Wp zonnepaneel duurt de laatste dagen ongeveer een maand.😂
Een Victron Multiplus is relatief duur voor lage accuvoltages zag ik. De grotere stromen hebben daar vast mee te maken. Naar 24V toe gaan dat betekent 8 stuks lifepo4 cellen, maar kies je kleinere accu's dan zijn die ook weer goedkoper en dat middelt wellicht uit. Een kleine 12V Victron Multiplus is toch nog betaalbaar, en wellicht doenlijk, met 4 cellen? Kijk dan wel naar de maximale laadcapaciteit, zodat je tegen maximaal vermogen vanaf een generator kunt laden.

Bij driefasige schakelaars met Nul is het weer zo dat het contact van de nul, voorloopt bij inschakelen en vertraagt afvalt bij uitschakelen.

Mede door de problemen die je beschrijft ga ik ervanaf zien. Low Budget is niet de manier voor mij om dit uit te voeren.

Het vervangen van mijn door sluiting geroosterde inverter kostte me ca. 80 euro. Lesgeld. Victron zal vast kwalitatief beter zijn, maar daar hangt een heel wat duurder prijskaartje aan en wordt ook geroosterd als je het fout aansluit.
Voor die prijzen kan ik nog een reserve inverter aanschaffen als de levensduur van het Chinese spul mocht tegenvallen.
Ik weet overigens niet uit welk land Victron zijn componenten betrekt....

Ik meen dat ze ook in China geproduceerd worden. Veel van de kwaliteit hangt af van de kwaliteitsnorm die de opdrachtgever hanteerd.
Het prijskaartje van Victron ligt hoog, of het de prijs kan verantwoorden tov een veel goedkopere inverter weet ik niet.
In de experimentele fase zou er mss beter voor een goedkoop te vervangen inverter worden gekozen.

Laatst bewerkt:
In de Filipijnen heb ik een 24 V installatie, waar nu 2 stuks LiFePo accu's 100 Ah aan hangen, later uit te breiden met nog eens 2 accu's parallel. Daar kan dan zonder bezwaar 100 Amp uit getrokken worden, wat een max vermogen van 2400 Watt oplevert. Rekening houdend met omzettingsverliezen geeft dat ca. 2 KW. Voor onze toepassing voldoende voor alle huishoudelijke apparaten, mits er op gelet wordt, niet alles tegelijk ingeschakeld te hebben.

Buiten de 360 Wp aan zonnepanelen die er al ligt, ga ik nog 400 Wp aansluiten.
In principe kunnen we het dan zonder grid power stellen, al moeten we het op bewolkte dagen als afgelopen week ons verbruik beperken tot verlichting, ventilator en koelen/vriezen.

Het kostenplaatje van dit fraais grofweg in euros:

Accu's-------------------------4 x 160-----640
3 panelen 120 Wp--------3 x 60------180
2 panelen 200 Wp--------2 x 80------160
2! inverters 6KW-----------2 x 80------160
relaisunit/schakelkast-------------------10
accukabels-----------------------------------10
onderhoudsvoedingapparaat ---------5
solarkabels, connectors----------------25
bevestiging, kabelgoten----------------30
220V intern net, aansluitingen ------30
-------------------------------------------------+____
----------------------------------------EUR 1.230

In Polen/Duitsland pas ik 4 stuks 12 V 60 Ah loodzuur accu's toe omdat die vorstbestendig zijn. Jaarlijks schaf ik een nieuwe accu aan, die in Polen ca 80 euro kost.
De accu's reizen mee naar Duitsland.
In beide landen destijds een netgebonden zonnestroom installatieset van 600 Wp aangeschaft voor 1000 EUR.
Toen in Duitsland de netverbinding niet langer mogelijk was heb ik een Steco laadregelaar aangeschaft die de zonnestroom omzet naar 12 V 250 W of 24 V 500 W, die kostte indertijd 350 euro.

In de winter bewaar ik de accu's in Polen in een overtollige koelkast, verwarmd door een aquariumverwarmings element en gevoed uit kleine acculaders daar beide huizen in de winter niet verwarmd worden.
In Polen ben ik vnl afhankelijk van netstroom. In Duitsland off-grid in de zomer. In de wintermaanden zou er hooguit voldoende stroom zijn voor wat verlichting en opladen telefoons/laptop.

Bovenstaande maakt duidelijk dat ik in de Filipijnen aanmerkelijk goedkoper uit ben om volledig in onze elektriciteitsbehoefte te kunnen voorzien.

Dat is voor weinig kosten een nette installatie @PBear , ook de omvormer en accu van @RockyFlats is m.i. een koopje.

Ik moet het allemaal nog eens goed doornemen. Schaalvergroting is rendabeler lijkt me sowieso.
Veiligheid en storingsvrij staan heel erg hoog op het lijstje, die hebben prio één.

Laatst bewerkt:
Dat is voor weinig kosten een nette installatie @PBear , ook de omvormer en accu van @RockyFlats is m.i. een koopje.

Ik moet het allemaal nog eens goed doornemen. Schaalvergroting is rendabeler lijkt me sowieso.
Veiligheid en storingsvrij staan heel erg hoog op het lijstje, die hebben prio één.
@Pjotr Prep , ik dacht ook aanvankelijk aan een veel kleinere accu maar qua kosten ben je dan relatief duur uit, en de mogelijkheden nemen toe met een grotere accu.

Heb ik de 10 kWh (14 kWh max) eenmaal geïnstalleerd dan kan ik zelfs zonder panelen stroom inslaan op goedkope uren en op dure verbruiken.

Ook kan ik de accu met zo'n 1,75 kW/h vullen vanuit mijn 2 kWh benzinegenerator, die dan nagenoeg met het maximale rendement draait. En 10 kWh staat serieus in verhouding tot mijn normale energieverbruik, zodat ik met weinig aanpassing het dagverbruik ermee red. In crisistijden is het goed voor meerdere dagen, na eenmaal gedurende 6 uren de generator te laten draaien.

Door uit te gaan van micro-inverters maak ik de plaatsing van zonnepanelen flexibel en dunne kabels zijn voldoende. Sluit ik meerdere setjes van 2, 3 of 4 panelen aan, dan zijn die ook weer elkaars backup. Valt er een inverter uit dan draait de rest door. En de 230V van een inverter kan overal op het huisnet worden ingeplugd, wel rekening ermee houdend dat dat "achter de stoppen" gebeurt, dus leidingbelastingen verdelen.

De Victron Multiplus vind ik een wondertje, en is juist voor "eilandstroom" ontworpen. Toepassing op boten immers, met walstroom en zonder. Ik kocht er zo een, en duur vind ik het niet.
https://www.nkon.nl/ess/omvormer/mu...06000-multiplus-ii-3000-48v-35a-35-32-gx.html

Voor 12V zijn ze er ook, en is de goedkoopste versie m.i. mooi voor echte noodstroom. Met 500W is er best wat serieus mogelijk, en kunnen koelkast, vriezer en de massagestoel vrolijk doordraaien😉 https://www.nkon.nl/ess/omvormer/mu...-pmp121500000-multiplus-12v-500va-20-16a.html
De grootte van de accu erachter is m.i. onbeperkt. Wel rekening houden met de maximale laadstroom; dat kan het aantal micro inverters dat aan de spanning houdende kant ingeplugd wordt beperken. Er is ook een 800W versie.

De meeste winst is te behalen door je electriciteitsbehoefte te verminderen en je zonnepanelen optimaal te benutten door de grootste verbruikers in te schakelen als er voldoende dag/zonlicht is.
B.v. was- of broodbak- machine in de middag in te schakelen. Was drogen aan de lijn, vaatwasmachine en stekkerauto de deur uit en dergelijke.

Terug
Bovenaan