• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer eenvoudig zonnepaneel systeem

Oost - west wordt nooit onder de optimale zuidhoek gelegd !
Maar altijd onder de minimale 15grd hoek.
Maar als jij het allemaal weet prima. In ga passen. Zoals je weet heb ik diverse systemen in onderhoud en een draaisysteem gehad (2x), voor mij is dat praktijk en geen internet kennis.
Doei.

Laatst bewerkt:
Oost - west wordt nooit onder de optimale zuidhoek gelegd !
Maar altijd onder de minimale 15grd hoek.

Natuurlijk niet. Dat zeg ik ook niet.
Jij komt toch echt zelf aanzetten met de stelling dat oost-west nooit interesant kan zijn.
Het zal mogelijk aan het weer liggen dat iedereen wat geïrriteerd is. Maar waarom LEES je nou niet gewoon eerst wat ik post.

De stelling die je maakt was:
De theoretische opbrengst van je panelen is als het zonlicht er loodrecht invalt.

En dat is 100% correct.
Daar komt die hellingshoek dan ook vandaan.

Vervolgens kom @marsman met:
Als de saldering stopt maakt dat uit en heb je liever geleidelijk over de dag dan meer en korter. In Belgie worden zonnepanelen daarom nu anders gelegd (als het kan natuurlijk, ligt er aan wat voor dak dat je hebt).

En dat is dus ook 100% correct.

En dan kom je met:
(ja, ik weet dat die onzin betrekking heeft op een ander stuk, het gaat even om die regel van oost-west)
DAT is dus totale onzin. proefondervindelijk vastgesteld met een systeem op twee verschillende locaties.
Maar als je het wel gelooft dan weet je meteen dat een oos-west opstelling zonde van je geld is.

De opmerking dat oost-west zonde van je geld is, dat is aantoonbaar onjuist.
Zelf heb je er ook een hekel aan als er op het forum onjuiste berichten worden gepost.
Ik heb het nu niet over een mening maar over feiten.

En hoe kom je op deze stelling?
O-W komt uit landen waar de zon wat hoger en dus loodrecht over je locatie gaat. Zoal bv in Spanje het geval zal zijn.
Ook dat is (zonder saldering) onjuist.

Zoals je weet heb ik diverse systemen in onderhoud en een draaisysteem gehad (2x), voor mij is dat praktijk en geen internet kennis.

Ik vind deze reactie echt onder je niveau.
Als ik je vertel dat ik rond de 5 bedrijven als klant heb (als IT bedrijf) wat installaties van zonnepanelen uitvoer, maakt dit mijn verhaal dan ineens betrouwbaarder? (en die systemen die ik zelf heb gebouwd en die ik in Spanje actief heb draaien vergeet ik dan maar even)

Op welk punt heb ik nou iets onjuist gepost?
Op welk punt is die laatst regel nou een vrijbrief om zaken te posten die aantoonbaar onjuist zijn?

Ik word er een beetje moe van dat iemand (@Pjotr Prep ) met een prima praktijkverhaal zijn ervaring aan het delen is en dat ik mijn stinkende best doe om zowel inhoudelijk als feitelijk op zijn post in te haken.
En dan kom jij met dit soort reacties aanzetten?
Echt heel jammer allemaal.

Ik heb al vaak op dit forum aangegeven dat ik de plank op een bepaald punt had misgeslagen. Dan reageer ik met "bedankt voor de aanvulling/correctie" want daar leer ik van.

Maar goed, iedereen zal zijn frustraties wel op zijn eigen manier moeten afhandelen en ik kan het alleen maar jammer vinden.

En nee, ik lul niet alleen vanuit internetkennis want als er iemand is die weet dat er een verschil zit in theorie en praktijk dan denk ik dat ik dit ben.
Dus heb ik die mini omvormer gekocht en over een paar dagen zal ik mijn ervaringen met alle plezier delen.
Zodat jij er weer met je azijn humeur op kan reageren dat ik er helemaal niks van snap en dat jij de enige persoon bent die weet hoe het zit.

1722802427225.png
(ik had nog een kortingsbon toegepast, vandaar dat hij iets goedkoper uitkomt)

@Pjotr Prep Welke omvormer gebruikt jij?
Ik heb dit mogelijk gemist maar zie het niet zo snel terug in dit draadje.

Dankjewel voor de duidelijke en nette toelichting. Er wordt veel informatie aangenomen en verspreid zonder dat deze enigszins onderbouwt is. (Ik wacht bijvoorbeeld nog op een offerte van 16k om mijn huis nom te maken. 😜)
Maar no hard feelings jegens wie dan ook. Dit topic heb ik gestart om idd mijn ervaringen te delen en inzichten op te doen. En dat kan doordat anderen hun ervaringen en meningen geven, en dat is fijn. Dat houd je scherp en is weer leerzaam. Anders was het topic na 3 posts stil geworden.

Ik heb een Omnik omvormer van 1000Watt. En drie panelen van 275Watt. Alles gebruikt over genomen.
Er stond al een 5,7MWh en 27000h op de teller, dus afwachten hoelang het nog meegaat.
De problemen in deze omvormers (iig lees ik dit over de 3fase omvormers van het merk) komen regelmatig doordat de schakelrelais defect raken. Dat is nog wel een poging waard om het te repareren.
Omnik zelf is een aantal jaar geleden failliet gegaan. Zo zie je dat de beloofde garanties van 10 en soms 20 jaar die door de fabrikanten gegeven worden ook maar een wassen neus zijn en weinig betekenen.

De jaren garantie die een bedrijf durft te geven op een product is een rekensom voor ze qua hoe groot is de kans dat er wat stuk gaat. Dus 10 jaar garantie bij stuk is redelijk grote kans op 10 jaar werkend ding, zeker als ding 1e jaar overleefd.

Het heeft wat langer geduurd dan ik inschatte, maar sinds gister is mijn zonne energie systeem in de Filipijnen operationeel.

Vooralsnog bestaande uit 3 panelen van 120 Wattpiek elk, een mppt-laadregelaar van 40 Amp, 2 LiFePo4 accu's van nominaal 12 Volt 100 Ah en een inverter van 4000 Wattpiek (2000 W continue) en een 220 V, 4x wisselrelais dat er voor zorgt dat de inverter automatisch gestart kan worden bij het wegvallen van gridpower.

Om het laatste mogelijk te maken heb ik de aan/uit schakelaar van de inverter "getweaked", zodat die door het relais overbrugd kan worden, wat effectief neerkomt op het inschakelen van de inverter.

Hieronder wat plaatjes:

IMG_20240922_125006.jpg

Zoals je ziet is er nog voldoende ruimte op het dak voor uitbreiding.

IMG_20241015_210114.jpg

De lader met schakelkast waarin het relais.
Met de schakelaar kan ik kiezen tussen gridpower of solar power, zodat ik de stroomrekening omlaag kan brengen door zoveel mogelijk de solar power te benutten.

IMG_20241015_210247.jpg

De inverter: Met de witte schakelaar rechts kan ik de inverter afschakelen, ook als het relais een inschakel signaal geeft.
Daarmee kan het huisnet dat met de inverter verbonden is, stroomloos gemaakt worden. Altijd handig bij reparaties aan het huisnet.

IMG_20241015_210551.jpg

Bovenstaand voedings adaptertje is een veiligheidsvoorziening om de installatie zoveel mogelijk "foolproof" te maken.

Mochten de zonnepanelen tijdens langdurige afwezigheid in ongerede raken, b.v. door een tyfoon of ratten die de kabels doorknagen, dan houdt de adapter de accu's mbv gridpower op spanning.

Ik heb er in het verleden leergeld mee betaald toen de electricien mijn solar systeem afkoppelde en de bedrading ervan niet opnieuw aansloot. 3 loodzuur accu's naar de Filistijnen toen we na de Covid periode terug in de Filipijnen kwamen.

Als we weer in Polen verblijven komt de zus van mijn Tropische Verrassing het Filipijnse huisje bewonen en onze dieren, samen met haar kattenverzameling verzorgen.
Maar omdat zij geen affiniteit heeft met elektrische en technische zaken, is het van belang de zaken zó in te richten dat ze er geen omkijken naar heeft.

Uit voorzorg wil ik uitbreiding met meer zonnepanelen en meer accu's pas doen, als wij weer terug in de Fiipijnen zijn.

Maar voorlopig zijn we nu redeijk bestand tegen de wisselvallige levering van onze stroomleverancier, met vrijwel dageijkse stroomonderbrekingen.
Tevens kunnen we nu onze magnetron fatsoenlijk gebruiken, die het laat afweten als de netspanning onder de 180 Volt zakt.

Het heeft wat langer geduurd dan ik inschatte, maar sinds gister is mijn zonne energie systeem in de Filipijnen operationeel.

Vooralsnog bestaande uit 3 panelen van 120 Wattpiek elk, een mppt-laadregelaar van 40 Amp, 2 LiFePo4 accu's van nominaal 12 Volt 100 Ah en een inverter van 4000 Wattpiek (2000 W continue) en een 220 V, 4x wisselrelais dat er voor zorgt dat de inverter automatisch gestart kan worden bij het wegvallen van gridpower.

Om het laatste mogelijk te maken heb ik de aan/uit schakelaar van de inverter "getweaked", zodat die door het relais overbrugd kan worden, wat effectief neerkomt op het inschakelen van de inverter.

Hieronder wat plaatjes:

Bekijk bijlage 27064

Zoals je ziet is er nog voldoende ruimte op het dak voor uitbreiding.

Bekijk bijlage 27065

De lader met schakelkast waarin het relais.
Met de schakelaar kan ik kiezen tussen gridpower of solar power, zodat ik de stroomrekening omlaag kan brengen door zoveel mogelijk de solar power te benutten.

Bekijk bijlage 27066

De inverter: Met de witte schakelaar rechts kan ik de inverter afschakelen, ook als het relais een inschakel signaal geeft.
Daarmee kan het huisnet dat met de inverter verbonden is, stroomloos gemaakt worden. Altijd handig bij reparaties aan het huisnet.

Bekijk bijlage 27067

Bovenstaand voedings adaptertje is een veiligheidsvoorziening om de installatie zoveel mogelijk "foolproof" te maken.

Mochten de zonnepanelen tijdens langdurige afwezigheid in ongerede raken, b.v. door een tyfoon of ratten die de kabels doorknagen, dan houdt de adapter de accu's mbv gridpower op spanning.

Ik heb er in het verleden leergeld mee betaald toen de electricien mijn solar systeem afkoppelde en de bedrading ervan niet opnieuw aansloot. 3 loodzuur accu's naar de Filistijnen toen we na de Covid periode terug in de Filipijnen kwamen.

Als we weer in Polen verblijven komt de zus van mijn Tropische Verrassing het Filipijnse huisje bewonen en onze dieren, samen met haar kattenverzameling verzorgen.
Maar omdat zij geen affiniteit heeft met elektrische en technische zaken, is het van belang de zaken zó in te richten dat ze er geen omkijken naar heeft.

Uit voorzorg wil ik uitbreiding met meer zonnepanelen en meer accu's pas doen, als wij weer terug in de Fiipijnen zijn.

Maar voorlopig zijn we nu redeijk bestand tegen de wisselvallige levering van onze stroomleverancier, met vrijwel dageijkse stroomonderbrekingen.
Tevens kunnen we nu onze magnetron fatsoenlijk gebruiken, die het laat afweten als de netspanning onder de 180 Volt zakt.

Ons oude zonnestroom systeempje, met 2 panelen van 30 Wattpiek en een 12 V 50 Ah accu, houden we uiteraard als backup. Dat heeft ons gered toen een electriciteitsmast afbrandde en we 3 weken zonder gridpower zaten. Net genoeg voor enige verlichting en het opladen van onze hoofdlampen, laptop en telefoons.

IMG_20240922_124950.jpg

In plaats van de peperdure aluminium bevestigings systemen voor zonnepanelen, gebruik ik roestvrij stalen beugels om de panelen op het dak te schroeven.

IMG_20241015_211224.jpg

Hier een lichtere inverter aan om een ventilator van 220 V te voorzien.

Onze noodverlichting bestaat uit 12 V LED-lampen.

Ons oude zonnestroom systeempje, met 2 panelen van 30 Wattpiek en een 12 V 50 Ah accu, houden we uiteraard als backup. Dat heeft ons gered toen een electriciteitsmast afbrandde en we 3 weken zonder gridpower zaten. Net genoeg voor enige verlichting en het opladen van onze hoofdlampen, laptop en telefoons.

Bekijk bijlage 27068

In plaats van de peperdure aluminium bevestigings systemen voor zonnepanelen, gebruik ik roestvrij stalen beugels om de panelen op het dak te schroeven.

Bekijk bijlage 27069

Hier een lichtere inverter aan om een ventilator van 220 V te voorzien.

Onze noodverlichting bestaat uit 12 V LED-lampen.
Ik vind het prachtig @PBear !
Ik denk dat je onder de solar-bezitters hier een van de zeer weinigen bent die bij stroomuitval solide spanning houdt👍

Wat dat betreft remt de luxe van onze "ogenschijnlijk betrouwbare" stroomvoorziening behoorlijk de m.i. eigenlijk noodzakelijke voorzorgen.
In menig ontwikkelingsland loopt men in dat opzicht op Europa voor, denk ik😉

@PBear
De opzet met de accu is wel heel erg “modulair “ opgebouwd 😉

Hoe bevalt de solar controller? Ik zie deze voor zeer weinig bij AliExpress.
Heeft wel een beperkte dc ingangsspanning meen ik.
Drie in serie geschakelde zonnepanelen van ruim 200 w per stuk. Ca 100vdc gaat niet werken ??

@PBear
In de Philipijnen is de stroom anders dan bij ons denk ik, net als in Brazilië. Een collega kent de elektrische wonders daar, en die zijn wellicht vergelijkbaar? In dat geval zie je op de foto net de kale stroomvoerende draden niet hangen onder het plafond, waar bij wijze van aftakking gewoon weer kale verticale draden aan geknoopt zijn.😁
Drie in serie geschakelde zonnepanelen van ruim 200 w per stuk. Ca 100vdc gaat niet werken ??
Zijn kleine setup heeft 2 x 30 Wp, en dat kan dat blauwe kastje wel aan kennelijk.

Voor de 360 Wp zie ik een 40A laadregelaar, en die ziet er niet slecht uit. https://www.amazon.nl/Laadregelaarv...erstroomd-Batterijen/dp/B0CKFKGM1J?th=1&psc=1

@PBear

Die modulariteit is helemaal bedoeld. Als we ooit naar een andere stek in de Filipijnen willen verhuizen, b.v. omdat ik het op de oude dag niet meer red om via het pad door de jungle van ons huisje naar de openbare weg te komen, dan wil ik onze zonne energie systeem kunnen meenemen.

Daarom is ook gekozen voor 120 Wattpiek panelen die een hanteerbaar formaat en gewicht hebben 80x60 cm en 10 kg per stuk. Ook de accu's van 50 Ah wegen c.a. 10 kg per stuk.

De 200 Wp panelen die ik in Polen heb zijn (80x120 cm, 15 kg) zijn in mijn huidige conditie al nauwelijks hanteerbaar.

De solar charge controller die ik gebruik kan 100 V DC ingangsspanning aan. De panelen zijn nominaal 18,5 volt en 22 V piek. Er kunnen dus zonder bezwaar 4 panelen in serie geschakeld worden.

Mijn 200 Wp panelen kunnen tot 42 V piekspanning geven. Die zouden er dus maxiaal slechts 2 in serie geschakeld aan kunnen.

Als we opnieuw in de Filipijnen zijn, hoop ik de installatie met 2 extra accu's, een extra solar charger en 3 tot 5 extra panelen te kunnen uitbreiden. De extra charger is tevens backup, in geval 1 ervan het begeeft. Het is tenslotte Chinees spul en de zolder, waar hij hangt wordt gemakkelijk 45 graden heet als het zonnetje op het dak staat te branden, wat niet bevordelijk is voor de levensduur.

Ik heb dit budget ding:
Bekijk bijlage 27090
En heb 2 panelen van ongeveer 350 Wp parallel aangesloten.

Dus het kan best wel goedkoop.
En het werkt ondertussen 2 jaar, dus ook betrouwbaar.

Ik heb vergelijkbare types in gebruik. Deze hebben helaas die hinderlijke eigenschap óók te ontkoppelen als de accuspanning xijn maximale waarde bereikt.
Dan kan je dus geen stroom meer afnemen van je volle accu!
Daarom heb ik voor mijn Filipijnse installatie gekozen voor een iets duurdere MPPT charger, die bovedien nog iets efficiënter werkt en een wat hogere ingangsspanning (max 100 V) aan kan, in plaats van max 50 V van deze types.

Ik heb vergelijkbare types in gebruik. Deze hebben helaas die hinderlijke eigenschap óók te ontkoppelen als de accuspanning xijn maximale waarde bereikt.

Dat begrijp ik niet.
Hoe kunnen deze ontkoppelen?
Ik heb dus de panelen en die gaan naar de Victron.
(die ik uiteraard wel gewoon heb ingesteld op de juiste waardes)
En dan gaat dat middelste paar zowel naar de accu als gelijk naar de omvormer.
Al je ze zou aansluiten op het 3e paar rechts dan gaat het mis, want dat is maar voor een minimale output. Het advies is om de omvormer aan te sluiten op de accu. En uiteraard in de omvormer weer de juiste waardes instellen om te voorkomen dat je complete accu word leeggetrokken.

Of bedoel je iets anders?

Ik vind het prachtig @PBear !
Ik denk dat je onder de solar-bezitters hier een van de zeer weinigen bent die bij stroomuitval solide spanning houdt👍

Wat dat betreft remt de luxe van onze "ogenschijnlijk betrouwbare" stroomvoorziening behoorlijk de m.i. eigenlijk noodzakelijke voorzorgen.
In menig ontwikkelingsland loopt men in dat opzicht op Europa voor, denk ik😉

Het is ook een beetje dat het moet. Als de netbeheerder onderhoud pleegt dan mogen je zonnepanelen de boel niet op spanning houden als je aan het net verbonden bent.

Terug
Bovenaan