• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zeer eenvoudig zonnepaneel systeem

Oost - west wordt nooit onder de optimale zuidhoek gelegd !
Maar altijd onder de minimale 15grd hoek.
Maar als jij het allemaal weet prima. In ga passen. Zoals je weet heb ik diverse systemen in onderhoud en een draaisysteem gehad (2x), voor mij is dat praktijk en geen internet kennis.
Doei.
 
Laatst bewerkt:
Oost - west wordt nooit onder de optimale zuidhoek gelegd !
Maar altijd onder de minimale 15grd hoek.

Natuurlijk niet. Dat zeg ik ook niet.
Jij komt toch echt zelf aanzetten met de stelling dat oost-west nooit interesant kan zijn.
Het zal mogelijk aan het weer liggen dat iedereen wat geïrriteerd is. Maar waarom LEES je nou niet gewoon eerst wat ik post.

De stelling die je maakt was:
De theoretische opbrengst van je panelen is als het zonlicht er loodrecht invalt.

En dat is 100% correct.
Daar komt die hellingshoek dan ook vandaan.

Vervolgens kom @marsman met:
Als de saldering stopt maakt dat uit en heb je liever geleidelijk over de dag dan meer en korter. In Belgie worden zonnepanelen daarom nu anders gelegd (als het kan natuurlijk, ligt er aan wat voor dak dat je hebt).

En dat is dus ook 100% correct.

En dan kom je met:
(ja, ik weet dat die onzin betrekking heeft op een ander stuk, het gaat even om die regel van oost-west)
DAT is dus totale onzin. proefondervindelijk vastgesteld met een systeem op twee verschillende locaties.
Maar als je het wel gelooft dan weet je meteen dat een oos-west opstelling zonde van je geld is.

De opmerking dat oost-west zonde van je geld is, dat is aantoonbaar onjuist.
Zelf heb je er ook een hekel aan als er op het forum onjuiste berichten worden gepost.
Ik heb het nu niet over een mening maar over feiten.

En hoe kom je op deze stelling?
O-W komt uit landen waar de zon wat hoger en dus loodrecht over je locatie gaat. Zoal bv in Spanje het geval zal zijn.
Ook dat is (zonder saldering) onjuist.

Zoals je weet heb ik diverse systemen in onderhoud en een draaisysteem gehad (2x), voor mij is dat praktijk en geen internet kennis.

Ik vind deze reactie echt onder je niveau.
Als ik je vertel dat ik rond de 5 bedrijven als klant heb (als IT bedrijf) wat installaties van zonnepanelen uitvoer, maakt dit mijn verhaal dan ineens betrouwbaarder? (en die systemen die ik zelf heb gebouwd en die ik in Spanje actief heb draaien vergeet ik dan maar even)

Op welk punt heb ik nou iets onjuist gepost?
Op welk punt is die laatst regel nou een vrijbrief om zaken te posten die aantoonbaar onjuist zijn?

Ik word er een beetje moe van dat iemand (@Pjotr Prep ) met een prima praktijkverhaal zijn ervaring aan het delen is en dat ik mijn stinkende best doe om zowel inhoudelijk als feitelijk op zijn post in te haken.
En dan kom jij met dit soort reacties aanzetten?
Echt heel jammer allemaal.

Ik heb al vaak op dit forum aangegeven dat ik de plank op een bepaald punt had misgeslagen. Dan reageer ik met "bedankt voor de aanvulling/correctie" want daar leer ik van.

Maar goed, iedereen zal zijn frustraties wel op zijn eigen manier moeten afhandelen en ik kan het alleen maar jammer vinden.

En nee, ik lul niet alleen vanuit internetkennis want als er iemand is die weet dat er een verschil zit in theorie en praktijk dan denk ik dat ik dit ben.
Dus heb ik die mini omvormer gekocht en over een paar dagen zal ik mijn ervaringen met alle plezier delen.
Zodat jij er weer met je azijn humeur op kan reageren dat ik er helemaal niks van snap en dat jij de enige persoon bent die weet hoe het zit.

1722802427225.png
(ik had nog een kortingsbon toegepast, vandaar dat hij iets goedkoper uitkomt)

@Pjotr Prep Welke omvormer gebruikt jij?
Ik heb dit mogelijk gemist maar zie het niet zo snel terug in dit draadje.
 
Dankjewel voor de duidelijke en nette toelichting. Er wordt veel informatie aangenomen en verspreid zonder dat deze enigszins onderbouwt is. (Ik wacht bijvoorbeeld nog op een offerte van 16k om mijn huis nom te maken. 😜)
Maar no hard feelings jegens wie dan ook. Dit topic heb ik gestart om idd mijn ervaringen te delen en inzichten op te doen. En dat kan doordat anderen hun ervaringen en meningen geven, en dat is fijn. Dat houd je scherp en is weer leerzaam. Anders was het topic na 3 posts stil geworden.

Ik heb een Omnik omvormer van 1000Watt. En drie panelen van 275Watt. Alles gebruikt over genomen.
Er stond al een 5,7MWh en 27000h op de teller, dus afwachten hoelang het nog meegaat.
De problemen in deze omvormers (iig lees ik dit over de 3fase omvormers van het merk) komen regelmatig doordat de schakelrelais defect raken. Dat is nog wel een poging waard om het te repareren.
Omnik zelf is een aantal jaar geleden failliet gegaan. Zo zie je dat de beloofde garanties van 10 en soms 20 jaar die door de fabrikanten gegeven worden ook maar een wassen neus zijn en weinig betekenen.
 
De jaren garantie die een bedrijf durft te geven op een product is een rekensom voor ze qua hoe groot is de kans dat er wat stuk gaat. Dus 10 jaar garantie bij stuk is redelijk grote kans op 10 jaar werkend ding, zeker als ding 1e jaar overleefd.
 
Terug
Bovenaan