Het heeft wat langer geduurd dan ik inschatte, maar sinds gister is mijn zonne energie systeem in de Filipijnen operationeel.
Vooralsnog bestaande uit 3 panelen van 120 Wattpiek elk, een mppt-laadregelaar van 40 Amp, 2 LiFePo4 accu's van nominaal 12 Volt 100 Ah en een inverter van 4000 Wattpiek (2000 W continue) en een 220 V, 4x wisselrelais dat er voor zorgt dat de inverter automatisch gestart kan worden bij het wegvallen van gridpower.
Om het laatste mogelijk te maken heb ik de aan/uit schakelaar van de inverter "getweaked", zodat die door het relais overbrugd kan worden, wat effectief neerkomt op het inschakelen van de inverter.
Hieronder wat plaatjes:
Bekijk bijlage 27064
Zoals je ziet is er nog voldoende ruimte op het dak voor uitbreiding.
Bekijk bijlage 27065
De lader met schakelkast waarin het relais.
Met de schakelaar kan ik kiezen tussen gridpower of solar power, zodat ik de stroomrekening omlaag kan brengen door zoveel mogelijk de solar power te benutten.
Bekijk bijlage 27066
De inverter: Met de witte schakelaar rechts kan ik de inverter afschakelen, ook als het relais een inschakel signaal geeft.
Daarmee kan het huisnet dat met de inverter verbonden is, stroomloos gemaakt worden. Altijd handig bij reparaties aan het huisnet.
Bekijk bijlage 27067
Bovenstaand voedings adaptertje is een veiligheidsvoorziening om de installatie zoveel mogelijk "foolproof" te maken.
Mochten de zonnepanelen tijdens langdurige afwezigheid in ongerede raken, b.v. door een tyfoon of ratten die de kabels doorknagen, dan houdt de adapter de accu's mbv gridpower op spanning.
Ik heb er in het verleden leergeld mee betaald toen de electricien mijn solar systeem afkoppelde en de bedrading ervan niet opnieuw aansloot. 3 loodzuur accu's naar de Filistijnen toen we na de Covid periode terug in de Filipijnen kwamen.
Als we weer in Polen verblijven komt de zus van mijn Tropische Verrassing het Filipijnse huisje bewonen en onze dieren, samen met haar kattenverzameling verzorgen.
Maar omdat zij geen affiniteit heeft met elektrische en technische zaken, is het van belang de zaken zó in te richten dat ze er geen omkijken naar heeft.
Uit voorzorg wil ik uitbreiding met meer zonnepanelen en meer accu's pas doen, als wij weer terug in de Fiipijnen zijn.
Maar voorlopig zijn we nu redeijk bestand tegen de wisselvallige levering van onze stroomleverancier, met vrijwel dageijkse stroomonderbrekingen.
Tevens kunnen we nu onze magnetron fatsoenlijk gebruiken, die het laat afweten als de netspanning onder de 180 Volt zakt.