• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zonnestroom is in 2027 geen cent meer waard

Waarom zou een energiebedrijf aan particuliere opwekkers meer voor een kWh betalen dan waarvoor men het op de energiemarkt koopt?

Hoezo meer?
Ik betaal net zoveel voor mijn stroom als iedereen zonder panelen. Alleen heb ik ervoor gezorgd dat ik zelf stroom opwek. Ik heb daarvoor flink geïnvesteerd en krijg voor mijn overschot net zoveel als dat ik zelf betaal want ik mag de stroom afstrepen tegen hetgeen geleverd wordt. Dat er enorme zonneparken gebouwd zijn en zelfs nu nog worden bijgebouwd, kost mij straks mijn investering want die haal ik er niet meer uit.

Dus dan kunnen niet panelen bezitters gaan staan janken dat het oneerlijk is, er is tot op vandaag geen enkele niet zonnepaneel bezitter die meer betaald omdat ik mijn overschot teruglever. Dat is een verhaal wat opgehangen werd om het kabinet en de publieke opinie te beïnvloeden, omdat ze van die saldering af wilden. Er werd mee gedreigd maar is nooit doorgevoerd. Bovendien betaal ik een flinke teruglever boete sinds 1 januari. Gaan die niet panelen bezitters dan nu minder betalen? Dat geloof je toch zelf niet.

Het is een beetje jaloezie van mensen zonder panelen, want de mensen met panelen hebben "gratis" stroom en daar betalen de mensen zonder panelen voor.
Dat laatste klopt inderdaad.
De panelenzelf zijn vergeven van de subsidies voor zowel aanschaf als exploitatie.
Verder zijn er nog de mega investeringen in de netwerkverzwaringen, ook die worden door ons allemaal betaald.

Akelige opmerking om een kritische noot over deze schier oneindige bevoordeling af te doen als jaloezie.

Nog een beetje olie op het vuur.

Dat de elektrische auto geladen mag worden met eigen opgewekte energie waar 0 belasting over betaald wordt.

Als ik dat met mijn brandstof auto zou doen 😳
Waarschijnlijk mag ik me dan verantwoorden voor een economisch delict. Belasting ontduiking oid.

😊

(En nu gaat Pjotr gemakkelijk zitten aan de zijlijn met de popcorn en cola onder handbereik)

.
Het is een beetje jaloezie van mensen zonder panelen, want de mensen met panelen hebben "gratis" stroom en daar betalen de mensen zonder panelen voor.

ik ben daarom echt benieuwd wat de prijs gaat doen als mensen ook echt gaan stoppen met de panelen of niks meer terug gaan leveren (uit princiepe). Want de energiemaatschappijen maken zichzelf de vijand met diverse uitspraken met betrekking tot terugleveren en het is allemaal de schuld van zonnepaneelhouders.
@joepmeloen , ik denk niet dat jalouzie nu zo erg speelt. Misschien vindt men het gewoon jammer om voortdurend voor een ander te betalen, en is men eenvoudigweg te fatsoenlijk om ook panelen te nemen en te salderen op kosten van een ander?😂

Haha, dit was natuurlijk half-geinend. Ik heb een paar panelen en een thuisaccu, maar heb ze nog niet gemonteerd. Ik ben niet zo bezig met terugverdienen en zie geen €€ glinsteren, maar zie wel een voordeel in eigen stroom en autarkie, en als het moet dan draait dat hier overmorgen.

Ik neem stroom af met een dynamisch energiecontract, dus persoonlijk raakt de saldering mij absoluut niet. Wat dat betreft wens ik iedereen graag levenslange saldering toe en iedere burger lage energietarieven.

Mijn reageren hier, probeer ik objectief te doen.

Bij de meesten is een solarinstallatie door het eigen gebruik al (grotendeels) terugverdiend vermoed ik, alleen ziet men dat niet direct op de energienota "in de plus" terug. Bovendien is er jarenlang het voordeel van autarkie (voor de allerslimsten, die ook een thuisaccu hebben, maar die wel hebben aangesloten😉)
Dus ongeacht de terugleververgoeding, loont solar zich altijd, vanuit mijn prepper-insteek danwel. Allemaal winnaars!👍

Hoezo meer?
Ik betaal net zoveel voor mijn stroom als iedereen zonder panelen. Alleen heb ik ervoor gezorgd dat ik zelf stroom opwek. Ik heb daarvoor flink geïnvesteerd en krijg voor mijn overschot net zoveel als dat ik zelf betaal want ik mag de stroom afstrepen tegen hetgeen geleverd wordt.
Daar zit hem de crux @phtvs . Je hebt solar en hebt tegenover de investering het voordeel dat je eigen stroom opwekt en die niet hoeft te kopen. Dat voordeel vertegenwoordigt al aardige bedragen.

Daarnaast ben je ook elektriciteitsproducent, en ik vind het dan logisch dat je per kWh niet meer ontvangt dan wat iedere andere energieproducent ontvangt, en dat is de marktprijs. Die is weer direct gerelateerd aan de kosten van het opwekken en verkopen ervan, op enig moment. Sommige stroom die je het net op slingert kost gewoon geld om het weer kwijt te raken...

Ik kan mij voorstellen dat salderen geweldig is, maar zonnestroom leveren op een moment dat die op de markt niets kost en dat salderen met afgenomen stroom uit gas in de avond van €0,25/kWh is natuurlijk iets dat niet recht te praten valt. Een ander betaalt daarvoor het gelag. Niet ik, gelukkig😁
Bovendien betaal ik een flinke teruglever boete sinds 1 januari. Gaan die niet panelen bezitters dan nu minder betalen? Dat geloof je toch zelf niet.
Je zult netto de marktwaarde vergoed krijgen vermoed ik? Zoals gezegd, was de gemiddelde kostprijs op 5-3-2025 €0,08 per kWh, en dergelijke vergoedingen (en iets hoger) resteren er netto toch wel per kWh? Wat ontvang jij dan netto?

Hoezo meer?
Ik betaal net zoveel voor mijn stroom als iedereen zonder panelen. Alleen heb ik ervoor gezorgd dat ik zelf stroom opwek. Ik heb daarvoor flink geïnvesteerd en krijg voor mijn overschot net zoveel als dat ik zelf betaal want ik mag de stroom afstrepen tegen hetgeen geleverd wordt. Dat er enorme zonneparken gebouwd zijn en zelfs nu nog worden bijgebouwd, kost mij straks mijn investering want die haal ik er niet meer uit.

Dus dan kunnen niet panelen bezitters gaan staan janken dat het oneerlijk is, er is tot op vandaag geen enkele niet zonnepaneel bezitter die meer betaald omdat ik mijn overschot teruglever. Dat is een verhaal wat opgehangen werd om het kabinet en de publieke opinie te beïnvloeden, omdat ze van die saldering af wilden. Er werd mee gedreigd maar is nooit doorgevoerd. Bovendien betaal ik een flinke teruglever boete sinds 1 januari. Gaan die niet panelen bezitters dan nu minder betalen? Dat geloof je toch zelf niet.

Ja, maar je kan het nog steeds voor jezelf opwekken, je kan het overschot alleen niet meer onder de marktprijs verkopen of het bewaren voor als de zon niet schijnt. Ik denk dat het wel eerlijker is, je zal bij het zoeken naar een energieleverancier nu niet alleen moeten kijken naar de leverprijs maar ook naar de terugleverprijs.

daarnaast ben je ook elektriciteitsproducent, en ik vind het dan logisch dat je per kWh niet meer ontvangt dan wat iedere andere energieproducent ontvangt, en dat is de marktprijs. Die is weer direct gerelateerd aan de kosten van het opwekken en verkopen ervan, op enig moment. Sommige stroom die je het net op slingert kost gewoon geld om het weer kwijt te raken...
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ik per kWh meer ontvang dan iedere andere producent?

Wat ontvang jij dan netto?
Ik ontvang € 0,045000 per kWh (btw-vrij tarief) Daarnaast betaal ik 16,25 euro per maand teruglever boete.

Een ander betaalt daarvoor het gelag.

Onzin want dat is nog door geen enkele energieleverancier doorberekend aan de consument. Dat was de bedoeling als salderen niet afgeschaft zou worden. Sterker nog, sinds de invoering van de teruglever boete, zijn de tarieven niet lager geworden per kWh. Iets wat toch wel zou moeten als het zou kloppen dat mensen zonder panelen het gelag betalen.

Feit is dat ik gewoon de sjaak ben omdat ze tussentijds de spelregels veranderd hebben

Laatst bewerkt:
Ok, ok, einde zelfbeheersing:
De panelenzelf zijn vergeven van de subsidies voor zowel aanschaf als exploitatie.

Waar haal je die onzin vandaan?
Ik heb net zoals @phtvs al melde gewoon alles zelf mogen betalen. Daar zit geen cent subsidie in.
Hoewel: als ik mij inschreef als energieleverancier, dus bedrijf werd dan kon ik de BTW aftrekken, van de rekening van een installatiebedrijf. Die was natuurlijk duurder was omdat meer mensen panelen wilden.

Welke subsidie mis ik nu dan bij het gebruik van mijn panelen (exploitatie)?

je kan het overschot alleen niet meer onder de marktprijs verkopen of het bewaren voor als de zon niet schijnt.
KIJK daar gaat het nu fout. De saldering was voor Jan Modaal bedacht niet voor graaiers die meteen hun weiland vol leggen om het net over te belasten.
De Essenten, Vattenvallen of Bronstroom bedrijven kopen of bij mij en @phtvs of bij een kolencentrale stroom. Linksom of rechtsom kost dat geld. Maar het kost de geenpanelenmens GEEN cent meer!

.

@joepmeloen , ik denk niet dat jalouzie nu zo erg speelt. Misschien vindt men het gewoon jammer om voortdurend voor een ander te betalen, en is men eenvoudigweg te fatsoenlijk om ook panelen te nemen en te salderen op kosten van een ander?😂

Haha, dit was natuurlijk half-geinend. Ik heb een paar panelen en een thuisaccu, maar heb ze nog niet gemonteerd. Ik ben niet zo bezig met terugverdienen en zie geen €€ glinsteren, maar zie wel een voordeel in eigen stroom en autarkie, en als het moet dan draait dat hier overmorgen.

Ik neem stroom af met een dynamisch energiecontract, dus persoonlijk raakt de saldering mij absoluut niet. Wat dat betreft wens ik iedereen graag levenslange saldering toe en iedere burger lage energietarieven.

Mijn reageren hier, probeer ik objectief te doen.

Bij de meesten is een solarinstallatie door het eigen gebruik al (grotendeels) terugverdiend vermoed ik, alleen ziet men dat niet direct op de energienota "in de plus" terug. Bovendien is er jarenlang het voordeel van autarkie (voor de allerslimsten, die ook een thuisaccu hebben, maar die wel hebben aangesloten😉)
Dus ongeacht de terugleververgoeding, loont solar zich altijd, vanuit mijn prepper-insteek danwel. Allemaal winnaars!👍

Ik heb het nog niet echt terug verdiend, maar dat is ook niet waarom ze er liggen.
Ik Heb ze in augustus 2020 laten leggen voor €5800,- Totaal kwh opgewekt is 16.100 kwh tot en met nu. tegenover tussen 0,19,- en de 0,25,- laten we zeggen 0,23 cent per kwh.

Dan zit ik uit m'n hoofd 65% van de investering is nu terug. Zolang me draaimeter nog niet afgekeurd is... hihi

Ik heb net zoals @phtvs al melde gewoon alles zelf mogen betalen. Daar zit geen cent subsidie in.
Hoewel: als ik mij inschreef als energieleverancier, dus bedrijf werd dan kon ik de BTW aftrekken, van de rekening van een installatiebedrijf. Die was natuurlijk duurder was omdat meer mensen panelen wilden.

Voor grootschalige PV projecten waren er allerlei investeringssubsidies uit potjes van overheden. De exploitatie-goudmijn-subsidie heet SDE, weliswaar is de regeling steeds verder versoberd maar het heeft ons met elkaar miljoenen gekost.

Voor de particuliere panelen ligt het meest gratis geld al lang achter ons maar de 0% BTW is nog steed actueel, scheelt toch 21%.
Maar de grote klapper is natuurlijk het salderen. Een kadootje van de overheid uit de zakken van de energieleveranciers die dat uiteraard weer terughalen bij hun klanten.

Voor de particuliere panelen ligt het meest gratis geld al lang achter ons maar de 0% BTW is nog steed actueel, scheelt toch 21%.

Geen idee hoe en wat maar de panelen op mijn dak zijn voor 100% voor mijn rekening gekomen en ook de BTW mocht ik afdragen. Zowel voor de panelen als voor de installatie ervan. De kosten van het salderen is overigens niet door berekend aan de klanten. Dat dreigden ze te gaan doen als saldering bleef bestaan maar is niet gebeurd.

Ik heb sterk de indruk dat er flink wat mensen de klok hebben horen luiden, maar geen idee hebben waar de klepel hangt.

Zoals ik het zie (en ik kan het uiteraard compleet fout hebben) is het niet juist dat de mensen met zonnepalen een significant probleem creëren m.b.t. de disbalans/netcongestie in energie.

Want juist door deze mini energie leveranciers in het complexe grid van de energiematrix hebben de netbeheerders het voordeel dat ze minder energie moeten inkopen/duwen t.b.v. de energievoorziening. Dit is een VOORDEEL.
Juist door de kleine concentraties is die disbalans prima op te vangen door de gebruikers die geen stoom leveren, en dit is redelijk in balans.

Echter zal een zonnepark een compleet andere impact hebben op de disbalans. Want nu krijg je vanuit 1 punt een enorme overproductie die je dus niet kan opvangen. Nu krijg je 1 staat tot 10.000 i.p.v. een verhouding van 1 staat tot 1.
(ik moet dit wel nuanceren naar bepaalde uitzonderingen, er zijn wijken waar de verhouding niet 1 op 1 is, maar 10 op 1, maar gemiddeld heeft 35% van de woningen zonnepanelen, dus het is voor 95% onzin om te stellen dat hier een significant probleem zou zijn)

Dat het blijkbaar nodig is om met onzinverhalen het zwarte schaap te zoeken onder de zonnepaneelbezitters is in mijn ogen echt wel een beetje te simpel. (en eigenlijk ook treurig dat het nog lukt ook)
Wij zijn toch preppers die verder nadenken dan hetgeen we via de MSM te horen krijgen?

Het probleem is niet die bezitters van zonnepanelen, maar het gebrek aan visie bij overheid/netbeheerders.

En ja, het is wel een feit dat als er in een wijk 80% van de mensen zonnepanelen zouden bezitten, en de netbeheerder heeft 20 jaar zitten slapen en zijn kabels en transformatenhuisjes nooit aangepast, dat je dan een probleem kan krijgen. Maar wiens fout is dat?

40% van de zonne-energie komt van particuliere huishoudens die dus extreem verdeeld zijn over "het grid
60% van de zonne-energie komt vanuit de zakelijke markt (de zonneparken) die extreem geconcentreerd zijn.

Er zijn ongeveer 590 zonneparken in Nederland
Er zijn ongeveer 3 miljoen woningen met zonnepanelen.

En waar zou het probleem vandaan komen denken jullie ?

Laatst bewerkt:
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ik per kWh meer ontvang dan iedere andere producent?
Omdat je saldeert. Betaal je normaal wellicht €0,40 per verbruikte kWh en valt die weg door salderen met een teruggeleverde kWh, dan ontvang je feitelijk €0,40 voor die teruggeleverde kWh. Een normale producent die een kWh het net op slingert op zonuren die ontvangt vaak maar een paar centen per kWh (de marktprijs).

Kijk eens naar het onderstaande. Stel dat je van 09:00 tot 18:00 stroom opwekt, en we middelen de marktprijzen over dat tijdsbestek. (4-1-1-2-1+0+5+9+13+14)/11=40/11
=€0,036 per kWh
1000058897.png
Ik ontvang € 0,045000 per kWh (btw-vrij tarief) Daarnaast betaal ik 16,25 euro per maand teruglever boete.
Je ontvangt dan €0,045-€0,036=€0,009 teveel per kWh per dag, en daarvoor per maand een terugleverboete om dat te verdisconteren. De werkelijke situatie verschilt natuurlijk per dag en je zult het leeuwendeel niet om 09:00 en 17:00 of 18:00 opwekken maar juist in de tussenliggende uren die veel minder opleveren. De €0,036 is dus feitelijk nog te hoog.
Onzin want dat is nog door geen enkele energieleverancier doorberekend aan de consument. Dat was de bedoeling als salderen niet afgeschaft zou worden. Sterker nog, sinds de invoering van de teruglever boete, zijn de tarieven niet lager geworden per kWh. Iets wat toch wel zou moeten als het zou kloppen dat mensen zonder panelen het gelag betalen.
Waar compenseerde de energieleverancier dat verlies dan mee, met lucht?

Ik laat ze het beste zelf aan het woord. https://radar.avrotros.nl/artikel/b...er-straks-kosten-voor-jouw-zonnepanelen-60228

Essent: "De huidige salderingsregeling is onhoudbaar: huishoudens zonder panelen dragen disproportioneel bij aan het financieren van salderen en terugleveren van de opgewekte energie van huishoudens met zonnepanelen."

Vattenfall: "Het terugleveren van zonne-energie leidt op zonnige dagen tot overbelasting van het elektriciteitsnet. En kost daarnaast ook steeds meer geld. Deze kosten berekenen we door in de stroomtarieven van al onze klanten, met én zonder zonnepanelen. Maar omdat zonnepaneelbezitters hun opgewekte energie mogen wegstrepen tegen hun verbruik, betalen klanten zonder zonnepanelen het grootste deel van de kosten."

Greenchoice: "Door het in stand houden van de salderingsregeling blijven de elektriciteitsmarktkosten van salderen nu in de basis gespreid over alle huishoudens. Hierdoor wordt een steeds groter deel betaald door huishoudens zonder zonnepanelen."

Ergens moet men het toch vandaan halen. Dat gebeurt nu toenemend met terugleverboetes, maar of dat nu de verliezen afdekt?

Hoe kunnen de tarieven per kWh lager worden als de energietarieven (gas e.d.) stijgen? USA's gas is niet goedkoop, en het laatste beetje Russisch gas dat de EU nog binnen kwam is in januari wel opgedroogd volgens mij. Ik denk dat jouw terugleverboete dat niet compenseert.
Feit is dat ik gewoon de sjaak ben omdat ze tussentijds de spelregels veranderd hebben
Er is al saldering sinds 2004. Hoe lang zou dat gesubsidieer dan moeten voortduren? Bovendien is de energiemarkt toch wel ingrijpend veranderd, en we zijn wel van dat "smerige Russische gas" af. Van mij hoefde dat echt niet. Maar velen was het dat toch wel waard, kennelijk, geweldig.
Andere tijden...

Hoe lang zou dat gesubsidieer dan moeten voortduren?

In ieder geval tot mijn panelen terug verdient zijn.:clown:

Wat ik bedoelde, is dat ze erop aangedrongen hebben om vooral panelen aan te schaffen want dat was goed voor alles en iedereen en op basis van de regelingen die er zijn was het zeker dat je ze terug kon verdienen en daarna ook nog een paar centen kon verdienen. Nu had dat l;aatste voor mij niet gehoeven en ik weet ook dat niet ieder paneel dezelfde levensduur heeft. Maar tussendoor de spelregels veranderen omdat er een probleem gecreëerd is door de overheid en energieleveranciers maakt wel dat ik de sjaak ben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst nog getwijfeld hebt of ik die dingen moest aanschaffen. Ik wist toen al dat de overheid niet te vertrouwen was. Maar toch maar die panelen aangeschaft. Een les geleerd, een dure les dat wel. Maar dit gebeurd mij niet nog een keer.

Ze sturen hier aan op aanschaf van accu's en warmte pompen. Maar ik ben gekke henkie niet. Al zou ik persoonlijk verantwoordelijk zijn voor die 0,000036 graden opwarming van de aarde, dan nog vertik ik het.

Overigens zijn er mensen die nog meer recht van klagen hebben. Dat zijn de huurders die tegen vergoeding panelen op hun dak lieten leggen door de woning coöperatie en maandelijks een flink bedrag mogen aftikken voor die krengen en dan ook nog een teruglever boete voor de kiezen krijgen.

Dan heb ik met mijn 600 Wp aan panelen meer geluk gehad. Die had ik aangeschaft, nog voor dat het hele BTW gedoe werd ingevoerd. Toch ruim 100 euro subsidie gescoord.
Al zal het niet de bedoeling van vadertje Staat zijn geweest, ik heb die panelen op mijn Duitse huisje geïnstalleerd, waar ze tot op heden dienst doen.

In ieder geval tot mijn panelen terug verdient zijn.:clown:

Wat ik bedoelde, is dat ze erop aangedrongen hebben om vooral panelen aan te schaffen want dat was goed voor alles en iedereen en op basis van de regelingen die er zijn was het zeker dat je ze terug kon verdienen en daarna ook nog een paar centen kon verdienen. Nu had dat l;aatste voor mij niet gehoeven en ik weet ook dat niet ieder paneel dezelfde levensduur heeft. Maar tussendoor de spelregels veranderen omdat er een probleem gecreëerd is door de overheid en energieleveranciers maakt wel dat ik de sjaak ben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst nog getwijfeld hebt of ik die dingen moest aanschaffen. Ik wist toen al dat de overheid niet te vertrouwen was. Maar toch maar die panelen aangeschaft. Een les geleerd, een dure les dat wel. Maar dit gebeurd mij niet nog een keer.
De politiek heeft hier gefaald, als er verkeerde verwachtingen zijn gewekt tenminste. Op de achterkant van een bierviltje moet indertijd toch wel te berekenen zijn geweest, dat saldering andere klanten benadeelt en onhoudbaar is. Die subsidiëren al jarenlang andermans zonnepanelen, en hoor ik toch niet vaak klagen.😉

Ach, terug te verdienen moeten ze toch altijd wel zijn? @joepmeloen lukte dat in 4 jaren al voor 65%. Laat het dan 10 of 15 jaren duren, maar tegen de huidige en te verwachten energiekosten (en zeker met saldering nu) is iedere zelf opgewekte en verbruikte kWh toch weer zo'n €0,25 of meer... Tel de zegeningen👍
Ze sturen hier aan op aanschaf van accu's en warmte pompen. Maar ik ben gekke henkie niet. Al zou ik persoonlijk verantwoordelijk zijn voor die 0,000036 graden opwarming van de aarde, dan nog vertik ik het.

Overigens zijn er mensen die nog meer recht van klagen hebben. Dat zijn de huurders die tegen vergoeding panelen op hun dak lieten leggen door de woning coöperatie en maandelijks een flink bedrag mogen aftikken voor die krengen en dan ook nog een teruglever boete voor de kiezen krijgen.
Met een accu en warmtepomp kan je de eigen zonnestroom optimaal zelf gebruiken. Verwarm het water zodra de zon schijnt, en sla de zonnestroom op voor gebruik in de avond. Laat de klimaatgekkie argumenten maar voor wat ze waard zijn, maar keiharde besparingen die zijn toch wel reëel.

De huurders met panelen op het dak die profiteren toch evengoed? Tenzij de contracten niet deugen natuurlijk...?

Kijk eens naar het onderstaande. Stel dat je van 09:00 tot 18:00 stroom opwekt, en we middelen de marktprijzen over dat tijdsbestek.

Dit is complete onzin en een vorm van tegengestelde logica.
Die marktprijzen zijn reeds het gevolg van het gepruts van de netbeheerders.

Zo kun je natuurlijk alles wat krom is recht gaan l*llen.

Probeer even een stapje terug te doen en gewoon met pure logica naar het "probleem" te kijken
Het is een optelsom van wanbeleid en bewust de boel laten ontsporen.

1- We gaan de burger stimuleren om een CV ketel te vervangen door een warmtepomp en we gaan niet narekenen wat de impact gaat zijn op de toename van elektriciteit.
2- We gaan de burger stimuleren om elektrisch te rijden i.p.v. fossiel, en we gaan niet narekenen wat de impact gaat zijn op de toename van elektriciteit.
3- We gaan "van het gas of" qua wonen, maar we gaan nog steeds niet narekenen wat de impact zal zijn hiervan.
4- We gaan onze vieze kolen/gas centrales afschalen, en nog steeds gaan we niet nareken wat de impact zal zijn.
5- Nein, Nein, Nein, we gaan geen extra kerncentrales plaatsen, want dat is te makkelijk want dan zouden we het probleem kunnen opvangen.
6- En nee, we gaan ook niet nadenken over de disbalans zoals dit wel in andere landen is opgepakt, dus geen waterstof productie, geen waterkracht als buffer, gewoon lekker niks en wachten tot het systeem klapt, want dan kunnen we er een stuk meer geld aan verdienen.

En wat gaan we doen als het hierna (gegarandeerd) fout gaat?
Dan gaan we de burger met zonnepalen als schuldige aanwijzen voor ons eigen incapabel handelen.

En gaan we er mee wegkomen?
Ja, sterker nog, we gaan het ombuigen tot een verdienmodel.

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Want een grap is dit. En zowat iedereen die er in trapt.

Nog even wat beeldspraak over de kromheid van de eerlijke/oneerlijke salderingsregeling.

Stel ik kom tussen 08:00 en 18:00 uur 100 euro te kort aan geld.
Stel mijn buurman die heeft rond dat tijdstip juist 100 euro beschikbaar, maar wil er wel 10% extra vergoeding voor krijgen.

Mijn buurman heeft echter tussen 18:00 en 08:00 ook 100 euro te kort aan geld.
En mijn buurman vind het wel een goed idee dat ik hem ook nog 10% extra vergoeding gaat betalen als ik heb dat geld gaat lenen.

Dus volgens mijn buurman is het eerlijk dat ik zowel 10 euro betaal om te lenen, maar ook nog 10 euro betaal om uit te lenen?
Dit slaat toch helemaal nergens op?

En ja, ik snap dat het met energie iets complexer is dan met geld. Energie sla je iets minder makkelijk op. Maar de kosten van energie zit hem niet in de kostprijs maar in de heffingen/belasting. Want als de energieprijs gebaseerd zou zijn op de werkelijke kostprijs dan pas denk ik dat we doorhebben hoe enorm we voor de gek worden gehouden.

Met een accu en warmtepomp kan je de eigen zonnestroom optimaal zelf gebruiken.
Zoals ik al zei, ik trap er niet meer in door er weer een flinke bak geld tegenaan te smijten. Want vaststaat al dat de huidige situatie straks helemaal anders komt te liggen. Stel ik koop accu's en een warmtepomp. Dan ga ik dus off-grid want ik neem geen stroom en gas meer af. Wat denk jij dat de overheid gaat doen aan die daling van belasting alleen al? Op zijn minst ga je straks flink betalen voor iedere opgewekter kWh.

Nu al zullen de tarieven voor gas en stroom steeds hoger worden omdat geld niet uit de lucht komt vallen en het netwerk toch echt geschikt gemaakt moet worden. Als dat al gaat lukken.

dat saldering andere klanten benadeelt en onhoudbaar is.
Je gaat er nog steeds ten onrechte vanuit dat klanten benadeeld worden. Dat is helemaal niet zo.

tja.....

Grote zorgen om gas-afhankelijkheid, maar minister Hermans komt nog niet met een strategie: wel plan voor kleine noodvoorraad​

Van links tot rechts leeft in de Tweede Kamer zorg over de strategische (on)afhankelijkheid van ons gas. Terwijl Kamerleden grijpen naar plannen voor het aanleggen van grote strategische voorraden, het aanboren van schaliegas in Nederland en gepleit wordt voor een nieuw prijsplafond, volgt vanuit minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) vooralsnog geen strategie om energie-hoofdbrekens op te lossen. Evenmin eentje om Kamerleden gerust te stellen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/170...n-strategie-wel-plan-voor-kleine-noodvoorraad
Gevreesd wordt dat de rekening uiteindelijk bij consumenten terechtkomt.
nou laat dat vrezen maar achterwege want dat staat gewoon al vast.

Om nog maar te zwijgen wat er gebeurd als 2030 dichterbij komt en steeds duidelijker gaat worden dat "we"dat klimaatneutraal wel op onze buik kunnen schrijven....

Terug
Bovenaan