@Richard434
Stel jij verdiend €2000 netto per maand bij je baas, prima van te leven en als je je werk leuk vind blijf je dat lekker doen.
Spreek je met je baas af dat niet part time wil werken etc etc, kan je zelf allemaal regelen.
Heeft de overheid verder geen bemoeienis in toch.
Stel dat jij dan ook een basisinkomen krijgt, zeg €500/per maand, kan je ook aangeven dat je het niet wilt ivm overheidsbemoeienis, lijkt mij prima, blijft voor jou alles precies zoals jij wil.
Ik zie hier dus geen probleem in.
Dat sommige banen nu eenmaal niet part time uit te voeren zijn, dat weet ik. al denken mensen wel gauw dat ze onmisbaar of vervangbaar zijn in hun functie, want dit en dat en etc, val je morgen dood neer komt er ook een oplossing dus....
Maar goed laten we zeggen het is beter/makkelijker om sommige banen full time te voltrekken, prima.
Blijven er nog gigantisch veel banen over die makkelijk part time kunnen en vaak zou dat nog wenselijk zijn ook.
Denk aan zware beroepen, 3 dagen straten leggen of in de zorg letterlijk mensen dragen etc kan makkelijk part time, komt het fysiek ook minder aan het lijf, dus mensen halen vitaler de eindstreep, is mijn idee en ik ben mijn hele werkleven in de zware sector aan de slag en dat voel ik en ben nog maar 38. nog minstens 30 jaar, ik zou niet weten hoe.
Jij hebt een goede baas, ik heb een goede baas, en heel veel hebben net zulke onbetrouwbare bazen als dat de overheid betrouwbaar is in jouw ogen, dus voor velen geeft de “zekerheid” van een basisinkomen waarschijnlijk toch een aangenamer gevoel dan jaar contract nummer zoveel etc etc.
Geplukt worden we toch, het verschil zit hem voornamelijk in dat het een bepaalde rust geeft zo’n basisinkomen en het uitzichtloze waar mensen in vast komen te zitten door het systeem, dat maakt ze apatisch en motiveerd niet tot ondernemen etc.
Dit heeft een sneeuwbal effect, narmate deze verder de berg afrolt plakt er enkel maar meer en meer aan totdat die diep in het dal is tot stilstand komt, einde verhaal.
Het woning tekort is inderdaad een keuze en geen fraaie.
Wetgeving zoals bestemmingsplannen wijzigen etc gaat traaaaag...leeg staande kantoren zijn zo verbouwd en prima wonen, studenten, werknemers die op het industrieterrein werkzaam zijn etc.
Het kan, maar men wil niet.
Hadden ze geinvesteerd in huizenbouw tijdens de laatste crisis, hadden we nu minder te kort en toen minder crisis.
Als je je baan verliest is het sowieso crisis, of het dan in crisistijd is of niet.
De huurprijsstijgingen (procentueel) worden toch aangegeven door de overheid? Dat hebben ze dan toch zelf in de hand.
Dat veel mensen werken omdat ze moeten werken dat klopt, het probleem zit hem voornamelijk dat er ook nauwelijks tijd en ruimte of financiën zijn om ook eens andere dingen te kunnen ontplooien, leren, ervaren etc.
Je werkt 40uur, vliegt van school naar sport en terug met je kids, tussendoor om boodschappen, de hond, je auto wassen, koekje met koffie bij de buren, je schoonmoeder op zondag, de auto wassen, tennis met je vrinden, het gras maaien etc etc.
De week zit vol, omdat we veel hebben en willen, dus moeten, waar blijft de tijd om nog iets er naast te kunnen doen.
En tuurlijk al is de tijd er wel zal er altijd ee groep zijn die dan niks doet daarmee, maar dat als referentiekader aanhouden en het voor die andere dan afserveren dat zou niet mijn keuze zijn.
Ik kan me ook voorstellen dat die mensen die jij kent en die aamgeven ik ga lekker niks doen dan als ik extra geld krijg dat dat dan ook gebeurd, voor een tijdje.
De meeste mensen hebben graag wat om handen, ik denk dat ze uiteindelijk vanzelf toch invulling gaan geven aan de vrije uren en daarbij denk ik ook dat het veel mensen nog zou doen verrassen, wat ze uiteindelijk kunnen doen en voor elkaar krijgen.
Vergeet niet dat wij al eeuwen lang zijn opgevoed in de zin van je werkt van jong tot oud en dat is het beste, dat doen “ normale nederlanders” en iedereen die dat niet doet is maar.....vul zelf maar in....zwart-wit inderdaad.
Ik heb voor mijn vorige baas de laatste jaren 32 uur gewerkt ipv 40, dit was zo ontzettend lekker. Dat mindere inkomen daar leer je mee leven.
Je weekplanning wordt veel aangenamer, alles wat je normaal onder je werk moet regelen om te bezoeken gaat nu op je vrije dag, dokter, bank etc.Alles wat je normaal net als iedereen met een weekend op zaterdag en zondag op zaterdag doet, deed ik dan op vrijdag, scheelt zoveel tijd omdat je buiten de piekmomenten dingen doet, ff naar de super, naar de bouwmarkt, het strand, dagje weg etc.
Nederland breedt zou dit een veel betere spreiding kunnen geven in de openbare ruimte, de één blijft liever de maandag thuis, de ander de vrijdag en weer een ander de woensdag ivm de kids bijv.
Andere banen kunnen in een ochtend en een middag ploeg opgesplitst worden etc.
Hoe productief denk je dat een straatmaker of ijzervlechter is in 8 uur? het zou me niet verbazen dat 75 % van het werk gedaan wordt in de eerste 4 uur en de resterende 25 in d3 rest van de dag.
2 ploegen die elk 4 uur werken per dag, zullen dus productiever zijn in hetzelfde aantal uren, mede door de kortere fysieke inspanning en door een gezonde manier van prestatie vergelijk onderling.
Leraren zouden minder uren voor de klassen kunnen staan en meer tijd en ruimte over kunnen houden voor een kwalitatief hoger lesstof ontwikkeling.
Het vak wordt daardoor weer leuk en uitdagend voor hun en voor leerlingen ook, die ipv stampwerk in hun kop prenten ook eens veel meer verdieping krijgen in de lessen van hogere kwaliteit.
De onderwijs inspectie is ook al bezig met het vrij laten van scholen in hun gewenste manier van lesgeven, wat een erg goede ontwikkeling is.
Blijft nog steeds bestaan het financiële gedeelte waar nu veel om te doen is en de werkdruk door tijdsgebrek voor goede lessen, door bureaucratische rompslomp.
Er zijn zo ontzettend veel cirkels die weer in andere cirkels draaien en die weer....daar moet echt een keer een positieve stok tussen gestoken worden om echt die veranderingen aan te brengen om het tij te keren, beetje schaven en plakken aan de randjes maakt dat de cirkeltjes nog steeds door blijven draaien en niemand weet waar naar toe meer volgens mij.
Over die experimenten denk ik dat zelfs al zouden mensen proberen om nu ff mooi weer te spelen omdat ze misschien met jouw gedachte spelen, dat ze dan later lekker geld krijgen, ik denk dat als ze niet willen leren, ondernemen, ontwikkelen etc dat ze naar hooguit een paar maandjes toch door de mand vallen.
Daarom geloof ik ook echt in zelfontplooing wanneer mensen zich vrijer voelen en de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, wie ze zijn en wat ze graag zouden willen.
Het deel van het werken waarvan ze het gevoel hebben of het ook vinden dat ze “moeten” ivm de rekening die betaald dient te worden zal naar mijn inziens ook beter draagbaar worden naarmate je dus als mens beter in je vel gaat zitten en dat kan dus ontstaan doordat stukje ontspanning wat mogelijk zou zijn met een basisinkomen.
Ik denk dat er best wat meer vertrouwen mag zijn in mensen ondanks dat er altijd zullen blijven die het misbruiken voor een ander zn gevoel, al blijf ik van mening dat wanneer jij er voor kiest thuis die dag niks anders te doen aan tv yoga op de bank dat ook zou moeten kunnen.
Het aantal dat dat zou doen valt relatief mee vermoed ik. Je kan zeggen da5 er nu ook een hoop niets doen en dat kan kloppen, enkel is het systeem daar net zo debet aan als de persoon zelf.
Beetje kip/ei dit laatste, is het eerst de persoon die zo is en gebruik maakt van het systeem of is het het systeem die een persoon zo kan maken....
Het punt zwart werken.
Dat gebeurd nu ook giga veel, de binnenlandse economie draaid er op en de vakantiebestemmingen zouden er ook niet zo veel zijn als alles wit zou gaan.
Iemand met een drukke baan en een druk leven daarnaast, heeft een schoonmaker van om de hoek.
Wanneer iemand zeg 24 uur werkt ipv 40 uur, zou die schoonmaakster dan nog steeds komen of zou diegene nu die veel meer tijd heeft het zelf gaan doen?
Je kunt dmv meer vrije tijd ook zaken gaan leren, bijv een hoe werkt behangen of hoe geef ik mijn auto een beurt of metsel ik een muurtje of timmer ik een bloembak of leg ik een waterleiding aan....veel kan worden geleerd en uiteindelijk ook zelf gedaan worden, dus ik denk dat het zwart werk niet toeneemt in uren.
Nu wordt er volop zwart gewerkt, naast de bestaande baan van 40 uur, dus wordt gauw 60 uur per week, is dat wel wenselijk voor een baas?
Hoeveel gezinnen leven niet op zo’n manier? pa werken en beunen om de uitjes en vakanties te kunnen betalen etc.
Houd wel in dat pa weinig thuis is bij zijn gezin of geen tijd heeft voor een zaken thuis.
Het is enkel druk druk druk en eigenlijk levert het per saldo niks op voor de maatschappij, het kost eerder al laten we allemaal wat anders zien op fb toch....
Het stukje van de druk op werkloze houden om ze bij te laten dragen klinkt mij echt als vvd blabla in de oren.
Dat scoort lekker bij de achterban zou je het kunnen noemen, enkel is volgens mij allamg bewezen dat dit systeem avrechts werkt, dus verlammend en demotiverend ipv inspirerend en motiverend.
En als het nu enkel die 4 sollicitatie waren die nodig zijn om je recht op uitkering te behouden dan denk ik niet dat er iemand een bezwaar tegen zou hebben, ookal gaat het nog nergens over en levert het nauwelijks iets op.
Ik heb zaken vanaf de zijlijn mogen aanschouwen van mensen en ik schep nog liever een hele dag stront van de straat dan dat ik in die malle molen terecht zou willen komen.
Een rotbaan is volgens mij nog aangenamer dan klant bij het UWV zijn.
Je gaat wel erg uit van de slechte kant van de mensen vind ik met alles wat jij verwacht en dat het voor werkgevers zo moeilijk zou kunnen worden etc.
De onzekerheid waar veel mensen nu in leven ondanks dat ze bij een baas werken is niet echt iets wat ze graag verbeteren toch?
Ze hebben het liever nog flexibeler, dus nog onzekerder voor ons.
Flexibel is prima, zeker in combi met een goed basisinkomen, ook voor de baas en dus economie.
Wanneer het dus minder gaat kan je eerder in uren terug op je werkplek en dmv je basisinkomen kan je nog steeds je vaste laten blijven betalen.
Je hoeft niet eerst die mega romslomp ivm een uitkering te gaan regelen waardoor mensen soms maanden zonder inkomen zitten, daar begin je dus nadat je je inkomen niet meer hebt dus schulden op te bouwen.
Als het vanaf de basis al verkeerd zit, dan is er wanneer je in dat traject gaat weinig uitzicht op verbetering en hoelanger het duurt, hoe kleiner de kans volgens mij.
Dus de staat zorgt voor een basiszekerheid, werkgevers meer vrijheid door flexibiliteit en werknemers kunnen flexibel met zekerheid, lijkt mij nog niet zo verkeerd.
En wil je afwijken van deze regels en ben je het samen eens, prima toch.