• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Controle batterijen

Nomad

Diehard Prepper
Wellicht is dit een beetje een stom draadje, maar ik wil dit toch even onder de aandacht brengen:
Hoe vaak controleren jullie de batterijen die in een apparaat zitten?

Meestal gebruik ik oplaadbare batterijen, maar soms ook gewone. Zeker als een product nieuw is en er batterijen bij zitten. Tenzij het twijfelachtige chinese batterijen zijn.

De reden dat ik dit opmerk is een penlight die ik voor kerst heb gehad. Deze werdt geleverd met Duracell batterijen die tot mei 2019 goed zouden zijn. Duracell, prima merk. Al gebruik ik het normaal niet, maar lijkt toch prima.
Na een week of twee begon de lamp mankemente te vertonen, uitvallen, flikkeren en uiteindelijk helemaal niet meer aan.
Toen ik de batterijen wou vervangen zag ik dat één helemaal vastgerot zat. De lamp heb ik schoongemaakt, maar er kwam een hoop derrie uit.

Dus de moraal van het verhaal is, check af en toe je batterijen.

Laatst bewerkt:
Stom draadje? Juist zeer nuttig draadje, dit is precies wat je snel vergeet! (Dank voor het invullen van nuttige tags bij je topic)

Ik heb eenmaal last gehad van een lekkende batterij in m'n zaklamp en sinds ben ik er helemaal scherp op. Mijn wereldontvanger ligt nu zonder batterijen in de kast, met een setje AA's ernaast. Zaken waar permanent een batterij in moet (m'n zaklamp bv.) daar gebruik ik nu kwalitatief goede oplaadbare batterijen voor, omdat ik nog nooit heb meegemaakt dat die gaan lekken. (zal ook wel mogelijk zijn, maar lijkt minder waarschijnlijk dan gewone alkaline batterijen)

Ook mijn oplaadbare batterijen controleer ik door mijn smartphone mee op te laden. Voor zover de indicatie op de telefoon wat waard is, heb ik een grof idee van hoeveel lading de batterijen nog kunnen leveren. De batterij van mijn telefoon kan maximaal 10,36 Wh aan stroom bevatten (3,7 volt x 2800mAh), één oplaadbare AA van 2000mA x 1,2 volt = 2,4 Wh.
Op die manier is één setje wat oudere oplaadbare batterijen door de mand gevallen.

Ah, goede tip. Als je daarbij gebruik maakt van een USB lader (zoals de GoalZero Guide 10 lader) dan kan je er een USB spanningsmeter in pluggen om deze te testen, inclusief gebruik van het apparaat wat je er aan hangt.
En dat alles voor de schandalige prijs van 2,49. Ze zijn te koop bij de Action.

hAPIrL3m.jpg

Plaatje is niet van mij, ik zit nu op werk ^_^

@Nomad Geeft die van jou ook het vermogen (Wh) weer of alleen amperage en volts? Uiteindelijk, als je tijd hebt om op de verzending te wachten, zijn dergelijke chinese gadgets het voordeligst in China zelf, daar kost 'ie 0,96 euro (gratis verzending).

Ik check elk jaar tijdens de overgang van de winter/zomertijd en zomer/wintertijd al m'n batterijen. De oplaadbare gaan in de lader en worden 1x per ontladen en opnieuw geladen. Kost me wel een hele week om alles op te laden incl ontladen. En dan heb ik 3x 12slots en 2x 4slots laders........ :)

@Nomad Geeft die van jou ook het vermogen (Wh) weer of alleen amperage en volts?
...in China zelf, daar kost 'ie 0,96 euro (gratis verzending).

Geen idee, als ik thuis ben ga ik kijken. Volgens mij alleen mAh en V.
In China bestellen kan natuurlijk, maar dan heb ik wel een lange levertijd. Onlangs heb ik een UV zaklamp besteld en die 28+ dagen maken ze zeker waar!

... En dan heb ik 3x 12slots en 2x 4slots laders........ :)
Die staan op mijn verlanglijstje. Maar met een €50,- per lader is het op het moment buiten mijn budget. Ik heb een 16 slot AA/AAA lader op het oog.

Een hele goede topic. Opvallend dat je Duracell noemt.
Duracell komt hier het huis niet meer in, de batterijen lekken te vaak.
Ik heb Duracell daarover aangeschreven, de eerste 2 mails geen reactie en bij de derde kreeg ik de reactie dat Duracell batterijen niet lekken.
Vertel dat maar aan mijn 2 Maglite's en 1 radio en UV lamp.

Nu heb ik niet echt veel op batterijen maar dit gaat toch op voor apparaten die je eigenlijk niet gebruikt? Of ook wel zaken die dagelijks/wekelijks gebruikt worden?

Na slechte ervaringen met leeglopende batterijen, heb ik besloten in geen enkel apparaat nog batterijen te steken, behalve in mijn fietslampjes. Die laatste krijgen de kans niet leeg te lopen, want voor die tijd zijn ze al gejat.

Overigens heb ik maar heel weinig apparaten waar een batterij in moet. Mijn meest gebruikte zaklamp kun je open klappen en dan komt er een stekker tevoorschijn die je in een stopcontact kunt steken om de boel weer op te laden, (ooit gekocht bij de HEMA)

Nu heb ik niet echt veel op batterijen maar dit gaat toch op voor apparaten die je eigenlijk niet gebruikt? Of ook wel zaken die dagelijks/wekelijks gebruikt worden?

Natuurlijk, dit gaat op voor alles wat op accu of batterij werkt.
Mijn verbazing was eigenlijk dat een gerenomeerd merk als Duracel zo kort na gebruik gaat lekken.
Ik weet dat dit kan, als je aan goedkoop apparaat koopt zitten er vaak nog goedkopere batterijen bij die binnen no-time gaan lekken. Zonde van je apparaat. Die china dingen gaan dus bij mij direct de afvalbak (sorry, batterijen bak) in. Zelf gebruik ik batterijen van de Aldi, of Philips of Panasonic batterijen. Gewoon om die goedkoop zijn en prima presteren. Ik heb ook nooit lekkage gehad bij die merken.

Overigens heb ik ook lekkende NiCd en NiMH batterijen gehad. Maar die waren ver over hun houdbaarheidsdatum heen. Een beetje eigen schuld dus.

mijn vrouw heeft allerlei kerst versieringen op batterijen.
Als we de boel weer opruimen zit er niet veel power meer in en haal ik de batterijen er uit voor de batterijenbak bij de
supermarkt.
Mijn batterijen haal ik altijd bij de Lidl, goed en goedkoop.

Even een update over de USB spanningsmeter:

Bij het inpluggen in een spanningsbron geeft het afwisselend Volt en Ampere weer.
In het geval van mijn Nomad Guide 10 met de 4 standaard batterijen nu 5,28V/0,00A
Plug ik dan een apparaat in dan geeft hij het verbruik aan.

Ik wil eens kijken of ik hem met verloopstekkertjes ook aan de Nomad 7 (zonnepaneel) kan hangen. Dan ik ik zien hoeveel volt het paneel opwekt.

Vergeet niet om de batterijen, als je ze buiten apparaat bewaart, in een batterijendoosje te bewaren.
Batterijen kunnen brand veroorzaken! En lekken dus.
file_5_14.jpg

Ik heb batterijen in brandmelders en CO2melder en die controleer ik elke maand als op de eerste maandag 12 uur het alarm afgaat. Meteen even testje of de melders nog werken, en even alle branddekens en blussers bekijken, of ze nog vrij hangen, makkelijk bereikbaar zijn (voor je het weet staat er troep rondom).
Toen ik nog kids in huis had deden we ook brandoefening, toen ze heel klein waren heette dat "het berenreddingsplan" (wat moeten we doen om de knuffel en beer veilig buiten te krijgen bij brand) om het allemaal niet eng en makkelijk bespreekbaar te houden.

Ik controleer mijn batterijen in m'n prep voorraad 1 x in de 6 maanden, de oude gaan dan in gebruik en de nieuw gekochte in de prep voorraad.

Nu ben ik net begonnen met oplaadbare batterijen, dus moet ik daar nog een balans in vinden icm de gewone batterijen.

De gewone batterijen haal ik bij de Lidl, die zijn super.

Batterijen kunnen brand veroorzaken
Even iets nuanceren...

Batterijen kunnen alleen brand veroorzaken als ze kortgesloten worden. Dat is bij de bekende AA en AAA batterijen eigenlijk niet mogelijk. Je moet dan de + en de - van de batterij kortsluiten maar door de vormgeving waarbij de de + en - polen ver uit elkaar liggen, is de kans daarop nihil.

De 9 volt blok batterijen, daar liggen de polen dicht op elkaar en kunnen dus makkelijk kortgesloten worden. Bijvoorbeeld door een sleutel of een ander stuk metaal. Bewaar deze batterijen dus het liefst in een doosje en zorg dat de polen geen contact met elkaar kunnen maken.
Pas ook op met knoopcellen (horloge batterijen). Deze kunnen erg makkelijk worden kortgesloten doordat bij de randen de + en - polen erg dicht bij elkaar liggen. Bewaar knoopcellen alleen in de originele verpakking!!

Eneloop batterijen (zijn eigenlijk geen batterijen maar accus's) hebben een erg lage zelfontlading en blijven dus jaren hun spanning vasthouden.
Gewone, niet oplaadbare batterijen verliezen na verloop van tijd hun lading en worden daarmee onbruikbaar.

De mate van zelfontlading hangt ook af van de luchtvochtigheid. Daarom moet je batterijen droog en vorstvrij opslaan. Het liefst in een doosje zoals die in de post van @Stuudje

Batterijen zijn eigenlijk totaal niet geschikt om te preppen. Koop liever eneloop accu's. Deze kosten een stuk meer maar zijn bij aankoop al opgeladen en blijven jaren langer goed dan gewone batterijen. Bovendien zijn ze eenvoudig op te laden met een zonnepaneeltje en het is daarnaast ook nog eens een stuk beter voor het millieu!

Laatst bewerkt:
Okee, wat heeft het voor zin om een waarschuwing te geven als die erna onderuit gehaald wordt...is prima hoor, maar waarom zou ik dan uberhaupt nog posten?
Batterijen kunnen alleen brand veroorzaken als ze kortgesloten worden. Dat is bij de bekende AA en AAA batterijen eigenlijk niet mogelijk. Je moet dan de + en de - van de batterij kortsluiten maar door de vormgeving waarbij de de + en - polen ver uit elkaar liggen, is de kans daarop nihil.
Inderdaad liggen de polen van AA en AAA ver uit elkaar..behalve als je de batterijen in de keukela legt, met zijn tienen ofzo, of samen in een zakje om ze ooit een keer in te leveren, wat de meeste mensen doen, daarom wijs ik dan ook op die doosjes.

Hier een waarschuwingsfilm...van iemand anders, misschien wat geloofwaardiger, meneer wiens huis afgebrand is, zogenamde ervarigsdeskunndige zeg maar..yep, door batterijen...en ik verwijs even door naar een topic over brand en batterijen op het oude forum...http://preppers.nl/forum/threads/8588-Wist-jij-dat-gebruikte-batterijen-brand-kunnen-veroorzaken?highlight=batterij,+brand
Oja, en ook oplaadbare batterijen kunnen lekken...maar google dat maar zelf.

Goed advies hoor, de Eneloop batterij is een prima oplaadbare batterij. Maar vergeet niet dat in brandmelder rookmelder en CO2melder geen oplaadbare batterijen mogen. Dit heeft te maken met het alarmsignaal wat afgaat als de batterijen bijna leeg zijn.Dat signaal werkt niet bij oplaadbare batterijen, dus je krijgt geen signaal dat je melder niet meer werkt, wat heel gevaarlijk kan zijn.

Gegroet mensen.

Zo gaat het op een forum, de een zegt A, de ander B en er worden argumenten, ervaringen en informatieve links uitgewisseld. :)

In het walkman tijdperk gebruikte ik NiMh oplaadbare batterijen en de reserve batterijtjes had ik los in m'n broekzak. Daar heb ik dus wel een brandwondje van opgelopen (nu ja, flinke rode plek) want het plastic omhulsel van de batterijen was enigszins versleten op de rand. Wel grappig natuurlijk, als een leerling ineens opspringt in de klas en verwoed aan z'n broek begint te pulken die onverwacht heet werd. :fluit: :lol:Vanwege die ervaring ben ik blij met die plastic doosjes en neem het zekere voor het onzekere.

Terug
Bovenaan