• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Controle batterijen

Laatst bewerkt:
Ik heb een heel leuk en klein batterij testertje, handig voor in de (Bob) ehhhh thuis :D;).
Je kan natuurlijk ook een universeel meter gebruiken.

IMG_1507.JPG
 
Yup, hier ook een fan van Eneloops en GP Recyco+, en voor minder kritisch gebruik de goedkope maar prima blauwe oplaadbare accu's van de Aldi. Ze ontladen vrij langzaam, de Aldi iets sneller maar voor het geld meer dan okay.

Daar heb ik dus wel een brandwondje van opgelopen (nu ja, flinke rode plek)
Dat klinkt bekend. Batterijen sleutels en klein geld gaan niet samen in je broekzak :lips:
 
De 9 volt blok batterijen, daar liggen de polen dicht op elkaar en kunnen dus makkelijk kortgesloten worden. Bijvoorbeeld door een sleutel of een ander stuk metaal. Bewaar deze batterijen dus het liefst in een doosje en zorg dat de polen geen contact met elkaar kunnen maken.
Pas ook op met knoopcellen (horloge batterijen). Deze kunnen erg makkelijk worden kortgesloten doordat bij de randen de + en - polen erg dicht bij elkaar liggen. Bewaar knoopcellen alleen in de originele verpakking!!
Net door dit te lezen de batterijbakjes gecheckt. Losse knoopcellen direct uit elkaar gehaald en alle andere batterijen dezelfde kant op gelegd. Ik kan weer met een gerust hart op bed. :rolleyes:
Ik weet simpelweg niet hoe dat werkt. Nu zijn we weer wat wijzer geworden :)
Fijn dat mensen meedenken :thumbsup:
 
Ik heb een heel leuk en klein batterij testertje, handig voor in de Bob.
Je kan natuurlijk ook een universeel meter gebruiken.

Bekijk bijlage 1269

Voor in je BOB? Je merkt het vanzelf hoor, als je zaklamp het niet meer doet. :D
Ik neem aan dat je onderweg naar je BOL of op de vlucht, niet je batterijen gaat controleren, vervangen of opladen.
Hehehe, je hersenpan is natuurlijk nog druk bezig met die gereedschappen uitzoeken voor je BOB. ;)
 
Voor in je BOB? Je merkt het vanzelf hoor, als je zaklamp het niet meer doet. :D
Ik neem aan dat je onderweg naar je BOL of op de vlucht, niet je batterijen gaat controleren, vervangen of opladen.
Hehehe, je hersenpan is natuurlijk nog druk bezig met die gereedschappen uitzoeken voor je BOB. ;)

Shit, je heb gelijk :lips::oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Voor in je BOB
Ik denk dat veel mensen (ik ook) zich vergissen in wat een BOB is en wat eigenlijk een INCH is.

Een BOB is bedoeld voor situaties waarin je binnen 72 uur naar een veilige plek (bijvoorbeeld een BOL) kunt reizen waar je voldoende water, voedsel enz hebt opgeslagen.
Heb je geen BOL of kun je niet binnen die 72 uur op een veilige plek aankomen, dan is een INCH beter.
 
Ik denk dat veel mensen (ik ook) zich vergissen in wat een BOB is en wat eigenlijk een INCH is.

Een BOB is bedoeld voor situaties waarin je binnen 72 uur naar een veilige plek (bijvoorbeeld een BOL) kunt reizen waar je voldoende water, voedsel enz hebt opgeslagen.
Heb je geen BOL of kun je niet binnen die 72 uur op een veilige plek aankomen, dan is een INCH beter.

Komt wat mij betreft doordat ik een gearhead ben:D, beetje te gek op hardwareo_O
 
Komt wat mij betreft doordat ik een gearhead ben:D, beetje te gek op hardwareo_O
Ik ook hoor, heb ook veel te veel rommel in mijn rugzak zitten. Onder het mom van beter mee dan om verlegen LOL
Problematisch wordt het als je rugzak te zwaar is geworden om er nog mee te kunnen rondlopen. Daarom heb ik een BOB rugzak en een extra module die ik aan mijn rugzak kan vastmaken zodat mijn BOB een INCH word.

Oeps, we gaan off-topic. Excuses!
 
Ik denk dat veel mensen (ik ook) zich vergissen in wat een BOB is en wat eigenlijk een INCH is.

Een BOB is bedoeld voor situaties waarin je binnen 72 uur naar een veilige plek (bijvoorbeeld een BOL) kunt reizen waar je voldoende water, voedsel enz hebt opgeslagen.
Heb je geen BOL of kun je niet binnen die 72 uur op een veilige plek aankomen, dan is een INCH beter.

Die termen worden nogal vaak door elkaar gegooid. Een BOB gebruik je inderdaad als je een plan hebt. Van A naar B komen (meestal je BOL, of dat een hutje op de hei of het rustige dorp van je oma is).
Ook in een INCH (I'm Never Coming Home) rugzak sleep je zo'n testertje natuurlijk niet mee. De maximale stand van je zaklampje is ook een goede maat en dan nog, leeg = leeg.

Back on topic: Ik moet zeggen dat al mijn 'verse' oplaadbare batterijen, zowel de Eneloops als die goedkope Tronic's van de Lidl, hun lading enorm goed vasthouden. (De Eneloops gaan wel vier keer zo lang mee)
Bij mijn tweedehands Goalzero setje zaten de originele batterijen bij en die hebben flink te lijden gehad van het ongebruikt in de kast liggen. Snel vol en snel leeg en als het koud is komt er helemaal bar weinig meer uit, dus die kan ik net zo goed inleveren bij de supermarkt.
Het loont zeker om je oplaadbare batterijen te 'onderhouden'. In het algemeen geldt des te groter de capaciteit van je batterijen, des te minder vaak ze te laden zijn, ze minder goed hun lading vasthouden en slechter presteren bij lage temperaturen.

De Eneloop komen dan ook in drie smaken, Lite (950mAh, 3000x oplaadbaar, 70% lading na vijf jaar), de witte normale (1900 mAh, 2100 x oplaadbaar, 70% lading na 10 jaar) en de Pro (2500mAh, 500 x oplaadbaar, 85% lading na 1 jaar). Ieder voordeel heeft z'n nadeel en alleen blind staren op de capaciteit niet handig. Ik ben voor de witte , normale Eneloops gegaan, aangevuld met goedkope van de Lidl voor dagelijks gebruik.
 
Ik heb naast de standaard Eneloops ook een flink aantal LiPo's in huis. Die gebruik ik voor de modelvliegerij maar komen in noodsituaties ook goed van pas. Handig om bijvoorbeeld je mobieltje of tablet nog even op te laden. Je hebt er alleen wel een speciale oplader voor nodig.

De Eneloops gebruik ik nu zo'n jaar of 6 voor de modelvliegerij en nog nooit problemen mee gehad. Ze gaan hier tegen de winter opgeladen de kast in, en in het voorjaar haal ik ze eruit en zijn ze nog 100% opgeladen. Aangezien deze Eneloopjes in mijn ontvangers gaan, moet ik er 100% op kunnen vertrouwen. (accu leeg = neerstorten vliegtuig = veel eurotjes de grond in)
Mijn ervaring (en die van vele andere modelvliegers) is dat dit alleen met Eneloops mogelijk is. Er bestaan overigens ook van andere merken soortgelijke accu's met een lage zelfontlading.
 
Als je besteld via de app zijn ze nog goedkoper ;-) (0,34 tegen 0,40 cent)

He grappig, ik krijg ze iets goedkoper. Als je af en toe wat cheaps besteld, krijg je daar 'status' en zakken de prijzen kennelijk wat. (0,31 tegen 0,36 cent)
 
He grappig, ik krijg ze iets goedkoper. Als je af en toe wat cheaps besteld, krijg je daar 'status' en zakken de prijzen kennelijk wat. (0,31 tegen 0,36 cent)
Kijk, dat scheelt weer een paar centen. Ik bestel er niet zo vaak, meestal koop ik via ebay.
 
@Kanina : "Hey het hoofdlampje doet het niet zo goed meer!"
Ik: "Ok ik kijk wel even..."

En dan zie je dit :eek:

Geen Duracell meer hier!
 

Bijlagen

  • IMG_20160322_233411.jpg
    IMG_20160322_233411.jpg
    34.2 KB · Weergaven: 23
@Kanina : "Hey het hoofdlampje doet het niet zo goed meer!"
Ik: "Ok ik kijk wel even..."

En dan zie je dit :eek:

Geen Duracell meer hier!

Hoe lang zaten die erin?

Fijn als je een duur lampje hebt. Is mij ook overkomen met batterijen van de Lidl, Varta's en Panasonic batterijen.
Nog nooit gehad met oplaadbare batterijen, ook vroeger niet, maar ook die schijnen te kunnen lekken.

Voor de veiligheid altijd batterijen van spullen die je weinig gebruikt eruit halen. Voor nu lijkt het me nog wel schoon te maken, cola doet wonderen.

Hiermee is m'n Olight S15 eindkap ook hersteld, nachtje in de cola. Wat lullig was, ik had zelf de oorzaak van het defect niet door en heb hem voor garantie terug gestuurd naar @Simurgh van de Prepshop. Paar dagen later was 'ie kosteloos terug en sinds doet hij het weer als een zonnetje (pun intended).
 
Hoe lang zaten die erin?
Een jaar en twee maanden.
Het is een van de goedkoopste Petzl's maar ben er erg aan gehecht. We gebruiken hem ook dagelijks om de donkere krochten van de voorraadkast bij te lichten.
Verder komt het wel goed. Normaal even schoonmaken en schuurpapiertje over de contacten.
Maar ik vind het wel schandalig, er staat een datum van 2020 op de batterijen!
 
Een jaar en twee maanden.
Het is een van de goedkoopste Petzl's maar ben er erg aan gehecht. We gebruiken hem ook dagelijks om de donkere krochten van de voorraadkast bij te lichten.
Verder komt het wel goed. Normaal even schoonmaken en schuurpapiertje over de contacten.
Maar ik vind het wel schandalig, er staat een datum van 2020 op de batterijen!

Volgens mij lekken lege batterijen eerder dan volle, maar pin me er niet op vast. 14 maanden is dan ook best een tijd.
Schuurpapier zou ik niet gebruiken, beschadigd het nikkellaagje op de contacten waardoor je weer eerder corrosie krijgt igv vocht.

Vermoedelijk is die 2020 datum alleen geldig bij ongebruikte batterijen, opgeslagen onder de juiste condities. Duracell vind ik nogal hoog van de toren blazen in zijn reclames, in de praktijk scoren ze bij geen enkele test echt goed. Zo zie je maar, decennia reclames hebben hun nut. ;)
 
Terug
Bovenaan