• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Controle batterijen

Ow, nog een weetje, NIMH batterijen gaan langer mee, voordat ze leeg raken.
NiMH batterijen zijn namelijk prima geschikt voor zware toepassingen zoals, je raad het al, krachtige LED-zaklampen. Alkalinebatterijen zijn dat niet. Het gevolg is dat de brandduur vaak tegenvalt.Neem bijvoorbeeld een Fenix LD20. Deze brandt 2 uur op 2 oplaadbare NiMH batterijen en slechts 50 minuten op 2 goede kwaliteit alkalinebatterijen.
http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/alkaline-of-oplaadbaar-nimh-penlite-batterijen.htm

• Leuk
Waarderingen: Ray
Volgens mij lekken lege batterijen eerder dan volle, maar pin me er niet op vast. 14 maanden is dan ook best een tijd.
De hoofdlamp wordt bijna dagelijks gebruikt, geen lamp in de voorraadkast aanwezig. Echter gisteravond de ing. zijn EDC samengesteld en we waren ergens naar op zoek waardoor de lamp na een tijdje leeg aan het raken was. Dus aan het niet-gebruiken kon het zeker niet gelegen hebben dat ze konden gaan lekken.

Buiten dat, de el cheapo China accu's in mijn afstandsbedieningen, fietslampjes en draadloze toetsenborden lekken niet na jaren dienst o_O ik verwacht simpelweg meer van die dingen. Blijkbaar zijn ze goed voor korte, stroomvretende toepassingen. De low discharge NiMH batterijen zijn uitstekend. Ik wacht weer even op een aanbieding van de blauwe Aldi accu's. Daarvoor had ik NiCD die langer mee gingen (discharge) dan de oude klassieke NiMH.

Schuurpapier zou ik niet gebruiken, beschadigd het nikkellaagje op de contacten waardoor je weer eerder corrosie krijgt igv vocht.

Weet je, daar heb ik nooit over nagedacht, maar je hebt een punt. De binnenkant kan ik niet onderdompelen. Ik ga vanmiddag wel even kijken wat de schade is. Meestal ga ik voor de quick win... Need... To... Fix... It.... NOW

aanbieding van de blauwe Aldi accu's
ik ben voor huis gebruik ondertussen aan de ( Shame modus aan ) Ikea ( shame off ) Lada
eindelijk een LADA voor een goede prijs .
a € 3,99 per 4xAA / met 2000 mAh.
en de nieuwe "" nimh techniek waardoor ze veel minder snel "leeglopen " dan de oude versie
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00240585/

mAh helt dan wel niet over
en aantal keren opladen is niet spectaculair
maar de prijs maakt vervangen wel goedkoop

Weet je, daar heb ik nooit over nagedacht, maar je hebt een punt. De binnenkant kan ik niet onderdompelen. Ik ga vanmiddag wel even kijken wat de schade is. Meestal ga ik voor de quick win... Need... To... Fix... It.... NOW

De witte oxidatie voorzichtig wegschrappen met een schroevendraaier, daarna schoonmaken met Isopropanol Alcohol (niet te nat), vergeet niet je handen te wassen na afloop, die oxidatie is troep.
Bij extreme oxidatie kan je ook Flux Off vloeistof gebruiken (is niet makkelijk te verkrijgen).

Ik heb 3 jaar lang mobiele telefoons gerepareerd, oxidatie door vochtschade of batterij lekkage was de meest voorkomende klacht, bij batterij lekkage hebt je ongeveer 80% kans dat je het nog kan herstellen, bij vocht 10%.

• Leuk
Waarderingen: Ray
ik ben voor huis gebruik ondertussen aan de ( Shame modus aan ) Ikea ( shame off ) Lada
eindelijk een LADA voor een goede prijs .

Ik wist niet dat ze die hadden! Thanks voor de tip! Zeker goedkoop, en de 2000mAh daar teken ik voor.

Ik ben een shameless IKEA adept. Voorzichtige schatting is dat 75% van mijn spullen van IKEA zijn, al dan niet tweedehands, koopjeshoek of op=op.

Voor de veiligheid altijd batterijen van spullen die je weinig gebruikt eruit halen.

en dat is de enige juistem ;-)

en eigenlijk lekken alle gewone batterijen op den duur. de een eerder dan de ander, de een vaker dan de ander maar toch.

ik heb hier zowel lekkende duracels als varta's als diverse anderen gehad bij reparaties
en daar is niet alleen de kwaliteit van de batterij voor verantwoordelijk. Als de cel "" leeg is, en er toch een lekstroom ( buiten de zelf ontlading/interne weerstand ) blijft lopen gaat het sneller

dus ook je dagelijkse gebruik voorwerpen kunnen daar het slachtoffer van worden
af en toe open maken ( controleren ) is dus eigenlijk .........

Ik heb voor zaken in auto, en alle packs, de batterijen apart in geseald bijgesloten, zodat ze waterdicht zijn verpakt,
en als ze zouden lekken ik niet eens een doosje of zo hoef open te doen, gewoon het seal pakje weg gooien

En natuurlijk hier een excell lijst waar ook op staat wanneer de
-18650 en de 14500 batterijen moeten worden bij geladen naar storage voltage ( bewaar je ze langdurig op volle spanning 4 tot 4.2 volt, verliezen ze veel en permanent capaciteit )
-de gewone batterijen moet worden vervangen (tht datum minus een 6 maanden :) )

Ik wist niet dat ze die hadden! Thanks voor de tip! Zeker goedkoop, en de 2000mAh daar teken ik voor..
en gek genoeg kwamen ze niet eens slecht uit de diverse testen :)
natuurlijk er is altijd baas boven baas, maar daar hangt dan weer het prijskaartje aan

de AAA kost overigens hetzelfde

Ze staan al op het boodschappenlijstje :D Voor een euro per stuk niet verkeerd. In de meeste gevallen is gewoon goed, goed genoeg.

Dank voor de tips om de oxidatie weg te halen. Waar kan ik die isopropanol goedkoop halen?

Ik gebruik voor het reinigen van de contacten een glasvezel borsteltje.

http://www.cameranu.nl/nl/p140464/hama-glasvezelborstel?utm_source=tradetracker&utm_medium=site&utm_campaign=STP

https://www.baco-army-goods.nl/fiberpen-glasvezel-borsteltje.html

Ze zijn bijvoorbeeld via ebay wel goedkoper te vinden.

Super handig ook om roestplekjes te verwijderen!

EDIT:
De goedkoopste die ik kon vinden: http://www.elektronica-componenten.nl/Fiberpen

Wat bedoel u met "gewone batterijen"?

in de auto en ook in diverse packs zitten bij mij, buiten de Li-ion 18650 +/- 2500mAh ( welke overigens ook in de meeste powerbanks zitten )
en 14500 1000mAh batterijen voor verschillende divices
ook standaard Akaline batterijen

mede ook vanwege de langere tijd dat die onbeheerd kunnen zijn opgeslagen zonder dat ze helemaal leeg zullen zijn.
en ook enkele andere redenen
al was het maar dat niet alles op 3,7 volt ( 4.2 geladen ) werkt en omgekeerd :D

Ik heb daarbij gekozen voor 2 verschillende merken per set zodat het verassingselement bv in 2019 niet te groot is :
Akaline Lidl Aerocell € 1,89 per 8 en die van mij gaan nog mee tot 1-12-2020
Akaline Ikea alkalisk € 1,99 per 10 en die van mij gaan nog mee tot 8-1-2021

Bewust staan die op mijn lijst om te vervangen een maand of 6 voor afloop datum

Laatst bewerkt:
IMG_20160323_195200.jpg IMG_20160323_195213.jpg
Slecht nieuws mensen de accu's van de Ikea zijn duurder geworden. De AAA is 5,99 per vier. Wel 900mAh. Toch maar meegenomen. Voelt aan als eneloops . Ze hebben wel goedkopere met minder mAh. Made in Japan!

Lampje doet het weer prima!

IMG_20160323_195228.jpg

Helaas, die van mij zien er toch echt anders uit... Ander nummer ook. Bordje erbij met "Nieuw"... Ach ze zullen het best goed doen. Denk dat "onze" Zweed minder voorraad heeft - dus sneller de nieuwe producten.

Terug
Bovenaan