• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Controle batterijen

Ach ze zullen het best goed doen
ohh dat zal , maar zou jammer zijn, want deze waren redelijk getest :)
dus sneu als ze zouden verdwijnen
de test resultaten van de silver-green Ikea AA:)
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Ladda AA 2000mAh (Green-Silver) UK.html

TIP Deze website heeft een ton aan tests en specificaties van Batterijen en laders, li-ion en andere zaken
mensen die iets met batterijen stoeien kennen deze wel
maar voor de anderen
http://lygte-info.dk/
Ik kijk er regelmatig bv als ik iets moet weten van een Li-ion of een bepaalde lader :)

Ik gebruik voor het reinigen van de contacten een glasvezel borsteltje.
Ze zijn bijvoorbeeld via ebay wel goedkoper te vinden.
Super handig ook om roestplekjes te verwijderen!

Bij gebruik breken de galsvezels af. Je krijgt dus een "fijne" glasvezel stof.
Neem voldoende en de juiste voorzorgmaatregelen bij gebruik.
Blaas stof niet zomaar weg, niet binnenshuis gebruiken.

Laatst bewerkt:
Handig topic!

Zelf heb ik de afgelopen tijd wat meer onderzoek gedaan naar batterijen, en welke batterijen voor welk gebruik.
De aanleiding was mijn zaklampje (Mag-Lite XL100).
Deze zaklamp heeft 3 AAA batterijen. Ik gebruikte goedkope Philips batterijen (Alkaline PowerLife) in een 16 pack.
Het resultaat in de zaklamp was dat het de eerste paar uur op volle sterkte brand, en daarna inzakt qua lichtsterkte,
maar dat de batterij dan nog wel heel lang mee gaat.
De oplossing zit hem in Lithium batterijen i.p.v. Alkaline.
De Energizer Ultimate Lithium komen als beste uit de test.
Bij een behoorlijke ontlaadstroom zakt de spanning niet dramatisch in, of bij het afnemen van de capaciteit.
Bij Lithium zakt aan het eind van de levensduur de spanning vrij snel in, waardoor je dus tijdens de levensduur veel betere prestaties hebt.
Nu gebruik ik mijn zaklamp dagelijks veel te vaak (werk), dus heb nu een zaklamp aangeschaft met Li-ion 18650 cellen (2x).
Deze cellen hebben 3400 mAh aan capaciteit (3,7 V).
Tip bij de 18650 cellen is om goed te weten hoe je deze gaat laden, en ontladen.
Als je er niks van weet, verdiep je, en koop "protected" cellen. Deze zijn beschermd tegen overladen, te ver ontladen, kortsluiten, enz.
Bij "unprotected" moet je zorgen voor een goede lader, dat je ze niet te ver ontlaad, en nooit kortsluit.
Bij kortsluiting kunnen er vele ampères lopen, flinke vlamboog ontstaan, en de cel kan open barsten en in brand vliegen.
Ook bij Li-ion geld (wanneer de goede cel voor de juiste toepassing is gekozen) dat deze continu genoeg energie kunnen leveren tot
vlak voordat de capaciteit op is.
Als je de cellen weinig gebruikt, laad de cellen regelmatig bij, zodat deze goed blijven.

Ik kan iedereen die regelmatig een zaklamp gebruikt echt de Li-ion cellen aanraden.

Handig topic!

Zelf heb ik de afgelopen tijd wat meer onderzoek gedaan naar batterijen, en welke batterijen voor welk gebruik.
De aanleiding was mijn zaklampje (Mag-Lite XL100).
Deze zaklamp heeft 3 AAA batterijen. Ik gebruikte goedkope Philips batterijen (Alkaline PowerLife) in een 16 pack.
Het resultaat in de zaklamp was dat het de eerste paar uur op volle sterkte brand, en daarna inzakt qua lichtsterkte,
maar dat de batterij dan nog wel heel lang mee gaat.
De oplossing zit hem in Lithium batterijen i.p.v. Alkaline.
De Energizer Ultimate Lithium komen als beste uit de test.
Bij een behoorlijke ontlaadstroom zakt de spanning niet dramatisch in, of bij het afnemen van de capaciteit.
Bij Lithium zakt aan het eind van de levensduur de spanning vrij snel in, waardoor je dus tijdens de levensduur veel betere prestaties hebt.
Nu gebruik ik mijn zaklamp dagelijks veel te vaak (werk), dus heb nu een zaklamp aangeschaft met Li-ion 18650 cellen (2x).
Deze cellen hebben 3400 mAh aan capaciteit (3,7 V).
Tip bij de 18650 cellen is om goed te weten hoe je deze gaat laden, en ontladen.
Als je er niks van weet, verdiep je, en koop "protected" cellen. Deze zijn beschermd tegen overladen, te ver ontladen, kortsluiten, enz.
Bij "unprotected" moet je zorgen voor een goede lader, dat je ze niet te ver ontlaad, en nooit kortsluit.
Bij kortsluiting kunnen er vele ampères lopen, flinke vlamboog ontstaan, en de cel kan open barsten en in brand vliegen.
Ook bij Li-ion geld (wanneer de goede cel voor de juiste toepassing is gekozen) dat deze continu genoeg energie kunnen leveren tot
vlak voordat de capaciteit op is.
Als je de cellen weinig gebruikt, laad de cellen regelmatig bij, zodat deze goed blijven.

Ik kan iedereen die regelmatig een zaklamp gebruikt echt de Li-ion cellen aanraden.

Ah, de discussie welke batterij het beste is om te preppen.
Veel preppers gaan voor AA's, omdat deze echt overal te verkrijgen zijn, het meest voorkomende batterijtje in Europa.

Er zitten voor en nadelen aan AA's, beperkte capaciteit, de manier waarop hij zijn stroom weer terug geeft, etc, maar één groot voordeel is wel dat je ze in varianten hebt die je wel tot 2500 keer kunt opladen.
Dat haalt werkelijk geen enkele Li-on 18650, dan ben je na een keer of 500 wel klaar en moet je nog een echt goede hebben ook.

Zelf prep en gebruik ik beide type batterijen en draait alles op het een of het ander. Wereldontvanger, Olight S15 Baton, AA's. Krachtige zaklampen hebben al snel grotere batterijen dan een AA'tje, vaak 18650's, zoals m'n S30RII Baton.
Inmiddels heb ik ook meerdere accubanken op 18650's en de guide 10 plus die via een zonnepaneeltje 4 AA's oplaadt of ander USB spul (de accubankjes, e-sigaret, telefoon, tablet).

Laatst een set topmodelletje Sony VTC5 18650's aangeschaft, die leveren tot 35 ampère per cel. Geweldig dat het bestaat die techniek, 't is idd wel even uitkijken met zulke krachtige 'unprotected' cellen.

Dus geen 18650's in je broekzak vol paperclips en sleutels stoppen ;)

Zelf ben ik gestandaardiseerd op AA en AAA. Behalve de dikke D cellen in mijn kuch vintage mag lite. Compleet achterhaalde technologie maar ja, ligt nu in de auto. En mijn camera's dus daar moet ik nog iets voor verzinnen. Het enige lampje dat ik gebruik (dagelijks) is een el cheapo Petzl tikkina, die doet het een jaar op batterijen.

Mijn favoriete oplaadbare merkjes zijn:
1. Eneloops (in verschillende kleuren, handig)
2. GP Recyco+
3. Aldi Blauw (voor huis tuin en keuken spul)
4. Ikea oplaadbaar - nog te weinig mee geëxperimenteerd maar doet het nog uitstekend.

De kwaliteit van de oplaadbare batterijen is nu wel (weer) goed. De oude NiCad's zijn op vier na vervangen (tja die doen het nog dus waarom niet). De eerste generatie NiMH zijn allemaal weg. Veel verkocht in combinatie met electronisch spul. Overigens ben ik wel blij met de "intelligente" oplader die ik heb. Ik heb een eenvoudige "intelligente" (Conrad ding) en een ogenschijnlijk zelfde van de Aldi maar dan met display. Ooit eens meegenomen toen die afgeprijsd was. Ik merk dat die van de Aldi beter oplaadt en minder snel "het bijltje er bij neer legt" dan de Conrad versie... Soms is een batterij te ver heen, en kan het alleen nog maar met een domme oplader opgeladen worden (heb daar een Hema oplader voor).. Heb nu twee platte bakken vol met oplaadbare batterijen, en laadt ze ook regelmatig bij. Als er eentje niet goed is gooi ik het doorgaans in de recycle bak. Voorlopig heb ik voldoende lijkt mij.

Dikke D kan je met een converter ook gebruiken met AA en AAA batterijen.
2aatod-1.jpg

Oeh... we zijn al bekend met Chinese Lumen, ik ben benieuwd of Chinese milli-Ampère-uur ook afwijkt van de westerse.
Is er al iemand die deze batterijtjes gemeten/getest heeft?

Jawel, er bestaan ook Chinese mAh's. Die hebben vooral het vermogen je geld uit de zak te kloppen.
Ik heb al een keer eerder geschreven over de oplaadbare batterijen van de Action. Nou, daar zit weinig 'action' in.

Toch heb ik mijn lesje nog niet geleerd, ik wil een grote accu uit China bestellen (richting 15.000mAh) om te kijken of ik daar wat mee kan in combinatie met mijn tablet.

@Stuudje, die adapters zijn handig. Zo is een 6D Maglite te gebruiken met een AA lader.

Jawel, er bestaan ook Chinese mAh's. Die hebben vooral het vermogen je geld uit de zak te kloppen.
Ik heb al een keer eerder geschreven over de oplaadbare batterijen van de Action. Nou, daar zit weinig 'action' in.

Toch heb ik mijn lesje nog niet geleerd, ik wil een grote accu uit China bestellen (richting 15.000mAh) om te kijken of ik daar wat mee kan in combinatie met mijn tablet.

@Stuudje, die adapters zijn handig. Zo is een 6D Maglite te gebruiken met een AA lader.

If it sounds to good to be true, it probably is. Luidt het spreekwoord. :)

Je kunt prima sommige batterijen en powerbankjes bestellen uit China, maar gebruik je verstand. Een oplaadbare 18650 met veel meer dan 3500mAh bestaat simpelweg niet. Bij AA's ligt de max op zo'n 2500mAh.
Powerbankjes waar je aan het formaat al ziet dat er bv. 4 x 18650 in zitten kunnen nu eenmaal geen 20.000mAh bevatten.

Zie je ook dit nog wel eens voorbij komen, oplaadbare alkaline AA's met 3000mAh :lol:http://nl.aliexpress.com/item/4-pcs..._1&btsid=040c498e-9767-44f5-897b-79ab032b07e7

Als je een beetje rondkijkt, valt ook meteen op dat bij goede batterijen het prijsverschil met wat je hier betaald minimaal is.

Zelf heb ik een tweetal lege powerbankjes uit China, eentje waar 2 18650's in passen en eentje met 6 keer diezelfde batterij.
Dit vind ik een fijne shop voor batterijen, leveren snel en hebben goed spul. Deze is nu in de aanbieding voor 2,45 per stuk: http://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-icr18650-26h.html
Let wel op bij zo'n leeg powerbank doosje of er flattops of buttontops in moeten.

Dikke D kan je met een converter ook gebruiken met AA en AAA batterijen.
2aatod-1.jpg

Man man wat weet ik toch weinig :(
Ik wist dus echt niet dat deze er waren .
Heb al heel vaak liggen solderen om dingen op ander formaat passend te krijgen .
En nu zie ik dit :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Is er al iemand die dit soort converters heeft uitgeprobeerd?

@frans81 Je bent nooit te oud om iets te leren/weten te komen ;)

@frans is 50 plus en is zo dom als een Demente huismus ;):lol:
Ik leer steeds bij maar vergeet ook steeds weer vanalles :oops:

Ik heb al verschillende Converters uitgeprobeerd en met positief resultaat .
Die D cell had ik echter nog nooit gezien.

Laten we wel wezen, een apparaat werkt niet voor niets op D-cellen (of C), meestal spullen die flink wat stroom gebruiken.
Als je een D-cel vervangen door twee AA's zijn die natuurlijk wel bijzonder vlot leeg.

Laten we wel wezen, een apparaat werkt niet voor niets op D-cellen (of C), meestal spullen die flink wat stroom gebruiken.
Als je een D-cel vervangen door twee AA's zijn die natuurlijk wel bijzonder vlot leeg.

2 penlight in een converter zijn Volt ?? / Mili Amp .
De Plussen van beide zijn naar onderen gericht .
Dus drie van zo'n D 's hebben tocht wel wat power :confused: al naar gelang Amperage
;);)

2 penlight in een converter zijn Volt ?? / Mili Amp .
De Plussen van beide zijn naar onderen gericht .
Dus drie van zo'n D 's hebben tocht wel wat power :confused: al naar gelang Amperage
;);)

Oplaadbare D-cellen heb je met 10.000 mAh, AA's maximaal 2500mAh.
Twee van die kleintjes zijn dus ongeveer de helft in capaciteit vergeleken met de D-cel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Al een paar jaar ben ik op zoek naar een krachtige powerbank, ja als budget prepper ben je geneigd voor goedkoper te gaan, het is maar goed dat we veel info krijgen via het ons forum, en kunnen elkaar van info voorzien en er met elkaar over praten, daarom heb ik deze info van Tros Radar op het forum gezet.
De NEW LOOK powerbank kan oververhit raken en brand veroorzaken, waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
https://radar.avrotros.nl/nieuws/de...ery&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief

Terug
Bovenaan